Veliki derbi

Hulk

JL SS 191 | 120 str.

U Milanu se sprema nogometna utakmica. Felenio Ferrera, najbolji trener na svijetu, pripremat će Johnnyja i ekipu Crnih tigrova za derbi na kojem će se sukobiti s “Pajkanima“ inspektora Kiksa. Međutim, Tigrovima treba pojačanje, stoga Profa šalje Johnny Logana i Hokus Poka na dražbu da kupe igrača o kojem se govore samo najbolje stvari. On je Gigi Riva i Paolo Rossi u jednome, on je Rok Drvonog! Je li baš tako dobar kako se priča ili zbilja vrijedi tih mizernih deset i pol tisuća lira za koje je prodan? Na vama je da saznate.

• Johnny Logan: Veliki derbi
    JL SS 191

• Epizoda je izvorno objavljena u studenome 1973. godine.
  • Strip Johnny Logan objavljivan je od srpnja 1972. do prosinca 1978. godine. Ukupno je izašlo 77 brojeva, od čega je Vjesnik objavio samo dvadeset jedan, i to nasumice. Brojevi 18 i 57-77 u Italiji su objavljeni u boji.
  • Lik Johnny Logana inspiriran je talijanskim glumcem Landom Buzzancom.
  • Lik Felenija Ferrere iz ove epizode očito je inspiriran trenerom i igračem Helenijom Herrerom, koji je svoje najveće trenerske uspjehe ostvario upravo s Interom, klubom iz Milana gdje se i odvija radnja serijala.
  • U originalu je ova epizoda pod brojem 17, Vjesnik ju objavljuje kao 4 (op. ur.).
  • Fenomenalan tekst i popis epizoda autora igor 12, link.

Kod serijala kakav je Johnny Logan, žanrom identičan Alanu Fordu (uz iznimku što se ovaj doista i odvija u zemlji iz koje dolazi), nailazim na dva mišljenja: neinspirativna kopija svima nam dobro poznate družine iz Cvjećarnice na Šestoj aveniji ili prilično smiješan i zanimljiv humoristični strip. Ja sam negdje na sredini po tom pitanju. Ne smatram ga spektakularnim stripom niti ću umrijeti ako ne sakupim kolekciju, ali mi nije loše pročitati ga, ima dobrih fora.

Danas je ovaj strip, kao i Družina od vješala, značajno izgubio na popularnosti od vremena kad se objavljivao. Razlog tomu može biti i manjak izdanja. Od svih brojeva o pustolovinama Crnih tigrova Vjesnik je objavio nešto više od četvrtine, a nakon toga nitko nije odlučio nastaviti dalje. Alan Ford, na primjer, dobiva malo previše reprinata: te dva, tri Superstripa, te trobroji, te Maxiji, te Klasik, Super klasik, Zlatni klasik, kolor… Uza sav taj periodni sustav elemenata, nitko ne želi dati pet minuta slave stripu koji se praktički bavi istim problemima kao i gorespomenuti. Dakle, neki možda nisu toliko dobro upoznati s ovim šarlatanima pa ću samo ukratko opisati Garofalo&Gilbert verziju grupe TNT:

Johnny Logan - zgodan, pouzdan i inteligentan mladić koji diže prosjek ostalima i koji vas neće razočarati, nosi svoje utegnuto C. T. odijelo

Ben Zubatti - niski zubati dječarac povećeg nosa s naočalama i dežurni svadljivac

Gigi Govedina – tupava mrcina

Hokus Pok - mađioničar koji može činiti raznorazne čarolije, čak i teleportirati stvari (za moj ukus malo previše)

i Profa koji je njihov tajnoviti vođa, ne toliko iskvaren poput Velikog Starkelje.

