Čudovišta nisu jedino čega se trebate bojati, posebno ako na horizontu ugledate jarbol s Jolly Roger zastavom.

• Ambis
    JDJP PHPR 1

• L’abisso
    JDJP SR 35

• Priča je svoje mjesto našla u 35. broju edicije Le Storie u kolovozu 2015., Phoenix Press njome otvara ediciju Legende u lipnju 2016.

Čudovišta dolaze u raznim oblicima, a 1917. um velikog autora horora, H. P. Lovecrafta, iznjedrio je legendarnu priču Dagon koja je odgovorna za kreiranje neprestano širećeg univerzuma okupljenog oko Cthulhu mitova, rađajući bezbrojne pripovijesti, romane, filmove, stripove i videoigre otkad je izvorno djelo objavljeno, stoga ne čudi da je i Mauro Boselli posegnuo za Lovecraftovim kreacijama, i to nekoliko puta. Ovdje ću se nakratko zadržati na činjenici da je Boselli ranije upotrijebio Dagona i morska čudovišta kreirajući Morsku stravu, eminentnu priču za nas Zagorovce. Ne treba posebno isticati da je Mauro Boselli čistokrvni pripovjedač i to sam se nemalo puta uvjerio, jer znate, kad me Boselli povede u avanturu, ne mogu se zaustaviti sve do kraja priče, posebice ako su to njegove vrhunske priče koje su ga s pravom proslavile. Osim u svome serijalu Dampyru, taj je scenarist svoju spisateljsku vještinu pokazao i na stranicama Zagora i Texa čiji je danas urednik i jedan od glavnih scenarista, da ne spominjem da je SBE u srpnju 2015. objavio „Mohawk River“, drugi broj serijala Le Storie Speciale, a nedugo nakon toga, samo mjesec dana kasnije i „Ambis“ u redovnoj ediciji, samo što crtač nije Angelo Stano, već Luca Rossi. Ima li u toj priči, u „Ambisu“, kvalitete koja je proslavila Bosellija? Za početak, reći ću da je priča ipak daleko od vrhova koje on može doseći.

Boselli jednoj klasičnoj morskoj pustolovini dodaje horor nijanse, kao i pretočenim u djelo citate i umjetničko-literarne aluzije. Ta kontinuirana igra na koju čitatelj mora biti pripreman s Bosellijem ako želi zadržati korak s njim ovdje nam donosi mnogobrojne reference; Lovecrafta sam već spomenuo, a tu su i „Otok s blagom“ Roberta Louisa Stevensona, „The Ghost Pirates“ Williama Hopea Hodgsona, „Avanture Gordona Pyma“ Edgara Allana Poea, „Solomon Kane“ Roberta Ervina Howarda, Kiplingove priče o džungli, Salgarijev „Crni gusar“ a tim slavnim majstorima pridodaje i „Baladu o slanom moru“ velikog i nezaboravnog Huga Pratta, kojeg Boselli citira na početku priče, kada je mladi brodolomac Davy, protagonist ove priče, pronađen bez sjećanja u čamcu izgubljenom usred mora. Međutim, kako to već biva kod Bosellija, ubacivanje referenci nije tek puka narativna igra prepoznavanja istih, već te reference transformira u potpuno novi materijal kojim gradi priču s okusom soli i mora, avanture, horora i nadnaravnog, sve čvrsto ukorijenjeno u klasičnoj piratskoj mitologiji punoj praznovjerja, kletvi i karti s blagom, i dokaz su da vješt autor ako poznaje trikove i tehnike pisanja može napraviti ako ne remek-djelo, onda bar dobru priču, a ova to definitivno jest.

O čemu se radi u priči? Kada Michela Davyja, mladog brodolomca, pokupi „Južna zvijezda“, jedrenjak sa zlokobnom zastavom koja se vijori na jarbolu, shvaća da mu je jedini izbor postati pirat. Razdražljivog kapetana Moodyja i njegovu okrutnu posadu očito progoni loša sreća, dok, usred svakojakih nesreća, plove piratskom rutom do Madagaskara i Indijskog oceana, sve dok kapetan ne otkrije kartu basnoslovnog blaga i usmjeri brod prema nepoznatim morima kojima mornari nikad prije plovili nisu ... barem od strane mornara ljudske rase. To ujedno znači da dotičnu priču, uz zov morske avanture, veže tipična lovecraftijanska atmosfera njemu posvećenog kulta. Otkrivanje tajni iza kojih se krije istina nepojmljiva ljudskom umu zahtijeva određenu cijenu, a piratska posada čudljivog kapetana Moodyja platit će najveću cijenu spuštanja u dubine užasa, bolesti, jeze, ludila i gotovo zaboravljenih bogova.

