Vučje srce

JDJP DRKW 14 | 116 str.

Na gradilištu u Newarku skupina profesionalnih ubojica likvidira šest radnika i podmetne požar kako bi izgledalo da je riječ o nesretnom slučaju. Jedini svjedoci događaja su dvoje mladih američkih Indijanaca koji su izbjegli smrt i započeli bijeg, svjesni kako će ubrzo postati meta mafijaša. Potraga za istinom misija je hrabrog novinara Jeffa Cardiffa, čovjeka koji se bori protiv svih oblika kriminala koji „izgriza“ sadašnjost društva, ali i bolne prošlosti koja pripada samo njemu.

• Vučje srce
    JDJP DRKW 14

• Cuore di lupo
    JDJP SR 14

• Ovaj broj je originalno objavljen u studenom 2013. godine, a na Balkanu ga je objavio srpski izdavač Darkwood u lipnju 2016. godine.
  • Carlo Ambrosini je scenarist u 3 epizode redovne edicije serijala, od kojih je posljednja trobroj (originalni brojevi 81, 82, 83) serijala Napoleone, koji je u Italiji izlazio u razdoblju od 1997. do 2006. godine, a čiji je idejni tvorac bio upravo Ambrosini. Crtački je, pak, na serijalu debitirao još u broju 4 u priči Pasqualea Rujua „Još jedna cigareta“, a nakon priče „Vučje srce“ nacrtao je i prvi broj trobroja Napoleone.
  • Newark je, s preko 280 000 stanovnika, najnaseljeniji grad američke savezne države New Jersey.
  • Bridger je mjesto sa 700 stanovnika koje pripada Billingsu, gradu koji je, s nešto manje od 110 000 stanovnika, najnaseljeniji u saveznoj državi Montani.
  • Pine Ridge je rezervat za američke Indijance smješten na jugu Južne Dakote, uz granicu s Nebraskom, površine 8984.3 km2, u kojemu živi manje od 19 000 stanovnika, od čega ih je preko 85% nezaposleno.
  • str. 29, 5. vinjeta: Jeff Cardiff u svojoj kuhinji ima, očito uz određeni popratni tekst, uokvirenu sliku Bika Koji Sjedi.
  • str. 33; naravno, na svijetu ne postoji nikakva Rotchester banka.

Još od početka susreta sa stripovima jedna od stvari koja me posebno zanimala bili su američki Indijanci, način na koji su vremenom ugnjetavani i situacija u kojoj se danas nalaze u razvikanom američkom demokratskom sustavu koji se želi prikazati otvorenim za brojne imigrante, kao da nikome nije jasno da je glavni razlog za to činjenica da će ti ljudi pokriti grane gospodarstva kojima nedostaje radne snage, bilo da je riječ o vozačima ili inženjerima elektrotehnike.

„Priče“ su serijal koji omogućuje autoru da se bavi tom, s medijskog stajališta, neatraktivnom temom, a to je položaj Indijanaca, američkih domorodaca, u suvremenom društvenom sustavu. Svedeni na margine postojanja, imaju pred sobom gorak izbor: ostati u rezervatima i pokušati živjeti koliko-toliko poštujući svoju tradiciju ili, pak, napustiti iste te kao jeftina radna snaga poći u potragu za poslom. Što god izaberu, pred problemima su: tako se u slučaju ostanka u rezervatima nalaze u gotovo općoj neimaštini i svoj „ispušni ventil“ često pronalaze u alkoholu, a ako odluče krenuti u potragu za poslom izloženi su riziku svakodnevnice, svjesni kako će teško naići na pomoć i razumijevanje administracije.

Priča počinje u Newarku, mirnom gradu New Jerseyja. Na gradilištu skupina profesionalnih ubojica čini višestruko ubojstvo. Najprije je, uz poteškoće, ubijen financijski računovođa banke, a zatim, u montažnoj kućici, šest radnika, svjedoka događaja. Nakon pokolja radnika, od kojih su četvorica bili Meksikanci s urednom dozvolom boravka, a dvojica Crow Indijanci, montažna kućica je spaljena kako bi se simulirala nesreća, a leš financijskog računovođe odvezen. Jedini svjedoci incidenta su braća Tankee i Woobi, Indijanci koji su pukom srećom izbjegli smrt, a na gradilištu su radili neprijavljeni.

