Kapetan Miki i Apač Diablito

Kapetan Miki

MI LU 8 | 147 str.

Diablito, pripadnik plemena Svjetleće Strelice, poražen je pred očima cijelog plemena u dvoboju s Kapetanom Mikijem. Biva izgnan i to ga još više učvršćuje u odluci da nastavi svoj osvetnički pohod i rat protiv bijelaca. Prije konačnog obračuna, Apač Diablito Mikiju i rendžerima stvoriti će cijeli niz problema…

Naslovnica 3

• Miki i Apač Diablito
    MI LU 8
  • Apač Dijablo
    MI ZS 522
  • Dijablovi ratnici
    MI ZS 523
  • Zmijski kanjon
    MI ZS 530
  • Apač Dijablo
    MI ZS 897
  • Dijablovi ratnici
    MI ZS 904
  • Zmijski kanjon
    MI ZS 912

• Premijera ove epizode na našim prostorima bila je u “Zlatnoj seriji“ u brojevima 522, 523 i 530. Radilo se o epizodama “Apač Dijablo“; “Dijablovi ratnici“ i “Zmijski kanjon“. Naslovnice za ove epizode je napravio Branislav Kerac. Kako Dnevnikova upravljačka politika nije bježala od repriziranja pojedinih epizoda određenih junaka, reprint ove priče u “Zlatnoj seriji“ imamo u brojevima 897, 904 i 912. Naslovi epizoda su ostali isti, ali su naslovnice dobile novi vizualni identitet.

“Kapetan Miki“ strip koji je nastao 1951 godine i radi se o prvom pravom zajedničkom pothvatu poznatog trojca “esseGesse“, pseudonim autora Giovannija Sinchetta, Pietra Sartoriusa i Daria Guzzana. U razdoblju iza Drugog svjetskog rata nastavili su uobičajenu praksu onodobnog strip izdavaštva, a ona je uglavnom poznavala i priznavala vestern. Stoga ni “Kapetan Miki“ nije predstavljao izuzetak. Društvo, s još uvijek svježim sjećanjima na zbivanja iz svekolike globalne ratne kataklizme, trebalo je laganu i nezahtjevnu razbibrigu kakvu je, između ostalih, nudio i Kapetan Miki. Da su autori uspjeli u tom projektu svjedoči i nestvarna naklada od 500 tisuća primjeraka tjedno! Još jednom ćemo istaknuti tu nakladu da potvrdimo kako se ne radi o nikakvoj grešci: naklada od petsto tisuća primjeraka tjedno. Usudim se kazati kako je autorski trojac dao najviše i najbolje upravo na projektu Kapetana Mikija, iako se radi o prvom pravom zajedničkom projektu. Za očekivati je da novi projekti i novi strip junaci odišu novom dozom kvalitete i da jednostavno budu kvalitetnije urađeni, ali to kod ovog autorskog trojca nije bio slučaj. Kapetan Miki je znatno kvalitetnija edicija od njihovog Bleka koji je nastao nešto kasnije ili Komandanta Marka koji je nastao tek 1966. godine. To pomalo začuđuje, posebno ako se u obzir uzmu sve one silne i neoprostive greške u scenarističkom dijelu koje je Komandant Mark morao podnijeti. Takvih scenarističkih grešaka kod Kapetana Mikija nema i one nisu lako uočljive, teške ili nerazumne kakvih ima kod Marka. Radi se o tipičnom vesternu ovog doba s jednostavnom radnjom, linearnim aktivnostima i očekivanim sadržajem. Čista razbibriga za koju nije potrebna posebna koncentracija.

