Govno

GOVNO SMZD 1 | 80 str.

Dubravko Mataković je jedan od rijetkih autora koji bez pardona može svoje radove ukoričiti u zbirku naslova 'Govno', a da mu to prođe. Igre riječima koje takav naslov omogućava, beskrajne su i mahom medijski neprimjerene. Ipak, bez lažne političke korektnosti, mogu reći da je novi Matakovićev album sve prije nego li govno. Premda je u njemu govana i previše.

• Govno
    GOVNO SMZD 1

• Nema posebnih napomena

Kult Dubravka Matakovića ne jenjava. Da kojim slučajem živi u Americi i uživa jednak status kao kod nas, mogao bi živjeti poput kralja do kraja života. Ako ga kojim slučajem ne bi razapeli na Times Squareu zbog potpunog zanemarivanja političke korektnosti. Kako živi tu gdje živi i još se k tome bavi stripom, priča je vjerojatno nešto drugačija. Ipak, Mataković je jedan od rijetkih domaćih autora kojemu fanovi kradu originalne table stripova (dogodilo se to, zaboravio sam već gdje, prilikom koncerta njegovog benda Septica), jedan od rijetkih kojemu 'neukusne', cinične i crnohumorne pasice redovito objavljuje korporacijski portal i jedan od rijetkih koji već dugi niz godina svojim čitateljima podvaljuje uvijek istu priču, umotanu u malo drugačiji celofan. Album 'Govno' potvrda je toga. Na jednom mjestu 'Govno' okuplja radove nastale 1997. i 1998. godine, gotovo petnaest godina stare stripove koji, više od deseteljća nakon svog nastanka, nisu izgubili ni truna od aktualnosti. Devastirana krajina i mongoloidne budaletine koje ju nastanjuju, još uvijek su s nama i kako vrijeme promiče, čini se kako nemaju namjeru nikamo otići.

Mataković je, u nekom trenutku svog života, odlučio pozabaviti se svijetom oko sebe. Svijetom u kojem je preživljavao iz dana u dan, svijetom koji ga je šokirao iz dana u dan, svijetom kojega je visoka kultura u bijelim rukavicama, ako ne zaboravila, a ono izbjegavala. Izabrao je strip kao medij izraza, no za razliku od fine, ispolirane političke karikature, u kojoj likovi redovito progovaraju školskim jezikom (neovisno o tome odakle dolaze), Matakovićev je izraz bio nešto drugačiji. Građanski vic Joška Marušića ili Ice Voljevice, dobio je 'seljački' pandan u kojem se likovi nisu libili kazati ono što doista misle. Psovali su sve svece i bogove, kako one službene tako i neslužbene, tukli žene, djecu, paščad i birtaške zidove, kasapili koga su stigli i dovodili grotesku do one razine na kojoj su 'fini ljudi' smučeno odustajali i počeli okretati glave. Ta hipertrofirana, pomalo apsurdna razina govana, truleži, smrada i bijede rijetko je zapadala u iživljavanja. Iza Matakovićevog jezika, iza vizualne blasfemije, uvijek je stajalo nešto drugo. Nešto što nas je, iz stranice u stranicu, tjeralo dalje. Nešto zbog čega smo mu se uostalom prestali smijati. Iza igara riječima, iza vizualnih dosjetki, iza komentara dnevno-političke zbilje, ležao je svijet koji nam je bio isuviše poznat. Vidjeli smo likove Matakovićevog stripa. Vidjeli smo ih na ulicama gradova i u seoskim avlijama, družili se s njima na opskurnim dernecima na kojima je najnovija balada datirala iz 1983., poslovali s njima i zajedno plaćali porez istoj državi. Mataković je u svojim stripovima ipak baratao iluzijom. Uvjeravao nas je kako likovi njegovih priča dolaze iz siromašnog, neobrazovanog, zaostalog, bezpismenog podneblja, činio je to kako bi se mi, pripadnici neke građanske kulture mogli osjećati sigurno, i uvaljeni u udobne fotelje zgražati nad svijetom ispod nas. Trebalo nam je neko vrijeme da uvidimo da zapišane gaće Matakovićevih junaka ne predstavljaju ništa drugo doli metaforu, i da seoski siledžija koji loče prepečenu brlju k'o vodu, nije nužno seljak. Niti živi u kakvoj potleušici miljama udaljen od svake primisli na civilizaciju. To što u Matakovićevim stripovima nema neonskih nebodera (ni struje kad smo već kod toga), ne znači kako oni ne pričaju o gradu i njegovim stanovnicima. U tom trenutku, kad iza krinke humora i groteske, ugledamo nepatvorenu stvarnost sa svim njenim slojevima, u tom trenutku smijeh zastaje u grlu i priča najednom postaje tragičnog karaktera. Inzistiramo li, možemo u njoj vidjeti kroniku slavonske svakodnevnice, kraja na kojemu je nedavni rat ostavio najdublji trag, kraja u kojem je PTSP dio svakodnevnice, a boca rakije više od sredstva za utapanje tuge i egzistencijalne melankolije. Možda ključ razumijevanja Matakovića, i kulta stvorenog oko njega, leži u Aladu Fordu. Stripu koji je na području Jugoslavije doživio veću popularnost nego u matičnoj zemlji. Alan Ford je na svojim stranicama uspio prikazati Jugoslaviju kakva se u medijima i kulturnim proizvodima nije pojavljivala (sarajevski new primitives došli su nešto kasnije, beogradski crni talas mu je, čini mi se, vršnjak). Unatoč tome, čitateljima nije trebalo dugo da prepoznaju što to zaista čitaju. Na isti način Mataković danas figurira kao utjelovljenje kontra-kulture (rame uz rame s Francijem Blaškovićem koji na žalost nit crta nit piše stripove). U isto vrijeme Mataković je rajin glasnogovornik i rajin kritičar. Kritičar koji ne nastupa s vrha kakvog bjelokosnog tornja već iz limene birtije usred bosanske Arizone. Prestane li se ikada baviti humorom, koji nas barem na trenutak može zavarati, bit će to znak da je sve doista otišlo u vražju mater. Ni ovako nije daleko od toga, no barem nam ostaje lažna utjeha kako se sve ono o čemu Mataković pripovijeda odvija negdje drugdje. Jedino što nam dakle preostaje jest čitati Matakovića i smijati mu se. Na kraju krajeva, riječ je tek o bulažnjenjima čangrizavog starca, zar ne?

