Miki i povratak Magic Facea

Kapetan Miki

MI LU 12/13 | 448 str.

Dovoljno je samo reći: Miki i povratak Magic Facea i fanovi serijala odmah znaju da su pred nama brojne avanture u kojima će se naš mladi kapetan suočavati protiv jednog od najupečatljivijih majstora prerušavanja u svijetu stripa!

• Miki i povratak Magic Facea
    MI LU 12
  • Kapetan Miki i strašni Abdul
    MI LU 13
  • Staza smrti
    MI ZS 554
  • Čovek sa 1000 lica
    MI ZS 563
  • Oklahoma Džek
    MI ZS 564
  • Ukleti ranč
    MI ZS 571
  • Abdulova sablja
    MI ZS 572
  • Revolveraš bez revolvera
    MI ZS 578
  • Staza smrti
    MI ZS 980
  • Abdulova sablja
    MI ZS 989
  • Čovek sa 1000 lica
    MI ZS 997
  • Oklahoma Džek
    MI ZS 1009
  • Ukleti ranč
    MI ZS 1017

• Ancora Magic Face
    MI LGDS 31
  • Le astuzie di Magic Face
    MI LGDS 32
  • Magic Face smascherato
    MI LGDS 33
  • La rivincita di Magic Face
    MI LGDS 34
  • Il diamante del Califfo
    MI LGDS 35
  • La fine di Magic Face
    MI LGDS 36

• Epizoda je originalno izlazila u Italiji od 10. srpnja 1955. do 22. travnja 1956. godine u ediciji Collana Scudo. Ovaj broj obuhvaća cijelu desetu seriju od ukupno 30 njih koliko su ih potpisali EsseGesse.
  • Epizoda je 2 puta objavljena u Zlatnoj seriji. Prvi puta je objavljena u ZS 554 od 84-95 str, ZS 563 od 3-94 str, ZS 564 od 3-94 str, ZS 571 od 3-94 str, ZS 572 od 3-94 str te ZS 578 od 3-70 str. Dnevnik je epizode objavio gotovo u cijelosti! Fale samo vinjete koje bi se nalazile na početku svakog novog broja Zlatne serije. Te vinjete je Dnevnik izbacio kako bi nadodao veliki naslov preko cijele vinjete ili čak preko cijele pasice.
  • Drugi put je priča objavljena u ZS 980 od 84-95 str, ZS 997 od 3-94 str, ZS 1009 od 3-94 str, ZS 1017 od 3-94 str, ZS 989 od 3-94 str.
  • Kao i obično, Dnevnik je morao nešto zeznuti. U gornjoj zanimljivosti sam poslagao po redu kako treba čitati epizodu i sigurno uočavate kako je ZS 989 stavljen na kraj. Dakle, „Abdulovu sablju“ su objavili ranije čime su zeznuli kronologiju, no da stvar bude bolja, samu završnicu priče koju ste u prvom objavljivanju mogli čitati u ZS 578 uopće nisu objavili. Tako da ako se odlučite za čitanje ovog reprinta, ostat ćete zakinuti za kraj priče s Magic Faceom i početak priče s Calaverom.
  • U reprint izdanju Dnevnik je promijenio naslovnice, a zadržao iste nazive epizoda.
  • Naslovnica za ZS 989 je rad domaćeg autora, Mikice, no upitno je koga je on to nacrtao na njoj. Zbog crvene uniforme ovo bi lako mogao biti Kit Teller, a ne Miki.
  • U izdanju Ludensa, broj 12 „Miki i povratak Magic Facea“ je izašao 23.11.2013., dok je broj 13 „Kapetan Miki i strašni Abdul“ izašao 26.02.2014. godine
  • Drugo pojavljivanje Magic Facea u serijalu. Prvo mu je bilo u 4. Ludensovom broju, a zanimljivo to prvo pojavljivanje je doživjelo i reprint u broju 47.
  • Prvo Abdulovo pojavljivanje u serijalu. Ponovno ga srećemo u 17. Ludensovom broju pod nazivom „Miki i pustinjski razbojnici“.
  • Ako čitate ovu priču u izdanju Dnevnika, Magic Face je tamo preveden kao Čudesno Lice. Međutim, u prvom pojavljivanju, njega su preveli kao Čarobnjak što je jedna interesantna nedosljednost u imenu negativca.

