Lov na čovjeka

Metabaruni

JST SSAV 2 | 64 str.

John Steel pomaže svom bivšem suborcu iz WWII Franku Slater da se vrati u staru formu, na streljani u šumi u Dumfriesu kod Regent Parka. Nakon što utvrdi kako je Slater spreman da se nakon tri godine ponovo pridruži Specijalnim snagama, Steel ga vodi u Indiju na odmor, a sve na poziv Nizama od Bhalorea, Selim-Khana. Na putu do prijateljeve palače, ekipa nailazi na plaćenike koji ih žele vidjeti mrtve. Old school? Ne, nego mrtvi, ultimativni old-school špijunski triler iz britansko-španske produkcije.

• Lov na čovjeka
    JST SSAV 2

• Ovo je 36.avantura Johna Steel, i izvorno je objavljena u britanskom Thriller Picture Library broju 427, u oktobru 1962.godine. Na našim prostorima jedini koji su se odvažili štampati ovaj špijunski triler-serijal jesu Vjesnikovci, koji su već davne-davne 1967.godine pokrenuli ediciju „Biblioteka Avantura“ u svom SuperStripu. U ovoj ediciji, koja je doživjela 17 brojeva, John Steel pokazuje svoje umijeće u devet navrata. Ova epizoda je ujedno i druga objavljena, nakon premijerne „Smrt u studiju“ ili originalno #35: „The big take“. Zanimljivo je kako je Vjesnik preuzeo reprint ove epizode Johna Steel, koji je inače objavljen u Buster Adventure Library #21, početkom te iste 1967.godine.
  • Specijalni agent MI-5 John Steel je doživio ukupno 48 avantura, a njegovo prisustvo u svijetu stripova može se podijeliti na tri epohe: prva, u kojoj je John Steel regrutovan od strane MI-5 i aktivni je učesnik WWII, druga, u kojoj u posleratnoj Evropi obavlja špijunske aktivnosti za britansku vladu, te treća epoha, u kojoj su nekolicina neobjavljenih avantura našle put u britanske štamparije preko magazina 2000AD i specijalnih, kolorisanih reprinta u produkciji Thriller Picture Library (prije dvije godine).
  • Riječ-dvije o kreatorima ovog junaka: Luis Bermejo je krivac za veliku većinu epizoda o Johnu Steel; rođen je 1931.godine u Madridu, a umro je 2015.godine. Jedan je od najvećih španskih ilustratora svih vremena, a prve ozbiljne angažmane dobija na tlu Britanije, tačnije na Tarzanovom serijalu. Osim Johna Steel, Bermejo radi i serijale War i Pike Mason, sve do kraja 50-ih godina prošlog vijeka. Početkom 60ih godina, seli u Valenciju, te za studio Bardon Arts radi skupa sa kolegama poput Ortiza, Quesade i Frega. Ovaj će kvartet krajem 60ih upoznati Pierra D'Amyja, gdje će raditi kao ilustratori i crtači u magazinima poput Tell me why i Tiny tots. Sredinom 70ih Bermejo postiže vrhunac popularnosti crtajući u serijalima Creepy i Vampirella. Prema šturim informacijama sa interneta, Bermejo je 1960.godine preuzeo serijal o Johnu Steel od Reginalda Bunna i odlučio našeg špiju iščupati iz WWII i prebaciti ga u „noir“ svijet.
  • Reginald „Reg“ Bunn (1905-1971) jedno je od najvećih imena britanske strip scene. Ko-kreator čuvenog „Pauka“ (koga znamo iz jedne od Vjesnikovih legendarnih biblioteka), čovjek je nevjerovatnog životopisa: nakon ozbiljne ozljede u Liverpoolu 1944 (pad s motora, a ne granate ni avio-bombe), Reg ostaje paralizovan i bez izgleda za rehabilitaciju. Ipak, uspijeva da se vrati na svoje noge i zapošljava se u Derbyju kao projektant/crtač u Rolls-Royceu. 1949.godine se prijavljuje na konkurs za ilustratora, te počinje se ozbiljno baviti stripovima. Osim pomenutog Pauka (kojeg izdaje Lion), te povremenih radova na serijalu Johna Steel (Thriller Comic Library), Reg crta Bucka Jonesa i Robina Hooda za The Comet, te za The Sun strip Clip McCord.
  • Thriller Picture Library svojevrsna je strip revija britanske produkcije (IPC)(a čiji dizajn naslovnice posuđuje edicija CRTANI ROMANI kod nas), koja je doživjela 450 brojeva, od novembra 1951.godine do maja 1963.godine. Do kraja 50ih godina izlazi dvaput mjesečno, a onda jednom sedmično. Osim junaka na koga se osvrćemo ovaj put, u ovoj reviji se objavljuju i: Robin Hood, Dick Turpin, Tri mušketira, Buffalo Bill i mnogi drugi.

