Golem

Nick Raider

JDJP PHPR 4 | 110 str.

Prag, 1942. godina. Njemački nacisti pojačali su svoj teror nad lokalnim stanovništvom, posebno Židovima, i Pokret otpora čini se nemoćnim preokrenuti razvoj događaja. Posljednja nada za spas i preokret tijeka rata nalazi se u drevnim spisima koji kriju tajnu stvaranja mitskog golema.

• Golem
    JDJP PHPR 4

• Golem
    JDJP SR 49

• Ova priča je, kao 49. broj Bonellijeve edicije „Le Storie“, originalno objavljena u listopadu 2016. godine, a na našim prostorima ju je 1.4.2022. godine, kao 4. broj edicije „Legende“, objavio srpski izdavač Phoenix Press.
  • Golem u ostalim Bonellijevim serijalima: Dylan Dog: „Ubojica“, Martin Mystere specijal: „Čarobni grad“, Martin Mystere: „Kuća slijepih prozora“, Zagor: "Tajna Kristofora Kolumba", Dampyr: "Pod kamenim mostom", Gea: „Priče o duhovima“ (zahvala kolegi Ivanu Liverpoolu)... Moguće da bolji poznavatelji Bonellijevog „svemira“ uspiju nastaviti niz.
  • str. 22: Edvard Beneš (1884.-1948.) bio je čehoslovački političar i predsjednik Čehoslovačke u razdoblju od 1935. do 1938. godine, te od 1939. do 1948. godine. Posljednjih mjeseci prvog mandata odustao je od pokušaja vojnog otpora pripojenju Sudeta Njemačkoj te emigrirao u SAD. Nakon izbijanja Drugog svjetskog rata preselio je u London, gdje je uspostavio Nacionalno vijeće Čehoslovačke republike koje ratni saveznici priznaju kao legitimnu vladu u izbjeglištvu. Nakon oslobađanja od njemačke okupacije vratio se u Prag u svibnju 1945. godine te pobjedio na izborima 1946. godine, ali, lošeg zdravlja, u narednim godinama ne uspijeva pružiti otpor jačanju komunističke ideje u državi. Podnio je ostavku na mjesto predsjednika 7.6.1948. godine, a umro manje od tri mjeseca kasnije.
  • str. 23: Atentat na Reinharda Heydricha, kodnog naziva 'Operacija Antropoid', su izveli članovi čehoslovačkog Pokreta otpora Josef Gabčik i Jan Kubiš dok se Heydrich vozio ulicama Praga u nearmiranom, otvorenom automobilu. Umro je od zadobivenih rana 4.6.1942. godine. Čehoslovaci su se odlučili na operaciju kako bi potvrdili legitimitet Benešove vlade u azilu i osvetili se Heydrichu za njegovu brutalnu vladavinu. Atentatori su, zahvaljujući dojavi izdajica iz Pokreta otpora, brzo locirani te su, okruženi brojnim nacističkim trupama, odlučili počiniti samoubojstvo u kripti Katedrale svetih Ćirila i Metoda u Pragu.
  • Konačno rješenje (njem. Endlösung) je naziv plana nacističke Njemačke za sustavni genocid nad Židovima. Plan je donesen početkom 1942. godine, a rezultirao je osnivanjem brojnih logora smrti, iako su već dotad bili ubijeni brojni Židovi. Tvorac plana je bio Heinrich Himmler, jedan od Hitlerovih najbližih suradnika.
  • str. 24: Juda Lev ben Bezalel (rođen između 1512. i 1526., umro 1609. godine) je bio jedan od istaknutih židovskih umova šesnaestog stoljeća, rabin u gradovima Mikulovu i Pragu. Poznat po svojim djelima o židovskoj filozofiji i misticizmu, predmet je legende iz 19. stoljeća prema kojoj je 1580. godine načinio Golema iz Praga, mitološko biće od gline, potčinjeno volji gospodara, čiji je zadatak bio obrana židovske zajednice.
  • str. 30: Logor Terezin, otvoren u studenom 1941. godine gradu tvrđavi Terezin u Protektoratu Češke i Moravske, bio je osnovan za odvajanje Židova od ostalih stanovnika Protektorata. Nacisti su objašnjavali kako su to činili da bi se izbjegli etnički sukobi i logor su nastojali prikazati kao neku vrstu židovske općine koja ima odgojno-obrazovne ustanove i unutar koje postoje toplice. Logor je zapravo bio mjesto na koja su dovođeni stariji Židovi, a istovremeno je služio i kao putna stanica do logora smrti.
  • str. 43: Sefer Jecira je židovska Knjiga stvaranja nastala između 2. i 7. stoljeća posvećena značaju hebrejskih slova u stvaranju svijeta.

