Krv i led

Julia

JDJP PHPR 3 | 110 str.

Rusija, kraj 1812. godine. Do prije samo par mjeseci Napoleonova velika vojska izgledala je moćno i nezaustavljivo. No ruska taktika „spaljene zemlje“ polučila je rezultat: Francuzi su pokleknuli pod oštrom zimom i ostaci nekad slavne vojske povlače se golemim ledenim prostranstvom, izgladnjeli, umorni i promrzli. Među njima je i mala grupa kapetana Lozèrea, čije će se putovanje pretvoriti u noćnu moru i bitku za njihove duše.

• Krv i led
    JDJP PHPR 3

• Sangue e ghiaccio
    JDJP SR 47

• Izvorno je priča objavljena u 47. broju Bonellijeve edicije Le Storie u kolovozu 2016. godine, Phoenix Press objavio ju je u trećem broju edicije Legende u travnju 2022. godine.
  • Debitantski i za sada jedini rad Tita Faracija i Pasqualea Frisende za ovu ediciju.
  • Više o Napoleonovoj invaziji na Rusiju pročitajte ovdje.

Pretpostavljam da većina vas voli ponekad gricnuti praline iz bombonijere, i pritom se sjetiti mudrih riječi Forestove mame: „Život je kao bombonijera, nikad ne znaš što ćeš dobiti.“ Ne jednom izvukao sam praline napunjene likerom višnje ili marcipanom, meni apsolutno odvratne, ali kada bih potrefio one punjene nougat kremom ili bijelom čokoladom, okusni pupoljci eksplodirali bi u ekstazi. Bonellijevu on-going ediciju “Le Storie”, koju je zamislio Mauro Marcheselli po uzoru na serijal iz sedamdesetih Un uomo un'avventura, usporedio bih s bombonijerom, jer ne znaš što ćeš dobiti kada nabaviš neku priču od njih stotinjak do sada objavljenih.

Pritom ne mislim toliko na žanrove kojih ima za svačiji ukus, a variraju od avanturističkih priča, povijesnih, vesterna, krimića, ratnih, gangsterskih, horora do znanstvene fantastike, gdje putujemo stazama mašte provjerenih autora kroz prostore i vremena od antičkog Rima, feudalnog Japana i samuraja, Divljeg Zapada, preko blatnjavih francuskih rovova Velikog rata do postapokaliptične budućnosti, već više na autorski pristup, na njihovu umjetnost pripovijedanja, na kreativnu strast u probuđivanju emocija pričom i crtežom. Dobro, možeš se ravnati po scenaristu i crtaču čija su imena na naslovnicama, no i to je svojevrsni rizik. Bit ću iskren, ovdje me nije toliko privukla Gennarova naslovnica (odlična, usput rečeno) ni ime Tita Faracija, koliko Pasquale Frisenda, jer nakon njegove Patagonije u kojoj je crtež digao na najvišu razinu, te ne tako davno objavljene Između Teksasa i pakla rekoh sam sebi: ako priča ne bude bog zna što bar ću u crtežu uživati. Bio sam u pravu što se tiče crteža, ali moram pohvaliti i Faracija.

Naslovnicom Aldo Di Gennaro stvara sugestivnu sliku priče, a riječima u uvodu „Kako da čitateljima opišem hladnoću i užas?“ koje izgovara protagonist priče, mladi pisac Germaine Ecrienne unovačen u Napoleonovu Veličanstvenu vojsku, najavljuje ono s čime su se morali suočiti na svome putovanju, bolje rečeno povlačenju u kojem je razbijena svaka iluzija o njihovoj veličanstvenosti. Hladnoća koja probija do kosti je sama po sebi užas, pogotovo kada se nađeš u situaciji kao protagonisti ove priče, no Faraci hladnoći daje novu dimenziju, u kojoj je na najbolji mogući način spojio Tolstoja i Lovecrafta, jer šarmu priče svakako pridonosi radnja iz napoleonskog doba, kao i nadnaravni, pa čak i mistični horor elementi prisutni u radnji.

O čemu se radi: Rusija, kraj 1812. Napoleonove trupe, koje su napale zemlje kojima je vladao car Aleksandar I. u sklopu ambicioznog projekta moći francuskog cara, na kraju su pokleknule pred najokrutnijim protivnikom s kojim su se do sada suočili-oštrom ruskom zimom. Rusi su primijenili taktiku „spaljene zemlje“ i francuska se vojska u rasulu kroz ledeno prostranstvo vraća kući, iako mnogi od njih sumnjaju da će postići ovaj cilj. Osim hladnoće, gladi i iscrpljenosti, vode i očajničke međusobne čarke oko dragocjenosti onih koji padnu mrtvi ili iscrpljeni. A dragocjenosti su u ovom slučaju male stvari koje mogu spasiti život, poput para toplih čizama ili korice suhog kruha. Takva tužna sudbina trebala je zadesiti kaplara Germaina Ecriennea, kojeg je zbog čizama nakanio ubiti jedan očajnički vojnik, da nije bilo intervencije kapetana Lozèrea i njegovih ljudi. Spašavaju mladog kaplara i on im se pridružuje u pokušaju da prežive kao čopor. Ecrienne će postati sedmi član iscrpljene male postrojbe, prisiljene putovati kroz nemilosrdnu „snježnu pustinju“ neskloni ideji predaje naizgled neizbježnoj sudbini.

