Patrola

Spawn

JDJP DRKW7 | 116 str.

8. veljače 1967. neočekivani radio kontakt diže na noge zapovjedništvo u Saigonu. Poziv u pomoć uputio je satnik Anderson koji je sa svojom patrolom nestao prije godinu dana, prilikom misije „search and destroy“. Zadatak da provjere ima li preživjelih iz patrole Foxtrot 2/1 dobio je satnik Tim Artz i njegova mala patrola. Kreću duboko u džunglu, nesvjesni da će im najveći neprijatelj biti upravo oni sami.

Crtež 4

• Patrola
    JDJP DRKW 7

• La pattuglia
    JDJP SR 7

• Izvorno je priča objavljena u travnju 2013., a Darkwood ju objavljuje u ediciji Jedno doba, jedna priča u lipnju 2014.
  • Priču je napisao Fabrizio Accatino (1971.), a u ovoj ediciji je napisao scenarije za još tri priče, a od 2000. do 2016. osam scenarija za Dylana Doga.
  • Giampiero Casertano (1961.) je crtački veteran u SBE. Uradio je zajedno s Ambrosinijem jednu Ken Parkerovu priču, a u periodu 1984/86. crta avanture Martina Mystèrea. Od 1987. radi na epizodama Dylana Doga. Nacrtao je jednu Napoleonovu priču, a otvorio je ediciju Le Storie grafičkim izričajem priče “Pariški dželat“.
  • U šestogodišnjem stažu serijala objavljeno je 73 priče, 5 specijala i 7 knjiga u boji. Serijal je i dalje aktivan.
  • Ljubitelji ratnih filmova o Vijetnamskom ratu prepoznat će u priči neke reference iz filmova “Platoon“ i “Apokalipsa Now“.
  • Radnja stripa je doslovce kopija filma “R-Point“, kojeg je 2004. režirao Su-chang Kong.
  • Str. 55, vojnik Lemmy izgovara: Mene nijedan Vietkongovac nije nazvao crnčugom. Te riječi izgovorio je legendarni Muhammad Ali kada je novinarima objašnjavao zašto je odbio poziv za novačenje i odlazak u rat. „Ne želim da idem u rat u zemlju koju moram tražiti na karti, samo zato jer mi neko tako kaže. Neću da ubijam djecu, žene, civile, niti bilo koga samo zbog drugačijeg političkog sistema od američkog. Ja nisam ni u kakvoj svađi s Vietkongom. Nitko od njih nije me nazvao crnčugom! Samo 50 metara dalje od studija u kojem sjedim, moju crnu braću tuku na ulici jer su „obojeni“. Ne mogu da sjednu u „bjelački dio autobusa“ i nikoga nije briga. Ako je to demokracija za koju treba da se borim – neću ići u Vijetnam! To nije moj rat!“ rekao je Ali i nije otišao u Vijetnam. Istovremeno mu i boksačke federacije brane nastupe i oduzimaju osvojenu titulu koju je do tada uspješno branio više puta. Prekid službene karijere trajao je oko 3 godine. 1970. godine Ali je konačno ponovno dobio licencu za nastupe, a 1971. je ukinuta presuda na Vrhovnom sudu kojom je bio osuđen zbog odbijanja vojne službe. Nije se dugo čekalo do ponovnog napada na titulu, i to u borbi protiv Joe Fraziera, često opisivanoj kao 'borba stoljeća'.

Svako doba nosi svoje ratove, baš kao i filmove posvećene ratnoj tematici. Nakon što je Amerika nakon napada na Pearl Harbor ušla u rat, Hollywood je počeo snimati ratne filmove u kojima su veličali junaštva američke vojske i marinaca koji su se tukli diljem Pacifika, Sjeverne Afrike i Europe. Pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća ratni film nije gubio na popularnosti, štoviše, gotovo da nije bilo proslavljenog holivudskog glumca, a da se nije okušao u tom žanru. John Wayne u “Pijesak Iwo Jime“, Marlon Brando, Montgomery Clift i Dean Martin u “Mladi lavovi“, William Holden i Alec Guinness u “Most na rijeci Kwai“, Gregory Peck, David Niven i Anthony Quinn u “Topovi s Navaronea“, Richard Burton i Clint Eastwood “U Orlovom gnijezdu“, Henry Fonda, Robert Ryan i John Wayne u “Najdužem danu“, Steve McQueen, Charles Bronson, James Garner u “Velikom bijegu“...

