Miki i špijuni iz San Francisca

Kapetan Miki

MI LU 7 | 224 str.

Nova Mikijeva avantura donosi nam važnu misiju. Tajni planovi od nacionalne sigurnosti su ukradeni. Miki mora spriječiti da ih preuzmu špijuni iz San Francisca. Iduća avantura donosi nam potragu za grobom jednog starog Aztečkog vladara. U njegovom grobu je između ostalog, zakopano i blago koje će plijeniti pozornost jednog zlikovca. Osim toga, očekuju nas i sabotaže na željeznici te napadi na diližansu koja prenosi zlato. Puno akcije i borbe protiv različitih tipova razbojnika!

• Miki i špijuni iz San Francisca
    MI LU 7
  • Kraljica snegova
    MI ZS 504
  • Tri sombrera
    MI ZS 512
  • Blago Asteka
    MI ZS 513
  • Apač Dijablo
    MI ZS 522
  • Snežna kraljica
    MI ZS 876
  • Tri sombrera
    MI ZS 884
  • Blago Asteka
    MI ZS 891
  • Apač Dijablo
    MI ZS 897

• I misteri di Chinatown
    MI LGDS 16
  • Il tesoro azteco
    MI LGDS 17
  • I banditi della ferrovia
    MI LGDS 18

• Epizoda je originalno izlazila u Italiji od 5. srpnja 1953. do 22. studenog 1953. godine u ediciji Collana Scudo. Ovaj broj obuhvaća cijelu petu seriju od ukupno 30 njih koliko su ih potpisali EsseGesse.
  • Epizoda je dva puta objavljena u Zlatnoj seriji. Prvi puta je objavljena u ZS 504 od 71.-94. str., ZS 512 od 3.-96. str., ZS 513 od 3.-94. str., te ZS 522 od 3.-16. str. Epizoda je objavljena u cijelosti.
  • Reprint u potpunosti odgovara prvom izdanju. Odnosno, ZS 876 je identičan kao ZS 504, ZS 884 je isti kao ZS 512, itd. Tako da i u drugom izdanju nije bilo izbacivanja stranica te priče počinju i završavaju na istoj stranici unutar brojeva kao i prvi put.
  • Ovoga puta Dnevnik pri ponovnom izdavanju epizode nije mijenjao naslove! Jedina razlika je u prvom broju u kojem je zapravo samo zamijenjen poredak riječi. Naslovnice s druge strane su promijenjene.
  • Naslovnica za ZS 513 je ubačena u krivo vrijeme. Tu je naslovnicu Sinchetto nacrtao za epizodu s Tawegom. Dnevnik ju je tad i trebao ubaciti, međutim nisu i sad su punili rupe s neodgovarajućim naslovnicama budući da se Tawega ovdje uopće ne pojavljuje.
  • Ludens je ovu epizodu objavio 21.07.2012. godine kao 7. broj edicije.
  • Moja podjela epizode na mini avanture: 1. avantura od 3. do 83. stranice, 2. avantura od 83. do 124. stranice, treća avantura od 125. do 180. stranice, a četvrta avantura od 180. do 224. stranice.
  • U drugoj avanturi pojavljuje se Indijanac koji nosi ime Mali Sokol. Mali Sokol je inače indijansko ime Kita Willera, Texova sina.
  • U trećoj avanturi se uopće ne pojavljuje Salasso.

Nakon što je Miki dva broja proveo na dalekom sjeveru u zimskim krajevima okovanim snijegom i ledom, konačno smo dočekali njegov povratak u utvrdu Coulver. Ljudi su presretni što se njihov omiljeni kapetan vratio, a najsretnija je čini se Susy. Očekivao sam da će napraviti kakvu ljubomornu scenu jer bio je dosta dugo vremena izvan utvrde, a kako se čini opet joj nije donio poklon, što mu je u prošlosti zamjerala. Međutim, ona pokazuje ovog puta više razumijevanja za svog dragog te mu kaže: „Nadam se da će te tata pustiti da se malo odmoriš.“ Naravno, od tog odmora nije bilo ništa i već iste večeri započinje nova uzbudljiva avantura u koju odmah skaču naši junaci.

Prolog je to za prvu avanturu ovog broja u kojoj slijedi napeta utrka s vremenom! U utvrdu usred noći bane tajanstvena osoba i odmah odlazi kod pukovnika Browna. Smuk je jedini vidio tu osobu i po njegovim rječima izgleda da je riječ o ni manje ni više nego predsjedniku Amerike! Iako mu na prvu Miki i Salasso ne vjeruju, mislim da su se vrlo brzo predomislili jer ih je pukovnik odmah pozvao i otpravio na važan zadatak. Naime, važni tajni dokumenti su ukradeni iz ministarstva rata u Washingtonu. Srećom zna se da su dokumenti kod stanovitog Pedra i zna se kada on planira predati dokumente špijunima. Cilj misije koju Miki zajedno sa Smukom i Salassom preuzima je doći u San Francisco za 5 dana i osujetiti primopredaju ukradenih dokumenata.

