Vikinška kraljica

Kapetan Miki

MI LU 3a | 128 str.

Nova Mikijeva avantura vodi nas u svijet Vikinga! Vikinzi otimaju Susy te u njoj prepoznaju reinkarnaciju njihove kraljice Esther koja je umrla prije nekoliko stoljeća. Čak je i Susy uvjerena kako je ona Vikinška kraljica i uopće ne prepoznaje Mikija, kao što ga ne prepoznaju ni Smuk, ni Salasso. Miki ima izuzetno tešku misiju, jer osim toga što pokušava otkriti kako su njegovi prijatelji izgubili pamćenje, morat će i spriječiti protuudar na kraljičino prijestolje!

• Vikinška kraljica
    MI LU 3
  • Među Vikinzima
    MI ZS 472
  • U poslednji čas
    MI ZS 479
  • Naselje Vikinga
    MI ZS 839
  • Mikijeva ekspedicija
    MI ZS 846

• Epizoda je originalno izlazila u Italiji od 27. siječnja do 13. travnja 1952. godine u ediciji Collana Scudo. Ovaj broj obuhvaća 12 striscia te njime završavamo s prvom serijom od ukupno 35 njih koliko su ih potpisali EsseGesse.
  • Naslovi striscia su redom: „Čudnovati kapetan Colbert“, „Dolina prošlosti“, „Kraljica Vikinga“, „Crni jahač“, „Kola smrti“, „Dolina tišine“, „Državni udar“, „Krčma 'Kod crnog mačka' “, „Bitka na zidinama“, „Duhovi iz dvorca“, „Smrt tiranina“, „Pokopana tajna“.
  • Epizoda je, kao i većina Mikijevih, čak dvaput izlazila u Zlatnoj seriji. Prvi puta je objavljena u ZS 472 od 3-94 str. i ZS 479 od 3-38 str., a drugi puta u ZS 839: od 3-94 str. i ZS 846: od 3-38 str. Slično, kao i za prethodnu Mikijevu priču s generalom Ruizom, Dnevnik je promijenio naslove i naslovnice u reprint izdanjima.
  • Zanimljivo kako Dnevnik ovdje nije ništa rezao te je epizoda i prvi i drugi put objavljena u cijelosti. Velika rijetkost!
  • Dnevnik je malo pobrkao Mikija s jednim drugim slavnim rendžerom, Kitom Tellerom. Iz nekog razloga, za Mikijevu naslovnicu broja 839 "Naselje vikinga" korištena je jedna naslovnica Malog Rendžera. Riječ je o naslovnici za broj 166 originalne Kitove serije. Zanimljivo kako je Dnevnik objavio i tu epizodu Malog Rendžera (LMS 346-347), no nisu koristili tu naslovnicu nego je naslovnice nacrtao Branko Plavšić.
  • Ludens objavljuje ovu epizodu 14. listopada 2011. godine.
  • U izdanju Ludensa, nakon ove epizode objavljena je i novija epizoda pod nazivom „Tri sestre“.
  • Miki u zatvoru nailazi na vikinga Ashu. Čitajući broj u izdanju Ludensa, pažljivi čitatelj će lako zamijetiti kako se Asha nije predstavio Mikiju, a Miki ga kasnije zove po imenu. Odmah mi je to upalo u oko i pomislio sam da je riječ o scenarističkoj pogrešci jer kako Miki može znati njegovo ime, ako mu ga on nije rekao? Također, on otkriva kako je u zatvoru već 20 godina. U izdanju Zlatne serije prijevod je dosta drugačiji. Asha kaže kako se zove i tvrdi da je u zatvoru već 23 godine. Na žalost, nisam uspio pronaći talijansko izdanje tako da ne možemo ustvrditi koliko je točno godina on u zatvoru te ne možemo ustvrditi da li je došlo do greške u scenariju prema kojoj su autori zaboravili da se Asha morao predstaviti Mikiju ili je riječ o grešci u Ludensovom prijevodu.
  • Greška u izdanju Ludensa. Na dnu 21. stranice Miki prolazi pored kipa za koji vjeruje da predstavlja Susy, no u prijevodu ne stoji kip, nego slika. Vidi sliku 4.
  • Ako Vam se svidjela ova epizoda, autor recenzije preporuča da pročitate i Blek: „Šumska družina“ te Mark: „Buđenje mumije“. Vidi dolje usporedbe!

