Velike zamisli

Greystorm

GS PPHR 1 | 96 str.

Robert Greystorm i Jason Roberts dvojica su bogatih nasljednika na školovanju u prestižnom koledžu. I dok je Jason miljenik profesora i kolega, miran i redovit učenik, Robert je povučeni tip zadubljen u maštanje uz Verneove knjige. No, Greystorm ne staje samo na maštanju te odlučuje svoje fantastične ideje provesti u djelo. Istodobno, tisućama kilometara daleko od naseljenog svijeta, u ledu zarobljen entitet sniva svoje snove o povratku…

• Velike zamisli
    GS PHPR 1

• Grandi progetti
    GS SR 1

• Uvod je napisao Sergio Bonelli, a govori o novim miniserijalima (Caravan je izašao nedugo ranije) koji mu redovito predlažu njegovi autori u zadnje vrijeme. Srpsko izdanje izašlo je za Beogradski sajam knjiga 2011. u izdanju mlade izdavačke kuće Phoenix Press.
  • Serijal "Greystorm" će imati ukupno 12 epizoda. 11 redovnih sa završetkom, dok će 12. epizoda prikazivati neke propuštene događaje iz prošlosti, a dodatak će biti iscrpna dokumentacija o serijalu i ostale zanimljivosti.
  • Vrijeme radnje: 1894. Greystorm se redovito dopisuje piscem Julesom Verneom, piscem koji je bio inspiracija za ovaj serijal.
  • Lik Elizabeth vratit će se u #12 "Capitoli dimenticati", u posebnoj priči.
  • Str. 14., ilustracija iz knjige "Robur osvajač" Julesa Vernea. "Robur the Conqueror" iz 1887., na temelju Robura i kapetana Nema koncipiran je lik antijunaka Roberta Greystorma.
  • Verneovi romani: "Put na Mjesec" (From the Earth to the Moon, 1864.) ili bolje - film "Le Voyage dans la Lune", Georgesa Mélièsa iz 1902.; "20000 milja pod morem" (Twenty Thousand Leagues Under the Sea, 1868.); The "Adventures of Captain Hatteras" 1865.; 1897. "Le Sphinx des glaces" ("Ledena Sfinga" – što ćemo uskoro vidjeti u #3), 1994. "Paris au XXe siècle" (Pariz 20. stoljeća).
  • Seleniti su stanovnici Mjeseca prema priči H.G. Wellsa "First men on the Moon" iz 1901.
  • Str. 42. 4. vinjeta i str. 43. 3. vinjeta kopije su stvarnih fotografija s početka 20. stoljeća.
  • Str. 45., Greystorm instalira metalne panele koji sadržavaju amonijak na krov svog laboratorija (zagrijani stvaraju paru, odnosno koriste sunčevu energiju da bi stvarali mehaničke pokrete). Inspiriran je proučavanjima francuskog izumitelja Charlesa Telliera, koji je radio na studijama o motoru i kompresiranom zraku.
  • Str. 49., Leonardov nacrt letećeg plovila.
  • Greystorm ozljeđuje nogu u nesreći sa svojim letećim strojem. Od toga trenutka šepat će na jednu nogu.
  • 1897., tri godine nakon uvodnih događaja, Roberts i Greystorm sklapaju poslovni plan za osvajanje dosad neosvojivog Južnog pola!

Greystorm: Početak

Kako sam već negdje jednom rekao, dobrodošli u napredni visokotehnološki svijet Roberta Greystorma, u fantastični svijet sutrašnjice! Na samom početku 20. stoljeća! Serra se nakon "odlaska" s redovitog angažmana na Nathanu i tzv. "fijaska" sa solo projektom Gregoryja Huntera vraća s novim scenarističkim pothvatom. Ovaj put ne radi se striktno o SF žanru s radnjom u budućnosti, nego je u pitanju svojevrsna steampunk podvrsta SF-a – odnosno Serra dovodi budućnost u prošlost. Najbolje bih ga opisao kao reinvenciju i nadograđivanje pustolovnih romana Julesa Vernea, pomoću kojih stvara poseban alternativni svijet, zrcaljen našem, no tehnološki napredniji. To tako ne dolazi do izražaja u prvoj epizodi, no već u sljedećoj to možemo primijetiti.