Putovanje vojnika daleko od bojišta koje ostaje u negdje pozadini, izgubljenih između halucinacija i jave, s događajima koji su ujedno konkretni i misteriozni, tema je već naširoko obrađena u književnosti i u filmu. Sjetite se samo Coppolinog remek-djela „Apokalipsa sada“, a konkretno što se tiče ove Bonellijeve edicije Accatinove priče Patrola, no Faraci i Frisenda ne boje se gurnuti svoje protagoniste u ono što se u početku predstavlja kao tipična povijesna priča, ali koja potom postupno prelazi u nadnaravni horor zahvaljujući atmosferi stvorenoj unutar nje: nakon što su se vratili kroz šumu, prečacem koji je predložio narednik Gavot, spašavaju mladu Raisu od progonitelja očito opsjednutog nadnaravnim silama. Ona traži malu grupu francuskih vojnika da pomognu njezinome bratu u selu nedaleko od njih. Oni, predvođeni kapetanom Lozèreom, mijenjaju smjer, suočavajući se od tada pa nadalje s čudnim i zlim silama koje se manifestiraju posvuda. No grozna ih tajna čeka u izoliranom selu prema kojem grupa ide, ne znajući da je krv koja je natopila ledeno tlo probudila drevno zlo, gladno života i duša.

Iz gore opisanih elemenata jasno je da Faraci pred čitatelja stavlja razne fascinacije horor tematikom, a koje uspijevaju biti ne toliko originalne koliko maštovite: izolirano selo, opsjednuti seljani i drevno probuđeno zlo kojima se suprotstavlja grupa očajnih i iscrpljenih vojnika, a kad sam već kod njihovog broja, bilo bi vrlo zanimljivo rekonstruirati simboliku broja vojnika; njih sedam, poput Kurosawinih samuraja ili Sturgesovih revolveraša. Oni se ne povlače pred izazovom, već poput samuraja i revolveraša idu putem iskupljenja, a poruka koju Faraci izlaže cijelim narativnim putem jednostavna je: na razmatranje da je pravi pakao sam rat u svojoj dehumanizirajućoj strani, ovdje se gleda iz druge perspektive, meni osobno draže: cijeli put vojnika mogao bi se vidjeti kao njihovo posmrtno putovanje do mjesta gdje će se ocjenjivati njihovo postojanje.

Temelj za takvu tvrdnju Faraci i Frisenda postavljaju u svojevrsnom čistilištu upotpunjenim Sucem, koji ispituje i važe vrijednosti radnji izvedenih u životu sedmorice vojnika, a pogotovo postupcima koje su izveli na ovom putovanju.

Kao što sam već spomenuo na početku recenzije, mladi unovačeni vojnik, pisac po vokaciji, preuzima ulogu protagonista. Vodi nas kroz priču od početka do kraja, a to omogućuje Faraciju da oživi zanimljivu metafikcijsku igru. Kroz protagonista ove priče, mladog Ecriennea, Faraci sugestivnom metaforom stavlja neka svoja razmišljanja i očekivanja o ovoj priči: preispituje svoju narativnu strategiju i strukturu, problematizira odnos fikcije i zbilje, poigrava se sa žanrovskim obrascima, poigrava se sa sudbinom likova. Sudac-to smo mi čitatelji, Eccrienne je Tito Faraci, željan pričanja, ali i uplašen povratnim informacijama zahtjevnih čitatelja, spremnih oštro kritizirati njegov rad ako im nije zadovoljavajući, pogotovo onih koji bi eventualno bili nezadovoljni odnosom fikcije i zbilje, ili onih koji bi željeli više informacija o uzrocima određenog događaja u priči, na primjer o grotesknim čudovištima u izoliranom opsjednutom selu.

Gosn Faraci, što se mene tiče, nemate bojazni pred povratnom informacijom, tj. kritikom: vaše debitantsko djelo za ovu Bonellijevu ediciju kao scenarista, odnosno Pasqualea Frisende kao crtača, pokazali su nam svrhu edicije: da se autori oslobode ograničenja koja nameću Bonellijevi klasični likovi, da eksperimentiraju s različitim oblicima naracije i crteža i dva veterana talijanskog stripa u potpunosti su postigli cilj serijala. Ova je priča zorni prikaz ljepote ove Bonellijeve bombonijere. Pralina po mome ukusu, jer za priču za koju sam sumnjao da bi mi na 110 stranica mogla dati nešto više od povijesne pozadine i ljudske tragedije u ratu, uvučen sam u lovecraftovsku spiralu nadrealnosti i horora.

