• La comtesse
    JKJB DUP 15
  • La lettre
    JKJB DUP 16

• Treći i četvrti Fibrin integral izašli su 27.07.2013. Još se čeka da Fibra nastavi s izdavanjem ovog serijala.
  • Budući da se zadnji album u trećem Fibrinom integralu nastavlja, a završetak je u prvom tomu četvrtog integrala, ova recenzija sadrži osvrte na šest albuma Jerome serijala.

„Prilikom stvaranja lika kao što je Jérôme, čovjek prvenstveno ugradi puno sebe. Zašto bih si komplicirao život izmišljajući nešto kad se glavne crte moga lika već nalaze u meni? S druge strane, ja nisam u stanju smisliti lik koji bi bio bogartovski tvrd i grub.Toliko je jednostavnije načiniti nekoga kao što je Jérôme. Jer to sam ja! Ili, barem, tako se ponašam.“

Alain Dodier

Namjerno sam započeo ovu recenziju citatom izjave tvorca ovog simpatičnog i neobičnog serijala, koji poprilično odudara od većine detektivskih stripova, bilo klasičnih, komičnih ili onih s ozbiljnom, psihološkom tematikom. Dodier vješto kombinira sve nabrojene elemente, a glavni lik je ipak on sam, barem glavne njegove crte.

Stalnim komičnim sekvencama iz života našega nestašnog detektiva dobro razbija svu tugu i jad realne strane života koja se prožima u pozadini svih priča ovog serijala, pa čitanje istih ne ubija u pojam i stalno je na površini taj pozitivan, vedar osjećaj. Zbog toga je ovaj strip idealan za sve dobne skupine, jer se teme mogu promatrati iz više perspektiva, zavisno o preferencijama i iskustvu čitatelja. Stalno prevladavaju teme starosti, propuštenih životnih prilika, kajanja zbog postupaka, bolesti, a opet je glavni dojam da je riječ o jednom opuštajućem, vedrom, razigranom i komičnom stripu. Razmislite samo o razini sposobnosti pisca da najteže moguće teme uspije tako upakirati!

Dodier se većinom usredotočuje na jednu stranu priče, namjerno zanemarujući drugu, ali ipak ne iznosi direktno svoj stav, već samo usmjerava čitatelja u nekom, nazovi normalnom smjeru, a na svakome je da sam izvuče zaključke na osnovu svojih razmišljanja i životnih iskustava. Drugi razlog čestog zanemarivanja druge strane priče, pa i nekih aktera u potpunosti, je u malom broju stranica, pa je većinom manje = više, a to Dodier jako dobro zna.
Dobro, nakon ovog uvoda, možemo malo i o pojedinim epizodama u ovoj trećoj knjizi:

11. album: Srce zdesna

Scenarij: Alain Dodier
Crtež: Alain Dodier
Broj stranica: 46

Zanimljivosti:
- Jedanaesti album originalno je izašao u lipnju (junu) 1996.
- John Fitzgerald Kennedy bio je 35. predsjednik SAD-a, koji je ubijen 1963. u atentatu u Dallasu. Za njegovo ubojstvo je optužen i uhićen bivši marinac Lee Harvey Oswald, ali nije dočekao suđenje jer je i sam ubijen dva dana kasnije. Atentat na Johna F. Kennedyja u SAD-u je u cijelom svijetu izazvao šok i nevjericu, a sve do kraja 1970-ih bio je predmetom službenih istraga nekoliko raznih organa na lokalnoj i federalnoj razini. Iz svega su se razvile razne teorije zavjere, što su iskoristili mnogobrojni pisci.
- Karlo I. Veliki bio je franački kralj od 768., langobardski kralj od 774. i car obnovljenoga Zapadnoga (Rimskog) Carstva od 800. godine. Karlo je postao gospodarom najvećega dijela europskoga Zapada, uživao je golem ugled i autoritet pa su ga 799. prozvali „ocem Europe“ i „glavarom svijeta“. Njegova važnost kod nas se još uvijek očituje u tome da je u našem jeziku riječ „kralj“ nastala upravo od Karlova imena.

Kratki sadržaj:
Tko je ubio Johna F. Kennedyja i kakvu vezu s tim ima Karlo Veliki? Ne, nije riječ o stripu Martin Mystére, već je u pitanju Jérôme K. Jérôme Bloche, a slučajnim otkrićem misterioznog ubojice naš junak postaje meta profesionalnog ubojice.

Komentar:
Zanimljiva i neočekivana postavka priče, potpuno drugačija od svega do sada viđenog u prethodnih deset albuma. Malo je veći naglasak na zafrkanciji, a manje uloge u priči dobili su i neki od stalnih likova u serijalu: gospođa Zelda, trgovac Burham i domarka Rose.
Grafičkim dijelom nisam baš impresioniran, poglavito bojom, iako mi se i crtež čini manje detaljan i lepršav nego inače. Mislim da pomanjkanje boja ne odgovara opuštenom tonu ovog serijala.

Ocjena: 4,5/5

12. album: Čeka

Scenarij: Alain Dodier
Crtež: Alain Dodier
Broj stranica: 46

Zanimljivost:
- Dvanaesti album originalno je izašao u listopadu (oktobru) 1997.

Kratki sadržaj:
Jérôme i Babette idu na praznike, ali nakon doživljene prometne nesreće završe u jednom selu, gdje Jérôme "nanjuši" da bi njihov simpatični domaćin mogao ubiti iz osvete.