Osim toga ima još nekih sporednih likova, ali nama su ovdje najvažniji inspektor Kiks te braća Bang i Beng. Prvi nabrojani je trener nogometne momčadi u kojoj se nalaze preostala dvojica. Ideja ove priče prilično je jednostavna: Crni tigrovi igraju protiv Kiksovih policajaca. Naravno, za nogomet treba barem jedanaest igrača stoga momčadi Crnih tigrova priskaču: Martin zemljoposjednik, Bum-Bum, kuhar August, Filozof, Clementino i Slijepac. Kao trener u samo jednom danu obučit će ih Helenio Herrera… ustvari, Felenio Ferrera. Njegove karakteristike su da voli pojest' i ustraje u tome da ih nauči lomit kosti drugima bez da to sudac vidi, nešto kao Aljoša Asanović, poznatiji pod nadimkom Vatreni lakat. Iako je Ferrerin način učenja malo drukčiji, neodoljivo me podsjeća na Top listu nadrealista i Đurin način treniranja.

Felenio Ferrera – Helenio Herrera

Kako je tim pandura osjetno jači pod palicom okrutnih trenera, Profa za svoje momke mora naći još jednog igrača. A gdje će ga naći? Pa na dražbi, naravno. Zbog ovakvih stvari strip i je doživio veliku popularnost i klub obožavatelja u vrijeme izlaženja. Nogometni igrači ovdje nisu ništa više od robe. Prodaju se kao stripovi na aukcijama, menadžeri nude pare za igrače koji potom zamotani poput robova bivaju isporučeni istima. Vrlo okrutan prikaz, no je li to puno drukčije u stvarnosti? Veliki klubovi međusobno kupuju igrače za milijune eura, igrači vrijede određenu svotu novca. Oni su njima samo broj, ništa više. Nije to ni tolika izmišljotina, samo je malo preuveličana jer to tako i mora biti, to je satira.

I tako, Johnny Logan i Hokus Pok kupuju Roka Drvonoga, komu samo prezime kaže stanje noge. Sve je spremno za nadolazeći derbi!

Tim Crnih tigrova i njihove pozicije

Na samom početku ima komičnih situacija:

Ferrera: Loptu, štakore, dodaj loptu!

(Ben Zubatti dodaje loptu Ferreri)

Ferrera: Ne meni četverooki, dodaj loptu suigraču!

Savršen vizualni prikaz igre Crnih tigrova

Nakon nekog vremena policajci iz suparničkog tima uspijevaju postići zgoditak. Ubrzo Crni tigrovi izjednačuju na prilično blesav način: Hokus pok čini da lopta nestane te se pojavi u golu. Previše fikcije, moglo se i bez toga, ali nema veze. Tek sada dolazimo do zapleta; Rok Drvonog izvrsnim kretnjama postiže gol ostavljajući prašinu iza sebe tena samom kraju prvog poluvremena uvodi Tigriće u vodstvo. I možete pretpostaviti što se onda događa. Između poluvremena jedan očito ljubomoran lik krade Drvonogovu drvenu nogu te bježi s lica mjesta što je brže moguće. Ono što slijedi je potjera za tim zlikovcem u kojoj sudjeluju četiri djevojke: Pupa i Besebel te Lilly i Milly. Malo aktova policajaca, malo staromodnih ubožnica u kojima časne sestre šibaju izmučene djedove i noga je pronađena. Kradljivac je nogu predao treneru policajaca. Noga je pronađena i Rok Drvonog se vraća u igru kako bi spasio utakmicu!

Drvonog reda golove za pobjedu

Scenarij ima i prednosti i nedostataka. Svakako nije bio potreban toliki broj likova za dobru priču (pijani komentator je recimo apsolutno nepotreban), bilo je dosta smiješnih scena s likovima, ali i potpuno promašenih kao ona kad djevojke Pupa i Besebel voze kamion ispod kojeg se nalazi kradljivac noge pritom ga trajno sakateći. Svim ostalim sam manje-više zadovoljan.

Crtež je u većini slučaja dobar, jedino mi se ne sviđa kako Leone Cimpellin crta djevojke. Ja ne znam kome ova spodoba može biti privlačna!
Ako se išlo na to da pripadnice ženskog spola budu prikazane kao zgodne dame, to onda nikako nije uspjelo. Također mi smeta što karikaturalni crtež nekad previše liči na parodiju, na momente me čak podsjeća na Nik Titanik, što i nije poželjno.

