• Soko koji grmi
    MI ZS 817
  • Klopka za Mikija
    MI ZS 823
  • Smukov signal
    MI ZS 832

• Epizoda je originalno izlazila u Italiji od 23. rujna 1951. do 20. siječnja 1952. godine u ediciji Collana Scudo. Serijal je izlazio u više serija, a ovaj cijeli strip pripada prvoj seriji koja se sastojala od čak 42 striscije. Prvih 12 striscia smo imali priliku pročitati u prethodnom broju „Rendžeri iz Nevade“, u ovom broju su objavljene striscije od broja 13 do broja 30, a zadnjih 12 je objavljeno u trećem Ludensovom broju „Vikinška kraljica“.
  • Naslovi striscia su redom: „General Ruiz“, „U gusarovim kandžama“, „Za Susy“, „Domoljubi iz San Pedra“, „Napad na vlak“, „Bitka kod El Morosa“, „Vješanje“, „Domoljubi u akciji“, „Zamka“, „Veliki izazov“, „Čudnovati gospodin Treville“, „U kontranapad“, „Prolaz Carisso“, „Tajanstveni Wanunda“, „Na tragu doktoru“, „Uzudljiva noć“, „Obruč se steže“, „Barnetova žrtva“.
  • Epizoda je čak dva puta izlazila u Zlatnoj seriji. Prvi puta je objavljena kroz dva broja: ZS 463 od 3-96 str. i ZS 471 od 3-94 str., a drugi puta kroz tri broja: ZS 817: od 33-93 str., ZS 823: od 3-92 str., ZS 832 od 3-35 str. Interesantno za drugi reprint, nazivi epizode su bili drugačiji, a koristile su se i druge naslovnice. Prvi put je Dnevnik izbacio 6 stranica, a drugi put 8.
  • Ludens objavljuje ovu epizodu 18. kolovoza 2011. godine.
  • U izdanju Ludensa, osim ove epizode objavljena je i ilustrirana priča pod nazivom „Grad duhova“.
  • U originalu Smuk se zove Doppio Rhum što bi u doslovnom prijevodu s talijanskog značilo „Dvostruki Rum“. U Ludensovom predgovoru Komandanta Marka br. 5 pod nazivom „Uzbuna u utvrdi“ nalazi se tekst o Mikiju i tamo je korišteno ime Dvostruki Rum za njega. Ipak, kasnije kad je u ljeto 2011. izašao prvi broj, ime je promijenjeno u Smuk. Vjerojatno zato što je i izdavačka kuća Dnevnik ranije koristila ime Smuk pa da ne dolazi do zabune kod čitatelja.

Uzevši nedavno u ruke ovaj strip, shvatio sam jednu stvar. Ove su epizode u Italiji premijerno izašle prije točno 70 godina! Unatoč svim tim godinama na leđima, Miki i dalje ostaje onakav kakvim ga oduvijek znamo. Mladi tinejdžer koji je nevjerojatno brz na revolverima i uvijek tu kad god je potrebno boriti se protiv raznih bandita ili pobunjenih Indijanaca. Jednako kao i njegov kolega iz Texasa, Kit Teller, i on i dalje pije mlijeko što je u suprotnosti s njegovim najboljim prijateljima Smukom i Salassom. Upravo ta mladost koja isijava iz ovog junaka sve nas može podsjetiti na vremena kad smo i sami bili djeca i kad smo se igrali s pištoljima želeći biti jednako precizni i brzi kao naš Miki.