Priču u prvom licu priča glavni junak, Michel Davy, u kojoj se mladić prisjeća niza događaja iz tih burnih dana, prelazeći iz jedne avanture u drugu, iz jednog užasa u drugi, a užasi ovdje nisu usredotočeni samo na čudovišta ili neobjašnjive fenomene, oni su katalizator do užasa koji se krije u ljudima, a pirati su prava ljudska čudovišta jer situacije kojima Boselli izlaže svoje brojne likove zorno nam opisuju okrutnosti koje čovjek može počiniti vođen strahom od nepoznatog, željom za osvetom ili čistim sadizmom prikazanim u kapetanu Nedu Lou. U nizu događaja u koje pirati kapetana Jacka Moodya vrtoglavo upadaju od prve do posljednje stranice ističu se tropski otok naseljen domorodačkim plemenom, ukleta šuma, susret s piratima još okrutnijim i užasnijim od njih, brod duhova, epidemija na brodu, pobune, no, najzanimljivija je ideja o „božanskom“ otoku, idealnom piratskom Shangri- Lau na kojem pirati pronalaze ostvarenje svojih snova ali i svoje najmračnije noćne more. Zanimljivo je kako Boselli prikazuje žene u piratskome svijetu. Bile one princeze ili kurve, iako gotovo uvijek žrtve zlostavljanja i nasilja jer pirati su autentična bagra, uvijek uspijevaju destabilizirati posadu u određenom smislu. One su element koji ruši jednakost u posadi do te mjere da je medaljon sa ženskim licem dovoljan da posije sjeme razdora među članovima posade i izazove ubojstvo, a i pirati su spremni skratiti za glavu svog kapetana. Značajan je i događaj koji je Boselli ubacio kako bi malo razbio atmosferu straha i smrti, kada skupina prostitutki uspijeva prevariti pirate koji su se htjeli besplatno okoristiti njihovim uslugama, te su zbog toga prisiljeni paradirati kroz grad u ženskoj odjeći i takvi se vratiti na brod. Morate se malo i nasmijati.

No, moj dojam je da je ovoga puta možda Boselli previše zahtijevao od bogate radnje. Situacije u kojima Boselli pokreće svoje brojne likove toliko su brojne i sve potencijalno pune dobrih trenutaka da na kraju ostaje osjećaj da je još puno toga imao za reći, no nažalost 110 stranica ove edicije su premalo za autora njegova kalibra. Zamislite samo da je Morsku stravu morao stisnuti u jednu svesku, na što bi to ličilo. No jedina stvarno sporna točka ove piratske avanture je neočekivano forsirani kraj. Vjerojatno je ono što je Boselli imao na umu bio lovecraftovski završetak, u maniri Dagona: naglo otkrivajući zastrašujući entitet koji je ostao skriven kroz cijelu priču, ali u isto vrijeme ostavljajući nerazjašnjenu njegovu pravu bit. No, pokušaj je pomalo nespretan, jer protagonista Michela Davyja, koji je tijekom cijele avanture tek pasivno promatra akcije, Boselli iznenadnim nadnaravnim događajem stavlja u fokus, pa tako završnica izgleda brzopleto izvedena. No to ne umanjuje sud da je ovo dobra i zanimljiva priča, potkrijepljena odličnim crtežom Luce Rossija.

JDJP DRKW 23 Princ od Persije

JDJP PHPR 3 Krv i led

• Ferri

9, 9, 9, 8

17.11.2022
    20:09:00 sati
    Ferri
  • mikikiki

9, 9, 9, 10

17.11.2022
    20:51:00 sati
    mikikiki

9, 9, 9, 10

Upravo pročitao , crtež sjajan čak i predetaljan. Dosta dobra priča možda i previše dijaloga.Sve u svemu prava piratska sa elementima horora.U početku sam redovno kupvao sve od ove edicije.Kako su je razbacali na sve strane i izdavače to mi više nema smisla pa sam odlučio ostaviti samo one koje mi se svide, ova svakako ostaje kod mene.

18.11.2022
    20:22:00 sati
    Anto_123