Metabaruni

HARL DCGH 7 | 208 str.

Strip "Harleen" nam kroz oči domaćeg autora Stjepana Šejića donosi uvid u porijeklo Harley Quinn, jedne od danas najpopularnijih i najprepoznatljivijih (anti)junakinja DC Comicsa.

N*5

• Harlin
    HARL DCGH 7

• Harley Quinn je vjerojatno najpoznatiji primjer lika iz superherojskog svijeta koji je prvo pojavljivanje imao u animiranoj seriji, pa tek onda u stripovima. Osmislili su je Paul Dini i Bruce Timm, a premijeru je imala u Batman: The Animated Series epizodi "Joker's Favor" iz 1992. godine. U stripu je debitirala ravno godinu dana kasnije.
  • Harleen je trobrojni mini-serijal originalno izašao krajem 2019. godine za DC-evu "Black Label" etiketu. Kao i nekolicina drugih naslova pod istim imprintom, Harleen je objavljena na "proširenom" deluxe formatu papira.
  • Kako je spomenuto u recenziji, prvo poglavlje Harleen je inspirirano filmom "Kad Jaganjci Utihnu". Drugo poglavlje, po Šejićevim riječima, vuče inspiraciju iz "Bonnie & Clyde", dok je treće bazirano na "Thelma & Louise" (minus kraj).
  • Stjepan Šejić je, osim na Harleen, za DC Comics radio na Aquamanu, Suicide Squad te Justice League Odyssey

Dvije sam predrasude imao prije čitanja ovog stripa:
1) Uspjeh i popularnost ovog stripa se temelji isključivo na tome što je Harley Quinn u glavnoj ulozi
2) Crtež Stjepana Šejića je dosadan i monoton

Nakon završenog čitanja moram priznati da sam u potpunosti promijenio mišljenje što se tiče prve stavke, dok se druga manje-više pokazala istinitom. No, krenimo redom...

Harleen je već tko zna koji primjer na kojemu se pokazuje istinita ona izjava "ne postoje loši likovi, već samo loše priče". Iako dio uspjeha zasigurno duguje glavnoj junakinji i njenoj sveprisutnoj popularnosti, Harleen je jedno sasvim solidno napisano djelo koje me iznenadilo ugodnije nego što sam mislio da hoće. Sa Šejićevim radovima sam se do sada susretao isključivo kroz njegove crtačke angažmane i iskreno, bio sam skeptičan kako će odraditi scenaristički dio. Čitajući prvu trećinu priče pomislio sam da bi mi bojazni mogle biti opravdane; količina teksta je, bilo u vidu dijaloga ili monologa, enormna i često bih stekao dojam da guši protok radnje. Likovi jednostavno nikako da zašute, skoro pa svaka stranica je krcata tekstom i mišljenja sam da bi efekt bio puno bolji ukoliko bi se srezalo nekih 20-25% nepotrebnog dijaloga koji ne pridonosi radnji. S obzirom da Šejić potpisuje i scenarij i crtež, volio bih da je tu i tamo samom crtežu prepustio pričanje radnje umjesto da tekstom objašnjava svaku, pa i najmanju stvar koju gledamo. Međutim, kako je radnja odmicala dalje, Šejić kao da je postajao sve samouvjereniji, sigurniji i hrabriji, scenarij mu je malo po malo postajao tečniji, pitkiji i lakše mi je bilo koncentrirati se. Na kraju prvog dijela sam shvatio da sam se navukao i da me stvarno zanima gdje će odvesti priču.

Harleen služi kao svojevrsni elseworlds origin Harley Quinn, no to što ne upada u mainstream DC kontinuitet stvarno nikome ne bi trebalo biti bitno. Teško da se o ovom stripu može govoriti kao o superherojskom i radije bih ga opisao kao psihološku dramu temeljenu na dijalozima između psihologinje i njenog pacijenta te utjecaju njihovih razgovora na njen život. Ovakav me razvoj događaja nemali broj puta podsjetio na odnos Jodie Foster i Anthonyja Hopkinsa u filmu "Kad Jaganjci Utihnu", što svakako uzimam kao plus. Čitajući kasnije Šejićeve intervjue vezane za Harleen primjetio sam da je i on sam spomenuo da je prvo poglavlje inspirirano spomenutim filmom. Dovoljan dokaz da ipak ne umišljam :-)

Akcija je svedena na minimum sve do samog kraja stripa gdje je izvedena više nego zadovoljavajuće. Ne zauzima mjesta više nego što bi trebala i služi svojoj svrsi. Eventualno je možda moglo proći i bez ubacivanja ostatka Batmanovih negativaca na kraju priče čisto da se kompletan fokus zadrži na Harley i Jokeru, no što je tu je, to je isključivo stvar mog osobnog dojma i velikoj većini čitatelja vjerojatno neće smetati. Kao najveći plus bih izdvojio način na koji je Šejić izveo Harleyin prelazak na stranu negativaca. Njena promjena karaktera ni u jednom trenutku nije ubrzana, već teče odmjerenim tempom i obrađena je do sitnih detalja. Završivši čitanje shvatio sam da sam ugodno iznenađen Šejićevim scenarističkim umijećem, iako idalje smatram da bi mi doživljaj bio puno bolji da je postignut bolji balans s količinom dijaloga, posebno u prvom dijelu stripa.

Što se crteža tiče, tu sam naišao na problem. Moram biti iskren i priznati da ni prije nisam bio ljubitelj Šejićevog vizualnog izražaja, čak ni u danima angažmana na Witchbladeu s kojim se probio na američkom tržištu. Tada mi je bio prekičast i poprilično inertan, usprkos velikoj količini detalja koje je ubacivao (ili pak upravo zbog toga). Harleen, međutim, ima drugačiji pristup i taj kičasti stil je zamijenjen prizemnijim i jednostavnijim crtežom. Negdje sam pročitao da je razlog Šejićeve promjene stila ozljeda ruke, no da budem iskren, nisam pretjerano istraživao u detalje te se stoga unaprijed ispričavam ukoliko to nije točna informacija.

Osobno nemam nikakvih problema s digitalnim crtežom i smatram da također može biti odlično odrađen, no ne mogu se oteti dojmu da Harleen jednostavno djelue plastično. Jasno, ovo spominjem čisto laički s obzirom da se sâm ne bavim crtanjem, no smatram da su scene često statične i nedovoljno vizualno privlačne. S obzirom da se radnja u dobrom dijelu stripa odvija u zatvorenim prostorima i temelji se na dijalozima, kadrovi i paleta boja su mi nakon nekog vremena postali donekle monotoni i zamorni oku. Da se razumijemo, ima tu i stvarno lijepo nacrtanih stranica i za neke od njih smatram da su među boljim stvarima što je Šejić nacrtao, no volio bi da mi je veći dio stripa ostavio takav dojam. No i usprkos svemu napisanome smatram da je Harleen crtački gledano izvedena puno zanimljivije nego recimo Witchblade sa svim svojim hiperrealističnim i zagušujućim detaljima.

Sve u svemu, Harleen se pokazala kao uspješno provedena ideja za koju se nadam da je tek prvi korak u novim Šejićevim angažmanima kod DC-a. Vatreno krštenje je odradio na zadovoljavajući način, a izgleda da ga je i publika objeručke prihvatila. Da ste me prije čitanja pitali bi li htio imati Harleen na polici, najvjerojatnije bih odgovorio negativno, međutim, naknadno sam promijenio mišljenje i smatram da ovdje imamo jedno sasvim solidno ostvarenje vrijedno posjedovanja.

• Hajo

8, 8, 8, 7

15.02.2021