Je li, na kraju krajeva, Johnny Logan dobar strip? U globalu svakako dobiva prolaznu ocjenu jer satirično prikazuje probleme države iz koje potiče. U biti je vrlo sličan Alanu Fordu, no pitanje je zašto danas mnogi ljudi uopće ne znaju za C. T. dok će sigurno prepoznati grupu TNT i Grunfove legendarne citate. Ne znam, možda ovom serijalu upravo citati nedostaju, možda autori nisu gurali dalje nakon pada kvalitete poput Bunkera i Magnusa, možda smo svi shvatili serijal kao jeftinu kopiju serijala izašlog samo tri godine ranije, a tko zna, možda bi bio popularniji kod nas da ga se nastavilo izdavati… Jedno je sigurno, strip koji vam za čitanje na plaži nikad neće biti tlaka.

7, 7, 8, 8

Nisam nikad čuo za ovaj strip pa me na neki način ova zanimljiva recenzija Kile Banana potakla da se bacim u potragu i nađem ga, te u konačnici pročitam. Sad ne znam koliko je kopija legendarne ekipe AF budući da ih nisam čitao, ali za ovo mogu reći da mi je bilo dosta zabavno. Ima uistinu dobrih štoseva, puno šaljivih dosjetki kao npr. kad Filozof (nogometaš CT-a) uzme loptu da bi mu već u sljedećoj sceni igrač protivničkog tima (policajaca) rekao: "Stanite, policija!" i na taj način mu skrenuo pažnju i "ukrao" loptu, a ovaj ostao u čudu :). Ili ta dražba koju je Kila Banana spomeno, isto prilično smiješno, ali i baš na neki način ništa drugačije kao u stvarnom svijetu nogometa sa tim transferima što se događa. Potraga za drevnom nogom je isto bila komična, ali i kao ideja super (još netko dodao u međuvremenu da su "hendikepirani" zbog tog što Drvnogi ne može igrati) - :). Svakako fora strip, nadam se da će Kila Banana opet s vremenom nešto lijepo za nas odabrati (možda još pokoju epizodu Logana) kao preporuku za čitanje :).

08.02.2020
    18:19:00 sati

Ukupna ocjena 43%

6, 3, 4, 4

Reemov komentar, a naravno i ova recenzija su i mene potaknuli da po prvi put pročitam jednu epizodu ovog strip serijala. Bravo Reem, red je da i mi ostali svojim komenatrima podržimo recenzente u recenziranju dosada nerecenziranih, pa i donekle nepoznatih serijala!

Za razliku od Reema, ja sam veliki obožavatelj Alan Forda, pa tu mogu vući usporedbe. Baš kao što su Kila Banana u recenziji i Igor 12 u tekstu o ovom serijalu napisali, strip je svojevrsni pandan slavnom Alan Fordu. Budući da je ovo jedina epizoda ovog serijala koju sam pročitao, teško mi je vući daljnje usporedbe, ali problem crteža je očit. To je kao da zamislim kakav bi Alan Ford uspjeh imao da je originalni crtač bio Paolo Piffarerio. Nikakav, siguran sam u to!

Cimpellin mi je jedan (uz Henryja i Tortija) od najlošijih Martyjevih crtača, a za razliku od Maxmagnusa, ovdje sam odmah uočio taj njegov stil. Pretpostavljam da je u Maxmagnusu (za sigurni zaključak trebao bih opet pročitati taj izvrstan serijal) kopirao originalni Bunkerov stil, a uz to je imao pomoć Domenica Marina, pa je to bilo crtački više nego solidno s manjim oscilacijama.

Ukratko, scenaristički lošije od Alan Forda i puno lošije od neprikosnovenog Maxmagnusa, dok je crtački to potpuni debakl. Ipak, budući da mi je ovo jedina pročitana epizoda, dopuštam mogućnost da se nisam na pravi način unio u likove i serijal.

08.02.2020
    21:14:00 sati
  • Ukupna ocjena 60%