Tankee i Woobi u bijegu

U pretpostavke lokalnog šerifa Meddsa kako je požar i potpuno izgaranje radnika izazvala neispravna peć kojom su se grijali ne vjeruje Jeff Cardiff, hrabri novinar koji je, saznat ćemo kasnije, otprije pratio situaciju i sumnjive poslove iza kojih se krije čitav postupak izgradnje tržnog centra.

Tankee i Woobi, s jedne strane, te Jeff, s druge, likovi su čije puteve pratimo od početka epizode. Indijanska braća su u Newark došla bježeći iz rezervata Pine Ridge, preko Bridgera, malenog mjesta u Montani, od nasilnog, alkoholu predanog, oca Velikog Psa. Očigledno je da su ovisnost o alkoholu i neimaština učinili da Veliki Pas potragu za djecom okonča u Bridgeru, živeći od danas do sutra, bez ikakvih planova za budućnost, a pritom izložen ismijavanju i uvredama okoline.

Veliki Pas u potrazi za čašicom više

Bridger je vrlo važno mjesto i za Jeffa koji je proživio traumatično djetinjstvo. Nakon što je sa svega osam godina na tragičan način ostao bez roditelja, pod svoju skrb ga je uzela baka Elizabeth, čije je indijansko ime bilo Mjesec Koji Se Smije. Vjerujući da će ga izliječiti od doživljene traume, ona ga je iz Newarka dovela u Bridger. Kada je vidjela da se ni tu Jeffova situacija nije popravila, Elizabeth se odlučila za potez iz indijanske tradicije. Jedne večeri ga je odvela na obližnje brdo i ostavila samoga, nakon što je prethodno na tlo ispred njega ostavila pitu. Jeff je ostao zaprepašten duže vrijeme te je svjedočio dolasku vuka, koji je pojeo pitu i svojim mu se ponašanjem zahvalio. Time je dobio snagu da prevlada traumatično stanje u kojemu se nalazio i stekao uvjerenje da ga duh vuka prati u najbitnijim trenucima života.

Putevi glavnih likova se sastaju upravo u Bridgeru. Tankee i Woobi se tamo vraćaju svjesni kako im je neumoljiva kolumbijska mafija na tragu i kako bi se ponovno sastali s prepredenim Edwinom Zornom, mješancem koji traži svoj interes u nevoljama Indijanaca, a Jeff u Bridger stiže u boli zbog bakine smrti, događaja koji ga je, naizgled, udaljio od novinarske istrage pokolja u Newarku. Uglavnom, trebalo je dati razloge da svi putevi vode u Bridger gdje su pred nama scene izdaje, ucjene, hrabrosti, iskupljenja, oprosta...

Glavnog lika Jeffa Cardiffa cijelo vrijeme gledamo „razapetog“ između dva svijeta: onoga u kojemu bi želio promijeniti činjenicu da indijanska plemena žive ispod razine dostojanstva i onoga na čijem su vrhu rad i novac. Ambrosini se trudio prikazati ga neodlučnim i u dvojbama u važnim životnim pitanjima. Tako je „pod kočnicom“ u odnosu s kolegicom Diane, koji je očigledno više nego prijateljski, a teško mu je i odrediti kojemu društvu pripada: je li zaista Jeff Cardiff ili Vučje Srce? Iako mi se Jeffove dvojbe čine prenaglašenim i bez prave podloge, nisu nemoguće i upravo je zbog situacije u kojoj se nalazi lakše prihvatiti taj natprirodni element da uz sebe u važnim životnim trenucima vidi, ili osjeća prisutnost, vuka.

