Karavađo

Zekanove hvalevrijedne pustolovine

KARV MAK 1&2 | 122 str.

Veliki umetnik, Milo Manara, uhvatio se nezahvalnog dela pisanja žitija jednog drugog umetnika, prvog slikara baroka, Mikeleanđela Merizija, poznatog i kao Karavađo, po istoimenom mestu gde je odrastao. U dva toma ispričan nam je životopis ovog velikana. Da li i na široj publici zanimljiv način?

• Paleta i mač - Milost
    KARV BURA 7
  • Paleta i mač
    KARV MAK 1
  • Milost
    KARV MAK 2

• Ponte Salario, koji se tako moćno uzdiže već na prvom panelu, originalno je podignut u I veku posle Hrista, ali je uglavnom uništen tokom Gotskih ratova (535.-554). Obnovljen je par decenija kasnije, u dužini od 72m i širini od 6.52m, a kula je dodata u VIII veku. Sam prizor Manara je “ukrao” sa gravure Đovanija Batiste Piranezija, koji ju je radio u periodu 1754.-1760.
  • Odmah na startu upozajemo ne samo našeg junaka, već i supporting staff: Činciju Melandroni, koja će svoju decu dovesti u Rim da se prostituišu, a njena kćerka, Filida, biće jedan od omiljenih Karavađovih modela.
  • Nema sumnje da se Manara inspirisao gravurom Porta Nevie iz 1820. godine, a koja se danas nalazi svima dostupna preko vikija.
  • Matori Lanci veli da se rodio devet meseci posle pljačke Rima. To znači da je rođen negde februara 1528. godine.
  • Inače, on referiše na pljačku Rima od strane Landskheneta, nemačke najamne vojske, koja je za račun Karla V, cara Svetog Rimskog Nemačkog Carstva, upala u Rim, tada središte Papske države, 6. maja 1527, i počela sa otimačinom i paljenjem. Papa Klement VII je izbegao, a pir je nastavljen sve do februara naredne godine kad je usled nedostatka hrane i zbog boleščura, vojska se povukla. Sam Rim je sa 55 000 pao na 10 000 žitelja.
  • Matori je nogu izgubio u bici kod Lepanta. Reč je o jednoj od poznatijih pomorskih bitaka, a ovde su sa jedne strane učestvovali snage Svete lige (španci, mleci i đenovljani, Vatikan i malteški red) a sa druge strane Osmansko carstvo. Posle pada Kipra 1570, hrišćanske države se spremaju da se odlučnije suprostave osmanskoj najezdi. Sultan Selim II zato šalje flotu od 250 galija u susret hrišćanima, koja je uspela da napirbiči 232 (150 mletačkih, 79 španksih i ostatak otpada na ostale). Brodovi Svete lige su isplovili iz Mesine 16. spetembra, da bi 6. oktobra stigli u Patraski zaliv. 28 000 hriščanksih naspram 25 000 otomanskih vojnika (ne računajući tu veslače) stajali su jedni naspram drugih. Bitka je otpočela narednog dana ujutro i trajala je pet časova. Završena je tek kada je spretnom manevru đenovljana, kojim je komandovao Đan Andrea Doria (ako ljubitelji Martija Misterije sad imaju snažan deja-vu, neka se bace na Bermudski trougao!) i potpunim porazom Turske, kojoj je ovo bio i prvi poraz na moru. Poginulo je ukupno 25 000 osmanskih vojnika (uključujući tu naravno i veslače), potopljeno 80 a 120 galija je palo u ruke pobednika. S druge strane, Sveta liga izgubila je ukupno 8000 ljudi i 13 brodova. U bici se inače dobro pokazao i izvesni Migel Servantes. Može biti da je neko i čuo za njega…
  • Lanci upoznaje Karavađa sa značajnim ljudima koji sede za stolom krčme Kod vučice.
  • Onorio Longi (1568.-1619.) bio je arhitekta, poznat po svojim planovima više crkava u Milanu i Rimu ali još više po zloj ćudi. Bio je Karavađov prijatelj u dobru i pre svega zlu, zajedno su osuđeni za ubistvo 1606. godine i na izgnanstvo.
  • Mario Miniti (8. decembar 1577.- 22. novembar 1640.) bio je prvenstveno Karavađov model na mnogim njegovim delima. Ipak, posle 1606. godine, povlači se na rodnu Siciliju, gde otvara sopstveni umetnički studio, te zajedno sa svojim učenicima stvara mnoga dela.
  • Prospero Orsi bio je rimski slikar ranog baroka. Vatikan je pun njegovih slika i fresaka. Pomogao je Karavađu da izađe iz zatvora 1605. godine. Nije jasno ni kada je rođen ni kada je umro, zna se samo da je u trenutku smrti imao 75 godina.