„I'll be back!“

Poznata je ovo fraza koju svi nekako odmah automatski vežemo uz legendarnog Arnolda Schwarzeneggera i film „Terminator“ iz 1984.-te godine. Ipak, u produkciji stripova, fraza je definitivno postojala i ranije pa ono što su razni scenaristi voljeli to je vraćanje starih negativaca koji su proslavili serijal. Torinski trojac pod umjetničkim nazivom EsseGesse nekako nije volio vraćati stare neprijatelje te je kod njih to rijetkost. A kad bi se i odlučili na taj potez, obično bi ih vraćali u uzastopnim epizodama, što možemo vidjeti na primjer kod Komandanta Marka i prvog negativca koji se pojavio u serijalu, a to je bio pukovnik Sparrow. Sparrow je imao svoju premijeru u epizodi „Komandant Mark“ (KM SR: 1), da bi se pojavljivao i u „Ontarijskim Vukovima“ (KM SR: 2) i u „Zaljevu groma“ (KM SR: 3). Rijetko kad ćete kod njih naići na povratak upečatljiva negativca koji se čekao godinama. Pa ipak, kako svako pravilo ima i svoju iznimku najbolje nam pokazuje upravo ova epizoda Kapetana Mikija.

Iako na kraju prvog pojavljivanja nije izgovorio „I'll be back!“ frazu i iako smo svi mislili kako je tada umro pogođen gromom, Magic Face, ilitiga Čudesno Lice ako čitate Dnevnikovo izdanje, se vratio, i to jači nego ikada prije!

Ovo smo sve čitali u prvom pojavljivanju
Magic Facea. Prisjetite se svakako te priče!

Sredinom 1952. godine su autori premijerno predstavili čitateljima serijala ovog negativca koji je imao zadivljujuću sposobnost prerušavanja i mijenjanja izgleda kako je poželio. O njegovim sposobnostima i karakteru sam već pisao u recenziji koja se baš bavi tim njegovim prvim pojavljivanjem, pa se na linku možete malo prisjetiti te epizode.

Tri godine trebalo je proteći dok se autori nisu sjetili kako bi ga mogli vratiti u serijal. Osobno volim ove epizode s majstorima prerušavanja i na moju sreću to je motiv koji se pojavljivao u valjda svim mogućim stripovima koje čitam, ali ona prva asocijacija na prerušavanje mi je baš Magic Face. Kad bih uspoređivao međusobno prvo i drugo njegovo pojavljivanje u serijalu, valja priznati kako mi je ovo drugo bolje! Prvo je na momente se činilo prerazvučenim i moglo se bar za jednu avanturu skratiti. Ovo drugo njegovo pojavljivanje je pak duplo duže od prvog gledano po broju stranica, ali nekako nema više tog osjećaja prenatrpanosti radnje. Stvarno koliko god ljudi mislili da su EsseGesse cijelo vrijeme tapkali po istoj radnji, oni su kroz godine itekako evoluirali i poboljšali svoje scenarije.

Kao i obično, i ova Mikijeva priča je izašla unutar jedne serije koja se sastoji od više avantura. Obično to bude 3-5 avantura unutar jedne serije koje su izlazile kroz 21 strisciju. Međutim, ova priča je i u tome izuzetak, budući da se ona sastoji od čak 6 avantura objavljivanih unutar 42 striscije! Veliki plus je i što su avanture međusobno povezane, za razliku od prethodnih nekoliko priča, a osoba koja ih povezuje je upravo Magic Face. Slijedi kratak pregled i komentar po avanturama, a ovoga puta sam pripremio i naslove za pojedine avanture koji su većinom preuzeti od Dnevnikovih izdanja pa možda izazovu nostalgiju kod čitatelja. Također, i za one koji su se uvijek pitali koliko je različitih lica promijenila osoba s 1000 lica, na kraju svake avanture donosim i face count u kojem će biti zabilježen taj podatak.

Prva avantura – Čovjek s tisuću lica (Lud 12: str 3-77)

Avantura kojom se Magic Face vraća na scenu! Kao i svaki povratnik u stripovima, tako se i on vraća s jakom željom za osvetom. Nikako ne može zaboraviti kakve mu je sve probleme Miki nanio pri njihovom prvom susretu i ovoga puta je odlučio udariti na njega, ali i na njegove najmilije. Dakle klasika, većinom tako budu koncipirani povratci velikih negativaca koji se odmah bacaju na osvetu. Svega je tu bilo, a naslov je definitivno prikladan (iako je u njemu pokoja nula viška što možete vidjeti u face countu 😊) jer smo tokom ove avanture u najboljoj mjeri mogli vidjeti koliko se efektivno Magic Face može prerušavati u druge osobe. Ono što ja ovdje pamtim najviše, to je tajni prolaz koji vodi od onog šupljeg stabla do obližnjeg ranča, što uopće ne treba čuditi jer su me tajni prolazi od malena fascinirali! Usput, mjesto radnje je u Winstonu, a na jednom ranču izvan tog gradića Magic Face je stvorio prije nekoliko godina stalan identitet što je također važno za napomenuti. A fora je bila i ona scena u kojoj su se pojavili blizanci pa je Miki automatski pomislio kako jedan od njih dvojice mora biti Magic Face.

