Odjeci iz prošlosti

Julia

JU DRKW 9/10 | 252 str.

Urušavanje u Paleontološkom muzeju, nekadašnjem domu bogate obitelji Luscombe, iznijelo je na vidjelo ostatke ljudskog kostura novijeg datuma. Kako bi spriječili skandale, Luscombeovi angažiraju Juliju da diskretno pokuša otkriti istinu o kosturu. Put do otkrivanja identiteta preminulog i uzroka smrti bit će dug i popraćen mnogobrojnim zamkama.

• Odjeci iz prošlosti
    JU DRKW 9
  • Veteran
    JU DRKW 10
  • Odjeci prošlosti
    JU VG 9

• Echi dal passato
    JU SR 9
  • Il reduce
    JU SR 10

• Priča je izvorno objavljena u lipnju i srpnju 1999. godine i prva je dvodijelna priča u serijalu, s jasnim „nastavit će se...“ na kraju broja 9.
  • Na našim prostorima hrvatski izdavač Van Gogh objavio je samo prvi dio 21.8.2007. godine, nakon čega je zbog loše prodaje objava serijala prestala. Srpski izdavač Darkwood je, uzevši to u obzir, 25.10.2010. godine svoje objavljivanje serijala započeo upravo brojevima 9 i 10, da bi se kasnije vratio na prethodne brojeve.
  • Br. 9, str. 27: Emily u ruci drži knjigu "Kotači" Arthura Haileyja.
  • Br. 10, str. 102: način na koji Julia odlučuje stopirati poznata je scena iz filma "Dogodilo se jedne noći" Franka Capre, s Clarkom Gableom i Claudette Colbert u glavnim ulogama.

John Doe, za muškarca, i Jane Doe, za ženu, imena su koja se u Sjedinjenim Američkim Državama koriste za označavanje leša osobe čiji identitet još nije utvrđen. U ovoj epizodi, prvoj u serijalu koja se proteže na dva broja, Berardi nam, u suradnji s Maurizijom Manterom (čiju točnu ulogu mogu samo pretpostaviti), prikazuje za detektive neugodni slučaj pronalaženja leša nepoznate osobe. Tada se paralelno nastoje utvrditi identitet preminuloga i uzrok njegove smrti. U slučaju da se može utvrditi da je uzrok smrti ubojstvo, ili postoji sumnja na to, slijedi istraga koja može zapeti već na početnoj točki identifikacije preminuloga, posebno ukoliko je leš u posljednjoj fazi raspadanja odnosno ako je postao kostur. Ako i dođe do uspješne identifikacije žrtve, detektivi će, uz ogroman trud, trebati i nemalo sreće kako bi pronašli ubojicu.

Nakon urušavanja u podrumu Paleontološkog muzeja, nekadašnjem domu bogate obitelji Luscombe, otkriven je dio ljudskog kostura koji čine lubanja i nekoliko kostiju. Obitelj Luscombe, kako bi spriječila sve skandale i mogla nastaviti tekuće ekonomske poslove bez pada vrijednosti dionica svog poduzeća, daje Juliji zadatak da diskretno prati tijek istrage, a poznata kriminologinja je, kao konzultant, na početku istrage angažirana i od strane okružnog tužitelja Michaela Robsona. Moram reći da mi je malo zasmetalo kad je Robson ovom prilikom izjavio kako nema ništa sporno u tome što je Juliju prethodno angažirala i obitelj Luscombe jer oni nisu osumnjičeni. Ah, k vragu, pa zar se to može reći za one u temeljima čijeg zdanja je pronađen neidentificirani leš?

Nakon što je izvedenom obdukcijom James Tait uspio utvrditi kako je lubanja pripadala muškarcu s oko 35 godina preminulom prije otprilike 15 godina, u doba kada je vršena renovacija zgrade i njeno pretvaranje u muzej, Julia pomoć u otkrivanju identiteta odlučuje potražiti od kontroverznog kipara Homera Kolba, stručnjaka za anatomske rekonstrukcije. Istovremeno, policija s velikim brojem angažiranih detektiva radi na način da traži radnike tri građevinske kompanije koje su, svaka sa svojim zadacima, sudjelovale u renovaciji zgrade.