  • Prospero veli da radi kod Čezarija, odnosno Kavaljere D’Arpina, kao su Đuzepea Čezarija (1568.-1640.) zvali. Ovom uspešnom umetniku najbolji učenik upravo će biti niko drugi do Karavađo!
  • Karavađo pominje da je šegrt Antiveduta Gramatike (1571.-1626.) koji je imao studio u blizini Rima. I zaista, Karavađo je jedno kratko vreme, 1592. godine boravio kod Gramatike.
  • Zanimljiva istorija zatvora Tor di Nona! Bio je papski zatvor još od XV veka, u njemu će poslednje trenutke svog života provesti i Đordano Bruno, pre nego što završi na lomači, a kada je novi zatvor izgrađen sredinom XVII veka, stari je pretvoren 1671. godine u pozorište Teatro Tordinona, kasnije preimenovan u Teatro Apollo!
  • Ortačio je bio kurvinksi geto u Rimu tokom XVI veka. Papa Pije V je pokušao da kurve istera iz Svetog grada, ali one se nikako nisu dale, pa je klasičnim zatvaranjem očima pred problemom papa prvo ogradio kurve u par blokova 1566. godine, a onda oko njih podigao i zidine 1569!
  • Kardinal Frančesko Marija del Monte (5. jul 1549.-27. avgust 1627.) bio je kardinal, diplomata i pre svega pokrovitelj umetnosti. Zahvaljujući njegovom mecenstvu Karavađo je završio mnogobrojna dela koja su nam i dan danas poznata, a pomogao je i Galileju da dobije poziciju profesora matematike u Pizi, a potom i Padovi (što mu je ovaj uzvratio poklonivši kardinalu kopiju svoje knjige Siderius Nuncius i teleskop!)
  • Oracio Đentileski (1563.-1639), koji se pominje, bio je italijanski slikar koji je svoju karijeru, izuzetno pod uticajem samog Karavađa, stvarao na dvoru Čarlsa I u Engleskoj.
  • Ubistvo Beatriče Čenči samo je delić parade tog dana. Zapravo, ona je zajedno sa braćom i sestrom (njih četvoro) opužena za ubistvo svog oca Frančeska, koji ju je neprestano silovao, ali koji zbog svog plemićkog statusa nikome nije odgovarao. Zato su mladi Čenčijevi se 1598. godine odlučili za drastičan korak, a papska istraga ubrzo je i dala rezultate. Tako su na pogubljenje, 11. septembra 1599. godine redom izvedeni: Đakomo, kojem je glava razbijena maljem, a onda je konjima raščetvoren; Lukrecija, pa Betariče, kojima su glave sasečene sekiricom; samo je 12ogodišnji Bernardo pošteđen, ali je bio izveden na pogubljenje, da uživo gleda egzekucije svog brata i sestara.
  • Đordano Bruno (1548.-1600.) bio je italijanski filozof, pisac, astronom koji je ne samo prihvatio kopernikansko učenje, već ga i proširio: tvrdio je da Vaseljena beskonačna i bez centra, sa beskonačno udaljenih zvezda, oko kojih kruže beskonačno mnogo planeta, na kojima može biti života. Za te tvrdnje, zaradio je lomaču!
  • Da, i Rubens (1577.-1640), čuveni flamanski slikar, boravio je jedno vreme u Italiji između 1600.-1608. godine i bio je pod uticajem Karavađa!
  • Grofica Kolona je zapravo Konstanca Kolona Sforca (1556.-1626), udovica Frančeska Sforce, kod koga je Karavađov otac bio zaposlenik na dvoru. Daleko od Rima, u napuljskoj plati Sforcovih, Karavađo je imao zaštitu…
  • Luj Finson (1574.-1617.) bio je flamanski slikar i kopiket. Bio je jedan od prvih flamanskih obožavatelja Karavađa, i toliko oduševljen njegovim delima da se bacio na kopiranje Karavađovih dela naveliko.
  • Pio Monte della Misericordia je crkva u centru Napulja u kome se nalazi između ostalog i Karavađovo delo Sedam dela milosrđa. Bratstvo koje se pominje u stripu i koje znači Blaženi vrh milosrđa osnovano je 1601. godine u Bolnici neizlečivih.
  • Vitezovi hospitalci iliti malteški vitezovi je red osnovan 1080. godine u Jerusalimu da se brine o siromašnim i bolesnim hodočasnicima u Svetoj zemlji. Posle pada Jerusalima 1187. godine, red prelazi na Kipar, pa na Rodos, a kada i ovo ostrvo padne u turske ruke, car Karlo V ih seli na Maltu 1530. godine.