Face count: 10 (Maharadža Thalindala alias Archibald Elliot, kauboj, Millerova žena, Jack Spužva, šerif Winstonea, Smuk, gospođa Polly, Harrison, Salasso, rendžer Rider)

Druga avantura – Indijanska pobuna (Lud 12: str 77-152)

Druga avantura ove priče donosi pobunu Indijanskih plemena, a inicijator pobune je naravno, tko drugi nego Magic Face! Zanimljivo kako su u avanturu uključena čak 3 plemena, Apači, Komanči te Oglalle. Dodatna zanimljivost je da dobivamo i jedan mali dijelić Mikijeve prošlosti. Saznajemo da je kao mali proveo dvije godine s Benom Cliftonom i Indijancem po imenu Jaka Ruka. Upravo je sad iznenađujuće Jaka Ruka ubio Bena, ali naravno čitateljima je odmah jasno što je ovdje posrijedi. Ovdje se provlači i jedan standardni motiv za EsseGesse, a to je „pogodi čovjeka“. Obično bi u njihovim epizodama (poglavito na Komandantu Marku) između par sumnjivaca trebali pogoditi tko je tajanstveni izdajica ili špijun iz sjene. Ovdje pak, imamo par sumnjivaca koje u kočiji prevoze Miki i rendžer Rock, a netko od njih bi mogao biti slavni Magic Face! Je li to „kauboj“ lažnog imena, plašljivi trgovac oružjem, antipatični bankar ili simpatična mlada djevojka?

E ovo je završnica s porukom „I'll be back.“

Face count: 4 (Jaka Ruka, trgovac, Theodor Nicholson, George H. Varden)

Treća avantura – Oklahoma Jek (Lud 12: str 152-226)

Nastavljaju se pobune Indijanaca, a ovoga puta na redu za pobunu su Pawnieji! Njih na pobunu huška Magic Face prodavajući im alkohol i pritom mijenjajući još par lica. Osim sprječavanja pobune, naši junaci nastoje i na druge načine odgovoriti Indijance od pića, pa tako od strastvenog zaljubljenika u kapljicu poput Salassa možemo čuti i neočekivano: „Još iz pradavnih vremena alkohol predstavlja zlo.“ Ipak, i uz ovako tmurne riječi na cijenu vatrene vode, on i Smuk su se svejedno uspjeli i napiti.

Kad si pijan, ne brojiš neprijatelje,
a ni to koliko je odreda s tobom! 😊

Avanturu najviše pamtim po dojmljivim imenima koje ima tercet revolveraša u službi Magic Facea: Oklahoma Jek, Snake, Ramon Četrdeset i Pet. Ostaje malo i žal za time što su dvojica od njih veoma brzo završili svoje karijere, a lako smo mogli svjedočiti nekim velikim revolveraškim dvobojima. S druge strane, ovdje su autori išli na dosta humornih i simpatičnih scena pa je i ova avantura na visini. Mala zanimljivost, u avanturi se pojavljuju jaguari. Baš sam malo čitao o njima dok sam pisao jednu Texovu recenziju, „Znak pantere“ i kako se čini oni žive i u južnim državama SAD-a, iako ne u tolikom broju kao u Južnoj Americi koja je njihovo prirodno stanište. Nevada je ipak možda malo previše sjeverno za njih, ali ajde, viđali smo i nelogičnije stvari.

Završnica donosi i privremenu suradnju između Mikija i Magic Facea. Volim ovakve scene u kojima neprijatelji privremeno moraju postati prijatelji dok se ne obrane od neke zajedničke prijetnje. Ovdje valja izdvojiti još dvije stvari. Prva je ta da je Magic Face zapravo kukavica. Malo me iznenadilo njegovo ponašanje dok je molio za milost. Ne bih to očekivao od okorjelog razbojnika poput njega. Druga je ta da je i iznimno lukav što pokazuje činjenica da je od 3 zaraćene strane (on, Miki i razbojnici) upravo on bio u najlošijoj situaciji, ali uspio je preveslati Mikija koji bi se loše proveo da nisu stigli rendžeri u zadnji čas.

