Povratak u Berlin

Spawn

JDJP DRKW 6 | 110 str.

Iako nije siguran da uopće ima značenje, spominjanje izraza „Oksirid 2“ mladog novinara Maxa stavlja na metu plaćenih ubojica. No, u pomoć mu pristiže Rene, naizgled mirni starac koji iza svog izgleda skriva najsmrtonosnije sposobnosti tajnog agenta. Da bismo saznali motive njegova djelovanja i što je zapravo „Oksirid 2“, morat ćemo zaploviti u prošlost, počevši od noći početka pada Berlinskog zida kada je počeo niz smrtonosnih događaja koji, čini se, nije završen.

• Povratak u Berlin
    JDJP DRKW 6

• Ritorno a Berlino
    JDJP SR 6

• Ova priča je, kao šesti broj edicije, originalno objavljena u ožujku 2013. godine, a na Balkanu ju je u prosincu iste godine objavio srpski izdavač Darkwood.
  • Iako preminuo dva mjeseca prije objave priče, kasnije će se ispostaviti da je „Povratak u Berlin“ samo prva od pet Moralesovih priča u serijalu. Preostale četiri su: Fort Ticonderoga (originalni broj 55), Angela (originalni broj 56), Igre moći (originalni broj 67), te Crna džungla (originalni broj 89).
  • Str. 14: Max za doručkom čita roman „Doktor Faustus“ njemačkog pisca Thomasa Manna.
  • Str. 62: Šćećinski (Szczecinski) zaljev je zaljev u Baltičkom moru kojega dijele Njemačka i Poljska. Ime je dobio po poljskom gradu Szczecinu.
  • Str. 81: Max Helenu i Renea opisuje kao Ally McBeal i Jeana Gabina. Ally McBeal je fiktivni lik odvjetnice iz istoimene američke televizijske serije, dok je Jean Gabin najpopularniji francuski glumac 20. stoljeća koji se, između ostalih, proslavio u filmovima u kojima je glumio inspektora Maigreta iz romana francuskog pisca Georgesa Simenona.

Smislite dobru priču i predložite. Zaista, sa 100. brojem (ako ne službeno, onda bar za mene) završeni Bonellijev serijal „Le Storie“ odnosno „Priče“, započet 2012. godine, u početku se činio idealnim mjestom za autore koji su ponekad u mislima imali ideje ili scenarije koji se iz nekog razloga nisu mogli ostvariti kroz postojeće serijale, utemeljene i čvrsto vezane za ličnost glavnog junaka koji manje-više pripada određenom žanru, mjestu i vremenu.

Gledano kroz ovu prizmu, uopće ne začuđuje da se kao jedan od prvih autora „Priča“ pojavio Paolo Morales. Preminuo svega dva mjeseca prije objave, Morales se u očima čitatelja istaknuo radom na serijalu Martina Mysterea, unijevši novu tematiku i način pripovjedanja, uvijek poštujući prethodno postavljene kanone serijala.

I zaista, u priči „Povratak u Berlin“ vidimo tolike elemente koji su obilježili brojne epizode njegova „Detektiva nemogućega“. Kad bih trebao u jednoj rečenici, rekao bih da je ovo priča o više dobro okarakteriziranih likova, utemeljena na spletkama iz prošlosti koja se ne može zakopati, a u pozadini koje stoji tajno društvo čiji utjecaj vremenom samo prividno slabi. Intrigantno, zar ne?

Radnja ove priče, trilera s elementima čistokrvnog krimića, se najvećim dijelom odvija u sadašnjosti, odnosno u Berlinu 2012. godine, s tim da kroz sjećanja Renea, plaćenog ubojice u misiji otkupljenja, povremeno putujemo u prošlost, počevši od večeri 9.11.1989. godine kada je započeo pad Berlinskog zida. Razvojem radnje u sadašnjosti, putovanje kroz prošlost se ubrzava sve do trenutka kada se događaji iz dva različita vremenska razdoblja na neki način počnu pretakati jedni u druge.

Max je dijete ubijenih roditelja, mladi novinar u pokušaju, zabavljač i ženskaroš koji, „naoružan“ visokom plavokosom snimateljicom Normom, provocira političare pitanjima kojima sugerira na afere koje ne postoje, odnosno o kojima najvjerojatnije ne znaju ništa. Međutim, kada jednome od njih spomene izraz „Oksirid 2“ nesvjesno otvara Pandorinu kutiju, do te mjere da ga iste večeri pokušaju likvidirati.

Ostarjeli i bolesni Rene, inače vrlo dojmljiv lik, zna što je „Oksirid 2“ i svjestan je nevolja koje će snaći Maxa te iz Lausanne odlazi u Berlin biti njegov „anđeo čuvar“. Želja da preuzme ovu ulogu proizlazi iz prošlosti koja je tijesno vezana za Maxovu, mada ovaj, dijelom zbog potisnutih sjećanja na djetinjstvo, toga nije svjestan. Naime, u noći pada Berlinskog zida, ujedno i Maxova rođenja, Rene je ubio njegova oca Petera, profesionalnog novinara na tragu otkrivanja velike afere, i zaljubio se u njegovu majku Mariju te vremenom postao svjestan boli koju joj je nanio. Nakon što mu svega par godina poslije „Oksirid 2“, čiji je izvršitelj naloga bio, oduzme voljenu osobu, Rene se 2012. godine osjeti obveznim zaštititi njenog sina.