Portret Karavađa
od Otavija Leonija, 1621.

Evropa XVI veka bila je izuzetno surovo i krvavo područje na kome su se konstantno vodili verski ratovi. To je vreme kada su krstaške ratove zamenili ratovi hrišćanskih država i Otomanskog carstva sa jedne strane, a s druge tamanjenje hrišćana među sobom. Nije to ništa novo, zvanična crkva bila ona rimokatolička ili pravoslavna surovo se obračunavala sa onima koje je smatrala za jeretike, zloćudni tumor koji treba saseći u korenu. Kako su prošli Katari u Francuskoj ili Bogumili u Bugarskoj i Srbiji, znamo. U Carigradu je skoro 150 godina vođen krvavi građanski rat između ikonoklasta i ikonodula, koji je trajao od 726.-842. godine i koji je iznurio do iznemoglosti Vizantiju (veliki srpski vizantolog Georgije Ostrogorski ovo i smatra početkom kraja Carstva, jer isto više nikad nije zablistalo starim sjajem), da bi i sam Carigrad pao u ruke Latina 1204. godine! I kao da to nije bilo dovoljno, izvesni pop je na vratima svoje crkve oktobra 1517. u Vitembergu zakucao papir sa 95 teza u kojima je izložio svoje viđenje šta sve ne valja u rimokatoličkoj crkvi. Zahvaljujući otkriću štamparstva, ove teze su se širile poput vatre među narodom, a odgovor je brzo usledio. Već 1522. godine usledio prvi od mnogobrojnih ratova između protestanata i katolika koji će se konačno završiti Tridesetogodišnim ratom 1618.-1648. i Vestfalskim mirom (iako je nekih sukoba bilo i ranije, na kraju krajeva bilo je i reformatora pre Martina Lutera Kinga, poput Jana Husa, a biće i nekih sukoba posle Vestfalije, sve do 1712. godine). U tom i takvom vremenu rođen je Mikeleanđelo Merizi u Milanu.

Evropa u doba Visoke Renesanse

Prvih dvadeset godina života Karavađa nije nam mnogo poznat. Zato i Manara preskače taj period, pa priču započinje moćnom scenom ulaska u umetnika u Rim, gde je započeo svoju karijeru. Istina, mi znamo da je pre dolaska u Večni grad nekoliko meseci već bio u njegovoj okolini, u studiju Antiveduta Gramatike (na šta se kasnije i poziva i sam Karavađo, a i upoznajemo dobrog Gramatiku), da bi se konačno odlučio da okuša sreću kao slikar. To, naravno u ono doba nije bila nimalo laka stvar, i Manara odlično nam pokazuje pre svega staleške odnose koji su postojali. Nije svako mogao da postane šta poželi, ma koliko bio nadaren, Srednji vek (mada je ovo već polako prelazak u Novi) je doba gde je sve dobro regulisano (for better or for worse) i gde se zna ko gde pripada. Kroz likove kao što su nemilosrdni Ranučo, bezobzirni Kavaljero, ali i bizarni tipovi poput Lancija, ciganke ili kurvi koje su služile kao modeli, Manara sjajno dočarava život u Rimu i ono što je danas Italija (a preko nje i manje-više zapadna Evropa) tog doba. Ali, Karavađo je bio drugačijeg kova, i uz neverovatan talenat koji je posedovao, imao je i dosta i sreće da i bukvalno Bog pogleda.