Inače, dok u europskoj kulturi vuk ima lošu reputaciju jer je antagonist u dječijim pričama i stvoren je mit o vukodlaku, on je sveta životinja za američke Indijance, simbol snage obitelji i svojevrsni vodič kroz život. Indijanci smatraju da hrabri i razboriti duh vuka svi nosimo u sebi, kao dio unutarnje snage, te ga u određenim trenucima života trebamo pustiti van, makar da bi učinili nešto opasno ili zabranjeno. U navedenome leži i objašnjenje za činjenicu da je u nazivu epizode riječ „srce“ napisana malim, a ne velikim početnim slovom. Dakle, naziv epizode ne predstavlja indijansko ime Jeffa Cardiffa, već je u pitanju simbolika. Ipak, ne otpisujmo mogućnost da Vučje Srce, a možda i netko drugi, uistinu ima vučje srce. ;)

Najbolje okarakterizirani lik epizode je mudri Indijanac Malakawe, s kojim se Jeff sastaje po dolasku u Montanu. Malakawe je čejenski šaman, ali istovremeno i psihijatar i psihoanalitičar koji radi u bolnici u Billingsu i bira najbolje za poboljšanje stanja pacijenata, bez obzira na to iz koje kulture lijek dolazio. Smatra kako Indijanci nisu nužno stavljeni pred izbor, naglašavajući kako će im ipak trebati mnogo vremena da pravilno shvate svoju situaciju.

Malakawe: “Udaljio sam se od vijeća mudraca i starci misle da sam poludio i odrekao se tradicije. Ničega se ja nisam odrekao. Na ovom svijetu malo njih shvaća da se mogu spasiti svi ili nitko... Ljudska psiha ne pravi ni etničke ni teritorijalne razlike..."

Malakawe

Ambrosinijev crtež je lako prepoznatljiv i nije mi među dražima u izdavačkoj kući SBE. Ipak, smatram da se u ovom slučaju doista potrudio vjerno prikazati mjesta radnje, od gradilišta u Newarku do gostionica, brda i dolina u Montani, crtajući često i tri vinjete u pasici. Međutim, lica većine negativaca su nacrtana zaista ružno, jednostavno kao da iz njih kriči poruka „Ja sam đubre od čovjeka“. Svojevrsni spojleri.

Na naslovnici su u prvom planu vuk, čiju sam simboliku već objasnio, i Veliki Pas na koljenima s licem premazanim ratničkim bojama. U drugom planu su Jeff Cardiff na konju, a skroz u pozadini nedovršene građevine s gradilišta u Newarku. Naslovnica se, dakle, ne bazira na jednoj sceni iz stripa, već kao da retrospektivno prikazuje razvoj događaja u stripu, ali s vukom kao temeljem, simbolom koji je središte priče.

Sve u svemu, priča kroz koju ćemo dobiti informaciju više o položaju Indijanaca u suvremenom američkom društvu dobrodošla je u ovom serijalu, ali upravo zbog toga je scenarij prilično plitak. Zapravo, smatram da njegova najveća bogatstva predstavljaju dijalozi i, uvjetno rečeno, sporedne radnje, kao što je scena kada radnica restorana, očigledno iz samilosti, nudi još jednu čašu Coca-Cole Woobiju jer ima „baš lijepe oči“ ili scene u kojima gledamo Velikog Psa između alkoholiziranosti i trijeznosti.

JDJP DRKW 7 Patrola

JDJP DRKW 23 Princ od Persije

6, 9, 8, 8

Baš kao što je recenzent naglasio, ovdje je riječ o jednoj plitkoj, ali pitkoj i atmosferičnoj priči. Epizoda se čita u jednom dahu, a samo naizgled nemoguća sudbinska povezanost dovodi glavne likove na drugi kraj Sjeverne Amerike na razrješenje svirepe egzekucije iz zapleta. Dobro pobjeđuje, a događaji nepovratno mijenjaju živote glavnih likova u smjeru o kojem nisu ni sanjali prije nemilih događaja iz epiloga. Mnogo je tu sitnih detalja u scenariju zbog kojih ova epizoda nije baš tako scenaristički plitka kako se na prvu čini. Stoga bih scenariju dao višu ocjenu nego priči.

Ambrosini mi nije drag kao crtač, ali ne može mu se poreći da je ovdje stvorio lijepu atmosferu. Prikazi vuka daju onu višu dimenziju, koja vjerojatno zahtjeva nekoliko čitanja zbog boljeg razumijevanja autorovih poruka. Naslovnica kombinira sve bitne elemente priče.

02.08.2021
    08:19:00 sati

• MALI RENDŽER 26