Komentar:
Zadivljujuće je kojom lakoćom Dodier iznosi teške teme kao što je životarenje roditelja koji su izgubili jedino dijete na užasan način. A sve počinje tako veselo, opuštajuće i razigrano! Za razliku od prošle epizode, ovdje i kolor odgovara mladenačkoj vedrini koja pršti sa svake vinjete na kojoj je presimpatična Jérômeova djevojka Babette. Budući da je Dodier sam rekao da je Jérôme on, vjerujem da i Babette ima karakteristike djevojke iz stvarnosti. U biti, ona izgleda tako realno da i u to nema sumnje. Mladenačkoj razigranosti Dodier suprotstavlja beznađe ljudi koji su nekada bili kao i naš simpatični dvojac, a nakon strašnih životnih iskustava su osuđeni na životarenje bez cilja i razloga. Sve je tako jasno i jednostavno prikazano da se čitatelj lako može poistovijetiti sa svim glavnim protagonistima priče.
Iako jasno daje do znanja svu besmislenost osvete, tragičnim završetkom autor se distancira od konačnog zaključka, baš kao što i Jérôme odlučuje svoja saznanja zadržati za sebe, jer se u neke stvari i ne treba miješati, posebno stoga što su njegove dobre namjere u konačnici bile uzaludne, a pogotovo pogibeljne. Dodier nam jasno pokazuje svu našu nemoć u izbjegavanju većine prepreka koje nam život baca pod noge, on nema rješenja i ne osuđuje nikoga. Samo prikazuje realno ovozemaljsko stanje stvari, a da pritom ne ubija u pojam.

Ocjena: 5/5

13. album: Pogodba

Scenarij: Alain Dodier
Crtež: Alain Dodier
Broj stranica: 46

Zanimljivosti:
- Trinaesti album originalno je izašao u listopadu (oktobru) 1998.
- Jérôme odlučuje podići svoj detektivski posao na višu razinu nabavivši mobitel, samo što je ubrzo naučio da s njim treba biti oprezan jer ga u detektivskom poslu zvonjava u nezgodnom trenutku može stajati glave. S obzirom na vrijeme izlaska ove priče, ovo je svakako bila zgodna novotarija.
- Nova Jérômeova susjeda, kraljica show-buisnessa iz Las Vegasa pjeva jazz pjesmu „Honeysuckle rose“.

Kratki sadržaj:
Jérôme je preko telefona angažiran da pronađe dječaka iz njegova susjedstva, koji je upravo zbog njegove ranije istrage pobjegao od kuće. Problem je što je dječak dijabetičar i treba inzulinsku injekciju dva puta dnevno, a cijela situacija je puno kompliciranija nego se može zamisliti.

Komentar:
Dodier nastavlja s ozbiljnim i teškim temama, vješto zakamufliranima u razigranu svakodnevnost detektiva dječačkog izgleda, razmišljanja i ponašanja. Pa tako priču otvara idealan posao za njega, dječja istraga o kanarincu ubijenom iz zračnice; za što ga je angažirala jedna starica iz susjedstva. Samo što će ta istraga pokrenuti zaprepašćujući slijed događaja, pa će Jérôme biti upleten u kriminalističku dramu s velikim rizicima i još većim posljedicama. Moram naglasiti da su ponovno u pozadini priče svakodnevni ljudski problemi, s kojima se većina ljudi ne može nositi, pa im od života nastane pakao.
Budući da se radnja odvija u Jérômeovu susjedstvu, tu su i svi stalni likovi, kao i nove dogodovštine s njima.

Ocjena: 4,5/5

14. album: Poput zvijeri u kavezu

Scenarij: Alain Dodier
Crtež: Alain Dodier
Broj stranica: 46

Zanimljivosti:
- Četrnaesti album originalno je izašao u svibnju (maju) 2000.
- Jérôme i Babette gledaju Titanic u kinu, veliki filmski hit iz 1997.

Kratki sadržaj:
Nakon što je u noćnim satima jedva preživio pljačku Burhanova dućana, Jérôme pomaže još jednoj žrtvi pljačke; ženi koja je nakon udarca potpuno izgubila pamćenje. Ne treba niti spominjati da se nova iznenađenja u istrazi očekuju.

Komentar:
Ovdje se Dodier malo ponavlja jer je Jérôme već jednom doživio pljačku koja ga je uplela u pogibeljnu, pa i tragičnu priču (7. album: Lak plijen). Recept ostaje isti, teške teme s puno nesretnih sudbina koje Dodier prezentira kao svakodnevicu i pokušava ublažiti s dosta nenametljivog humora.
Ipak, ukupan dojam ove epizode je tmurniji od uobičajene razine. Po svome običaju, Dodier u priči reducira elemente s kojima upoznaje čitatelje, pa tako uopće ne saznajemo tko su pljačkaši, a nema ni naznaka o psihičkom stanju glavne protagonistice ove epizode nakon svega što je proživjela.
Iskreno, nema se tu što ni pametno reći. Život ide dalje, izvana sve u redu, a unutarnji duhovi i strahovi se množe...

Ocjena: 4,5/5

15. i 16. album: Grofica i Pismo

Scenarij: Alain Dodier
Crtež: Alain Dodier
Broj stranica: 100

Zanimljivosti:
- Petnesti album originalno je izašao u svibnju (maju) 2001., a šesnaesti u lipnju (junu) 2002.
- Prva epizoda u serijalu koja se proteže na dva albuma, od kojih je drugi na većem broju stranica od dotadašnjeg standarda, pa ova priča ukupno broji 100 stranica.

Kratki sadržaj:
Dok policija lupa po vratima, Jérôme se budi u nepoznatom stanu s ustrijeljenom staricom i pištoljem u ruci. Budući da se ne sjeća ničega, jedini izlaz se čini bijeg kroz prozor i skrivanje u stanu domarke Rose. Tamo se naš junak pokušava prisjetiti detalja koji su doveli do svega, odnosno mračnih tajni slike poznatoga slikara, koju je slučajno kupio za sitniš na buvljaku.