Apač Diablito

Kapetan Miki

MI LU 8 | 147 str.

Diablito, pripadnik plemena Svjetleće Strelice, poražen je pred očima cijelog plemena u dvoboju s Kapetanom Mikijem. Biva izgnan i to ga još više učvršćuje u odluci da nastavi svoj osvetnički pohod i rat protiv bijelaca. Prije konačnog obračuna, Apač Diablito Mikiju i rendžerima stvoriti će cijeli niz problema…

Naslovnica 3

• Miki i Apač Diablito
    MI LU 8
  • Apač Dijablo
    MI ZS 522
  • Dijablovi ratnici
    MI ZS 523
  • Zmijski kanjon
    MI ZS 530
  • Apač Dijablo
    MI ZS 897
  • Dijablovi ratnici
    MI ZS 904
  • Zmijski kanjon
    MI ZS 912

• Diablito l’Apache
    MI LGDS 19
  • La fine di Diablito
    MI LGDS 20
  • Il nemico di Miki
    MI LGDS 21

• Premijera ove epizode na našim prostorima bila je u “Zlatnoj seriji“ u brojevima 522, 523 i 530. Radilo se o epizodama “Apač Dijablo“; “Dijablovi ratnici“ i “Zmijski kanjon“. Naslovnice za ove epizode je napravio Branislav Kerac. Kako Dnevnikova upravljačka politika nije bježala od repriziranja pojedinih epizoda određenih junaka, reprint ove priče u “Zlatnoj seriji“ imamo u brojevima 897, 904 i 912. Naslovi epizoda su ostali isti, ali su naslovnice dobile novi vizualni identitet.

“Kapetan Miki“ strip koji je nastao 1951 godine i radi se o prvom pravom zajedničkom pothvatu poznatog trojca “esseGesse“, pseudonim autora Giovannija Sinchetta, Pietra Sartoriusa i Daria Guzzana. U razdoblju iza Drugog svjetskog rata nastavili su uobičajenu praksu onodobnog strip izdavaštva, a ona je uglavnom poznavala i priznavala vestern. Stoga ni “Kapetan Miki“ nije predstavljao izuzetak. Društvo, s još uvijek svježim sjećanjima na zbivanja iz svekolike globalne ratne kataklizme, trebalo je laganu i nezahtjevnu razbibrigu kakvu je, između ostalih, nudio i Kapetan Miki. Da su autori uspjeli u tom projektu svjedoči i nestvarna naklada od 500 tisuća primjeraka tjedno! Još jednom ćemo istaknuti tu nakladu da potvrdimo kako se ne radi o nikakvoj grešci: naklada od petsto tisuća primjeraka tjedno. Usudim se kazati kako je autorski trojac dao najviše i najbolje upravo na projektu Kapetana Mikija, iako se radi o prvom pravom zajedničkom projektu. Za očekivati je da novi projekti i novi strip junaci odišu novom dozom kvalitete i da jednostavno budu kvalitetnije urađeni, ali to kod ovog autorskog trojca nije bio slučaj. Kapetan Miki je znatno kvalitetnija edicija od njihovog Bleka koji je nastao nešto kasnije ili Komandanta Marka koji je nastao tek 1966. godine. To pomalo začuđuje, posebno ako se u obzir uzmu sve one silne i neoprostive greške u scenarističkom dijelu koje je Komandant Mark morao podnijeti. Takvih scenarističkih grešaka kod Kapetana Mikija nema i one nisu lako uočljive, teške ili nerazumne kakvih ima kod Marka. Radi se o tipičnom vesternu ovog doba s jednostavnom radnjom, linearnim aktivnostima i očekivanim sadržajem. Čista razbibriga za koju nije potrebna posebna koncentracija.