Ponte Salario Đovanija Batiste, 1754.-1760.

A taj pogled je stgao kroz kardinala del Montea, jedne fascinantne ličnosti, mecene umetnosti i podržavaoca nauke, čoveka izuzetno otvorenog uma. Biću slobodan u oceni kada kažem da nije bilo kardinala, mi verovatno danas ni ne bismo znali za Karavađa. Ne samo zato što je Karavađo upravo za kardinala del Montea uradio najvažnija dela, on je bio sve vreme pod njegovom zaštitom, a to nije mala stvar, pogotovu kad imate prgav karakter u vremenu u kome isti ne ide sa statusom i staležom…

Porta Nevia, 1820.

Taj prgav karakter će ga nekoliko puta koštati zatvora, a na samom kraju prve knjige, da bi ponovo izbegao isti (a i smrtnu kaznu), ovog puta zbog ubistva Ranuča Tomasinija, lokalnog “uglednog biznismena” danšnjim rečnikom kazano, morao je da beži iz Rima, dok je čekao na papsku milost.

Milost je i ime drugog albuma koji započinje u šatoru putujuće pozorišne trupe u blizini Rima. Ovaj album pokriva poslednje četiri godine života Karavađa, koje su nam i manje poznate, pa i sam Manara menja način pripovedanja, nije toliko faktografski, kao u prvom albumu, a imamo kao dodatak i lik Ipacije, kao njegove pratilje, koja u stvarnosti nije postojala.

Ipacija i Karavađo

Put dalje vodi našeg slikara u Napulj (gde se susreće sa nizom zanimljivih likova), Mesinu, da bi 12. jula 1607. godine stigao u La Valetu, na Maltu, koja je tada bila sedište vitezova hospitalaca. Na Maltu dolazi ne bi li se dokopao viteškog zvanja, a preko istog i do papske milosti. A put do zvanja izgleda prost: nacrtati nekoliko portreta vitezova, a za crkvu, na velikom platnu Svetog Jovana Krstitelja, kao što je i red. Karavađo sve ove ispite lagano prolazi i postaje malteški vitez, ali da sve ne bude tako lako pobrinuo se Đovani Rodomonte Roero, grof od Vece, koji je ovde predstavljen kao nemezis našeg junaka. Iako porodica Roero, koja je nekada postojala i bila izuzetno uticajna u Pijemontu, je davala uglavnom guvernere i ambasadore, naš Đovani se odmetnuo u viteze. Ipak, iako se znalo da je Karavađo dopao zatvora na Malti posle žestokog sukoba sa vitezovima, do skora nije znano ime teško povređenog, a to nam Manara prezentuje u svom delu.

Sedam dela milosrđa

E sad, iako smo znali da je Karavađo dopao zatvora, i da se sa istog izbavio i dokopao Sicilije, detalji nam nisu poznati. Takođe nam je poznato da su ga na toj istoj Siciliji neki ljudi, verovatno plaćenici istih onih vitezova sa Malte, pronašli i ranili u sukobu. A poznato nam je i njegovo, pa možemo slobodno reći, i ludačko ponašanje i pre, a pogotovu posle ranjavanja, a Manara odlično hvata te emocije i prenosi ih čitaocima. I na kraju znamo i datum njegove smrti, 18. jul, 1610. godine. Kako, zašto, ni do dana današnjeg nije razjašnjeno.

Dakle, imamo samo fragmentarna znanja o poslednjim godinama Mikeleanđela Merizija, u kojima je on i dalje stvarao remek dela. Manara se zato u ovom albumu odlučuje da napusti klasično pripovedanje kakvo smo imali u prvom, i preko izmišljene Ipacije i stvarnih likova poput Roera, Minitija i drugih nam pripoveda jednu moguću verziju kraja Karavađovog života. Zašto i ne, na kraju krajeva, Manara kao umetnik na to ima i svo pravo, da da svoj lični pečat.

