Crna ljubav

Metabaruni

DDJP DRKW 8 | 110 str.

Policijski komesar De Vitalis, junak slučaja protiv serijskog ubojice, četiri godine kasnije suočiti će se sa još jednim teškim ubojstvom u koje je upleten i privatno. Na mjestu zločina nađena je bijela ruža i to je jedini trag koji vodi do ubojice.

• Crna ljubav
    JDJP DRKW 8

• Amore nero
    JDJP SR 8

• Povijesni okvir: radnja stripa odvija se 1912. godine, u vladavini kralja Vittoria Emmanuelea III., pet godina prije nego će Kraljevina Italija stupiti u I. svjetski rat. Te iste godine sve više jača utjecaj mladoga Benita Mussolinija na političkoj sceni, te on postaje istaknuti član Socijalističke stranke. Italija je podijeljena između industrijskog, razvijenog sjevera zemlje te siromašnog juga.

Crna ljubav je nastavak crtanog romana Oči i tama, svojevremeno velike uspješnice crtača i scenarista Gigija Simeonija koja je izašla pod okriljem slavne milanske kuće stripova. Kao što i sam uvodnik daje na znanje, ovaj osjetno kraći strip nema puno značajnih poveznica sa prethodnikom pa se može pročitati zasebno, a izašao je u sklopu kratkih priča Le storie (Jedno doba, jedna priča) na svojih stotinjak stranica. Titulu "nastavak" duguje ponajprije zbog reprize glavnoga lika, komesara Mattea De Vitalisa, fiktivnog lika inspiriranog pionirima forenzike u njezinim najranijim začecima.

Ako neki strip mogu mirne duše preporučiti, onda je to bez sumnje Oči i tama. Tristo stranica odličnog štiva uključujući i detaljan pisani uvodnik od strane autora osobno. Podvojenost ličnosti glavnoga negativca možemo usporediti sa samim autorom, naime, Simeoni je i crtač i scenarist tog uratka i u oba segmenta stvaralaštva podjednako briljira. Svakako je scenarij njegov glavni adut, ali rijetko se viđa da jedan čovjek tako dobar vlastiti tekst prati u isto vrijeme izvrsnim crtežom! Na obodu opsesije lovi inspiraciju kako bi svoje remek djelo uspješno završio do kraja, poput slikara Simonettija, glavnoga lika te novele. I uspijeva, u konačnici! Fascinantna utrka s vremenom. Odmiče se od nekih ukorijenjenih pravila kuće po pitanju pisanja scenarija i crteža, svojim stripovskim entuzijazmom i kvalitetom materijala unosi dašak originalnosti među monotone tvorničke produkte kojih ne nedostaje u Izdavačkoj kući Sergio Bonelli.

Tamo smo upoznali svijet prije Crne ljubavi. Točnije, Milano 1908. godine. Zaista fascinantno razdoblje ljudske povijesti! Upravo tih godina, što je i meni bilo malo poznato, u Italiji počinje razvoj moderne forenzike, uključujući usporedbu otiska prsta. Osim toga posebno mi je zanimljiv medicinski aspekt sa početka stoljeća, primjerice razne kontroverzne metode liječenja koje su se tada primjenjivale, u nedostatku drugih rješenja. Nerijetko je zdravlje pacijenta bilo nepovratno narušeno upravo upotrebom tih metoda, ali pod sloganom napretka medicine i znanosti velika većina njih javno je bila uvažavana, posebno u viskom sloju društva koje je imalo puno bolju medicinsku "skrb". Doba je to prepuno novih izuma i otkrića, predivne umjetnosti i arhitekture, doba po mnogočemu zanimljivo u svim granama društva. Ali, ljudi žive u velikoj zabludi mira, nesvjesni neizrecivog užasa koji se skriva i čeka da bude oslobođen nekoliko godina kasnije u vidu Prvog svjetskog rata.

Autor stripa Gigi Simeoni.

Dvije godine prije te grozomorne kapitulacije ljudskog dostojanstva i četiri godine nakon zbivanja u romanu Oči i tama smještena je radnja Crne ljubavi, točnije 1912., ponovno u živopisni Milano. Zanimljiv je, kontrastan naslov za odličan početni dojam. Vidi se da bi sve ovo moglo naginjati stripu prethodniku, međutim iz stranice u stranicu sve smo svjesniji zablude. Osim po fantastičnom crtežu, Ljubav je drukčija od Očiju, a događaji od prije četiri godine jedva se spominju jednom ili dvaput. Kako bilo, sve u što je vjerovao inspektor Matteo De Vitalis i čemu je posvetio svoj profesionalni život, sve najmodernije metode istrage i obrade mjesta zločina stavljene su na ogromno iskušenje. Njegova do tada čelično jaka uvjerenja naići će na proturiječnosti koje će poljuljati čitav njegov pogled na život i svijet oko njega.