Moram za kraj poseban odlomak posvetiti izvrsnom poslu Pasqualea Frisende, koji me u potpunosti uronio u atmosferu ove priče. Kada sam nabavio ovu priču nisam dvojio u jednome, znao sam da me čeka odličan crtež umjetnika koji je zahvaljujući revizionističkoj, melankoličnoj i ljudskoj vestern sagi Kena Parkera u mojim očima postao dostojan nasljednik samog Ive Milazza. Potom dolazi Magični Vjetar i Tex, i čini se da Frisenda u stripovima ima vestern kao konstantu u svojoj karijeri, ali kratkim izletom do Dylana Doga pokazao da još uvijek ima s čime eksperimentirati, baš kao i u ovoj Faracijevoj priči, a to je ovdje lavirani tuš koji dominira pričom i savršeno dočarava hladnoću, led, tjeskobu, strah i očaj vojnika, njihov put iskupljenja, dok je klasični crtež rezerviran za stranice koje prikazuju ispitivanje i vaganje sudbine mladog pisca u svojevrsnom čistilištu. Pažljivo koristi crvenu boju koja povećava svoju prisutnost iz stranice u stranicu, a koja dominira u scenama s toplinom vatre, prskanjem krvi, pucnjevima iz oružja i pojavom čudovišta, a zatim doslovno eksplodira u sceni prikaza pakla. Sjajan posao.

JDJP PHPR 1 Ambis

• D.J.

9, 9, 10, 9

Uff, ovaj strip me je "izuo" na prvu, otkad sam nabavio talijansko izdanje. Meni je ovo ponajbolje nacrtani strip iz SBE kuce ikad, a kao sto i recenzent kaze i Faraci je napisao zanimljivu, iznenadujucu i dosta duboku pricu, a odlicna je i recenzija. Velike preoporuke! Pravi biser Le storie edicije.

01.08.2022
    23:26:00 sati
    D.J.

8, 9, 10, 10

Početak 19. stoljeća, poražena Napoleonova vojska se povlači iz Rusije. Nakon poraza na bojnom polju slijedi ona druga, možda i teža bitka - bitka sa nepoznatim teritorijem, neprijateljskom klimom, drukčijim ljudima, ali, i protiv njih samih.

Frisenda apsolutno maestralno prikazuje led, oronulost trupa, ljudi i lica. Točno vidiš trenutak kad se iz mračnih kutaka duše oslika na licima sve ono zametnuto, skrovito – oko o kojem u žaru bitke nemaš vremena razmišljati ali te u trenutku predaha svega obuzme. Strip predivno oslikan tušom, laviranim tušem i, po potrebi, crvenim tonovima.

Faraci priča solidnu priču. Kreće u smjeru koji se možda i neće svima svidjeti ali dovoljno poznaje materiju pripovijedanja da drži pažnju do samoga kraja.

Mislim da ovo zaslužuje luksuznije izdanje sa ponovnim skenovima tabli, čak i u originalnom izdanju varira prikaz sivih tonova.

15.08.2022
    16:51:00 sati

8, 8, 9, 8

Odličan Frisendin crtež, ali i jako dobra i znalački ispričana Faracijeva priča. Tijekom čitanja mi se nije posebno svidio smjer u kojem priča ide, ali do kraja sve dobiva smisao i ostavlja jak utisak. Što kaže Deers, ovo zaslužuje luksuzno izdanje u velikom formatu.

24.08.2022
    20:23:00 sati
    Shaner
  • jasa

9, 10, 10, 7

Jezivo, atmosferično, vrhunki nacrtano. Faraci kaže tamam koliko treba. Jeza i neizvjesnost i neka lažna nada idu kroz cijelu priču na prilično originalan i ubjedljiv način. Crtež je vrhunski, teško da može bolje, samo drugačije. Naslovnica je dobra, ali i najslabija karika.

07.10.2022
    09:47:00 sati
    jasa
  • Ukupna ocjena 81%

8, 6, 10, 9

Crtež je odličan. Ideja, da pratimo bijeg Napoleonovih vojnika iz Rusije mi je isto odlična. Volim povijest, pa sam zato i nabavio ovaj strip. Ali kao što su več neki rekli, ne sviđa mi se u koju smijer autor vodi priču. Neču spojlati, ali ako je naziv edicije Jedna doba, jedna priča, onda ovdje očekujem povijesne, ili avanturističke priče, a ne horor i zombije.

19.11.2022
    14:31:00 sati

• Iskupljenje samuraja