„Siguran sam dragi građani, da ćete rado prepustiti grad generalu Ruizu… Za one među vama koji mi se usude suprotstaviti, osigurat ću dostojan pogreb na groblju. Jasno?“

Ovo su riječi kojima se na sceni predstavio glavni antagonist ove epizode, general Ruiz. Karizmatični Meksikanac zauzima grad San Pedro te provodi svoju tiraniju nad jadnim građanima. Ako ste čitali daljnje epizode ovog serijala, možda će vam na pamet pasti još jedan daleko poznatiji general. Riječ je o generalu Calaveri, jednom od najvećih Mikijevih protivnika. Obojica su generali koji zapovijedaju vojskom plaćenika, ambiciozni su, željni moći, ali i pehisti jer su se našli Mikiju na putu. No, Calavera je po meni bolje okarakteriziran od Ruiza, a i sama priča mi je zanimljivija od ove. To i ne čudi, budući da sukob s Calaverom traje na duplo većem broju stranica, a i ipak su ovo tek početci serijala, pa ne treba ni očekivati nekog spektakularnog negativca u ovoj epizodi.

Mikijevi mitski protivnici, Ruiz i Calavera

Radnja započinje s misijom koju je pukovnik Brown povjerio Mikiju i Smuku. Pukovnikov prijatelj Carey je u nevolji te moli za pomoć. Ovdje se pokazuje određeni kontinuitet u radnji budući da se spominju i Lešinar i vrač Sake – Naga, a s njima se naš junak obračunao u prošlom broju. Također, Miki je i dalje posvađan sa Susy, koja se naljutila na njega zbog jedne zgodne Indijanke iz prošlog broja. Ipak, tu svađu rješavaju Smuk i Salasso te se njih dvoje brzo pomire, a Miki zajedno sa Smukom odlazi u San Pedro. No, tamo odmah nailaze na probleme, budući da je grad zauzeo general Ruiz. Oni se odmah vraćaju u utvrdu i tamo saznaju kako je Susy otputovala prema Santa Feu, ali trebala je presjedati u San Pedru. I to je bio okidač zbog kojega je Miki zajedno sa Smukom i Salassom, usprkos pukovnikovom protivljenju, pošao ponovno u San Pedro.

Malo sam istraživao gdje bi mogao biti taj San Pedro i da li je uopće i postojao jer znam da su autori često znali izmišljati imena gradova u kojima bi se odvijala radnja, naročito kod Marka i Bleka. U Americi postoji više gradova koji se zovu San Pedro, ali budući da se neposredno prije Ruizovog zauzimanja San Pedra navodi kako je nedavno prešao granicu s Meksikom, znači da bi bila riječ o jednom gradu blizu granice s Meksikom.

San Pedro u Arizoni,
moguće mjesto radnje ove epizode

Kasnije, dobijemo i malo preciznije podatke. U pismu koje dobiva pukovnik Brown rečeno je da se zbog pomanjkanja ljudstva na granici između Arizone i Meksika rendžerima Nevade povjerava zadatak da se suoče s Ruizom. To bi značilo da bi se taj grad morao nalaziti negdje u Arizoni blizu granice s Meksikom. Danas tamo stvarno i postoji grad koji se tako zove i vjerujem da bi to upravo mogao i biti taj grad. Iako za Mikija nigdje nije točno precizirano vrijeme radnje, ono je moralo biti negdje u drugoj polovici 19. stoljeća, a za taj San Pedro postoje zapisi iz 1872. godine čime postoji mogućnost da se radnja odvijala u stvarnom gradu.

Po ponovnom dolasku u San Pedro, Miki saznaje kako je Ruiz zarobio Susy. Stvari postaju ubrzo još i gore te njega također zarobljavaju. Salasso zahvaljujući svojim genijalnim idejama i Smuku, koji se ubacio u neprijateljske redove, smišlja plan kako ih osloboditi. Salasso je u serijalu prikazivan kao najpametniji. Iz svake situacije je sposoban izvući se zahvaljujući svom umu. Mogli bi reći da je Salasso u ovom serijalu ono što je Occultis u Bleku, uz razliku što je Occultis lud za hranom, a Salasso za rumom.