Greystorm i Roberts na koledžu

Radnja ovog broja dešava se 1894.-1897., gdje upoznajemo dva mlada glavna lika serijala tijekom njihovog studiranja na koledžu, Greystorma i Robertsa. No radnja serijala generalno se odvija u alternativnoj prošlosti Zemlje, na prijelazu između 19. i 20. stoljeća. Poput romana Julesa Vernea, H.G. Wellsa i R.L. Stephensona, Greystorm nije neki izmaštani fantastični svijet, već stvarni i dokumentirani začetak ere velikih industrijskih i tehnoloških revolucija u svijetu. Doba je to revolucionarnih tehnologija i velikih umova industrijalizacije. Serra pokušava što više temeljiti tehnološka dostignuća iz stripa na stvarnim pronalascima toga doba (a i kojih pola stoljeća kasnije) – poput Edisonove električne žarulje (oko 1879.), Tellierovih solarnih panela, agrikulturnih principa, mamutskih traktora.

Autentične slike

Naslovni lik serijala, Robert Greystorm, porijeklom je iz bogate plemićke engleske obitelji, no nakon smrti svog oca, tvrdoglava upornosti i zanesenost tehnologijom košta ga cjelokupnog imetka. Njegovo bogatstvo potrošeno je na nevjerojatne tehničko-tehnološke izume temeljene na vizionarskim projektima velikog Julesa Vernea (s kojim se redovito dopisuje!). Upoznajemo ga godine 1894., tijekom njegovih studentskih dana gdje se intenzivno druži s još jednim bogatim nasljednikom – Jasonom Robertsom. Upoznajemo ga kao znanstvenika, proračunatog i bezosjećajnog naspram ljudi iz njegove okoline, posebice mlade djevojke Elizabeth, koju nonšalantno ignorira. Kako je već bilo rečeno, opsjednut svojim vizionarskim projektima, uz pomoć svog genijalnog uma i Jasonovog novca, on želi konstruirati svoje projekte, svoje leteće strojeve pomoću kojih će prvi osvojiti Južni pol! Stvoren je na sliku i priliku Verneovih likova Kapetana Nema i Robura Veličanstvenog, genijalnih izumitelja i antijunaka svoje sorte. Dakle, pitanje koje se postavlja, Greystorm – pozitivac ili negativac?

Njegov mecena, najraniji i najbolji prijatelj, desna ruka i ponajviše glas razuma, jest Jason Roberts. Sin je bogatog zemljoposjednika. Makar dijele stanovitu privrženost prema mehanici, mašti i nevjerojatnim otkrićima, za razliku od Roberta, Jason je društvena ličnost, okrenut ljudima i njihovom odnosu s prirodom. Njegov najveći san je stvoriti savršenu farmu, gdje će ljudi živjeti u savršenom balansu s prirodom, gdje će se pomoću svojih misaonih i fizičkih sposobnosti osloboditi materijalnih potreba. Ovaj pravi dobročinitelj s velikom dozom optimizma i romantičarskim duhom prava je suprotnost hladnom Greystormu. Već vidimo da će ove oprečne ličnosti Robertsa i Greystorma morati u jednom trenutku eksplozivno kolidirati. Kakav će biti rezultat, tko to može znati. No sam autor tvrdi da će biti dramatičan!

Zli entitet

Uvod i epilog pripadaju mislima nepoznata, očito zla i drevna entiteta okovanog u ledenom grobu Južnog pola. Što ili tko je ta stvar? Parazit, demon, polubog? Već u prvoj epizodi mogli smo vidjeti kako podsvjesno praktički doziva junaka Greystorma tijekom njegovog odrastanja, tjerajući ga bezglavo u mahnito otkrivanje novih genijalnih izuma. Čije ostvarenje će voditi samo prema jednom cilju…

Postoji još jedna zanimljivost u vezi serijala, a ta je da u staffu postoji niz ženskih crtač(ic)a. Pri broj odradile su dvije cure - Simona Denna (olovka, 39 godina, iz Milana) i Francesca Palomba (tuš, 36 godina, iz Milana), obje pridošlice iz Legs Weaver staffa. Relativno mlade, nadarene što se crtačkog umijeća tiče! Prema izjavama u tal. novinama raduju se "što mogu proučavati i crtaju epohu koja im je vrlo draga i stoga su pune entuzijazma. No to je također izazov i iznad svega test njihovih mogućnosti!" Crtež je detaljan, retro, i drži se autentičnosti okoline tog doba.