EsseGesse je u ovom stripu prvi puta primijenio formulu koju će koristiti i u svojim kasnijim projektima i od koje neće odustajati. Tako je glavnom junaku Kapetanu Mikiju u radnji kao oprečne likove pridružio Smuka i Salassa. Kada bih pazio što bih o njima rekao, onda bih napisao da su to veseljaci koji tu i tamo vole malo zaviriti u čašicu. Međutim, to ne bi bila istina. Radi se o tandemu notornih pijančina, kojima je boca ruma idealan doručak za početak dana, a “cuganje“ se maratonski dalje nastavlja kako okolnosti dopuštaju. Okolnosti u vidu dostupnosti alkohola, dakako. Za šaljive komponente stripa u Bleku bili su zaduženi Roddy i profesor Occultis, a u Komandantu Marku za to bili su zaduženi Bluff i Žalosna Sova (ne smijemo zaboraviti ni Floka). Radeći usporedbe ovih triju tandema, a ne uzimajući pritom u obzir glavne junake stripa kojem pripadaju, upravo je dvojac Smuk – Salasso najmanje kvalitetan i najmanje atraktivan. Stoga je pomak u scenarističkom dijelu trojac esseGesse, u kasnijim projektima, napravio isključivo u karakterizaciji ovih likova. S druge strane, možda su u crtačkom dijelu upravo na Kapetanu Mikiju ponudili ono najbolje što su imali. Pozicije, proporcije, linije, likovi… sve odlično funkcionira što tada nije bilo lako, ni jednostavno. Dovoljno je samo usporediti koju količinu vinjeta sadrži jedan Mikijev strip pa će biti potpuno jasno o kakvoj količini posla je bila riječ. Ipak, radilo se o stripovskom razdoblju koje je slijedilo neke druge crtačke prakse i običaje. Moralo se i crtački, a ne samo narativno uklopiti u onodobnu formu.

Kada se među poznavateljima svijeta stripa povede riječ o Kapetanu Mikiju, onda se obično kao zamjerka navode dvije stvari: godine i čin. Miki je petnaestogodišnji rendžerski kapetan. Ovo je strip i u stripu je sve moguće, ali kada bi upotrijebili nekakav pokušaj logike u takvim razgovorima, onda bi to pokušali prikazati realnim na slijedeći način.
Prvo godine. Sva trojica autora su rođena u razdoblju prije drugog svjetskog rata (dvadesete godine dvadesetog stoljeća). Stoga su u svojoj mladosti svjedočili tragičnim ratnim zbivanjima. Kako je rat neprirodno stanje, u njemu se odvijaju mnoge stvari koje odudaraju od uobičajenih normi ponašanja. Tako nije bio rijedak slučaj ni dječje sudjelovanje u ratu (postoje dokumentirani takvi mnogi autentični povijesni događaji). Možda su tako dobili inspiraciju za lik Kapetana Mikija. Ako može, primjerice, jedan dvanaestogodišnjak predvoditi odred ljudi koji u akcijama bacaju bombe; onda može i jedan petnaestogodišnjak biti član rendžerskog korpusa.
Drugo čin. Nama na Balkanu je ovo najlakše razumjeti. Miki ima čin kapetana u rendžerskoj utvrdi čiji zapovjednik, pukovnik Brown, ima kćer Suzy. Slučajno se, eto, potrefilo da Miki jeb… hm… hm… da je Miki u romantičnoj vezi sa Suzy. Onda je lako razumjeti i njegov čin. Na Balkanu i danas svjedočimo sličnim scenama. Na primjer, tko je u radnom odnosu i ima kolegu koji je zaručnik šefove kćeri, vrlo dobro zna kako će takvome “svi prekovremeni sati biti dobro plaćeni“. I na poslu i privatno. Za razliku od ostalih radnih kolega. No, dobro. Meni osobno ne smetaju ni Mikijeve godine, ni Mikijev čin u rendžerskom korpusu, ali mi smeta nešto drugo, ali ne toliko da ne bih mogao pročitati strip. Kada ožedni, Kapetan Miki u salunu pije mlijeko… Koliko je realno uopće pronaći mlijeko u ijednom salunu? Malo vjerojatno, da ne kažem nimalo.