Golem... Ono mitsko čudovište od gline koje je u Pragu u 16. stoljeću stvorio neki mudri rabin kako bi obranio sugrađane Židove od napada njihovih progonitelja pa ga je, nakon što se oteo kontroli, morao uništiti? Tako je. Uh, zar opet? Pa, eto, da, ali u nešto drukčijem „izdanju“.

Zaista, nakon što je smještan (ili „uguravan“) u svemire različitih junaka Bonellijeve izdavačke kuće, golem je dobio mjesto u serijalu koji mu, po svojim postavkama, možda najviše odgovara, ali ima taj peh da je novijeg datuma. Stoga je, uoči čitanja ove priče, golem bio baš iskorištena tema i autor se nalazio pred izazovom da opravda njegovu novu pojavu.

Taj neki povijesni kontekst (mjesto i vrijeme radnje) i uloga koju će golem imati su bile ključne točke na kojima se Artibani morao iskazati. Pa da vidimo. Mjesto radnje je Prag. Tamo je, po (o njemu najraširenijoj) legendi, golem nastao, pa je tamo i u ovoj priči oživljen, odnosno probuđen. Vrijeme radnje: sredina 1942. godine, dakle Drugi svjetski rat na svom vrhuncu, ali ovdje treba napomenuti da je priča napisana u stilu „Pričam ti priču“ jer se prve i posljednje scene stripa zbivaju u svibnju 1945. godine u, zahvaljujući Crvenoj armiji, oslobođenom Pragu, a priču jednom sovjetskom vojniku priča stariji ulični umjetnik, lutkar Glonek, koji i sam ima važnu ulogu u radnji.

Iako je nakon podjele Čehoslovačke na način da je Slovačka dobila samostalnost i postala marionetska država, na cjedilu ostavljena Češka šaptom pala te je stavljena pod protektorat (Protektorat Češka i Moravska), Pokret otpora je brzo oformljen i vršio je diverzije protiv nacističkog vodstva, a najveća od njih dogodila se 27.5.1942. godine kada je izvršen atentat na Reinharda Heydricha, jednog od Hitlerovih najbližih suradnika, koji je djelovao kao zapovjednik Glavnog ureda za sigurnost Reicha (u čijem su sastavu bili Gestapo i Sigurnosna služba) i vršitelj dužnosti guvernera Protektorata Češke i Moravske.

Radnja priče odvija se nedugo nakon navedenog atentata koji je Česima možda donio više štete nego koristi budući da je bijesni Hitler naredio masovne odmazde. Iako nije proveden prvotni plan o ubijanju 10 000 nasumično odabranih Čeha, par tjedana od atentata uništena su brojna sela i došlo je do masovnih pokolja i zarobljavanja lokalnog stanovništva, a posebna meta su bili Židovi budući da je nekoliko mjeseci prije Heydrichove smrti usvojen plan „konačnog rješenja židovskog pitanja“ (vidi Zanimljivosti).

U prvoj polovici priče, prije nego što je počelo djelovanje golema, autor kao da želi čitatelju dati vremena da se privikne na tjeskobu progonjenih Židova i partizansku odvažnost nekih od članova Pokreta otpora kojih očigledno manjka, ali su uvijek u potrazi za organiziranjem senzacionalnih akcija. Ako ćemo golema smatrati glavnim likom, onda je Radek Molnar, židovski liječnik koji se pomoću lažnih dokumenata predstavlja kao Radek Kladec, najvažniji sporedni lik priče. Radek skriva u skloništu nekoliko Židova i liječi ih, a njegova djevojka Žužka djeluje kao sluškinja u kući nekog od visoko pozicioniranih nacističkih funkcionera te tako pokušava doći do informacija koje će poslužiti Pokretu otpora.