A onda je došao Vijetnamski rat. Iako udaljen tisućama kilometara od Amerike, rat je bio u svakom američkom domu. Zahvaljujući masmedijima, rat je donesen ne samo na američko tlo, nego i diljem svijeta. Očajnički jecaji dvanaestogodišnje vijetnamske djevojčice Kim Phuc bili su stvarniji od bilo kojeg ratnog filma dok su s njenog golog tijela otpadali komadi napalmom spaljene kože. Ngujen Ngok Loan, sajgonski šef policije, pucao je zarobljenom Vietkongovcu u glavu u prisustvu kamera i novinara. Masakr u My Laiju bio je na svim naslovnicama udarna vijest godinu dana nakon saznanja o počinjenom, kao i suđenje jedinom osuđenom, poručniku Williamu Calleyu. Američki mladići vraćali su se u mrtvačkim sanducima prekrivenim zastavama, vraćali su se tjelesno i psihički osakaćeni. U zasjedi su ih čekali nezaposlenost, alkoholizam, narkomanija, psihičke bolesti, loša zdravstvena skrb, nebriga društva, samoubojstva. Nacija je bila podijeljena, a kolektivna trauma američke nacije odrazila se i na Hollywood koji nije snimao hvalospjevne filmove o tom ratu. U stvari, bio je netom prije eskalacije rata snimljen naivan propagandni John Wayneov filmić “Zelene beretke“ koji je predstavljao američke vojnike kao good guys, podgrijavajući tako tezu da se bore za pravednu stvar, i da će pobijediti. Negativni efekti vijetnamskog rata utjecali su na to da u post-ratnoj eri režiseri Francis Ford Coppola, Michael Cimino, Oliver Stone ( i sam vijetnamski veteran, ranjavan u akciji dva puta), Brian De Palma, Stanley Cubrick režiraju filmove koji kritiziraju američku intervenciju u Vijetnamu i kroz njih prodiru u užase rata.

“Patrola“, priča koju je napisao Fabrizio Accatino, a crtački dočarao Giampiero Casertano, na tragu je filmova s tematikom Vijetnamskog rata. Ova priča objavljena je sedma po redu u sklopu Bonellijeve edicije Le Storie, pokrenute u listopadu 2012. godine. Serijal je osmislio Mauro Marcheselli po uzoru na serijal Un uommo, una awentura, ali u klasičnom Bonelli formatu, u crno bijeloj tehnici i na većem broju stranica.

Kada kažem na tragu, onda mislim na klasični početak jedne ratne priče u kojoj imate grupu vojnika koja ima zadaću obaviti opasnu misiju u džungli, duboko u neprijateljskoj pozadini, ali negdje sredinom radnje iznenada shvaćate da ovo nije još jedna klasična ratna priča. U stvari, i sam početak djeluje nekako uznemirujuće. Naime, usred noći dežurni operater na radio-prijemniku prima poziv u pomoć patrole Foxtrot 2/1. Poruku je poslao satnik Anderson, ali ubrzo saznajemo da je ta patrola nestala u akciji iza neprijateljskih linija godinu dana ranije. Jesu li malobrojni vojnici uspjeli nekako preživjeti godinu dana u džungli u neprijateljskom okruženju ili je to još jedan trik Vietkongovaca da namame novu grupu američkih vojnika u zasjedu? Gadna situacija za zapovjednike u Saigonu. Ne mogu ignorirati poziv u pomoć, jer je glas potvrđen kao Andersonov, i ne preostaje im ništa drugo nego oformiti malu patrolu s ciljem izviđanja lokacije i rasvjetljavanja misterije.

Zapovjednik patrole je iskusni veteran satnik Tim Artz. Njegovo unakaženo lice i ponašanje ne ostavljaju mjesta sumnji, čovjek je bio u akciji i preživio je sve što su mu Vietkongovci namijenili. Grubim odnosom prema vojnicima i nadređenima podsjeća na prekaljenog vodnog narednika Barnesa (Tom Berenger) iz Stoneova “Platoona“. Vojnici iz patrole predstavljeni su multietnički, jer kada treba ginuti za više ciljeve Amerika ne pravi rasnu razliku, svatko je dobrodošao kandidat za topovsko meso. Ti mladi vojnici u ovom stripu nisu ništa drugo doli metafora za izgubljene generacije u svim ratovima koje je Amerika vodila.