Već na početnim stranicama ubačen je u taj nesretni koloplet. Na posebno nasilan način ubijen je brat njegove voljene žene Ade. Dječak od petnaestak godina zatučen je drvenim štapom tridesetak puta što potvrđuje da je ubojica potpuno poremećena osoba. Policijska dužnost miješa se sa privatnim postupcima, pa ipak, zločin se dosta brzo rješava i pronalazi se krivac. „Neka kraj bude početak“ posmrtna je poruka koju ubojica Vincenzo Moreau ostavlja iza sebe. Razriješavanjem slučaja tek počinje prava agonija za De Vitalisovu ženu, inače bolesnu od sljepoće. U tom svojem vječnom mraku suočiti će se sa negativom energijom punom mržnje koja dolazi iz svijeta mrtvih. Tu mržnju prema njoj hrani uznemirujuća ljubav koja proteže svoje trule korijene do njezine adolescencije. Ubojstvo maloga Francesca bilo je ništa drugo nego prvi stadij osvete njoj za jednu neuzvraćenu, već odavno zaboravljenu ljubav. Najgore tek treba uslijediti... „Neka kraj bude početak“. Neka zlo zavlada nad dobrotom.

Strip, dakle, potpuno drukčiji od svog prethodnika, osjetno kraći, slabije razrađen, manje impresivan, ali zanimljiv na svoj način. Dosta koketira sa nadnaravnim. Simeoni otvara novu intrigantnu temu; ljubav jednog nesretnika, nakaze, koja je toliko jaka da prerasta iz nevine mladenačke simpatije, zatim opsesije i patnje u bolesnu mržnju. Taj dio ostavlja puno prostora za razmišljanje. Za dodatnu dramatičnost se koriste motivi kao čisto bijela ruža ostavljena na mjestu zločina ili prizivanje duhova mrtvih. Također se preispituje: je li moguće da postoje tako jasni i jaki osjećaji da nadilaze sve granice prostora i vremena; povezanost živih i mrtvih; granice ljubavi i mržnje; skriveni osjećaji u svakome od nas; značenje smrti. Autor nudi svoje viđenje, ali ne ponudivši pravi odgovor na ta pitanja čitateljima ostavlja dosta prostora za razmišljanje. Vrlo dobro odrađeno.

Iako nominalno nije bio glavni lik u Očima, ovdje komesar De Vitalis preuzima dominantnu ulogu. Nije pretjerano dojmljiv stripovski lik, hladan, policajac do kosti, ništa neviđeno do sada, ovdje na trenutke čak i odbojan sa svojim pretjeranim izljevima nervoze. Ne ulazi čitatelju pod kožu i ne stvara simpatije. Jedan od većih paradoksa je zatvaranje u zatvor starice u kolicima, vidovnjakinje Lide Garkovič, i njene pomoćnice Antonije Dobrov zbog obične sumnje u spletke kod njezinih spiritističkih seansi te osobne averzije prema njoj. Tolika razina samodopadnosti nije najbolja karakterna osobina za glavnoga junaka pogotovo kada se okrije prava istina o Lidinom nesretnom životu. Jako je značajna uloga i Ade De Vitalis, komesarove žene, koja ispod pera Simeonija kao da potvrđuje pravilo o idealu talijanskih lijepih dama kao najljepših žena na svijetu (belladonna). Zanimljivo, u Očima i tami se spominje nekakva slaba nada u njezino ozdravljenje, međutim četiri godine kasnije i dalje je slijepa te ta tema nije više otvorena.

Antonia Dobrov, Lina Garkovič i Matteo De Vittalis, likovi iz Crne ljubavi. Facijalne ekspresije vrlo su dobro prikazane kroz cijeli strip. Simeoni vješto svoj vlastiti scenarij oplemenjuje ugodnim, preciznim crtežom.

Simeonijeva svestranost očitava se najviše upravo iz njegovih vlastitih djela koje potpisuje kao scenarist i crtač, iako je još češće radio sa drugim autorima na raznim serijalima, pogotovo Dylan Dogu gdje je odradio 13 epizoda, pretežno kao scenarist. Samostalno je obradio širok spektar tema koje su prije svega njemu samome najveća inspiracija (Oči i tama, Vještica, Kad vuk lovi). Njegovi pokretači su njegov talent i želja da čitateljima prikaže po svojem viđenju određenu temu, potpuno oslobodivši maštu iz okova, i koristeći pritom što manje opće poznatih referenci iz popularne kulture, a kudikamo više vlastitih scenarističkih rješenja. Ne želi biti rob utjecaja i zadanih normi, svoju karijeru gradi na djelima koja prije svega upotpunjuju njega kao osobu i umjetnika, a zatim i sve ostale koji prepoznaju njegovu genijalnost.