Radnja je veoma dinamična i, kao i svaki Mikijev broj, puna je obrata. Ta velika sadržajnost posljedica je formata u kojem je izlazio strip u 50-im godinama prošlog stoljeća, takozvanog striscia formata. Striscia format je općenito imao i neke pozitivne strane, ali i neke mane. Pozitivno je što bi se svakih par stranica stvorila napeta atmosfera i nikako se ne možemo požaliti da je radnja monotona i da se ništa ne dešava. Mana bi bila to što se radnja onda prebrzo razvija i praktički idemo iz bitke u bitku bez imalo predaha. Ono što je meni posebno upalo u oko je da je svako malo netko bio zarobljen. Na ovih 192 stranice redom su bili zarobljeni Susy, Miki, Smuk i Salasso. Osim ovih glavnih junaka, još je i Roiter, istaknuti domoljub iz San Pedra bio zarobljen i osuđen na vješanje. Da je u epizodi bio još koji značajniji pozitivac, vjerujem da bi i on završio u zatvoru.

Jednu scenu iz ove epizode bih volio posebno istaknuti. Jedan odred rendžera je stradao u Carissovom prolazu. Ruizovi ljudi su ih sve pobili. Za vrijeme bitke, Miki i Smuk odlaze po pojačanje, no stižu prekasno te jedino što mogu je pokopati nesretne drugove i odati im posljednju počast. Rendžeri tada kreću u osvetu i napadaju Ruizove ljude odgovorne za onaj pokolj. Nakon bitke u kojoj rendžeri izlaze kao pobjednici, dešava se jedna zanimljiva scena. Poručnik Lewis, zajedno s drugim rendžerima, želi strijeljati neprijatelje. Miki i Smuk se oštro protive tome i na kraju uspijevaju nagovoriti rendžere da odustanu. Tu nam trojac EseGesse kroz Mikijeve riječi predstavlja kakvi moraju biti rendžeri, ali ne samo rendžeri nego i bilo koji borci za pravdu. Iako, u tim riječima ima dosta preuveličavanja, pa i sam Miki spominje kako je sto puta vodio rendžere u borbu, što jednostavno nije moguće budući da je ovo sam početak serijala, a u prošlom broju još nije bio kapetan pa nije ni imao ovlasti za voditi ljude u bitku. No, u svakom slučaju, vjerujem da na djecu koja čitaju ovaj strip ove riječi bi mogle imati dosta pozitivan učinak.

Mikijev primjer kakvi moraju biti rendžeri

Da zaključim, epizoda je iznimno solidna i tipična Mikijeva tako da vjerujem da bi se i drugim fanovima našeg kapetana ova priča svidjela. Nije to još onaj Miki kakvog smo gledali protiv Calavere recimo ili Magic Facea, ali definitivno štivo koje vrijedi pročitati. Ako uzmete Mikijeve epizode izdane u izdanju Ludensa i krenete kronološki čitati kako sam i ja to napravio, epizoda bi vam se mogla činiti i kao pravo osvježenje. Razlog tome je što u prethodnom broju nakon prve EsseGesseove priče, objavljena je i jedna kasnija koja se zove „Zvali su ga El Loco“. Na njoj nije radio trojac EsseGesse i ta epizoda je blago rečeno očajna i u usporedbi s njom ova je na puno višem nivou.

Crtež je standardno na visokoj razini. Ništa manje nisam ni očekivao od EsseGessea. Čak, ako bih malo uspoređivao kako su crtali na Mikiju, Bleku i Marku, rekao bih da su na Mikiju još i najljepše crtali. Iako, briljirali su i na drugim spomenutim serijalima, ali ovdje mi nekako najbolje paše njihov stil. Zanimljivo kako su Mikijevu frizuru malo drugačije crtali nego kasnije. Razlika je minimalna i vidi se u kovrčama. U ovim početnim epizodama su duže i uže, a kasnije kroz serijal postanu kraće i šire. Slično vrijedi i za Salassa i ostale likove s ovakvom frizurom.