O Accatinovom kreativnom pristupu priči izlišno je pisati, jer kreativnog pristupa nema. Ovo je ekstremni primjer kako se kopira jedan film. “R-Point“, ratni horor film iz 2004. godine čija je radnja smještena u Vijetnam 1972. i govori o patroli južnokorejskih vojnika koji idu istražiti tajanstveni poziv u pomoć vojnika za koje su smatrali da su mrtvi ili nestali u akciji. Accatino je u potpunosti kopirao glavnu ideju filma, čak je i naglasak na formi isti. Dok sam ovo čitao cijelo vrijeme sam imao osjećaj beskorisnosti ove priče jer skup ideja i poruka koje nam Accatino ovdje daje već su viđeni u filmovima o Vijetnamskom ratu. Čak i ideja o Kenovim melankoličnim pismima koja piše majci su ukradena iz Stoneova filma “Platoon“, u kojem mladi dragovoljac Chris Taylor (Charlie Sheen) piše baki pisma u kojima pratimo mijenjanje njegova psihičkog stanja; isprva njegovo oduševljenje odlaskom u rat i idealima kojima se vodi, sve do rezigniranog i otupljujućeg poimanja rata. Naravno, Accatinova ratna priča negdje na sredini, nakon pokolja kojeg su vojnici uradili u jednom malom vijetnamskom selu, prelazi u aspekte nadnaravnog i počinju se događati čudne i zastrašujuće stvari, a koje vojnici isprva pokušavaju objasniti umorom i stresom.

Spasilačka misija satnika Artza i osmorice vojnika pretvara se u potpunu katastrofu. Vojnici kao da su upali u neku vrstu začaranog kruga u kojem vladaju halucinacije, ukazanja duhova, ludilo, autodestruktivna ponašanja, ubojstva, samoubojstva. Taj iznenadni užas Accatino objašnjava od američke vojske prekršenim primirjem prilikom obilježavanja Teta, vijetnamske Nove godine i duhovi su se uznemirili. Kako cijela priča odiše metaforom, tako i kroz nesuvisle postupke vojnika u ukletom hramu Accatino simbolično prikazuje krah jedne vojne sile u dalekoj i njima potpuno stranoj zemlji i metaforički dočarava s kakvim će se psihičkim problemima preživjeli vojnici morati suočavati kada se vrate kući.

Priča nije originalna, nema viziju, nema jake likove i nema kvalitetnog crtača. Nažalost, Casertano se utopio u ovom plagijatu svojim karikaturalnim crtežom lica vojnika. Kužim ja da je Accatino ovom ratnom pričom, koja se polako pretvara u horor, htio aludirati na svu besmislenost i uzaludnost rata, kao i to da je u ratu čovjek sam sebi najveći neprijatelj, ali mogao se potruditi i dati puno više i uraditi originalni pristup temi, i bolji izbor crtača.

JDJP DRKW 1 Pariški dželat

6, 7, 7, 7

E, ove se epizode relativno dobro sjećam. Accatino ostavio točno isti dojam kao u Dylanu. Nije mi toliko bitno da ideja potječe iz filma (čak mi se čini da je bilo referenci i na neke druge filmove), nego kako je sve to ispripovijedano. Dobra je atmosfera, zanimljiv je setting, jeza se cijelo vrijeme provlači radnjom, ali sam scenarij mi kod Accatina nikada ne sjedne baš do kraja; kao da mu fali nekakve konzistentnosti. Casertano odavno nije što je nekoć bio, ali u horror scenama i dalje, nerijetko, poentira.

Otprilike nekakav solidan dojam, ima u serijalu i nešto slabijih "doba" od ovog...

06.10.2018
    08:52:00 sati
  • El Morisco

Ukupna ocjena 37%

3, 1, 5, 10

Slažem se s recenzijom. Kada dodjele pisanje scenarija balavcu koji je pogledao nekoliko filmova pa se nada da još mlađi od njega iste nisu gledali, onda dobijemo ovakvu nebulozu. Nažalost, ovo nije prvi takav "uradak" u serijalu...

06.10.2018
    10:49:00 sati
    El Morisco