Čovjek iz Pskova

Tintin

PZ 3434/3437 | 48 str.

Na raskršću života, zbog tektonskih promjena u poretku na civilizacijskom nivou, mladi Pskovljanin, poručnik Orlov vaga koliko je krvi potrebno da se utoli glad ludila. Položaji Belogardejaca u povlačenju sve su češća meta gerilskih napada masovnije i silnije vojske Crvenih. Septembar 1919.godine, sjeverozapad Rusije.

Ukupna ocjena %

P*

S*

C*

N*

• Čovek iz Pskova I deo
    PZ 3434
  • Čovek iz Pskova II deo
    PZ 3435
  • Čovek iz Pskova III deo
    PZ 3436
  • Čovek iz Pskova IV deo
    PZ 3437

• Guido Crepas (alias: Crepax) je legendarni talijanski strip-umjetnik, rođen 15.jula 1933.godine u Milanu, od oca čeliste. Od malih nogu pokazuje sklonost jazz muzici, crtanju i stripovima, a njegov prvi rad je ilustracija R.L.Stivensonovog „Dr.Jekyll i Mr.Hyde“ - a koji će biti objavljen 1972.godine u zbirci „Un uomo invisible“. Bez obzira na to što je publici prevashodno poznat po svom izrazito slobodnom erotskom izrazu u stripovima, koji je nerijetko protkan BDSM momentima, oni koji poznaju njegov opus tvrde da je između lascivnih scena vrlo vješto skrivao filozofske poruke. Svoju svestranost Guido pokazuje i u svijetu ilustracije, te naravno, u muzici. Što se stripova prevedenim na ovim prostorima tiče, njegovo najpoznatije djelo su dogodovštine heroine „Valentine“. Ono što je iza sebe ostavio ovaj velikan stripske umjetnosti ne može i ne treba stati u okvire jedne crte Zanimljivosti. Crepaxov opus je bezvremenski i osim što je vrlo intiman i pretenciozan, bezuslovno je genijalan.
  • Ovo je 11.broj serijala i izlazi iz štampe u novembru 1977.godine. Na našim prostorima ga prevodi i štampa jedino Politikin Zabavnik, u četiri uzastopna broja krajem 2017.godine.
  • Autor ovog stripa će potpisati još jedan broj u ovom serijalu, i to 22.epizodu „Čovjek iz Harlema“ – očekivano zbog svoje sklonosti prema jazzu.
  • Pskov je grad na sjeverozapadu Rusije, blizu granice sa Estonijom. Jedan je od najstarijih ruskih gradova i prvi put se spominje 903.godine.

Nije moguće da si jedan od malobrojnih koji ne zna za ovaj genijani talijanski serijal i da nisi nikad mogao da pojmiš njegovu važnost? Zar i dalje postoje ljudi koji okreću glavu od novog, neispitanog, zagonetnog, interesantnog? Gdje se izgubila želja za istraživanjem i napredovanjem? Jesi li lijen toliko da ti je daljinski upravljač najbolji izum u istoriji čovječanstva? Pogledaj, pročitaj, barem sad, kad je cijeli svijet na dohvat ruke – iskoristi ovo zlatno doba slobode da se informišeš što više, jer nijedna takva informacija ti neće zasmetati niti te učiniti lošijim. Naprotiv: imaj vremena za dobre stvari.

Iz naroda se rađaju voždovi:
Lev, no ne znamo da li je to ONAJ Lev?

U 11.broju legendarnog serijala Un'uomo un'avventura kuće SBE (tada CEPIM), uspio je stari Bonelli nagovoriti još jedno poznato i provjereno ime sa liste najvećih talijanskih strip-umjetnika da se pridruži ekipi i stvori priču o epohalnim dešavanjima na planeti. Guido je odabrao baš Rusiju, tektonske poremećaje u globalnom svjetskom poretku, a nije mogao odabrati bolje, ako ću iskreno. Prevrat i pobjeda komunizma u gigantskoj Rusiji, tada već debelo nagriženoj žestokim nepravdama i disbalansom u klasnom poretku – koji je neizbježan u pravolinijskom kretanju naprijed – trebalo je stisnuti u format albuma, odnosno prepoloviti okvir od 96 stranica, pa je obzirom na silinu tematike o kojoj se pripovjeda tokom čitavog serijala, ovaj tehnički aspekt bio i najveći izazov. No, kako se radi isključivo o profesionalcima koji do momenta angažmana na serijalu UOUA već jesu dostigli svoj kreativni zenit, u početnoj postavci smo imali odstranjene glavne prepreke (čitaj: ego stvaraoca). U tom dijelu, ostao je teret upravo na njima, kreatorima, da zbijaju i sužavaju svoje vinjete, oblačiće i poruku – a oni su, svi do jednog, baš to i postigli, pa se u krugovima najpedantnijih stripofila širom svijeta ovaj serijal označava kao najbitniji u kompletnom istorijatu kuće Bonelli. No, tehnički aspekt pada u drugi plan jednom kada se krene u čitanje ovog štiva.