Riječ–dvije o epizodi. EsseGesse je odličan u stvaranju atmosfere, što su potvrdili nebrojeno puta. Posebno mi se svidio onaj uvodi prikaz mirnodopskog života u utvrdi. Taj uobičajeni način života uvijek je egzistirao, čak i u vremenima neprestane ratne prijetnje ili u vojnim strukturama kakva je primarno svaka rendžerska utvrda. Tako možemo naše junake zateći u obavljanju svakodnevnih dužnosti.

Da život ne izgleda tako uobičajeno idilično daje naslutiti Apač Diablito. Nakon poraza u poštenoj borbi s Kapetanom Mikijem pred očima plemena, biva prognan te odlazi iz sela s namjerom dizanja pobune.

Potom slijedi čitav niz peripetija i obračuna s Diablitom i njegovim sljedbenicima. Pritom je uobičajena naiva na standardnom nivou. Uzmimo samo jedan primjer. Čitava grupa starih, prekaljenih rendžera ističe Mikija kao najhrabrijeg među njima i mole ga da preuzme zapovjedništvo (kako li su samo Indijanci izgubili ratove kada najhrabriji među rendžerima imaju samo 15 godina…). S druge strane, na Balkanu je i više nego dovoljno da je netko samo jedan dan stariji od nekoga pa da mu zbog tog “jednog dana starješinstva“ ne popušta, u bilo čemu, ni za jedan milimetar uzmaka. Možda baš zbog takvih i sličnih stvari i nemamo niti jednog globalno poznatog strip junaka. Ipak, nema velikih zapreka da ne čitate opušteno ovaj strip. Crtež je jako, jako dobar. Naslovnica, s druge strane, to nikako nije. Mastantuono se još jednom precijenio. Kakav bi ono trebao biti neprijatelj Kapetanu Mikiju? Gorštak? Nije. Drvosječa? Nije. Traper? Nije. Izgledom je najbliži mutiranom narkomanu iz predgrađa Černobila. Ne vjerujem baš da je autor imao takvu namjeru. Baš kao ni to da mu ona kuća izgleda kao da tone u blato jednim krajem.

Kako god bilo, nešto sam ožednio pišući ovu recenziju. Vanka je 37 stupnjeva pa je sva sreća što u hladnjaku imam dovoljno rashlađene tekućine. Ne, onaj litar mlijeka iz svijeta Kapetana Mikija neću ni pogledati. Puno mi je bliže nekakva Smukova kombinacija. Prije toga moram samo provjeriti da žena nije u kuhinji…

MI LU 7 Miki i špijuni iz San Francisca

MI LU 9 Miki i gusari iz lagune

10, 10, 10, 10

29.08.2020
    15:39:00 sati
  • Ukupna ocjena 78%

8, 6, 9, 9

jedna od meni najdražih epizoda mikija, nisam ga poslije ove epizode dugo čitao ali mi je ova ostala u sjećanju. naslovnica apač diablo i diablovi ratnici ( od kerca ) su mi ostale godinama u pamćenju ,zato ocjena 9 . ne slažem se sa autorom recenzije da je kap. miki najkvalitetniji uradak ovog trojca, pogotovo se to odnosi na kom. marka

29.08.2020
    15:46:00 sati
    gkosovic

10, 10, 10, 10

Odlična priča na odličnom crtežu!

30.08.2020
    13:22:00 sati

8, 8, 9, 5

22.09.2020
    15:26:00 sati
  • Ukupna ocjena 66%

6, 5, 9, 6

U potpunosti se slažem sa ocjenom recenzenta. Priča je standardna - pobunjeni indijanci i kauboj - Kapetan Miki, koji gasi požar. Crtež je, kao obično kod tvojca EsseGesse vrlo lijep. Naslovnici dajem neutralnih 6. One stare iz ZS su mi občenito, ne samo ovdje, vrlo lijepe, praktično sve za 10. Ove ludensove su ubitačno loše, i odvračaju od kupnje stripa.