Čitajući razne serijale kojima je vrijeme radnje u 18. ili 19. stoljeću, shvatio sam da je samo pitanje trenutka kada ćemo se susresti s Vikinzima. Blek se borio protiv njih u kraljevstvu Akbata u epizodi „Šumska družina“, Zagor se po prvi puta susreo s Vikinzima u kultnoj epizodi „Odlazak u nepoznato“, a vođa tih vikinga Guthrum pojavljivao se još par puta u serijalu u epizodama „Posljednji Viking“, „Posljednja Thula“ i „Guthrumov povratak“. Kit Teller je također imao susret s njima u epizodi „Vatra u močvari“, a u epizodi „Ledeni ratnik“ pronalazi dobro očuvano tijelo Vikinga u ledu. Kod Marka se također pojavljuju motivi Vikinga, ponajprije u vidu lova na blago Vikinga što možemo vidjeti u epizodama „Dolina koja se dimi“ i „Grob Vikinga“. Zašto sve ovo pišem? Upravo kako bih naglasio da su Vikinzi bili česta pojava u raznim serijalima. Zato ne čudi što se pojavljuju i ovdje.

Tko su bili Vikinzi? Vikinzi ili Normani naziv je za stanovništvo koje je u srednjem vijeku živjelo na području današnje Danske, Švedske i Norveške. Bili su izrazito poznati po svojim osvajačkim pohodima i pljačkama, ali i po kolonizaciji te su na brojnim novootkrivenim mjestima podizali utvrde i gradove. Razdoblje njihove dominacije naziva se „vikinškim dobom“ te traje od 8. do 11. stoljeća. Povijesno, Vikinzi su stvarno došli do Amerike prije Kristofora Kolumba. Iz Skandinavije putovali su prema zapadu te kolonizirali Island. Nakon toga je Erik Crveni otkrio Grenland, a potom je njegov sin Leif Ericsson otplovio dalje na zapad te došao do obala Amerike na područje koje je nazvao Vinland, a pretpostavlja se da se to područje nalazilo u sjevernom dijelu današnjeg Newfoundlanda. U Americi je i pronađeno nekoliko dokaza Vikinškog prisustva, kao što su novčići iz njihovog razdoblja te ostaci njihovih građevina. Sve ovo poslužilo je i za brojne legende koje su nastale kasnije, a i za autore stripova koji su iskoristili njihova osvajanja kao podlogu za neke svoje priče.

Vikinška osvajanja

Epizoda započinje s dolaskom novog kapetana u utvrdu Coulver. Zove se Colbert i nikako se ne ponaša kao tipični časnik. Kroz prva dva broja EsseGesse su nam dočarali rendžere kao izrazito disciplinirane ljude, no čini se da imamo i izuzetaka. Umjesto razgovora s pukovnikom, Colberta više zanima gdje je kakav saloon, prema Mikiju se ponaša bez ikakvog poštovanja, a druge rendžere koji su niži po činu od njega čak sili i da mu lašte čizme. Upravo ovo je bilo izrazito važno za samu epizodu jer zbog Colbertovog neotesanog ponašanja, Miki i Colbert odluče šakama prepustiti riječ. Njihovu tučnjavu prekida pukovnik Brown te im za kaznu daje naredbu da osam dana zajedno prate Susy u lovu. I tako iduće jutro Miki, Smuk, Salasso, Susy i Colbert odlaze u lov. No, ono što je trebalo biti kao jednostavna misija, koja bi poslužila tome da kapetani riješe međusobne nesuglasice, pretvara se u neočekivanu i opasnu avanturu!