JDJP DRKW 7 Patrola

JDJP DRKW 14 Vučje srce

9, 8, 9, 9

Simpatična bajkica…
    28.11.2021
    10:37:00 sati

5, 5, 7, 8

Nije mi se svidio naglasak priče na potpuno natprirodno jer je imao dobru detektivsku podlogu. Cijeli detektivski posao je nebitan jer je iste odgovore pa još i bolje dobio na drugi način. Nisam čitao Oči i tamu pa to možda bolje funkcionira kao nastavak. mada kako vidim po recenziji, i nije tako.

28.11.2021
    19:25:00 sati

7, 6, 8, 10

Naslov i naslovnica su obećavali, a 'obećanje' je delimično ispunjeno. Naslovna strana melanholična, upečatljiva i kao da je isečak iz nekog Ramštajnovog spota (tipa 'Du riecht so gut' ili 'Rosenrot'). Zapravo strip je već na početku otišao u potpuno druge vode od onoga što sam ja na osnovu naslovne zamislio - mislio sam da je to ženska ruka, koja pripada devojčici (ili vrlo mladoj devojci), da je ruža njena, a da su tri osobe koje se vide u odrazu njene ubice tj silovatelji, i da će cela priča da se vrti oko njih u maniru psihološke drame. Međutim dosta toga se ispostavilo netačno.
    Imamo vrlo iritantan lik pomalo stereotipnog komesara Matea, koji odbija da poveruje (tj. progleda!), imamo (s)lepu (hehe kakva igra reči, a?) mladu ženu kojoj fantastično stoje lenonke, imamo čoveka oko koga se vrti priča a koji izgleda kao onaj ćelavi iz Dilanove epizode ''Povratak čudovišta'', imamo bakicu a la madam Trelkovski i njenu asistentkinju romskog izgleda... Svi oni i još neki kad se smućkaju, dobije se ova odlično nacrtana krimi misterija sa supernatural elementima. Priča je lepo vođena, i prve dve trećine su thrill ride, iako već na polovini biva jasno u kom će se pravcu kretati priča. Završnica je korektna, ali me nije raspametila. Prosto, sve ide u nekom očekivanom smeru, i nije me to mnogo dirnulo (doduše lepa i setna poslednja strana). Negativac nije dovoljno razrađen, i to je, rekao bih, najveća mana. Stoga završnica (meni) deluje banalno. Standardna borba-rečima i zraci iz negativca, tu su i suze, klasika... Sporednim likovima uglavnom fali to nešto. Svideo mi se recimo momenat kada komesar očajan dođe kod svog kolege kasno u noć, a ovaj mu ispriča ličnu priču o duhu njegovog oca.
    Na kraju osećaj da se iz ove priče moglo više izvući.
    Crtež dobar, jedina zamerka ide na pomalo sterilna lica (naročito Mateo), ali to je slučaj i sa Brindisijem, Bigliardom i sl., pa se ne bunim previše. Baka je fantastično nacrtana, kao i uvodne scene sa dečacima i scena silovanja (Simeoni poštuje Adu pa joj obnažene grudi prikazuje u senci, kako ni mi čitaoci ne bismo parili oči previše. Nije da nema šta da se vidi, ali njene suze i slepe oči su toliko upečatljive da steal the show). Jedan od najmučnijih momenata je zamračen prikaz dečaka na obdukcijskom stolu. Ljubitelji horora oguglaju na stradale muškarce, a vremenom im postane svejedno i za žene, ali ipak deca, koliko god zamračeno prikazana, čovek ne može a da ne proguta knedlu; vrlo gorka i upečatljiva scena. Sve u svemu, vrlo dobar crtez.

29.11.2021
    08:43:00 sati

6, 8, 9, 8

Najjači trenutak priče je kada komesar De Vitalis (koji je odbacio Boga i odlučio vjerovati samo u ono što može dotaknuti ili objasniti) u očaju počne zazivati Božju pomoć. Nakon tog trenutka ide strmoglavi pad, pa na kraju ostaje gorak okus. Baš kao i u albumu "Vještica", Simeoni se bavi ljudskom psihom, samo što previše uključuje natprirodne elemente, što se posebno može zamjeriti ovoj priči.

Crtež lijep s odličnim kadriranjem. Prije mi je ovakav čist i jasan crtež bio najbolji, a sada mi je nekako pomalo sterilan, što je i Jocko primijetio u prethodnom komentaru.

30.11.2021
    23:12:00 sati