29.09.2020
    19:46:00 sati

7, 8, 10, 10

14.01.2022
    16:55:00 sati

7, 7, 8, 8

Kad se pogleda sve ovo iz očiju neutralnog, odnosno nekog ko nema ama baš nikakvih simpatija prema ovom strip-junaku (koga je strašno živciralo kao malog što se pobogu SVAKI strip NASTAVLJA, a ne završava na kraju broja :) ), mogu slobodno reći da su Mikijeve priče za klasu iznad Bleka. Naravno, moglo je tu još puno štošta dobrog da se doda, ali izgleda je i čuvenom triju EsseGesse po prvim prodajama Marka bilo jasno da je Miki bio samo stepenica ka savršenom junaku. Ova priča o Dijablu i ono što slijedi nakon nje, standardno je nabacana i nerazrađena, kao i uostalom čitav opus o ovom rendžeru. Ko da ih je neko puškom tjerao da što prije završe broj, pa da nastave sledeći...ko da su u dnevnicu radili. Međutim, fora sa Mikijevim dvojnicima (koja se ponavlja u serijalu) nije uopšte loša i daje naglasak na najvažniju karakteristiku mladog kapetana: a to je njegovo čojstvo i poštenje koje ni u kom slučaju ne smije doći u pitanje. Svi ga poznaju kao poštenog i povremeno se mora pojaviti neki podlac koji sve to pokuša rasturiti...standardno, plitko, naivno - ali u ovom slučaju i simpatično. Crtež je, s druge strane, zaista zadovoljavajući i začudo, dobar. Što se tiče naslovnica, tu imam malo drukčije mišljenje od ostalih. Po meni su one naslovnice iz prve ture ZS stvarno dobre, dok su one na ponovljenim brojevima kriminalno loše. Ove iz Ludensa neću ni da komentarišem, lošije od loših. Miki je dobar za opuštanje vijuga ili kao pauza do sledećeg dobrog stripa.

05.02.2022
    19:15:00 sati
  • Ukupna ocjena 81%

7, 8, 9, 9

A ovo je, nakon prošle snježne epizode koju sam čitao, već pravi kaubojsko-indijanski western gdje kauboja izigrava Miki, a Indijanca, paaa, Indijanac. Miki uspijeva u dvoboju poraziti jednog Apača, ovaj je osramoćen i želi se osvetiti. Hmmm, pa ovo je zaplet brojnih westerna, ali nema veze. Zabavno i puno akcije, sa puno problema koje Diablito stvara našim prijateljima.

Crtež je dobar, kao i uvijek, a naslovnica je baš fora.

07.05.2022
    09:32:00 sati
    Qwertz

8, 9, 10, 7

1. avantura od 3-147. stranice

Dosta dugacka avantura kapetana Mikija. Glavni protivnik mu je ovdje Diablito, Apac koji se u pocetku zvao Duga Ruka i koji je protjeran iz plemena nakon poraza od Mikija u dvoboju. Zanimljivo da je u trenutku izgnanstva odlucio promijeniti ime. Ima ovdje na samome pocetku jedna neobicna situacija. Znaci Miki nailazi na doseljenike koji mu kazu kako zele podici kucu u ovim krajevima i par dana kasnije, oni vec imaju podignutu kucu u kojoj zive. Ne znam kako su to muz, zena i malo dijete uspjeli u par dana podici kucu, ocita greska u scenariju.

Ova pustolovina je imala mnostvo obrata radnje, s puno razlicitih stvari se morao Miki suociti. Mislim da mu je najgore od svega palo tesko ranjavanje pukovnika Browna nakon kojeg je on prevezen u bolnicu, a u utvrdu dolazi novi pukovnik koji nikako ne voli Indijance i koji je cista suprotnost Brownu. Ovo me pdosjetilo i na jednu epizodu Malog Rendzera u kojoj takoder dolazi novi zapovjednik zamijeniti starog privremeno. Zajednicko je sto novog zapovjednika nitko ne voli ni tamo ni ovdje.

Novi pukovnik uspijeva i od prijateljskog plemena napraviti neprijatelje. Krece sa ljudima napasti pleme kojem je poglavica Svijetleca Strelica te kasnije pomocu trika zarobljava njegovog sina i to na nacin da poglavica smatra kako je Miki glavni odgovorni.