Susy odjednom nestane i kad kažem odjednom, stvarno nestane kao grom iz vedra neba. Doslovce je na jednoj vinjeti vidimo kako stoji s Mikijem i ostalima, a na drugoj odjednom se svi čude gdje je nestala. Tu kao da su autori malo ubrzali radnju i preskočili koju sličicu. Jer imao sam dojam kao da se Miki i ekipa nisu udaljavali iz logora pa prema tome je nevjerojatno da nitko nije primijetio njen nestanak. Uglavnom ovo je izvedeno prilično neuvjerljivo. Autori pokušavaju izgraditi tajanstvenu atmosferu s pronađenom neobičnom strelicom i nožem, a potom se pojavljuje i neobičan ratnik koji svojim izgledom neodoljivo podsjeća na Vikinga. Naši junaci ga prate kroz tajni prolaz iza vodopada i dolaze do izgubljene doline. Koliko puta smo samo ovako nešto vidjeli u drugim serijalima? Dobro skrivena pećina iza vodopada ili grmlja koja predstavlja ulaz u dolinu u kojoj je vrijeme stalo. Ovakve stvari su kasnije postale popularne i u drugim serijalima, pa tako i Zagor često nailazi na takva mjesta. Moram priznati da su mi se ti izgubljeni svjetovi oduvijek sviđali. Uvijek smo u takvim epizodama nailazili na neočekivane stvari i time dobivali određenu svježinu u serijalu. Kao ideja dakle funkcionira sjajno. Izgubljena dolina u kojoj žive Vikinzi iz pradavnih vremena. Ali što je sa samom realizacijom ideje?

Smuk i Salasso alias Grothel i Grithel

Tu na žalost imamo nekoliko rupa u scenariju preko kojih je teško proći. Prvo Colbert misteriozno nestaje, zatim Smuk i Salasso nestaju i naposljetku Mikija zarobljavaju Vikinzi. Miki se bori protiv Vikinga i završava u zatvoru, Smuk i Salasso su drogirani i oni vjeruju da su Vikinški ratnici Grothel i Grithel, a Colbert je postao savjetnik velikog svećenika Wothana, koji je zapravo glavni negativac ove priče. Ovu epizodu sam puno puta pročitao i uvijek se zapitam isto. Zašto su svi oni imali različit tretman kod Vikinga?

Započnimo s Colbertom, za kojeg vidimo da je u odličnim odnosima s Wothanom. Pitanje koje se ovdje prirodno nameće je da li su se Wothan i Colbert poznavali i od ranije ili su savezništvo sklopili tek pri Mikijevu uhićenju. Prvu pretpostavku bih otpisao jer se Colbert činio iznenađenim kad je vidio Vikinga i kad su tek ušli u dolinu. A s druge strane ako se nisu od ranije poznavali, kako je uspio tako brzo uvjeriti Wothana da se nalaze na istoj strani? Wothan se ne čini kao naivan lik pa me čudi što Colberta nije drogirao jednako kao i Smuka i Salassa. Da ga je drogirao, Colbert bi isto vjerovao da je Viking i bio bi u Wothamovoj službi.

Susy ne prepoznaje Mikija

S druge strane isto si postavljam pitanje zašto Mikija nije drogirao? Tako vrijedan ratnik dobro bi došao Vikinzima, a Wotham ga želi smaknuti te ga baca u zatvor. Nekako mi je tu Wothamovo ponašanje nekonzistentno.

A kako su Vikinzi uopće i završili u ovoj dolini? Priču o njima saznajemo kroz usta dvojice Vikinga. Prvi je Asha, stari Viking koji se prije dvadesetak godina (vidi zanimljivosti) oglušio o davno uspostavljene stroge zakone i sada trune u ćeliji. Asha priča kako je njegov narod živio sretno s druge strane oceana i onda prije sedam stoljeća došlo je do pobune zbog koje je tadašnja kraljica Esther morala pobjeći. Zajedno sa svojim najvjernijim ratnicima prešla je ocean i došla na Američko tlo. Nastavak priče otkriva nam Bahal, mudrac koji ima velike moći i koji je, prema njegovim riječima, živ već preko 700 godina! Saznajemo da je kraljica Esther izgledala isto kao i Susy i da je to razlog zbog kojeg su je Vikinzi oteli. Prepoznali su u njoj reinkarnaciju njihove voljene kraljice te ju drogirali i ona je zaboravila prošlost te postala uvjerena kako je kraljica. I to sve zbog prastarog proročanstva prema kojem će narod Vikinga biti dugo vremena bez vladara, sve dok se ne pojavi djevojka koja će izgledati kao Esther!

Ne Miki, nije to Susy nego kraljica Esther!