Ovu utrku s vremenom možemo naći i u nekim drugim pričama koje su potpisali EsseGesse. No ne samo to, postoji još nešto što je u ovoj avanturi postao njihov zaštitni znak. Misija se stavlja iznad svega! Čak i iznad prijateljstva! Znači ono što je najbitnije je izvršiti misiju. Ako netko od njih trojice padne, druga dvojica se ne smiju zaustavljati i pomoći mu nego moraju nastaviti dalje. Ovo s misijom iznad prijateljstva možemo vidjeti na primjer u jednoj Markovoj epizodi „Sporazum heroja“. Tamo Mark, Bluff, Žalosna Sova i Zebulon moraju prijeći neprijateljske linije opkoljenog grada i veže ih ista zakletva. Misija iznad svega! U Bleku sam se pak sjetio jedne epizode koja nema zakletvu, ali tema je upravo utrka s vremenom. Riječ je o epizodi „Crni ljudi“. Tamo Blek zajedno s još dvojicom domoljuba pokušava doći do Baltimorea u roku 5 dana kako bi spasio odvjetnika Connollyja od vješanja.

Zakletva

Postoji još nešto što povezuje ovu Mikijevu avanturu s gore spomenutim Markovim i Blekovim epizodama. Utrka nipošto nije tipična utrka na recimo 400 metara u kojoj je važno doći do cilja u datom roku. Ovo je, ako ćemo govoriti u žargonu atletike, utrka s preponama. Jer na putu se pojavljuju razne prepreke koje naši junaci moraju savladati. Oni to uspijevaju, ali što je karakteristika takvih priča? Uvijek netko padne. Nakon svake prepreke, društvo se smanji za jednu osobu. Ovo smo mogli vidjeti u spomenutoj Markovoj epizodi. Prvo družina ostaje bez Zebulona, zatim bez Žalosne Sove, onda i bez Bluffa i Floka te Mark ostaje sam. Slično i Blek ostaje sam nakon što druga dva domoljuba poginu tokom putovanja. E pa sličan scenarij nas i ovdje zatiče. Prvo ostajemo bez Salassa, a zatim bez Smuka. Miki sam dolazi u San Francisco. Neću ovdje više ići u detalje jer ne bih želio otkriti cijelu radnju, no jasno je da će i Salasso i Smuk preživjeti i da će se znati sami snaći u situacijama u kojima se zateknu nakon što smo ostali bez njih na putu.

Uzbudljiva priča baš kakve i inače volim. Kad je već uspoređujem sa „Sporazum heroja“ i „Crnim ljudima“, ova Mikijeva je možda i najlošija, no ipak sam i s njom zadovoljan. Ne treba ni čuditi da su druge dvije bolje budući da su autori kroz godine itekako napredovali u pisanju scenarija. Još moram napomenuti i kako je utrka s vremenom i zakletva motiv u sve 3 epizode, no po glavnoj temi one se međusobno razlikuju što želim naglasiti da ne bi netko pomislio kako su autori 3 puta prodali jednu te istu priču.

Iduća pustolovina donosi nam jednu potragu za blagom. Profesor Stanley dolazi u utvrdu Coulver i traži pratnju za svoju ekspediciju. Koji je cilj ekspedicije? Naći Tezkokov grob. Tezkok je bio jedan Aztečki vladar koji je pokopan u Arizoni.

No, s njim je pokopano i blago Azteka i upravo to blago će označiti nevolje za naše junake. Profesor baš i nije pazio koga uzima za pomoćnika, pa je tako ispalo da je njegov bivši pomoćnik Donovan lupež koji se želi domoći blaga. Donovan, zajedno s još jednim likom, cijelo vrijeme prati u sjeni naše junake. Istaknimo kako ekspediciju, osim profesora, Mikija, Smuka i Salassa, čini i Susy koja se pridružila kao slijepi putnik željna malo avanture i putovanja. Simpatična avanturica koja ipak, zbog svoje kratkoće, nije donijela željena uzbuđenja lova na blago. Najbolji dio mi je bio kad su otvorili ploču iza koje su stepenice kojima se ulazi u grob, a profesor sav uzbuđen zatraži malo ruma. Smuk mu rado daje cijelu svoju čuturicu. Zanimljiv mi je bio Smuk u ovom broju. Sjetimo se i da je na početku broja, grla osušena od pustinjskog pijeska, pokazao i ljubav prema vodi što nije ranije bilo viđeno u serijalu!

Treća avantura nam donosi sabotaže na željezničkoj pruzi. Pruga, a samim time i vlakovi se često pojavljuju kao motiv u raznim stripovima koji imaju radnju u 19. stoljeću.

