Vatrena stihija

Julia

JU DRKW 4 | 132 str.

Misteriozni bombaš se okomio na policiju Garden Sitija misleći da mu je učinjena nepravda. Gradom se ubrzo širi panika, a Julija i Veb dobijaju serije pisama od bombaša koji se potpisuje samo kao D.P. na osnovu kojih Julija pravi psihološki profil kriminalca. Da li je u pitanju ludak koji hara gradom ili samo čovek koji je odlučio da „pravdu“ uzme u svoje ruke?

• Vatrena stihija
    JU DRKW 4
  • Vatrena stihija
    JU VG 4

• Diluvio di fuoco
    JU SR 4

• Prvi zaseban, jednodelan slučaj Julije.
  • Na kratko se pominje i negativka iz prošle epizode, Mirna Harod.
  • Lik Tanera neodoljivo podseća na lik oca negativca u serijalu Dilan Dog, epizoda Muško srce.
  • Krečmerova teorija povezanosti fizičke konstitucije i ličnosti pojedinca je davno prevaziđena, i predstavlja jedan od ranijih pokušaja uparivanja fizičkih karakteristika i psihičkih osobina pojedinca.
  • Julijini zaključci se najviše baziraju na psihoanalitičkoj teoriji ličnosti, često referišući Frojdove termine.

Nakon trodelne priče sa Mirnom Harod kao negativkom, ovo je prva (od mnogih) jednodelnih epizoda u kojoj Julija rešava jedan slučaj. Berardi je u prethodne tri sveske ambiciozno postavio ambijent Garden Sitija, atmosferu i sve likove na sto, i sada je spreman da nam ispripoveda razne Julijine avanture. Svaki budući slučaj će se baviti različitim temama, neretko kritikujući društvo i odnos društva prema pojedincima (posebno onima koji su mentalno oboleli ili „granični“), kao i pokušaj razumevanja šta stoji u pozadini kriminalnog ponašanja ljudi – da li je to nešto inherentno, urođeno ili je društvo to koje svojim nepravdama i ponašanjem izazivaju zlo u pojedincima. To je i donekle tematika ovog slučaja gde je jasno da negativac, poznat samo kao D.P., smatra da mu je učinjena nepravda od strane policije, i koji želi da konačno pravdu preuzme u svoje ruke. Ali linija između pravde i osvete je, kako znamo, neretko veoma tanka, pa je nekad teško razumeti motivaciju koja stoji u osnovi ovakvog ponašanja.

D.P. se okomio na policiju Garden Sitija, postavljajući bombe u blizini policajaca i ostavljajući pisma policiji u kojoj objašnjava svoje postupke. On želi da narod zna za njihova „zlodela“, za nepravdu koju čine, on sebe vidi donekle i kao heroja ove priče. Svi znaci ukazuju da je u pitanju nestabilna osoba, i prva osoba koju pozivaju da napravi psihološki profil D.P.-a je Julija koja je i prisustvovala jednom aktiviranju bombe. Ta scena je i jedna od najboljih u celoj epizodi – eksplozija bombe u pozorištu punom policajaca (i dece) je i motiv sa naslovne strane, ali još bitnije pokazuje kompatibilnost glavnih junaka, Julije i Veba. Veb se bez razmišljanja baca u vatru da bi spasio dete koje je zarobljeno i uplašeno, a Julija ga u stopu prati i pomaže mu. I pored svih svađa, razmirica i problema koji se često javljaju između Julije i Veba, oni ipak sjajno sarađuju zajedno, dopunjuju jedno drugo u rešavanju zločina – jer Julija ne bi mogla sama da reši zločin, kao što ni Veb to ne bi uspeo da nema Julijine pomoći, ma koliko se njihovi stavovi korenito razlikovali.