Treća osoba važna za radnju je tužiteljica Helena, koja je zadužena za istragu o slučaju pokušaja Maxova ubojstva, te je ubrzo s njim razvila prijateljski odnos. Helena je ambiciozna osoba, kći utjecajnog suca kojega poštuje i s kojim razgovara o slučajevima kojima se bavi. Za razliku od Maxa, svjesna je da Rene u cijelu priču nije ušao pukim slučajem.

„Povratak u Berlin“ priča je o susretu tri osobe s vlastitim pričama, čije se prošlosti isprepliću a da toga nisu potpuno svjesni, jer učinci djelovanja pojedinaca ponekad ne nestaju, već se s očeva prenose na djecu. Budući da kazneno djelo ubojstva ostavlja trag koji ne zastarijeva, kad se Pandorina kutija otvori i lavina događaja pokrene, priča samo naizgled završava na zadnjoj stranici.

Vještina pokojnog Moralesa ležala je u tome da zna stvoriti zanimljivu priču ne pribjegavajući objašnjavanju svih postupaka kroz dugačke dijaloge ili razmišljanja pojedinaca. Iako može izgledati kao običan triler, za mene je ovo majstorski izgrađena priča na kraju koje se sve kockice pravilno poslože. Recimo da je neobično i nije mi se svidjelo što likovi dva puta „probijaju“ šifre. Ali, da ne idem u čiste spojlere, samo ću reći da, ne primjer, razmislimo što nam je autor želio reći kroz činjenicu da Max zna šifru Reneova laptopa? I koja je to šifra? Zatim obratite pažnju na to kako je u Reneovu dvorcu izgledala slika Maxovih tek vjenčanih roditelja na početku, a kako na kraju radnje. Zaista odlično.

Ako bih trebao pronaći još pokoji minus ove epizode, spomenuo bih činjenicu da je Maxov otac izraz „Oksirid 2“ bez jasnog povoda imao napisan na tko zna kojoj stranici jedne knjige. Zatim je tu i činjenica da prvi pokušaj Maxove likvidacije izvodi cura s kojom se slučajno susreo na ulici baš u trenutku kada je prvi put spomenuo, ispostavit će se, smrtonosni izraz, s tim da poslije saznajemo da je ona već kod kuće imala podatke o njemu. No, konačno, možda sitničarim jer se ne radi o nemogućim situacijama. Nekima će možda sporno izgledati da kriminalna organizacija koja je djelovala 1989. djeluje i 2012. godine, ali dovoljno se sjetiti svih ovdašnjih „promjena političkih dresova“. Ipak, najbolje objašnjenje je dao Rene...

Poštujući pad Berlinskog zida kao jedan od najbitnijih događaja u novijoj povijesti Europe, ipak moram reći da je Berlin kao mjesto radnje vjerojatno odabran kako bi se postigao određeni učinak kod čitatelja budući da je po njenom završetku jasno da je priča mogla biti smještena i na druga mjesta u svijetu, a da to ne bi utjecalo na samu bit scenarija.

Crtački gledano, kao i mnogo puta kada je bio scenarist, Morales je posao odradio u suradnji s De Cubellisom. Njihov crtež sigurno ne impresionira, s tim da poštuju Bonellijev standard, a naglasak se daje likovima, bez puno panorama.

JDJP DRKW 5 Tamna strana meseca

JDJP DRKW 7 Patrola

8, 8, 5, 8

Jako je ovo dobar broj, bez obzira šta neko rekao. Čitava je edicija (bar ovaj DW dio) Priča odrađena odlično, pa je i ova epizoda nekako u toj vrhuški po kvalitetu izdvojenih. Znam da od kompleta nisam imao ovu, Tamnu stranu mjeseca i jednu samurajsku priču i bilo ih je jako teško nabaviti. Tema je atraktivna, radnja je konstruisana skoro pa idealno, dok je crtež ipak slabiji dio stripa. Kao što reče i Dwayne, običaj je u tom duetu da se pažnja ne obraća na pozadine i takve "sitnice", te da naglasak bude zumiran u gestovni govor među likovima i njihova lica. Naslovna je takođe jako lijepa. Veliki plus ovaj put dobija razrada glavnih likova, od kojih me je ustvari Max i najviše nervirao, jer je folirant, naspram hladnog Renea koji igra sjajnu ulogu u čitavoj priči, do samog kraja. Čestitke na lijepo napisanom tekstu i na odabiru ove vrlo kvalitetne epizode.

23.01.2024
    17:49:00 sati

9, 8, 9, 9