Stigao je trenutak da kažemo i riječ-dvije o antagonistima ove priče. Kao što sam već rekao, glavni negativac je Wotham. Njemu nikako ne odgovara to što je kraljica na vlasti jer želi uspostaviti tiraniju i sam vladati. U službi velikog svećenika, on je kraljičin savjetnik, no pokušava i povećati svoj utjecaj. Prvo pokuša postaviti na mjesto zapovjednika vojske osobu od povjerenja, no kad mu to propadne, organizira državni udar te zarobi Susy i na taj način preuzme vlast. Rekao bih da je riječ o tipičnom negativcu u ovakvim pričama. O osobi koja pod svaku cijenu želi doći na vlast i biti najmoćniji u zemlji. Drugi je kapetan Colbert ili pravim imenom Juan Mendito. Mendito je opasni razbojnik kojeg traži policija u pet država. Ubio je pravoga kapetana Colberta i preuzeo njegov identitet. Na kraju epizode se iskupio za svoja nedjela, a to me je podsjetilo na scenu iz epizode „Rendžeri iz Nevade“ u kojoj se rendžer Piermont također prije smrti na isti način pokajao i pokušao iskupiti za sve loše što je učinio.

Usporedbe

Ova epizoda je na neki način kultna u bogatom opusu EsseGesseovih epizoda. Razlog tomu je što su ovu epizodu EsseGesse „obradili“ još dva puta. Prvo 1955. godine u Blekovoj epizodi „Šumska družina“, a zatim 1975. godine u slavnoj priči Komandanta Marka „Buđenje mumije“. Ovu potonju vjerujem da svi pamte po tome što se protezala kroz čak četiri broja! U sve tri priče ima jako puno sličnih likova i motiva. Ono što prvo upada u oči je motiv reinkarnacije. Kako sam već i rekao, u ovoj epizodi Vikinzi za Susy vjeruju da je reinkarnacija njihove kraljice, u Bleku Vikinzi vjeruju da je Blek reinkarnacija starog Vikinškog junaka koji bi ih trebao voditi u osvajanje svijeta, a Egipćani vjeruju da je Mark reinkarnacija princa Knitosa koji je živio prije 4000 godina. Ono što je također veoma slično, to su izgubljeni narodi (Vikinzi i Egipćani) koji žive potpuno izolirano od drugih. Za njih vrijeme kao da je stalo te imaju zastarjelu opremu, odjeću i oružje. Praktički, naši junaci u susretima s njima kao da preskaču par stoljeća (ili čak i tisućljeća!) unatrag.

Glavni negativac je u sve tri priče kraljičin savjetnik. Također, svi oni su jednako okarakterizirani. Osim toga, postoji mala razlika između Mikija i druga dva serijala. U Mikiju je kraljica Susy, dakle pozitivka, a u Marku i Bleku kraljice su također negativke.

Negativci: Wotham (Miki), princ Otah (Blek), Imothep (Mark)

Kao još jednu sličnost, istaknuo bih i uporabu droge koja je prisutna u ovoj epizodi, ali i u Markovoj. Kraljica drogira Marka te on postane uvjeren kako je egipatski princ Knitos. Ono što također upada u oči su životinje. Miki se bori u dvoboju protiv jednog Vikinga na mostu ispod kojega se nalaze jame s pumama. Blek se pak, mora boriti protiv puma, a Mark ima okršaj sa svetim majmunima!

Bilo je tu još stvari iz kojih se mogu napraviti usporedbe i uočiti određene sličnosti, ali da ne spoilam previše, istakao bih još jedino kraj. Mark mirno i prijateljski se rastaje od Egipćana, dok kod Mikija i Bleka imamo kraj pustolovine u stilu Martina Mysterea. Tajne doline ostaju tajne i to zauvijek zahvaljujući prirodnoj katastrofi.