Crtačice Denna/Palomba

Prema legendi, Serra (kao i crtački dio Gianmauro Cozzi) proveo je tri godine na pripremanju dokumentacije i osmišljavanju Greystormovog svijeta temeljenog na stvarnim tehnološkim i povijesnim temeljima. Naravno, uključivo s dosta umjetničke slobode. I nipošto ne bih zanemario utjecaj Verneovih romana, moći će se prepoznati mnogi njegovi romani. Kao i njegovih drugara u zločinu, Wellsa i Stephensona. Čak u samoj ovoj epizodi, tijekom sanjarenja dvojice mladića, možemo prisustvovati otjelotvorenju niza njegovih priča – "Robura Veličanstvenog" i nastavka "Gospodara svijeta", "Od Zemlje do Mjeseca" (odnosno prikaz slavnog filma "Puta na Mjesec" Georgesa Mélièsa), "Pariz dvadesetog stoljeća", "20000 milja pod morem", idr.

Prerano je suditi serijalu na temelju jedne epizode, pilota, pa ću samo reći da uzmete u ruke i pročitate, a ljubiteljima i poznavateljima Julesa Vernea sigurno će se dopadati Serrina zaigranost kad se radi o njegovim uzorima, kao i njegovim kreacijama. Definitivno se može uočiti duh toga doba na prijelazu 20. st., ali i duh tzv. "dime novels" (popularno i lako štivo iz tog doba) ili "penny dreadful" (šund za radnu klasu ;)) u crtežu i temama. Čak su i naslovnice i pojedine vinjete inspirirane naslovnicama tih publikacija. Nešto slično u drugom žanru, taj retro štih je Serra već pokušao prije sa serijalom "Gregory Hunter", vukući inspiraciju iz SF-a ranijeg 20. stoljeća (Brick Bradford ili Dan Dare). Naravno da ne bih htio da priča i ostane u okviru tih dime novels, htio bih vidjeti što strip još osim toga nudi. Grafički je iznimno detaljno koncipiran i odrađen, što je također veliki plus! Samog autora, Serru, mogu čak zamisliti kako poput Greystorma na početku ove priče mašta otvorenih očiju i sanja o svim tim fantastičnim svjetovima koje će posjetiti tijekom svojih 12 epizoda…

GS PPHR 2 Nebeski džin

9, 9, 9, 10

neda mi vrag, ocenit ču na slepo,tj. vjerujem recenzentu, imam talijansko izdanje ali jedva čeka ovo od PP, čestitke na izdanju, ja ču vas podržati kupovinom jer smatram Greystorma osviježenjem u Bonelliju i dokazom da Sergio ipak nije bio neki konzervativac.

31.10.2011
    18:01:00 sati
  • djukak

9, 9, 9, 9

Strip koji zaista obećava. Dopao mi se način na koji se priča polako razvija. Samo se nadam da neće prerasti u neko dosadno razvlačenje priče.

Crtež je za svaku pohvalu.

31.10.2011
    19:43:00 sati
    djukak
  • Bat Baterton

10, 9, 9, 9

Priča, tj. tema ovog serijala pa i samog uvodnog broja je, za mene lično, pun pogodak. Tehnološki napredak na kraju 19. veka, inspiracije iz Vernovih dela, sjajno! Sam prvi broj je jako dobro osmišljen, radnja je veoma zanimljiva i drži pažnju, jedini manji pad je bio sa uvođenjem lika kriminalca i rešavanje te situacije, iako se Sera time poslužio da možda i najviše približi lik samog Grejstorma.

Crtež je jako dobar i raduje me što je na dosta višem nivou od crteža Karavan serijala.

Videćemo kako će dalje ići ovaj serijal, početak obećava!

31.10.2011
    22:50:00 sati
    Bat Baterton
  • Ukupna ocjena 81%

8, 8, 8, 9

Prvi broj deluje veoma zanimljivo i tera te da zamišljaš šta će biti dalje. Baš za avanturiste strip :). Robert Grejstorm deluje kao potpuno mračan tip, od njega se svašta može očekivati. Crtež veoma dobar.

01.11.2011
    01:51:00 sati
    goksi
  • legaz

9, 9, 9, 10

Gromovski početak, u jednom dahu pročitan. Pravo osveženje. Sa tehničke strane PP čista 10.

01.11.2011
    07:48:00 sati
    legaz
  • danielp

9, 10, 10, 10

Dugo očekivani Greystrom nije razočarao, čak šta više - premašio je očekivanja!

Vidi se da su mini serijali budućnost Bonelija i dobro je što se ova kuća uspešno preinačila za izdavanje serijala od 12 - 18 epizoda.