Berardi zna složiti zanimljive scenarije i čak kad sam nekim epizodama serijala davao lošije ocjene glavni razlog za to nisu bili dosadni scenariji nego loše završnice, iako ima epizoda gdje puno stranica otpadne na Julijin privatni život. Dakle, ova dvodijelna priča je zanimljiva i sigurno bi bila scenaristički oštećena da je „strpana“ u 126 stranica, ali na kraju je dojam da su u prvom dijelu neke scene razduljene čisto kako bi se ispoštovala forma od 252 stranice. Da smo, recimo, u prvoj svesci bili lišeni Julijinog sna, prehlade i standardnih problema s autom te predugog uvjeravanja Kolba da prihvati slučaj, moglo se pokušati istragu radnika iz prošlosti učiniti zanimljivijom. Ovako je, nažalost, trajala svega 25 stranica i pokušaj je odvlačenja pažnje s onog dijela radnje na kojem je angažirana Julia, a odnosi se na polaganje nada u Kolbovu sposobnost rekonstrukcije lica. Drugi dio epizode je dinamičniji i sastoji se od mnoštva razgovora s pokojnikovim poznavateljima kroz koje Julia i njen prijatelj Leo Baxter nastoje stvoriti sliku o posljednjim godinama njegova života. Pošto njihovo približavanje istini nekome ne odgovara, na tragu im je par plaćenih ubojica.

E, sada ću morati otvoriti kratku spojler zonu pa one koji ju ne žele čitati upozoravam da preskoče na idući pasus. Identitet mrtvaca se otkriva prilično rano, a ne predstavlja iznenađenje onome tko je prije čitanja prvog dijela priče vidio naslovnicu idućeg broja. Međutim, zanimljivo mi je bilo vidjeti da obitelj Luscombe angažira Juliju jer su tako iskazali želju da otkriju istinu. Ja sam ih od početka smatrao sumnjivcima, ali to mišljenje je dobrano poljuljano nakon što sam vidio scene u kojima su u vlastitom domu prisluškivani od strane nepoznatih osoba. Stoga je vrlo spretno odrađen dio u kojem nam Berardi zapravo prikazuje da bogatu obitelj ne treba promatrati kao jednu cjelinu, a i ponašanje, za mene, glavnog negativca ove priče ima logiku, iako je zapravo kontradiktorno i pažljivom čitatelju „pali alarme“. Na početku istrage on predstavlja želju obitelji da istraga bude provedena na način da ne ošteti njen ugled, a nešto kasnije prvenstveno predstavlja sebe savjetovavši Luscombeove da dignu ruke od svega jer „postoji opasnost da će porodica biti umiješana“. Pa, zar ta opasnost nije postojala i na početku? Kraj spojlera.

Usprkos tome što se bavi teškom tematikom i vidjeli smo dosta ubojstava, u epizodi se našlo mjesta i za pokoju humorističnu situaciju. Groteskni par plaćenih ubojica pred mirovinu, kojima su ubojstva odavno rutinski posao, definitivno ostaje u sjećanju, ali najbolju scenu predstavljao mi je Webbov komentar na Julijino priključenje istrazi, a koji zapravo prikazuje slabu smislenost Berardijeve ideje da glavni junak serijala bude kriminolog, a ne detektiv. Ovdje se morao namučiti kako bi dao logiku Julijinom angažmanu na slučaju (i, po meni, nije uspio!), a kasnije u serijalu se sve češće nije ni trudio to činiti pa smo tako viđali epizode u kojima ona obavlja detektivske poslove. Stoga mi je Webbov komentar koji vidite baš izmamio osmijeh.

I, da, što se tiče priče, nije mi se svidjela ni završnica u, za većinu sigurno, nebitnom dijelu u kojem Julia ističe kako joj jedan od protagonista priče od završetka ove avanture svaki Božić šalje čestitke. To nekako oduzima dojam da se epizode serijala manje-više odvijaju u sadašnjosti kao što je npr. slučaj kod Martina Mysterea. Da Julia svaki Božić dobiva čestitke od nekoga značilo bi da je već prošla pokoja godina otkad se dogodila priča koju smo čitali, što mi se baš i ne dopada. Međutim, pripovjedanje događaja u formi Julijina dnevnika Beradi izuzetno dobro koristi.