Izgubljeni narodi ostaju izgubljeni zahvaljujući vreloj vodi (Blek) i odronu kamenja (Miki)

Rezime:

Ova epizoda je imala veoma originalnu priču. Možda se, iz današnje perspektive, to i ne čini tako jer smo ovakve epizode vidjeli puno puta, ali istina je da je ovo jedna od najstarijih (ako ne i najstarija) priča na tu temu, pa dobiva visoke bodove na kreativnosti. Na žalost, kako sam već i rekao, u scenariju je bilo nelogičnosti i naive. Neke stvari sam već i ranije spomenuo, a evo nadodao bih još jednu pomalo „smiješnu“ scenu. Riječ je o sceni kada Mikija napada orao i jedan Viking, da bi mu pomogao, nogama napinje luk, poteže strijelu i ubija orla. Meni ovakve naivne scene znaju biti izrazito simpatične, ali ovdje mi je to ipak bilo previše. No, priča nije loša i ako volite izgubljene svjetove i treba vam nešto lagano o čemu nećete morati previše razmišljati nakon čitanja, ovo je idealna epizoda.

Crtež je vrhunski, kao i obično kad je nenadmašna trojka EsseGesse u pitanju, dok je naslovnica, rekao bih, uobičajena za Mastantuona. Čak bih rekao da je ova i ponešto lošija od drugih i na žalost, teško da će privući nove čitatelje.

Ovim brojem završili smo prvu seriju Mikijevih epizoda, a na samome kraju, dan je već i uvod za iduću epizodu. Ta iduća epizoda će iznjedriti najvećeg protivnika kapetana Mikija! Osobu koja mu je i najviše zagorčavala život. Naravno, riječ je u Magic Faceu! Ali, o tome ćemo nekom drugom zgodom.

MI LU 2 General Ruiz

MI LU 8 Kapetan Miki i Apač Diablito

6, 3, 9, 4

Problem ovakvih priča, s današnje točke gledišta (kao što je dobro primjetio recenzent) upravo leži u tome da se jednostavno ne možete oteti dojmu da ste sve te slične situacije već nebrojeno puta vidjeli u stripovima, iako je ova priča jedna od onih koje prethode ostalima i među najstarijim je osmišljenim na takvu temu skrivenih svjetova i naroda. U odnosu na prethodne Mikijeve priče, ova sa Vikinzima je meni dosad i najlošija, ima puno naivnih situacija poput te već spomenute scene napinjanja luka, humor isto nije bogzna što, prijevod na nekim mjestima joj također ne ide na ruku, ali i dovoljno mi govori činjenica da nakon čitanja ja zaista ne znam što bih izdvojio, a da je vrijedno spomena. Jednostavno kod mene nakon čitanja nije bilo niti daška spontanog oduševljenja kojeg ponekad osjetimo nakon čitanja nekog djela, kao što je bilo recimo u prethodnim Mikijevim pustolovinama.

Veselim se sljedećoj priči sa Magic Faceom, vjerujem da je ta puno bolja jer sam prije nekog vremena to već jednom čitao, ali ne sjećam se sad svih detalja.

P.S. super su mi ove usporedbe u recenziji, svaka čast Ivane!

11.11.2021
    09:18:00 sati

10, 10, 10, 10

Izvrsten strip!

11.11.2021
    10:07:00 sati

8, 8, 9, 5

Meni je Vikinška kraljica pored Generala Ruiza najbolja Mikijeva priča. Sa lakočom je mogu i dandanas pročitati. Pustolovna priča je zanimljiva i napeta, crtež je također vrlo dobar. Najlošija karika mi je naslovnica.

11.11.2021
    17:52:00 sati

6, 6, 10, 5

Miki je danas nijemi film u odnosu na ostale junake. Najveći problem Mikija je što nema uvjerljiv prateći dvojac, iako Smuk i Salasso imaju svojih svijetlih trenutaka, ali daleko su oni od jednog Bluffa i Žalosne Sove ili Blekovih prijatelja, ako promatramo rad autorskog trojca na drugim projektima, a sa sličnom projekcijom.

Začudo,ali veća količina teksta u pojedinim epizodama ne ide Mikiju u prilog. Ondje gdje bi trebalo dodati malo teksta, obično zbrzaju na nesuvisao način ili s promašenom vinjetom, poput slučajeva u Vikinškoj kraljici. Nije ova epizoda toliko loša, koliko je Mikija pregazilo vrijeme pa je danas teško čitljiv. Čak i kada čitatelj ima viška vremena.

Lijepa recenzija, vidi se da je autor Bonelli poštovatelj.

17.11.2021
    11:41:00 sati