Face count: 5 (Teodolinda Freemond, Trevor, Finnegan, Pacho, pastir)

Četvrta avantura – Ukleti ranč (Lud 13: str 3-77)

Radnja se seli u Diamond City te kako i Dnevnikov naslov kaže, u pozadini svega je priča oko rančeva koje stanoviti Drake želi prisvojiti. Spomenimo i kako se Salasso preselio na jedan od tih rančeva na kojemu živi zajedno sa svojom „ljubavi“ Agilulfom ili Aglajicom kako su preveli njeno ime u izdanju Dnevnika. Ovo je još jedan od bisera u režiji našeg Torinskog trojca i baš po toj Aglajici i tome što Salasso nikako nije htio upoznati Mikija i Smuka s njom i pamtim ovu avanturu. Izdvojit ću i jednu scenu koja je atipična za serijal. Kako je serijal uglavnom bio namijenjen mlađim uzrastima, rijetko kad ćete vidjeti u Mikiju neka okrutna ubojstva, a baš u ovoj epizodi je jedan mladi dječak ubijen. Dobra stvar je i što, iako imamo jednog sumnjivog lika za kojeg je jasno da je velika zvjerka i da bi mogao biti Magic Face, imamo i još par sumnjivaca koji bi također mogli biti on tako da, za razliku od recimo prošle avanture u kojoj su se odmah otkrivale njegove maske, ovdje je duže vremena u sjeni.

Na kraju avanture imamo priliku i vidjeti konačno Aglajicu,
a upravo ona je bila najveći misterij ove epizode.

Face count: 5 (pastir iz prošle avanture bez brade i kose, Lucas, upravitelj zatvora, Drake, Smuk)

Peta avantura – Španjolski duh (Lud 13: str 77-113)

Najkraća avantura ovoga broja je rekao bih vizualno najatraktivnija zbog čega sam pripremio i pokoju sliku više. EsseGesse su bili stvarno majstori svog zanata kad je bila riječ o crtežu i tu su rijetko kad razočarali.

Prošlo je opet stanovito vrijeme od zadnje avanture, a ovoga puta je precizirano i koliko točno – mjesec dana. Magic Face je ponovno našao novu zanimaciju, ovoga puta u Dos Pinosu, a slučaj je htio da će se njegov put ponovno ukrstiti s Mikijevim. S obzirom na kratkoću radnje, impresivan je broj lica koja je promijenio, a zanimljivo s baš svakim identitetom ove avanture je pokušao ubiti Mikija. Ponovno imamo motiv tajnog prolaza, a ovoga puta i misterij sa španjolskim duhom koji se veoma brzo razriješi.

Efektne scene crtane iz malo drugačije perspektive

Face count: 5 (Cabot, Pacho, brijač, duh, Salasso)

Šesta avantura – Abdulova sablja (Lud 13: str 113-226)

Završna avantura ovoga broja je i najduža po broju stranica, a Dnevnik je začudo još jednom dao odličan naslov odgovarajućem broju koji sam preuzeo. Tema avanture je „prorokovo oko“, dragulj kojeg je Barlow ukrao kalifu. Kalif ga je nakon toga progonio i Barlow umoran od bježanja želi vratiti kalifu dragulj te traži zaštitu rendžera. No, dragulj naravno mami i druge razbojnike, a među njima je i Magic Face koji ponovno svojim majstorskim prerušavanjima diže priču na jedan viši nivo i nudi puno dinamičnih obrata radnje. Lik koji se ovdje po prvi put pojavljuje u serijalu i koji je glavna pomoć Mikiju u obračunu s Magic Faceom je Abdul. Stari Arapin kojeg ćemo i kasnije vidjeti u serijalu doprinosi brojnim humornim scenama. Baš kroz njegov lik autori su prikazali i neke arapske običaje poput molitve u određeno doba dana i to neovisno o tome gdje se nalazi – makar i nasred ulice. Kasnije se u jednoj epizodi Komandanta Marka „Lovci na robove“ također pojavljuju Arapi i baš tu njihovu večernju molitvu Mark koristi kako bi im prošao neopažen ispred nosa. Kao kontrast toj njihovoj molitvi i finom ponašanju, autori prikazuju i njihove barbarske običaje te Abdul i za najmanju sitnicu želi ljudima odrubiti glavu. Definitivno sadržajna avantura, puno se toga izdešavalo dok dragulj konačno nije bio na sigurnom.