Koliko puta je samo Zagor morao izvlačiti iz nevolje inženjera Robsona? A sjećamo li se epizode Malog Rendžera „Željeznica neće proći“? Ova avantura je baš tipična avantura sa željeznicom. Gradi se željeznica, zbivaju se sabotaže, tajanstveni napadi, dizanje pruge u zrak, postojanje izdajice koji prenosi banditima sve podatke o dolasku vlakova s plaćama. Ovo su samo neki od motiva koji su zajednički u više-manje svim ovakvim epizodama. Čovjek bi rekao kako su takve epizode monotone i predvidljive, no meni osobno nisu. Sviđaju mi se takve epizode, pa i ova priča je bila sasvim u redu. Kao minus bih istaknuo malo previše možda jurcanja s bandom, tj. previše onih obrata zbog striscia formata te lik Pacha koji mi nikako nije bio jasan. Premalo je ovo bilo stranica da bi se neka bolja karakterizacija likova napravila tako da ni ne očekujem da bude super okarakteriziran, ali baš mi je bilo nejasno zašto je pomogao Mikiju? Po meni nelogičan potez, ali netko drugi će ga možda malo bolje razumjeti. Još jedna scena koju bih istaknuo je kako Smuku nakon ranjavanja doktor pripiše rum. „Udarac u glavu svako malo i nije loše.“ - Smukova je reakcija.

Za kraj tu je i pustolovina s napadima na diližansu i pljačku zlata. Vlasnici rudnika u Goldvilu šalju svoje zlato diližansom u banku u Carson City. No, već je četiri puta diližansa bila opljačkana prije negoli je stigla do Carson Cityja. Posljednjoj pljački svjedočili su i Miki, Smuk i Salasso. Pokušali su pratiti tragove pljačkaša, no oni odjednom nestaju usred stjenovitog područja. Kasnije se otkriva i kako nestaju, a meni osobno je to jedna od upečatljivijih scena. Nešto što mi je ostalo u pamćenju još od davnih dana kad sam po prvi put čitao ovu epizodu, a možete vidjeti tu scenu i na donjoj slici.

Ova pustolovina je također vrlo dobra, ima još scena za pamćenje kao ona u kojoj se razbojnici sakriju u mrtvačka kola i pucaju iz njih, a usput pljušte i komentari stanovnika grada:

Odvratan grad. Pucaju u svakoj prilici. Na krštenju, na vjenčanju, a sad i na sprovodu.
Čak i mrtvac odgovara na vatru.

Red bi bio da predstavim i dva scenaristička minusa ovdje. Prvi je kako Smuk i Salasso prebrzo stignu od Carson Cityja nazad do Mikija koji putuje nekim drugim putem i odmah upadaju u borbu. Zbog striscia formata moralo je stalno dolaziti do nekih obrata u radnji, međutim, ovdje baš se stječe dojam kako scenaristi nisu znali što drugo pa su požurili njihov dolazak. Druga stvar je kad, nakon što oslobode onog Quillovog brata, Smuka zatvore u zatvor, a Mikija onesvijeste i puste ga van zatvora. Naravno da je on, čim se osvijestio, odmah potrčao za njima.

Rezime

Sve u svemu, riječ je o jednoj akcijskoj epizodi. Miki se ovdje obračunava s brojnim neprijateljima. Radnja nije povezana kao u prethodna dva broja. Tamo smo imali prvo Tawegu, a onda i crvene odore kao poveznicu između ovih mini-avanturica unutar jednog broja. Ovdje to pak nemamo pa samim time dobivamo po motivu različite epizode. Jedino bi možda treća i četvrta avantura bile slične budući da imamo prvo napad na prugu, a onda napad na diližanse. Ovaj broj mi se generalno gledajući svidio. U scenariju je bilo na pojedinim mjestima standardne naivnosti, a i istaknuo sam par scena koje su bile pomalo nelogične, ali usprkos njima, ima i dosta lijepo pogođenih scena. Neke od njih su začinili Smuk i Salasso svojim humorom, a neke autori svojim inovativnim rješenjima.

Čitate li ovu epizodu u izdanju Ludensa mogli bi možda ostati malko razočarani s crtežom budući da je na pojedinim mjestima nekako zatamnjen. Ali nije problem u crtežu već u otisku koji je pretaman. Pogledao sam kako pojedine vinjete izgledaju i u Dnevnikovim izdanjima i tamo su bile ljepše, čišće i jasnije. Znači da je ili problem bio u Ludensu i njihovom otisku ili u If Edizioniju i njihovom budući da Ludens od njih preuzima epizode. Iako sam originalno mislio dati ocjenu manje za crtež, dat ću ipak maksimalnu jer crtači nisu krivi što ih tisak uništi.

Originalnim naslovnicama dajem 8. Ova prva je odlična, Sinchetto je baš pogodio koji motiv da uzme za nju, no druge dvije su manje atraktivne. Zanimljivo kako je i Mastantuono (čiju naslovnicu ne ocjenjujem) uzeo za svoju sličan motiv koji je i Sinchetto koristio za prvu. Samo što je njegova realizacija nešto lošija.

MI LU 6 Miki i crvene odore

MI LU 8 Apač Diablito

8, 7, 10, 8