Iako je ovaj dvobroj cjelovita priča, crtački posao je podijeljen po brojevima. Tako je prvi dio odradio Giancarlo Caracuzzo, do tada angažiran na nekoliko brojeva Martina Mysterea i Zone X, a drugi Valerio Piccioni, uz pomoć samog koautora priče Mantera i Enija Legisamona. Da je riječ o nekom drugom serijalu, činjenica da dvije sveske iste epizode crtaju dva crtača mi se i ne bi baš dopala, ali kod Julije s tim nema problema zato jer Berardi očito ima, ili je barem na početku serijala imao (ne znam kakvo je stanje bilo u bližoj prošlosti), stil crtanja koji kao urednik želi vidjeti u serijalu i znatna odstupanja od kojega nisu (bila) dopuštena. Već kod Kena Parkera sam primijetio da je Milazzov stil referenca koju je par drugih crtača nastojalo poštovati. Imao sam dojam da bi i npr. jedan Civittelli, meni jedan od najdražih crtača u Bonellijevoj izdavačkoj kući, a čiji je stil potpuno drukčiji, pod Berardijevom komandom morao dokazati svoje umijeće „kopirajući“ Milazza odnosno stil koji Berardi smatra najboljim. Slično je i kod Julije, s tim da ovdje nema tog nekog lidera kakav je kod Kena Parkera bio Milazzo, ali, za razliku od tada, broj crtača-kandidata da uđu u crtački tim je znatno veći. Zanimljivo je vidjeti da je u prvih 10 brojeva sudjelovalo jednako toliko crtača, s tim da nije riječ o tome da je svaki broj crtao drugi pojedinac, već je u nekima, kao što je i ovdje riječ u broju 10, dolazilo do suradnje više njih, što je zapravo prilično rijetka pojava u drugim serijalima. A, na kraju, i činjenica da je tu 10 crtača ne dovodi do suprotnih stilova kakvih ima i bilo je u vrijeme objave epizode u drugim serijalima, poput Zagora gdje su jedna za drugom išle npr. Chiarollina i Ferrijeva epizoda. Kad sam vidio da Caracuzzu nije trebala „ispomoć“, a Piccioniju jest, pogledao sam malo njihove životopise i primijetio da je Caracuzzo 1999. godine, kada je epizoda objavljena, imao 39, a Piccioni 32 godine i prije ove epizode je za Bonelli crtao (upravo s Manterom, vjerojatno kao „ispomoć“) tek jednu epizodi Zone X. U čemu su i koliko Mantero i Legisamon pomagali Piccioniju teško je znati, ali mogu reći da mi je njegov nešto čišći crtež bolji od Caracuzzova, s tim da je uspješno odradio i pomlađivanje Sidneyjevih suboraca iz Vijetnama, a i izrazi lica likova odgovaraju specifičnim situacijama koje doživljavaju.

Naslovnice Marca Soldija su dobro odrađene, posebno prva s kosturima, prije svega mamuta u pozadini, a zatim i onoga ljudskog kojemu Julija ide u susret, a čija lubanja, za razliku od one u priči, ima donji dio čeljusti.

Sve u svemu, epizoda je zanimljiva za čitanje i, po meni, iznadprosječne kvalitete, iako bi dojam bio još bolji da se, umjesto nekih nepotrebnih i/ili razdulljenih scena, nekim „ćorkom“ više pažnje dalo dijelu istrage koji su vodili Webbovi detektivi, odnosno da je do identifikacije žrtve došlo nešto kasnije.

JU DRKW 7 Sheilina duga noć

JU DRKW 22 Urlik koji ćuti

9, 8, 8, 9

19.06.2024
    20:11:00 sati

10, 9, 10, 10

Ovu dvodijelnu pricu sam svojedobno bio samo do pola procitao jer sam u to doba na raspolaganju imao samo VG Julijina izdanja, a oni su taman na broju 9 (dakle prvom dijelu ove price) stali. Zanimljivo, sjecam se price kao veoma zanimaljive, sto i je jos uvijek, ali naknadno nisam nikad citao nastavak. Pa evo nam sad recenzije koja me potakla da obnovim sjecanje na prvi dio te premijerno procitam drugi dio i vidim kakva je epizoda u cjelosti. :)