EsseGesse je u ovom stripu prvi puta primijenio formulu koju će koristiti i u svojim kasnijim projektima i od koje neće odustajati. Tako je glavnom junaku Kapetanu Mikiju u radnji kao oprečne likove pridružio Smuka i Salassa. Kada bih pazio što bih o njima rekao, onda bih napisao da su to veseljaci koji tu i tamo vole malo zaviriti u čašicu. Međutim, to ne bi bila istina. Radi se o tandemu notornih pijančina, kojima je boca ruma idealan doručak za početak dana, a “cuganje“ se maratonski dalje nastavlja kako okolnosti dopuštaju. Okolnosti u vidu dostupnosti alkohola, dakako. Za šaljive komponente stripa u Bleku bili su zaduženi Roddy i profesor Occultis, a u Komandantu Marku za to bili su zaduženi Bluff i Žalosna Sova (ne smijemo zaboraviti ni Floka). Radeći usporedbe ovih triju tandema, a ne uzimajući pritom u obzir glavne junake stripa kojem pripadaju, upravo je dvojac Smuk – Salasso najmanje kvalitetan i najmanje atraktivan. Stoga je pomak u scenarističkom dijelu trojac esseGesse, u kasnijim projektima, napravio isključivo u karakterizaciji ovih likova. S druge strane, možda su u crtačkom dijelu upravo na Kapetanu Mikiju ponudili ono najbolje što su imali. Pozicije, proporcije, linije, likovi… sve odlično funkcionira što tada nije bilo lako, ni jednostavno. Dovoljno je samo usporediti koju količinu vinjeta sadrži jedan Mikijev strip pa će biti potpuno jasno o kakvoj količini posla je bila riječ. Ipak, radilo se o stripovskom razdoblju koje je slijedilo neke druge crtačke prakse i običaje. Moralo se i crtački, a ne samo narativno uklopiti u onodobnu formu.

Kada se među poznavateljima svijeta stripa povede riječ o Kapetanu Mikiju, onda se obično kao zamjerka navode dvije stvari: godine i čin. Miki je petnaestogodišnji rendžerski kapetan. Ovo je strip i u stripu je sve moguće, ali kada bi upotrijebili nekakav pokušaj logike u takvim razgovorima, onda bi to pokušali prikazati realnim na slijedeći način.
Prvo godine. Sva trojica autora su rođena u razdoblju prije drugog svjetskog rata (dvadesete godine dvadesetog stoljeća). Stoga su u svojoj mladosti svjedočili tragičnim ratnim zbivanjima. Kako je rat neprirodno stanje, u njemu se odvijaju mnoge stvari koje odudaraju od uobičajenih normi ponašanja. Tako nije bio rijedak slučaj ni dječje sudjelovanje u ratu (postoje dokumentirani takvi mnogi autentični povijesni događaji). Možda su tako dobili inspiraciju za lik Kapetana Mikija. Ako može, primjerice, jedan dvanaestogodišnjak predvoditi odred ljudi koji u akcijama bacaju bombe; onda može i jedan petnaestogodišnjak biti član rendžerskog korpusa.
Drugo čin. Nama na Balkanu je ovo najlakše razumjeti. Miki ima čin kapetana u rendžerskoj utvrdi čiji zapovjednik, pukovnik Brown, ima kćer Suzy. Slučajno se, eto, potrefilo da Miki jeb… hm… hm… da je Miki u romantičnoj vezi sa Suzy. Onda je lako razumjeti i njegov čin. Na Balkanu i danas svjedočimo sličnim scenama. Na primjer, tko je u radnom odnosu i ima kolegu koji je zaručnik šefove kćeri, vrlo dobro zna kako će takvome “svi prekovremeni sati biti dobro plaćeni“. I na poslu i privatno. Za razliku od ostalih radnih kolega. No, dobro. Meni osobno ne smetaju ni Mikijeve godine, ni Mikijev čin u rendžerskom korpusu, ali mi smeta nešto drugo, ali ne toliko da ne bih mogao pročitati strip. Kada ožedni, Kapetan Miki u salunu pije mlijeko… Koliko je realno uopće pronaći mlijeko u ijednom salunu? Malo vjerojatno, da ne kažem nimalo.