Crtački staff (žene) je u prve dve epizode odličan. Retro stil i steampunk atmosfera je 10. Mnogo bolje od Caravana gde su mi iskreno crtači bili užasni (mnogi se neće složiti)

Kod scenarija, Serra nema da omane, to nam je jasno i iz Natan Nevera. Gregori mu je verovatno propao zbog ideje a ne zbog scenarija.

Greystorma je kao lik odličan. Ni dobar ni uao, ni crn ni beo. Pravi čovek! Sa đavolskim obrvama i frizurom verovatno je imao veliki uticaj da žene padaju na njega, što i vidimo iz prve epizode. Njegovo lice me malo podseća na Natan Nevera. Možda mu je neki predak? :) Čudni su putevi Serrini

01.11.2011
    09:54:00 sati
    danielp
  • Archy

7, 7, 7, 10

Kod novih serijala bi zapravo prvi broj trebao biti wow, tako da se navuku čitatelji. Međutim, meni kod Greystorma prvi broj i nije baš nešto. Malo mi je previše fantastičan (npr. ono maštanje o budućnosti i slično) i fali mi još nešto i ima previše nečega. Nisam još skužio čega. Isto tako, crtež mi je za strip o tehničkim postignućima previše lepršav, očekivao sam neki precizni crtež s puno detalja. Ovaj ima detalja, ali je malčice preslobodan.

Drugi broj mi je već puno, puno bolji. Sam polazak na Južni pol i stvari koje se zbivaju, dug put prema nepoznatom u letećem brodu, moram priznati da mi je to bilo fantastično. Svakako dobra stvar je taj zli entitet, koji se pojavljuje na kraju prva dva broja i ostavlja čitatelja u iščekivanju.

27.11.2011
    12:50:00 sati
    Archy

7, 8, 9, 9

U početku pomalo jednostavno i naivno, ali kako priča teče sve se jasnije vidi da je ovo i više nego dobar uvod za prvi broj i dobar pokazatelj nastavka serijala. Crtež gotovo odličan kao i naslovnica. Jedino su uvod i kraj priče sa tim zlim entitetom pomalo zbunjujući.

27.11.2011
    13:30:00 sati
  • PJ24MKD

8, 7, 8, 8

Dobra recenzija DeeCay! Za mene je ovo dobar start serijala, ali ne i odlican. Scenario me nije odusevilo kako sam se potajno nadao, iako sama ideja je veoma dobra. Svakako, potencijal je veliki da ovo prerasne u odlican serijal u sledecih epizodama, tu su svi sastojci samo treba da maestro Sera to bolje iskombinuje, a verujem da ce tako i da bude. Bravo i hvala Feniks Pres-u za mogucnost da ovo imamo i citamo upravo sada - samo godinu dana nakon zavrsetka serijala u italiji.

29.11.2011
    04:27:00 sati
    PJ24MKD
  • Ukupna ocjena 94%

9, 10, 9, 10

Odličan prvi broj.

11.12.2011
    21:10:00 sati

5, 4, 5, 6

Nisam nista ocekivao od ovog stripa, desilo se da je bilo gore nego sto sam ocekivao. Los pocetak price, pogotovo izvedba. Crtez isto tako los. Cak mi je od SBE mini serijala i Brad Barron bolji.

19.12.2011
    14:14:00 sati

9, 9, 9, 9

Vrlo interesantan lik.

25.12.2011
    21:40:00 sati

10, 10, 10, 10

Toliko toga sažeto u samo 96 strana...i to na kakav način- jedna riječ će biti dovoljna: SAVRŠENO!!!
    31.12.2011
    11:22:00 sati

9, 9, 7, 8

Odlican prvi broj serijala, i puno mi se svidja to sto je prica fina i lagana bez puno nepotrebne akcije, kao vecina SBE stripova.  Mastovit scenario i originalni likovi, koji su stvarno simpaticni, pogotovo ona Elizabet, koja je izgleda umrla (pitam se hoce li se ona jednog dana vratit u ovaj serijal, ako Jason i Greystorm naprave Time Machine pa u proslosti je nekako vrate u zivot).  Crtez je ok, ali scenario i prica odlicni.  I one scene s onim pre-istorijskim covjekom koje je potonuo u led; bas me zanimva kakve on veze ima sa svim ovim, i hoce li on postati glavni neprijatelj Greystorma.  Odlican strip, jedva cekam da buduce brojeve procitam.