A kada se sve uzme u obzir, kada oba albuma (recenzija je rađena prema srpkom izdanju koje su zajednički objavili Makondo i System Comics) metnemo na vagu, šta dobijemo? Zadovoljavajuć strip. Dakle, nije reč o remek delu, i ako me neko pita da li bih ga preporučio, rekao bih da, ako ste zagriženi za Karavađa ili za taj deo evropske istorije (kraj XVIog i početak XVIIog veka). Manara uspeva da nam prikaže odlično na primer društvene odnose u to vreme, Karavađovo izrastanje u velikog umetnika je očigledno, ali pažnju umesto da usmerava na samo nastajanje slika (sve su gotove u par panela), na odnos prema mecenama poput kardinala ili grofice, bez kojih ne bi poživeo ni tri dana, mi gledamo gole guzice kurvi na svakoj drugoj strani (kapiram, svi zamo da Manara zna da crta gole ženske), pa čak i zaljubljivanje u njih. Ne znam kako, ali mi to baš ne ide za to vreme, ali može biti da sam ja odvratni cinik, a naš stari dobri Karavađo umetnik i džentlmen. Još je gora situacija u drugom albumu kada se dodatkom Ipacije, žonglerke ili šta već, ista pretvara u kritičara umetnosti preko noći. Međutim, sve ove kritike padaju u vodu ako niste neko ko traži dlaku u jajetu, poput gorepotpisanog. A ni on ne može ništa da prigovori Manarinom crtežu, koji je maestralan.

Večera u Emausu

A nema se šta prigovoriti ni zajedničkom izdanju Makonda i System Comicsa. Istina, više volim integralna izdanja od pojedinačnih albuma, ali šta je tu je, i ovo što je izašlo izgleda odlično. Prva knjiga Paleta i mač sadrži Uvod koji je napisao Klaudio Strinati, istoričar umetnosti, ali isto tako i odličan pogovor Miloša Kosovca pod nazivom Svetlost i tama na oštrici mača. Izdanje za deset.

• Ukupna ocjena 72%

7, 6, 8, 9

U kratkom vremenskom razmaku tržište je iznedrilo dva stripa sa sličnom tematikom, priče o netipičnim umetnicima kao što su to bili Vijon i Karavađo. Sem pojedinih scena šamaranja po dupetu koje Milo jednostavno mora da uvrsti u svoje stripove, a koje su komotno mogle biti izbačene, ovo je prelepo nacrtana slobodna interpretacija života neortodoksnog slikara kakav je bio Karavađo.

Svestrana individua koja je modele za svoje slike pronalazila među beskućnicima i prostitutkama, kurve su bile njegove muze i često ih je branio od nasrtaja makroa. Slikar-mačevalac koji se nije libio da odbrusi gordim plemićima i izazove ih na dvoboj ako situacija to zahteva, a iako je primao narudžbe od sveštenika i kardinala bio je veliki borac protiv crkvene dogme. Za razliku od one ljige od čoveka Vijona, Karavađo je idealizovan i prikazan kao čovek koji je čvrsto zastupao svoje principe i borio se protiv svakog vida nepravde, čak i kad to ide na njegovu štetu. Slikar-vitez sa jakim kodeksom časti koji je bio žrtva duha vremena u kojem je živeo.

Izdanje je na visokom nivou, propratni tekst na početku koristan podsetnik istorije tog doba, dok je pogovor lepo napisan i deluje da je autoru ova tematika bliska srcu. Simpatičan detalj i što se napomene prevodioca nalaze na poslednjoj strani stripa, slično kao i kod Slejna npr. Moglo bi ovo češće da se praktikuje. Ne znam kakvi su bili uslovi za dobijanje prava, ali deluje da bi bilo ekonomičnije da se ovo izdalo u integralu.

Sve u svemu, naslovnica drugog albuma prelepa, divan crtež u veoma dobroj ambalaži, i sa ne toliko mnogo erotike koja se obično sreće kod Manarinih stripova. Dobar je Karavađo.

11.07.2022
    19:09:00 sati
    naker

7, 6, 10, 9

Krasno izdanje o Caravaggiu, jedino sam (ne)ugodno iznenađen koliko je Manara suzdržan po pitanju seksa i perverzija. Mislim da mu je ovo najčednije dijelo do sada :-(. Strip se pitko čita, umjetniku Mili je prepušteno da na svoj način složi život velikog Caravaggija, nadam se nećemu sličnom još, i da mu nije ovaj strip posljednje dijelo, već je u poznim godinama (što se stvarno u stripu NE vidi).

14.07.2022
    16:19:00 sati

• Prkos smrti