I tu dolazimo do elemenata koje smo videli u prve tri sveske a koji će postati sastavni delovi serijala: „hoće-neće odnos“ između Julije i Veba, praćen žustrim raspravama, ali i povremenim koketiranjem; otkačene savete Emili, Julijine kućne spremačice, ali i njenu zaštitničku stranu; Julijino zapadanje u stanje melanhonije koje se najbolje očitava u njenom vođenju dnevnika; njen prijateljski odnos sa privatnim detektivom Leom, koji je uvek tu za svoje „luče“, kao i trougao Leo-Julija-Veb itd. Sastavni deo serijala postaju i snovi koji prate slučajeve koje glavna junakinja istražuje – s tim što su oni ponekad više zastupljeni da bi dali neku vizuelnu promenu i uveli „natprirodno“ koje je u snovima normalno i prirodno, nego što se nalaze u funkciji priče. Tako je ovde Julijin san zastrašujuć, odlično crtački predstavljen, na samoj granici sa hororom i tu se njegova funkcija završava. Njegova suština nije esencijalna za priču niti je jasno šta prouzrokuje Julijino stanje, da se ona oseća krivom i zlom zbog bombaša sa kim još nije ni došla u kontakt. To vidim kao jednu od (manjih) mana ove epizode, ali nažalost ne i jedinu.

Glavna mana u ovom slučaju je nažalost profilisanje samog negativca – za početak njegov fizički izgled. Profilisanje fizičkog izgleda je zasnovano na Krečmerovoj teoriji povezanosti fizičke konstitucije i psihičkih osobina koja je možda bila prihvatljiva pre 40 i kusur godina, ali ne i danas. Vođenje time je prilično riskantno, posebno kada se traži bombaš koji svakog trenutka može još ljudi da digne u vazduh, a sama policija to nikad ne bi prihvatila kao valjan zaključak. No, da ne zalazimo sad u detalje, moja zamerka je pre svega na nekim prilično nategnutim pretpostavkama koje (iako kul zvuče kada se predstave) ne bi smele da se prihvate bez preispitivanja. Na osnovu jednog pisma dobijen je previše detaljan psihološki profil koji je okosnica ostatka slučaja do te mere da policija kreće da sumnja u svog kolegu. Nemojmo zaboraviti da je ovo ipak strip, i da mu je cilj zabava a ne verno prikazivanje crne hronike. Ipak ću morati da primetim i predstavim jedan banalan zaključak (koji se ispostavlja kao tačan!): naime, D.P. piše slovo B malo okruglo, i ti krugovi koji se vide u slovu B podsećaju na ženske grudi, iz čega zaključujemo da on nije prevazišao edipalnu fazu i da ima nezdravu vezanost za svoju majku. Kako da ne.

Dijalozi su uglavnom tečni i interesantni, priča bez zastajkivanja i prekida ide napred i ni u jednom trenutku ne postaje dosadna. Uz glavni tok radnje scenaristi provlače i kritiku političkog sistema, političara kojima je jedino bitno da nekog mogu da optuže pre sledećih izbora i sebi zagarantuju veći broj glasača. Konačan susret Julije i bombaša je veoma dobro napisan, njegova ličnost je interesantna i razlikuje se od klasičnih psihopata kojima je jedini cilj nekome da naude. Sve je ovo Dal’Anjol solidno ispratio, ali kada je on u pitanju postoje dve opcije: ili ste njegov ljubitelj ili ne volite njegov stil crtanja. Ja spadam u drugu grupu, smatram njegove likove distorzovanim i podosta karikaturnim, i generalno mislim da se bolje snalazi u hororu nego na ovakvom serijalu (tako je Julijin san upravo i najbolje nacrtan deo stripa!), što će verovatno potvrditi i svi čitaoci Dilana Doga. Ipak, on se sasvim solidno snašao i ovde, sa izuzetkom facijalnih ekspresija koje su nedovršene, ali to više pripisujem njegovom crtačkom stilu, koji kao što rekoh meni lično ne odgovara previše. Na momente se vide i problemi u proprocijama tela (devojčica u pozorištu), tako da zbog toga i ocena niže. S druge strane to povremeno kompenzuje interesantnim kadriranjem u pojedinim scenama kao što je npr. eksplozija u kafiću ili scena u pozorištu. Takođe obratite pažnju na lik Tanera koji vizuelno mnogo liči na oca negativca iz novije epizode Dilana Doga Muško srce.