Više iz učtivosti i poštovanja prema starijem, pesimistični Radek odlučuje ispuniti želju jednog od svojih pacijenata, profesora Kaufmanna, i zajedno s njim pokušati stvoriti golema od materije koja se skriva u podu praške sinagoge i, naravno, uz adekvatni ritual. I, paf- Golem je tu! Kako sam kaže, po želji rabina Leva ben Bezalela, zove se Yossel.

Za razliku od većine priča pod okriljem milanske izdavačke kuće u kojima se ranije pojavljivao, zbog činjenice da se bori na strani potlačenih, golem je u ovoj priči pozitivac i nitko nije u misiji da mu izbriše slovo „e“ sa čela kako bi riječ „emeth“ (istina) postala riječ “meth“ (smrt) nakon čega bi se on raspao. Razlog je jednostavan; naime, usprkos nekoliko izvedenih napada na naciste, njihovo vodstvo iskaze preživjelih vojnika o snažnom, neranjivom biću smatra bulažnjenjem, dok je, s druge strane, Pokret otpora htio nekoliko golema u svojoj službi.

Na vrhuncu radnje postavilo se pitanje kako će Artibani zaustaviti svog supermoćnog golema? Hoće li u ovoj priči netko smisliti novi način na koji će se pretvoriti u prah ili će, usprkos tome što se dotad vjerno držao povijesnog konteksta, ići u stvaranje neke alternativne povijesti u kojoj je Prag oslobođen puno ranije nego zaista jest? Ni jedno ni drugo. Iako ga profesor Kaufmann, sukladno legendi, Radeku predstavlja kao bezdušno biće koje ne umije misliti i postupa po željama svog gospodara, razvojem događaja uočavamo da Artibanijev golem nije stereotipna ljuštura lišena osjećaja. Usprkos tome što kroz izvršavanje ideja članova Pokreta otpora izvršava želje svojih stvoritelja i njihovo je ratno oružje, Yossel ima intuiciju, inteligenciju i suosjećanje. Ipak, kraj u kojemu on, nakon što je upravo prolio još krvi nacista, izjavljuje da je umoran i da tekući rat ne vidi svojim već ljudskim, doima mi se pomalo patetičnim. Da ne bi bilo zabune, golem koji odustaje od toga da bude ljudsko oružje bolje je rješenje od mijenjanja povijesti, ali lekcije čija je pouka da su ljudi đubrad koja traži samo dominaciju i moć te je u stanju smisliti svakakve gadosti smo već dobro naučili.

Crtež Werthera Dell'Edere s izraženim kjaroskurom funkcionalan je za atmosferu u kojoj se radnja odvija, ali dojma sam da je crtač pretjerao, uz to ponegdje zanemarujući pozadinske detalje. Ono što mi se posebno nije dopalo su superjunačke poze koje golem zauzima u bitkama. U redu, Artibanijev golem nije sporo glineno čudovište s hodom tipičnim za Frankensteina, ali iz scena je vidljivo kako autor dolazi iz Marvelova svijeta pa golem djeluje kao neki kostimirani junak čvrsto odlučan braniti slabije. Golem s naslovnice nije ovaj superjunački, ali ju smatram vrlo efektnom jer na jednostavan način govori o tematici radnje.

Ukratko, ako do sada niste, tematiku golema u stripu nećete zavoljeti ni nakon ove priče, ali meni je zaista bilo zanimljivo vidjeti golema u okruženju Drugog svjetskog rata. Rekao bih da se Artibani najviše iskazao u stvaranju vjerodostojne atmosfere i stanja tjeskobe i straha u redovima Židova, ali priča će teško ikoga zadiviti. Ovaj serijal vrijedan je pažnje i vidio je mnogo boljih.

JDJP PHPR 3 Krv i led

5, 6, 4, 7

Možda se moglo još izvući iz ove priče, ali Artibani nije taj na kojeg se pritom moglo računati. Za ljubitelje povijesti ipak jedna pristojna epizoda. Crtež pretjeran u nekim stvarima pa je teško preko toga prijeći. Na pojedinim vinjetama imam dojam da će Golem poletjeti(?!) .Traljavo.Puno je bolja i smislenija epizoda koju ima, primjerice, Zagor sa Golemom. Ukupno, onako osrednje.

09.07.2024
    16:03:00 sati
  • Bob