Znaci osim Diablita koji je neprijatelj broj 1 u ovoj epizodi, tu su jos bahati pukovnik i pleme Indijanaca koji s prijezirom gledaju na Mikija i rendzere. Dovoljno neprijatelja da bi ovo bilo itekako zanimljivo. Jos ako uz to dodamo i da je Miki na rubu vojnog suda + iskupljenje pukovnika na kraju epizode, mogu reci da je bilo dovoljno interesantnih trenutaka. Bilo je i nesto humora, pozitivne dojmove stvara i lukavstvo kapetana Mikija dok su branili prazan bunar bez i jedne kapi vode. Bilo je i standardne naive, a i malo previse puta je Miki prosao iz teskih situacija bez i jedne jedine ogrebotine. No u svakom slucaju, od jedne ideje koja i nije na prvu nesto pretjerano zanimljiva (pobune Indijanaca su cesta tematika), autori su stvorili jednu iznimno dobru avanturu.

Dodat cu jos i kako na stranici 101. je jedan rendzer koji izgledom me bas podsjetio na Gennara Esposita, Napolitanca koji se prvi put pojavljuje u Ludensovom broju 16 u sjajnoj epizodi s Mackom i njegovom bandom!

2. avantura od 147-226

Nakon par stranica negativac u ovoj prici koji se zove Nasmijeseni Jack je ubijen. Atipicno za serijal, no kako se koju vinjetu kasnije pojavljuje netko u sjeni cije lice zasad ne mozeo vidjeti, jasno je da ovo nije kraj avanture, vec da je pocetak u nesto vece. Svidjela mi se ona scena u kojoj se Miki napio. Hehehe Salasso mu samo kap ruma ulio, ali onaj pijanac je prije toga malo vise i Miki odmah nakon prve case gotov. :) Ova pustolovina mi je ostala bas u sjecanju od ranije, sjecam se te epizode s dvojnikom. Nije ovo prvi put u serijalu da je netko preuzeo Mikijevu ulogu. Sjetimo se samo epizode "Miki i Tawega idu na sjever" u kojoj Lisabeth na trenutak preuzima Mikijevu ulogu. Ovdje je opet zena iza svega, medutim potpuno drugaciji tip zene od Lisabeth. Ocito Miki ima zenskastu facu cim ga zene uspijevaju glumiti bez problema :) Zavrsne scene fenomenalne. Hahaha Smuk i Salasso pili na racun cijelog grada, a sve krcme zavrsile u stjecaju. Da, definitivno je ovo avantura koja se pamti.

Crtez i naslovnice

Crtez kao i uvijek fenomenalan. Na zalost vec mi ponestaje i rijeci kojima bi ga mogao opisati pa uvijek ponavljam jedno te isto. Meni su crtalacki oni na sva 3 svoja glavna serijala bili odlicni, no cak bih se i slozio s tvrdnjom da su u Mikiju bili najbolji. Mali pad se jedino desio pred kraj serijala Komandant Mark, ali tamo im oprastam i malo neprecizniji crtez buduci da su bili u starijim godinama, a i nevjerojatno kako su kvalitetno tokom citave svoje karijere crtali!

Originalne naslovnice mi cak i nisu ovoga puta tako dobre kao inace, malo je falilo inspiracije, ali dajem sedmicu za njih. Mastantuona necu ni racunati, ne samo da Indijanac izgleda lose, vec i Miki. Sto je najbolje, ovo ni nije Diablito na naslovnici, jer ako cemo se ravnati po tome da je Mastantuono crtao scenu iz stripa, u toj sceni jedan drugi Indijanac kojeg Diablito posalje u utvrdu ranjava pukovnika Browna. Tako da, ne samo da je lose nacrtao ju, vec nije ni Diablita nacrtao na naslovnicu koja nosi ime po njemu. Moram priznati da cak i ove Dnevnikove za 523 i 530 nisu ni lose.

27.07.2022
    10:02:00 sati

4, 4, 7, 6