Prvi čas: Also spracht V.I.Lenin

Mladi poručik Aleksej Orlov oficir je Bele Garde i ujedno zamjenik komandanta jednog odreda koji je u konstantnom povlačenju pred silnijim i brojnijim boljševicima u području oko grada Pskova. Ovaj mladić preispituje svoje stavove, jer je prešao crtu slijepog idealizma shrvan strahotama kojima (in)direktno kumuje. Belogardejci ubijaju, pale, ruše i muče sve koji su na suprotnoj strani: narod izmučen vijekovima u patnji ropstva vladajućoj oligarhiji je vidio svjetlo na kraju tunela i na početku mu nije bila bitna nijansa, pa makar ona bila žarko crvena. Prvo u mislima, pa onda šapatom, i na kraju jasnim tonom Orlov se usprotivi okrutnostima oko sebe, dok u suprotnom taboru jedna manja grupa komunista gerilskim upadima slabi njegovu jedinicu. S jedne strane, caristi se lome jer njihovo ljudstvo shvata da je na pogrešnoj, gubitničkoj strani – a sa druge strane tajna caristička policija Ochrana pokušava slomiti boljševičke redove. Orlov je svjestan bezizlaza u koji je gurnut, bez nade, ali i ideje o tome da će iz svega izaći živ. Pred svojim vojnicima, ali i pretpostavljenim starješinom, Orlov razmišlja o tome kako je rođen u Pskovu, ali bi volio da u se tom trenutku tu ne nalazi. Komunisti i caristi padaju jedan za drugim, sve je krvavo od žrtava, rat se rasplamsava, a nijedna strana ne uzmiče i ne popušta.

Čas drugi: onomatopeja i glasanje životinja

Crepax u ovom radu jasno koristi grafički izraz kao glavno oružje u pripovjedanju. S jedne strane, koristeći istorijske činjenice, on nam u rijetkim i šturim dijalozima objašnjava osnove suprotstavljenih ideja na ratnom području u to doba. Riječi koje njegovi likovi izgovaraju (ili njihova razmišljanja) jasne su, direktne i koncizne do logičkog maksimuma: uprošteno, Crepax ne dozvoljava palamuđenje i bespredmetne mudrolije – jer ovaj strip je priča o ratu, a u ratu nema prostora za gluposti. Djela su bitnija od riječi. Nasuprot tom više simboličnom narativnom aspektu stoji grandiozni grafički izraz. Poznat i voljen zbog svoje tanke linije i snenih skica, koje je u svojoj bogatoj karijeri najviše koristio da dočara unutarnje nemire spram vanjštine u crtanju likova, Crepax majstorski i na prefinjen način prezentuje ratne strahote kroz oči tek probuđenog čovjeka. Zanemarujući grube crte lica i detalj u pozadinama, autor daje naglasak na ukupni utisak beznađa i bespotrebnog krvoprolića. Dječaci u bijegu koje gađaju belogardejci utopljeni su u žitno polje; oči nevine starice pred streljačkim vodom žute su i beskrajno tužne; kose zarobljenih Marije i Tanje nečešljane su i divlje – kao i Marijina spavaćica, polja oko Pskova natopljena su crvenom krvlju, a zapaljene kuće u pozadini zvjerskog jahača (slika 4) obavijene su crnim, gustim dimom. Osim tog naglaska na jezik boja, Crepax manipuliše kadrovima kroz dotad neviđenu egzibiciju sa bonelijevskom rešetkom, pa se može reći da je uspio na jedan vrlo neobičan način dokazati poentu svog djela.

Predmet osporavanja Crepaxovog opusa svakako je naglašen erotizam; ja bih se prije usudio reći da je to slobodni pogled na seksualnost, pa kako je takva predrasuda teža i kliskija od onih najgorih i najtežih koji se tiču vjere i rase, zaista treba biti čistog srca i uma pa objektivno posmatrati i krenuti u dešifrovanje onog što Crepax crta. Upravo ta senzualnost koja je tek naslonjač za filozofije koje servira između redova (ili bolje rečeno između bičeva, lanaca i perverzija sa Valentinom, Bjankom ili bilo kojom drugom heroinom), gorivo je bez kojeg nije moguće razumjeti Crepaxov potpis. Na prvi pogled oslobođen tog tereta, crtež u ovom stripu sjajno oslikava emocije likova i kompletnu atmosferu u datom trenutku. Međutim, tek na drugo ili treće čitanje moguće je dobiti naznake ideje koja stoji iza „autorskog pečata“ u Pskovu.

Slika 4: Grandiozan spektar i minijatura momenta

Čovjek iz Pskova vrlo je dinamičan i zanimljivo je posmatrati kako je Crepax uspio dotjerati ritam u namjeri da predstavi rat kao najveće zlo u baš takvom mikrookruženju kakvo je prilaz Pskovu. Nakon nekoliko čitanja i posmatranja, primjetno je kako se svaka tabla može odvojeno posmatrati kao mala minijatura u ukupnosti priče. Priča unutar priče počinje i završava na istoj stranici: ako i ima nastavljanja, čak se i ti nastavci mogu posmatrati zasebno, a tu nalazim odgovor na pretpostavku s početka ovog teksta o zbijanju i sužavanju manevarskog prostora na 48 stranice/table i samim tim, osim velike preporuke za ovaj strip, dajem mu i objektivno visoke ocjene.