Kao i uvijek, avantura započinje s humorističnom scenom.

Face count: 8 (Moray, Barlow, brko, kalif, starica, krčmar, mormon, kapetan broda)

Zaključak

Iako je riječ o serijalu koji danas slovi kao djetinjast i neozbiljan pa je samim time jasno i kako bi se mnogi mogli začuditi ovako visokim ocjenama, ovo je jedna od najboljih, ako ne i najbolja epizoda serijala i u konkurenciji svih Mikijevih epizoda apsolutno zaslužuje ovakve top ocjene! Po mom osobnom mišljenju, zlatno Mikijevo doba baš započinje s ovom dugačkom epizodom, a nakon nje slijedi također sjajna priča s Calaverom i Mačkovom bandom. Iako Mačak i nije toliko puno namučio naše junake, svejedno nekako trolist Magic Face, Calavera i Mačak po meni tvore najbolje priče ovoga serijala. Ako bi me netko pitao za preporuku, upravo bi ove priče preporučio.

Naivnosti ima naravno, ali ovo je takav serijal i kome takve stvari smetaju, jasno da ga neće ni čitati. S druge strane, sve pršti od akcije i ni na trenutak nije dosadno, a i humora ima dosta. Neke takve scene sam nastojao i istaknuti. Sumacijom face counta dolazimo do broja od čak 37 identiteta, s tim da je neke koristio i 2 puta (Smuk: 1. i 4., te Salasso: 1. i 5. avantura), a u neke se vraćao ponovno tokom iste avanture (Harrison: 1. avantura). No kako god brojali, svakako je impresivno koliko je osobnosti Magic Face promijenio.

Vidio sam u komentarima prijašnjeg sučeljavanja Mikija i Magic Facea kako su mnogi istaknuli kako im je ta priča odlična, a nadam se da će im se i ova svidjeti. Kako sam već rekao, meni osobno je ova i bolja. Radnja se nekako fluidnije razvija, a u crtežu su autori definitivno dosegli svoj prime. Sjajan crtež, nemam apsolutno nikakvih zamjerki na njega. Dajem i naslovnicama maksimalnu ocjenu iako kad bi ocjenjivao one originalne naslovnice kao i obično, prije bi im dao nekakvu osmicu. Od njih 6, 3 su baš izrazito atraktivne (3,4,5), a preostale tri su mi malo preobične, no neću na račun toga smanjivati ocjenu jednoj od najdražih priča. Priča inače označava i moj prvi susret s Mikijem budući da je prvi Mikijev strip kojeg sam pročitao bio upravo ZS 1009 „Oklahoma Džek“. Mislim da s boljim nisam mogao ni početi!

Za kraj spomenimo samo i kako je Magic Faceov status ovoga puta ostao zanimljivo otvoren. Vidimo da je i dalje živ, za razliku od prošlog puta kad smo mislili da je mrtav. A na samome kraju broja dan je i uvod u iduću priču s još jednim karizmatičnim negativcem – generalom Calaverom. S obzirom na to da je i ta epizoda sjajna, jedva čekam i nju ponovno pročitati!

MI LU 11 Miki i pobuna Apaša

MI LU 14/15 Miki protiv generala Calavere

• Ukupna ocjena 92%

9, 9, 10, 8

16.06.2023
    10:40:00 sati
  • Ukupna ocjena 94%

9, 9, 10, 10

16.06.2023
    12:08:00 sati
    gkosovic

8, 8, 10, 8

Mikijev veliki rival, odlične scene prerušavanja. Par prekrasnih vinjeta autorskog trojca!

16.06.2023
    16:00:00 sati

10, 10, 10, 10

Odlično..

16.06.2023
    19:23:00 sati
    srlekralj

10, 10, 10, 10

Strip sa kojim je počela moja stripovska avantura koja traje 43 godine;za mene,neprocenjiv strip.

17.06.2023
    07:32:00 sati

10, 10, 10, 10

I meni je ovo bio prvi strip. "Čovek sa 1000 lica". Čista nostalgija.

28.06.2023
    23:19:00 sati
    mars1

10, 10, 10, 10

29.06.2023
    15:56:00 sati
    Dalibor.V

4, 5, 7, 6

Na isti kalup kao i prvo pojavljivanje. Nema tu ničeg specijalnog, ovaj se prerušava u sve i svakoga i uvik zezne svih i sve se vrti u krug, samo što su Miki i ekipa s vremenom postajali sve sumnjičaviji. Malo naporno za čitanje.

27.08.2023
    09:54:00 sati

8, 8, 10, 9