Za sam kraj ostaviću vas sa jednim citatom koji je sama okosnica ove priče a odnosi se na pravdu: „Zločin se ne kažnjava zbog uzvišenog osećaja za pravdu, već zbog društvene uzbune koju izaziva“. To nam scenaristi kroz većinu epizode potvrđuju, i podvlače još jedno pitanje: „Da li je moguće uopšte naći neku apsolutnu vrednost koja je svuda prihvaćena?“

JU VG 3 U monstrumovom umu

JU DRKW 22 Urlik koji ćuti

7, 6, 6, 7

Bravo Koze123 na lijepoj recenziji! Nadam se da je to samo jedna u nizu što se tiče Julije :).

Žao mi je kako je Tanner na kraju završio, kraj baš u Ken Parkerovskom stilu. Naravno, neko vrijeme sam i ja sumnjao da je on bio glavni odgovorni za te sve silne bombe. To je zapravo i čar ovakvih krimi priča, kad autori nerijetko nas navedu na krivi trag. Glede glavnog negativca, kad su mu došli pred vrata i kad je Webb začuđujuće viknuo: "Za ime Boga!"nisam odmah skužio tu njegovu reakciju. Moj prvi dojam je bio kao da je vidio tu osobu negdje otprije pa da ga pozna. Ali, onda mi je kroz glavu sinula misao da se vjerojatno iznenadio kako je Julija dobro isprofilirala glavnog negativca i rekla da će negativac biti odjeven u "crno odijelo s pažljivo zakopčanim prslukom ispod". Mora da je to bila Webbova reakcija na tu Julijinu pretpostavku kako ga je dobro isprofilirala do srži, ne vidim što bi drugo moglo biti. Kako recezent Koze123 navodi, to sa profiliranjem bi bila mana ove epizode jer su zaista neke stvari isuviše nategnute. Ali ajde, to je strip pa neka im bude :). Ova zadnja slika što je Koze123 stavio u recenziji je brutalna scena - nakon što je bomba eksplodirala u onom kafiću pa je jedan komad stakla odletio u ovu djevojku koja je bila u prolazu, uhh.

Izuzev glavne problematike ove priče, ostale stvari koje možemo vidjeti su sve tipične za Juliju. Barem tako mislim kao njen friški fan koji tek otkrivam ovaj serijal; verbalni sukobi Julije i Webba, pojava privatnog istražitelja Baxtera koji pomaže Juliji, a u jednom momentu vidimo da je neka gola crnkinja pored njega u krevetu što odgovora njegovom fetišu na takav tip žene i nezaboravna "luda" kućna pomoćnica Emily koja mi je iz epizode u epizodu sve draža!

31.01.2020
    23:19:00 sati

8, 6, 6, 6

Nije na razini početne trilogije, ali solidno. Mislim da je obrat na kraju (smrt glavnog osumnjičenika) suvišan i nepotreban. Kvari dojam priče koja bi bila sasvim dobro završena i bez toga. Nedorastao Dall`Agnolov crtež također kvari dojam kod čitanja.

01.02.2020
    01:16:00 sati

7, 7, 8, 8

Meni je ovo jedna solidna krimi priča. Problem je u tome, da posle čitanja nemam želje, da bi ju poslije nekog vremena opet pročitao.

01.02.2020
    11:18:00 sati

7, 8, 8, 9

Najsnažniji utisak nije mi ostavio zaplet, traganje za ubojicom i slični scenaristički mehanizmi. Cijela priča je konstruirana da "nosi" Juliju ili bolje rečeno Julija nosi cijelu priču. Sekvence u kojima u didaskalijama čitamo njezine misli i dojmove najbolji su svjedok tome. Cijela radnja je očarana njenom prisutnošću bile to scene na fakultetu gdje ona iznosi svoje teorije, bio to dijalog s Vebom u autu ili sanjive sekvence u kojima ulazimo još dublje u njezinu psihu.

Berardi želi da mi mislimo kako čitamo priču u kojoj Julija pokušava doprijeti u dušu krajnjeg krivca ali istina je obratna, negativac i svi likovi samo su sredstvo s kojim nam Berardi i Dall'Agnol Juliju približavaju još malo više.

02.02.2020
    01:48:00 sati

6, 6, 6, 8