Na slici lijevo je Mikijev izgled u ovoj epizodi, a na slici desno iz kasnijih epizoda

Za Mikijeve naslovnice, jednako kao i za Blekove, zadužen je Corrado Mastantuono. Kako od malih nogu kupujem Bleka, uvijek mi je upadalo u oči kako Blek ima loše naslovnice. Naročito mi se nisu sviđale one na kojima je Blek imao bijesnu facu, a to je skoro svaka druga. Na Mikijevim naslovnicama bi isto likovi često izgledali dosta izobličeno. Ova ni nije tako loša kakve su neke druge znale biti, no Ruiz je dosta loše prikazan. EsseGesse su njega cijelu epizodu crtali kako škilji na jedno oko, a ovdje ima skoro pa razrogačene oči. Također, u stripu nosi crnu košulju, a ne svijetlo-plavu kao na naslovnici.

I za kraj, odlučio sam da ću recenziju završiti na isti način na koji su autori završili epizodu, a to je s pobjedničkom pjesmom!

Veoma često vidimo ovakve scene na kraju epizode

MI LU 1a Rendžeri iz Nevade

MI LU 3a Vikinška kraljica

8, 8, 10, 9

Kao što sam pisao i u komentaru prethodne epizode, ugodno sam iznenađen kako su ove epizode i dan danas čitljive nakon toliko godina, a i još kad spomenem činjenicu da kod mene uopće ne postoji taj faktor nostalgije kojem obično pripisujemo zasluge za nešto zbog čega i danas čitamo (neke) stripove. Moram se zahvaliti Ivanu na recenziji Mikija jer sam zahvaljujući njemu napokon otpuhnuo prašinu s police i krenuo s čitanjem ovog serijala.

Mene je također Salasso karakterno podsjetio na prof. Occultisa, obojica uvijek imaju te neke genijalne dosjetke u kriznim situacijama, a i Salasso nije baš nešto spretan u borbi prsa o prsa, njegov mozak je ipak njegovo najjače oružje. Ovo kako naši junaci bivaju svako malo zarobljeni, jako slično su isti autori primjenjivali i u početnim epizodama Bleka. Također mi se dopalo što se ova priča nadovezuje na prošlu, volim taj kontinuitet u stripu. U odnosu na prošli Ludensov broj, razlika je što smo u prvom broju imali dvije priče (dva negativca), a ovdje je cijela priča sa generalom Ruizom stala u isti broj i uopće mi se nije doimala dugom, slistio sam je u komadu. Najjača scena bila mi je sa Smukom (str. 166-167), kad je morao izazvati onog meksičkog časnika u baru, isprovocirati ga, a Smuk nije ni slutio da će izazvati kod njega kontraefekt, skoro je Smuk poludio :D Baš dobro smišljena ta scena od strane autora koja i danas izaziva osmijeh. Crtež im je zaista prekrasan s puno detalja, sjajno dočarava priču tako da me ni ne čudi činjenica da je taj serijal 50-ih godina osvojio Italiju i da je tako dobro išao u velikoj nakladi. Po pitanju naslovnica i Mastantuonoa, ova mi se čak i dopala.

Evo i SLIKE reklamnog letka za ovu epizodu iz rujna 1951. Ono što mi je također fascinantno, da je ovaj Ludensov primjerak išao u 8000 komada. Impresivno, znajući koliko se danas neki junaci "muče" s izlaženjem.

24.10.2021
    00:59:00 sati
  • Ukupna ocjena 82%

7, 9, 9, 7

Ovo mi je jedna od najboljih priča Kapetan Mikija. Radnja je zanimljiva, napeta i zabavna. Crtež je isto odličan.

24.10.2021
    09:24:00 sati

10, 10, 10, 10

24.10.2021
    11:09:00 sati

6, 8, 10, 6

Čitao nedavno jer sam vidio da je recenzent poslao gotovu recenziju. Znam da sam ovo čitao prije, ali skoro sam sve zaboravio, osim generala Ruiza, tako da se nisam baš nešto ponavljao u čitanju. Dobra epizoda, sa svim odrednicama edicije, uz odličan crtež. Izdvojio bih scenu sa Smukom, volim kad mu daju prostora, odlično konstruirana fora.

24.10.2021
    11:47:00 sati

• Crna ljubav