26.01.2012
    17:56:00 sati

8, 8, 8, 10

Sviđa mi se, iako sam očekivano nešto drugačije za prvi broj. Veoma dobar i jednostavan početak, Serra nas je upoznao sa svim što je bitno i vjerojatno će od drugog broja uslijediti ono pravo. Crtež je dobar.

20.02.2012
    10:48:00 sati
  • D.J.

9, 9, 9, 9

Ocekivao sam mnogo, a dobio jos vise! Meni uz Ken Parkerovu prvu epizodu ovo mi je najbolja prva epizoda nekog Bonellijevog junaka. Poslije procitanog drugog dijela s nestrpljenjem cekam nastavak serijala! Phoenix Pressovo izdanje je jednostavno savrsene kvalitete.

28.02.2012
    05:24:00 sati
    D.J.
  • kandraks

8, 8, 9, 9

Vrlo dobra prva epizoda i ukoliko Serra nastavi na ovome nivou mogao bi ovo biti odlican serijal. Crtez odlican, naslovnica takodje...

30.01.2013
    23:55:00 sati
    kandraks

6, 7, 8, 8

Teško je ocijeniti ovu prvu epizodu, ukupno nekakav solidan dojam. Dobro odrađeno upoznavanje s likovima i također dosta dobar crtež. Ne događa se ovdje ništa pretjerano, cijeli broj je tek uvod u priču, dovoljno dobar da donekle zaintrigira čitatelja, osobito zahvaljujući onom zaleđenom misterioznom biću na Antarktiku (čak me ovime priča malo podsjetila na Lovecrafta, možda njegove "Planine ludila"). Dobra je i scena na groblju pred kraj priče, odnosno sam prikaz Greystorma u crnim, mračnijim tonovima i Robertsa kao njegove suprotnosti u bijelim, kao neki nagovještaj da bi se njihove ličnosti u budućnosti mogle sukobiti. Ukupno, solidan početak.

28.07.2014
    22:56:00 sati
  • Villain

9, 9, 9, 10

1 i 2 treba gledati u celini. Možda bi ocena bila manja kada bi ih gledali "van serijala".

Ovako, može se reći jedan odlično sklopljen uvod u celu priču!

01.01.2015
    14:01:00 sati
    Villain
  • WOLF-HUNTER

8, 7, 6, 8

Napokon nakon toliko godina meni neobjašnjivog nepotrebnog čekanja da se pročita prva epizoda ovog serijala, serijala koji mi na prvo oko ispada jako dobar. Lik Roberta Greystorma predstavlja klasičnog naučnika zaluđenog svojim djelima i otkrićima, ali s druge strane živi u svijetu mašte i mogućih iluzija koje želi da ostvari. Svoje sanjaranje će ubrzo da uvede u dijelo što će ovaj serijal nadam se održati zanimljivim za čitanje do samoga kraja.

Zanimljiv početak i kraj koji ostavljaju dosta pitanja o cjelokupnoj priči koja će da se prožima u sljedećim dijelovima za šta se nadam da neću ostati razočaran i vraćen kući hladnim šamarom. Jedva čekam da se dočepam ostalih dijelova od kojih očekujem mnoga iznenađenja kako u vidu scenarija i raspleta priče tako i razvijanja Grestormovog karaktera i njegovih naučnik i konstruktivnih otkrića koje vjerovatno neće biti na manjku. Ostale naslovnice odavaju dojam disutopijske stvarnosti pa tako čekujem i neki rat izazvan Robertovim mašinama jer je to tako i u realnom svijetu - pronađe se epohalno otkriće i ono ubrzo biva slivnuto u mašine za uništavanje.

Crtež mi je dobar, odnosno podnošljiv i blag za oči, ne odiše nekim pretjeranim detaljima koje smetaju oku a nije ni sada neki fušeraj pa da se ne može uživati u njemu, jedina manja zamjerka ide oko Greystorma, nadam se da će u sljedećim dijelovima da bude malo bolje nacrtan. Naslovnica je kul, odaje dojam steampunk/dizelpunk svijeta što je naravno uvijek dobrodošlo u svijetu stripa jer i njih nema toliko puno u ponudi.

Jedan serijal na čije bedeme ostavljam dosta očekivanja i nadam se da me moja očekivanja neće razočarati i ostaviti hladnim čameći u čošku kao neki serijali...

28.04.2018
    12:22:00 sati