Nekada su davno ljudi odgovorni za plasiranje stripova u naše živote (i na tržište) svoju stručnost dokazivali na najjednostavniji način: prateći trendove u okruženju i trendove koji su vladali na vodećim tržištima ove forme umjetničkog izraza koju sada volimo zvati „devetom umjetnošću“. Tako se Vjesnik isticao otvarajući mnoge „biblioteke“ tokom 60-ih godina prošlog vijeka, prepuštajući primat stripu naspram pisanih romana u svim žanrovima. U jednoj od prošlih recenzija, napomenuo sam stripofile na postojanje Čelične kandže, davno zaboravljene u poplavi stripova koju opravdavamo pokušajima da nadoknadimo izgubljeno. Osim tog junaka i te biblioteke („fantastika“), u Vjesnikovom SuperStripu još manje popularna je bila takozvana „Biblioteka Avantura“, koja je doživjela tek 17 brojeva i koja se mahom naslanjala na Fleetway-ev Valiant i njihove biblioteke „Thriller picture library“. Jedan od junaka koji je doživio izdanje na ovim prostorima je i gospodin John Steel. I da se odmah razumijemo, on nije Johnatan Steele iz SBE.

John Steel je policijski narednik koji se početkom WWII neuspješno prijavljuje u vojsku, ali ubrzo uspijeva da se ubaci u MI-5 i jedno od njihovih specijalnih, „subverzivnih“ odjeljenja. On će doživjeti 19 avantura tokom Drugog svjetskog rata u kome se neće proslaviti u mjeri koja ga očekuje nakon ponovnog revitaliziranja serijala. Naime, život ovog junaka tako je precizno hronološki smišljen da bi mu mogli pozavidjeti i neki noviji strip-heroji. Prva epizoda u kojoj ćemo i upoznati ovog policijskog detektiva, „The European Diamond Gang“ dešava se u vrijeme otpočinjanja WWII, a u njoj se Steel prvi put susreće sa nacistima koji iz Britanije preko Pariza kradu i koriste dijamante za svoju vojsku. Drugi dio ovog zanimljivog serijala prati Steela po Evropi (i svijetu) u vremenu nakon WWII, gdje se on kao punopravni član MI-5 angažuje na zadacima uobičajenim za špijune, kao što je to radio i 007. Negdje sredinom tog dijela serijala upoznajemo se i sa ovom, 36. po redu epizodom.

Frank Slater je Johnov prijatelj i bivši suborac iz WWII, te ih nalazimo na jednoj od streljana kako upucavaju mete, tj.kako Steel provjerava da li je Slater spreman da se nakon tri godine provedene u bolnici vrati u službu. Na poziv izvjesnog Selim-Khana, nizama iz Bhalorea u Indiji, duo kreće na odmor i već na putu do palače nailazi na nekolicinu plaćenika koji ih žele vidjeti mrtve. Na sreću, Steel i Slater će sresti i Makima, Britanca koji služi kao komandant privatne Khanove vojske. Nakon što izmjene dobrodošlice, čestitke, lijepe riječi i neriješen rezultat na vježbi upucavanja pušaka, ekipa od domaćina saznaje kako tigrovi iz Khanovog ZOO-a ubijaju nedužne seljane i riješe poći u lov. Situacija se komplikuje kada tigar pobjegne hajki, a na večeri Selim-Khan predloži Slateru da se „malo poigraju“ – odnosno da love jedan drugoga, do ranjavanja.