Riječ–dvije o epizodi. EsseGesse je odličan u stvaranju atmosfere, što su potvrdili nebrojeno puta. Posebno mi se svidio onaj uvodi prikaz mirnodopskog života u utvrdi. Taj uobičajeni način života uvijek je egzistirao, čak i u vremenima neprestane ratne prijetnje ili u vojnim strukturama kakva je primarno svaka rendžerska utvrda. Tako možemo naše junake zateći u obavljanju svakodnevnih dužnosti.

Da život ne izgleda tako uobičajeno idilično daje naslutiti Apač Diablito. Nakon poraza u poštenoj borbi s Kapetanom Mikijem pred očima plemena, biva prognan te odlazi iz sela s namjerom dizanja pobune.

Potom slijedi čitav niz peripetija i obračuna s Diablitom i njegovim sljedbenicima. Pritom je uobičajena naiva na standardnom nivou. Uzmimo samo jedan primjer. Čitava grupa starih, prekaljenih rendžera ističe Mikija kao najhrabrijeg među njima i mole ga da preuzme zapovjedništvo (kako li su samo Indijanci izgubili ratove kada najhrabriji među rendžerima imaju samo 15 godina…). S druge strane, na Balkanu je i više nego dovoljno da je netko samo jedan dan stariji od nekoga pa da mu zbog tog “jednog dana starješinstva“ ne popušta, u bilo čemu, ni za jedan milimetar uzmaka. Možda baš zbog takvih i sličnih stvari i nemamo niti jednog globalno poznatog strip junaka. Ipak, nema velikih zapreka da ne čitate opušteno ovaj strip. Crtež je jako, jako dobar. Naslovnica, s druge strane, to nikako nije. Mastantuono se još jednom precijenio. Kakav bi ono trebao biti neprijatelj Kapetanu Mikiju? Gorštak? Nije. Drvosječa? Nije. Traper? Nije. Izgledom je najbliži mutiranom narkomanu iz predgrađa Černobila. Ne vjerujem baš da je autor imao takvu namjeru. Baš kao ni to da mu ona kuća izgleda kao da tone u blato jednim krajem.

Kako god bilo, nešto sam ožednio pišući ovu recenziju. Vanka je 37 stupnjeva pa je sva sreća što u hladnjaku imam dovoljno rashlađene tekućine. Ne, onaj litar mlijeka iz svijeta Kapetana Mikija neću ni pogledati. Puno mi je bliže nekakva Smukova kombinacija. Prije toga moram samo provjeriti da žena nije u kuhinji…

MI LU 1a Rendžeri iz Nevade

MI LU 1a Rendžeri iz Nevade

10, 10, 10, 10

29.08.2020
    15:39:00 sati
  • Ukupna ocjena 78%

8, 6, 9, 9

jedna od meni najdražih epizoda mikija, nisam ga poslije ove epizode dugo čitao ali mi je ova ostala u sjećanju. naslovnica apač diablo i diablovi ratnici ( od kerca ) su mi ostale godinama u pamćenju ,zato ocjena 9 . ne slažem se sa autorom recenzije da je kap. miki najkvalitetniji uradak ovog trojca, pogotovo se to odnosi na kom. marka

29.08.2020
    15:46:00 sati
    gkosovic

10, 10, 10, 10

Odlična priča na odličnom crtežu!

30.08.2020
    13:22:00 sati

8, 8, 9, 5

22.09.2020
    15:26:00 sati
  • Ukupna ocjena 66%

6, 5, 9, 6

U potpunosti se slažem sa ocjenom recenzenta. Priča je standardna - pobunjeni indijanci i kauboj - Kapetan Miki, koji gasi požar. Crtež je, kao obično kod tvojca EsseGesse vrlo lijep. Naslovnici dajem neutralnih 6. One stare iz ZS su mi občenito, ne samo ovdje, vrlo lijepe, praktično sve za 10. Ove ludensove su ubitačno loše, i odvračaju od kupnje stripa.

29.09.2020
    19:46:00 sati

• Sjećam se...