Tematika je stvarno super. Berardi jos jednom pokazuje kako mu je bilo stalo uciniti serijal sto raznovrsnijim te izbjeci standardne slucajeve sa serijskim ubojicama koji su nekako najcesci unutar ovoga zanra. Skoro svaka epizoda nam je donijela drugaciju temu (izuzetak je recimo pocetna trilogija gdje imamo motiv serijske ubojice, ali opet svaki dio je na drugaicji nacin odraden) i uglavnom je rijec bila o izuzetno kvalitetnim pricama. Meni osobno su jedino ona s bombasem te ona vestern epizoda malo podbacile, a ovo drugo je sve bilo dosta dobro. Ova tema u kojoj detektivi pronadu neki trag iz proslosti mi je uvijek bila atraktivna, pogotovo kad je rijec o ljudskim ostacima. Kome oni pripadaju i sto se tocno desilo pitanja su koja se prirodno postavljaju, a takve slucajeve je uvijek tesko voditi jer prolaskom vremena tesko je rekonstruirati slijed dogadaja iz proslosti, skupiti dovoljan broj sumnjivaca te naci neku uzrocno-posljedicnu vezu izmedu njih i tragicnog dogadaja. Slazem se s konstatacijom kako je scenarij na nekim mjestima malo previse usporen i da je na neke scene stavljen preveliki fokus cime je Berardi htio ne samo doci do 252 stranica, vec i dodati nove crtice iz Julijinog zivota. Veoma brizljivo ju gradi kao lik sto je s jedne strane i dobro jer se lakse mozemo i povezati s njom, a i bolje je razumijemo, ali s druge ponekad malo skrene previse pa eto ona mala ljubavna prica izmedu Julije i kipara Kolba mi je bila nepotrebna.

Radnja je vecinom tecna te vrlo zanimljiva. Ima dosta flashbacka sto ne cudi buduci da Julia cijelo vrijeme pokusava rekonstruirati zrtvin zivot, a to je najlakse preko svjedocenja njegovih poznanika. Dobro je sve to Berardi poslozio te sam na kraju iznimno zadovoljan s epizodom. Za mene unutar prvih 10 brojeva jedna od najboljih, negdje na razini pocetne trilogije. Mantero je zanimljiv, eto ga ovdje i u sluzbi scenarista i u sluzbi crtaca, a nekako mi se cini da je imao iznimno sporednu ulogu u obje stvari. :) Ali neka, ime mu je zavrsilo u obje komponente, a svestranost je mogao zaokruziti i s pripomoci na naslovnici. :D Salim se, stvarno je neobicno vidjeti da se netko pojavljuje u obje kategorije, a jasno nam je da je imao marginalnu ulogu u obje, no jos je cudnije sto je toliko razlicitih crtaca ovdje sudjelovalo. Sad, za mene su ovo vecinom relativno nepoznati crtaci pa evo bez imena cu samo reci kako mi je crtez bio odlican. Prvi dio bih ocijenio s devetkom, a drugi s desetkom. U drugom dijelu je crtez cist, pregledan i sto je najvaznije nema nekih oscilacija unatoc sudjelovanju tri crtaca. Obje naslovnice su mi odlicne!

Zanimljivosti:

- Kronoloski gledano 9. avantura.

- 9. rad Berardija te 3. Mantera na scenariju, a s druge strane Caracuzzov, Piccionijev, Manterov te Legisamonov debi na crtezu.

- Vazni likovi: Julia Kendall (9), porucnik Alan Webb (9), narednik Ben Irving (8), Leo Baxter (8), mačak Toni (7), Emily Jones (7), tuzitelj Michael Robson (6), automehanicar Nick (4),

- Lokacije: Garden City (8), Stamford (1), Vijetnam (1)

Ubojstva: 5

Policijska akcija: 2

Total smrti: 7 (nisu brojene ratne zrtve)

19.06.2024
    20:59:00 sati

9, 9, 8, 9

Prva dvodijelna epizoda. Priča uzbudljiva, scenarij napet od početka do kraja, crtež solidan (onakav kakav treba biti u kriminalističkom stripu), naslovnice odlične...

19.06.2024
    23:25:00 sati

9, 9, 9, 8

Odličan početak serijala, i ova priča također. Uzbudljivo, napeto, a opet malo drugačiji, berardijevski scenarij, koji mi se jako sviđa. Crtež odličan, naslovnice: prva mi nije sjela, ali druga je jedna od najljepših uopće! Sve u svemu još jedna odlična Julijina priča!

20.06.2024
    08:24:00 sati

• Grupna terapija