Reprinti neobjavljenih epizoda ovog serijala koji su zapljusnuli Ostrvo netom prije korone, pa se nastavili svim mogućim reprintima old-school zaboravljenih junaka u prethodnih par godina mogu se posmatrati kao isključivo komercijalni potez. Svijetom stripa vladaju mange, superjunaci i BD sindikat, i logično je bilo očekivati da se Britanci pojave odnekud i zapucaju iz svih raspoloživih oružja. John Steel samo je jedan od brojnih strip-heroja koji su uveseljavali mase krajem 50ih i početkom 60ih godina prošlog vijeka, ali osim kategorizacije ovog stripa u neku vrstu „pulpa“, ne može se reći da je ovo šund. Priče koje Steel doživljava nisu fantastične niti originalne, tipično su špijunsko štivo, ali znakovite su prije svega zbog svoje konstrukcije. Stripom preovladava suha naracija, preslik pisanih krimi- i triler-romana iz tog doba, pa se može primjetiti manjak prostora za crtež na vinjetama. Dijalozi su precizno odmjereni i naglašavaju tematiku nauštrb detaljne karakterizacije likova, koja se plete u samoj razradi fabule. Razrada scenarija nešto je naivnija od pomenutog konstrukta priče koji zaista ima alibi, jer pripada takvom žanru – ali daleko od toga da je loša ili lošija od prosjeka koji vezujemo za taj period stripa. Zapleti nisu spektakularni, raspleti su obično logični i očekivani, ali je to sasvim dovoljno za više od obične razbibrige.

Što se crteža tiče, postoje određena odstupanja u plošnom crtanju, a ona se najviše očituju u stidljivoj gestikulaciji koja tek prelazi granicu statičnosti. Crte lica protagonista nisu dotjerane, ali autor insistira na modnim detaljima, tj.pomodarstvu, što apsolutno liči na Britance/Engleze i njihovu verziju „uglađenosti“. Junaci u serijalu o Johnu Steel jesu kriminalci, lopovi, ubojice i prevaranti, ali su u nekoj skoro pa smiješnoj mjeri i – džentlmeni. Nasuprot prosječnom iscrtavanju likova, pozadine su zaista lijepe i bogate, skoro pa raskošne. Bez obzira na datu lokaciju, pejsaži oko Steela lijepo su nacrtani i savršeno popunjavaju kadar.

Kako rekoh, špijunska tematika obično nudi jednosmjerno tumačenje prilika u tom razdoblju, jer se opet srećemo sa defaultom opisanim u pomenutoj recenziji o Čeličnoj kandži. Da, Britanci su dobrice i brinu se za mir u svijetu tako što će eliminisati sve (svoje) protivnike, odnosno neprijatelje opšteg mira. U slučaju ove epizode, može se opravdati Steelov privatni aranžman, nevezano od službe i MI-5, jer je Selim-Khan zaista okrutan vladar, prototip indijskih veleposjednika, tlačitelja narodnih masa. Ideja o „lovu na čovjeka“, kako će se to već odmotati u epizodi, iako dobrano iscrpljena kroz raznorazne (ne)atraktivne filmove i pisanu riječ, u ovom ambijentu ima posebnu draž i zasluženo dobija natprosječne ocjene.

5, 5, 5, 9

Ovi stripovi iz Vjesnikovih Superstrip biblioteka stvarno predstavjaju svojevrsni vremeplov buduci da citajuci te stripove citatelj se u potpunosti moze upoznati sa strip scenom 60-ih i uhvatiti duh tog vremena. Nisam ranije citao ovaj serijal, ali eto recenzije i viska vremena pa rekao da vidimo iz prve ruke na sta to lici ;) Kako sam vec i ranije pisao, starinski nacin naracije mi ne smeta, mada ovdje je malo otislo u krajnost. Ima jako puno didaskalija koje su po meni nepotrebno. Recimo razni opisi koje je scenarist stavljao u didaskalije su okay u staticnim scenama, ali potpuno nepotrebni u akcijskim, samo usporavaju citanje u trenutku kad mi sami vidimo kako ide tijek bitke. Konkretno mislim na onu bitku na pocetku drugog poglavlja s cetvoricom Indijaca.

Radnja mi se zapravo do zavrsnog dijela nije ni cinila konkretnom. Bilo je tih sukoba na pocetku, ali mislim na glavnu nit price. Pa je tako citavo trece poglavlje otislo na odmjeravanje snage u pucanju na metu i u lovu na tigra, a tek nam zavrsno 4. poglavlje daje cijelu sliku. Zanimljivo i kako su poglavlja neravnomjerno rasporedena po broju stranica. Zavrsnica mi se najvise svidjela. Mozda bi mi i cijela prica bolje legla da sam krenuo bas kronoloski epizodu po epizodu citati.

Crtez takoder starinski, ali za razliku od recimo epizode Celicne Kandze koja je linkana u recenziji gdje mi je takav slican starinski crtez bas pasao, ovdje i nisam bas zadovoljan s njim. Neke scene su mi bas neprirodno izgledale poput one kad tigar skace na plijen. Naslovnica je uvjerljivo najbolji dio epizode.

04.12.2023
    23:24:00 sati

• Oscar 2023