Na kraju balade koja se, više ili manje, doticala samog stripa, valja kazati pokoju riječ o kvaliteti samog izdanja. Naime, tvrtka 'IDEOTEH' je obavila posao koji se najbolje da opisati riječju iz naslova ovog albuma. Nakon jednog čitanja, uvez se raspada, otisak je ili blijed ili prezasićen crnom tintom tako da se, na pojedinim mjestima, čini da je Mataković ručno flomasterom bojao svih 1000 primjeraka, a cjelokupan dojam koji gotov proizvod ostavlja neće zadovoljiti ni najležernijeg čitatelja stripova naviklog na četrdeset godina stare primjerke 'Zlatne serije'. Možda smo se, zbog poplave kvalitetnih izdanja, pomalo i razmazili, no kako ipak nije riječ o fanzinu napravljenom u kućnoj radinosti na igličnom printeru, neke bi standarde ipak trebali zahtijevati. Ipak je riječ o albumu kojemu se neprestano treba vraćati, no kako stvari sada stoje, ne vjerujem da ćete mu se uspjeti vratiti više od dva puta. Možda je to neka nova marketinška strategija?

9, 10, 9, 8

Dobra i zanimljiva recenzija mog omiljinog "domaćeg" autora.

Govno, kao i prethodni albumi, presmešni ali i puni simbolike koja prikazuje lice i naličje našeg društva i nas samih.

Kvalitet mog primeraka i nije tako loš, kao što kaže Mali Mate, ali ipak zbog slabijeg kvaliteta izrade, Matakovićevi albumi su jedini albumi koje ne pozajmljujem nikome.

01.01.2011
    11:27:00 sati

10, 10, 10, 10

Odlična recenzija za album genijalnog Matakovića. Evo, i ja ću ga istaknuti kao omiljenog domaćeg strip autora, imam sve njegove albume, genijalan crni humor, groteska, kritika zaostalog društva, ma oduševljava me svakim novim čitanjem sve više!

01.01.2011
    17:31:00 sati

4, 6, 10, 5

Okrutni crni humor koji nije za ljude "slabog želuca"...a što reći,neke stranice ovog djela su me dobro nasmijale,a na neke sam ostao hladnokrvan. Jedino što se crteža tiče,Mataković je jedinstven,zato 10-ka!
    14.09.2012
    14:30:00 sati

5, 7, 8, 1

Ima par dobrih fora ali i mnogo više onih koje nemaju veze s vezom. Čmarisol mi je jedna od boljih. :D Ne sviđa mi se i pretjerivanje s ovakvim likovima.

27.04.2014
    11:07:00 sati

7, 7, 7, 7

Mataković je jedinstven, u tome nema spora. Al ipak atmosfera koju proizvodi mi je malo previše. Doslovno ko da je radnja u Černobilu krajem 80tih. Crtež mi je čak predetaljan, više bi volio da produži kadar na dvije table...ovako je baš prezasićeno. Nije za svakoga, šta kaže ovi dva reda više triba imat "drob" za ovako nešto.

Usput..vrhunsko ime stripa, svaka čast na kreativnosti.

27.09.2017
    19:10:00 sati