Otkucaji srca

Ken Parker

KP FB 34 | 96 str.

Ken dolazi u snijegom okovan Saskatchewan i upoznaje simpatičnog prevaranta Tima Hawkinsa. Problemi nastaju kad se zbog tuče u salunu Tim nađe u zatvoru zajedno sa malo većim i opasnijim kriminalcima Nealom i Grayom, i pomogne im da pobjegnu. U bijegu od potjere kriminalci ubiju jednog mountieja, a Ken kreće za njima da bi spasao Tima, za koga vjeruje da je ipak dobar čovjek. U međuvremenu se situacija komplikuje, jer ruta kojom trojka bježi prelazi preko posjeda bogatog teksašanina Crosbyja.

• Vitezovi sjevera
    KP FB 34
  • Otkucaji srca
    KP LMS 565
  • Vitezovi sjevera - Staza divova - Pravo i krivo
    KP SA 12

• I cavalieri del Nord
    KP SR 34

• 34.broj serijala u Italiji izlazi u oktobru 1980.godine, a Dnevnik objavljuje ovu epizodu u LMS #565 u jesen 1983.godine.
  • Ako je vjerovati kalendarima i slijedu događaja u serijalu, nalazimo se u studenome 1876.godine.
  • Dnevnik je iz originalnog broja izbacio dvije stranice, tj.dvije predzadnje table.
  • Crvene dolame ili „Mounties“ kolokvijalni su nazivi Royal Canadian Mounted Police (RCMP), tj.federalne i savezne policijske službe u Kanadi. Formirana je 1920.godine, integrisanjem Dominion Police i Royal North-West Mounted Police (RNWMP) – a koju spominjemo u ovoj epizodi, isključivo zbog neučinkovitosti dvaju odvojenih službi.
  • Saskatchewan je kanadska provincija na granici sa SAD-om (Montana i Sjeverna Dakota). Državotvorni status provincije unutar Kanadske federacije dobija 01.09.1905.godine, zaokruživanjem određenih dijelova nepreglednog kanadskog Sjeverozapada. Prema poslednjem popisu, u ovoj provinciji živi preko 1.2 miliona ljudi, a prvi evropski kolonizatori na ovu teritoriju dolaze 1774.godine. Glavni grad provincije je Regina (pop.226,000), a najmnogoljudniji je Saskatoon (pop.266.000). Naziv ove oblasti izvedenica je imena ljubičaste borovnice, prema jeziku indijanaca Cree.
  • Prema trenutnoj statistici, ovo je deveta od ukupno 12 „snježnih“ epizoda u serijalu Kena Parkera.

Jedna od najbitnijih karakternih osobina koju je tokom svojih pustolovina Duga puška nosio kao najteži teret, a o kojoj je vrlo malo ili skoro nikako rečeno/pisano jeste njegova procjena ljudi. Nekako se ispostavilo s godinama, da u životu koji živimo, stisnuti među mjerila, okvire, razum i nagovještaje sloboda, svi redom najčešće padamo na takvim ispitima, gdje pogrešno ocijenimo i procijenimo ljude koje sretnemo i koji odigraju kakvu-takvu značajnu rolu blizu nas. Te i takve pogrešne procjene vrlo su često razlog uzdaha i nemira koje sami sebi poslije namećemo, jer smo eto – mogli bolje. I tu uporno griješimo, a tek kad slegnemo ramenima i pustimo da prošlost bude prošlost, shvatimo da jednostavno nije trebalo bolje, ljudi koji su nas povrijedili jer smo ih pogrešno procijenili morali su biti negativci. Kamo sreće da je bilo više prilika u kojima smo slavodobitno tvrdili kako se nismo prevarili o tim-i-tim osobama, i da su njihova dobra djela dijelom proizvod naše podrške i razumjevanja, ali i takvo sumiranje van je naše stvarne kontrole: mi smo se samo okretali kako je to naš život htio.

I dalje uopšteno govoreći o ovom briljantnom Bonellijevom serijalu, lik Kena Parker stvoren je da bude savršeni primjerak jednostavnog, običnog čovjeka koji svoje križeve nosi kao cekere iz samoposluge, pa je kao takav primjerak obzirom na burno doba i mjesta gdje je živio – morao da bude emocionalno iskasapljen. S druge strane, Parker je svakako osoba čiju je pravednost život uobličavao, a pritom je bio nesalomljivog nervnog sistema koji su mu neprilike tesale. Ali ništa od navedenih plemenitosti i ljudskosti ne bi mogle isplivati na svjetlo dana da naš Lungo fucile nije imao istančan njuh za ljude i fenomenalan osjećaj za procjenu karaktera. U ovakvoj jednačini jasno je da je Berardi, fokusirajući se na grandioznost svog glavnog lika, oštrio njegova čula i njegov karakter silnim i još silnijim nedaćama – kojima smo svjedočili toliko puta čitajući i LMS i preostali dio serijala.

U ovoj epizodi Ken luta kroz snijegom pokriveni Saskatchewan, i dolazi u gradić Milestone. Vlasnik magaze Williams želi angažovati Parkera kao izviđača i pratnju malog konvoja koji će se zaputiti prema zlatnoj žili, pa Ken odluči mladom Timu Hawkins ponuditi posao svog pomoćnika. Ken to radi da bi mu se odužio za spasavanje od džeparoša s početka epizode, te da bi ga na neki način odvratio od kartanja i dao mu hljeb u ruke. Nažalost, Tim upada u nevolje tokom jedne od partija pokera i biva zatvoren u ćeliju zajedno sa kriminalcima imenom Neal i Gray. Dok Ken traži pozajmicu od lokalnog zemljoposjednika Crosbyja, neiskusni i nadobudni žutokljunac upada u još veću nevolju kada pomogne Nealu i Grayu da pobjegnu iz zatvora, te se sa njima da u bijeg. U tom bijegu od zakona kriminalci ubiju jednog mountija i Ken odluči krenuti u potjeru – da bi prije svega spasio Tima, a usput i priveo kriminalce pravdi.

Nasuprot jasnom konstruktu scenarija gdje Mantero uz svesrdnu pomoć Berardija raspolaže sa dovoljno raznolikom paletom sporednih likova u priči, čije će prisustvo maksimalno iskoristiti da bi ponovo istesao gorepomenute karakterne osobine Kena Parkera, u ovoj epizodi svjedočimo i postavljanju određenih „potpornih stubova“ takvom konstruktu. Uloga Crosbyjeve kćerke Victorie kopija je nebrojenih ženskih sporednih likova u ovom serijalu, i malo je ili nikako argumenata koji bi pod upitnik stavili svrsishodnost ovakve sheme. Naime, osim pasivnog dijela svoje role koju će Victoria odigrati, kao usamljena djevojka za udaju, aktivno će preokrenuti tok priče u pozitivnom smjeru svojom odlučnošću i upornošću – kao što to samo žene znaju. A na kraju će i dobiti svoju zasluženu nagradu. Jasno je, dakle, da Berardi kao adut iz rukava proširuje tu famoznu paletu protagonista čije su uloge mnogo bitnije od epizodnih, jer svojim konkretnim djelovanjem zasluže potpunu živost i ostavljaju neizbrisiv trag na pričama, ali i na kompletnom serijalu. Ne usuđujem se reći da su hrabre i nekako stidljivo pravedne bledolike žene držale tri zida u kući Parkerovoj, ali je neupitno koliko su njihove role posredno doprinosile vajanju nesalomljivog Kenovog karaktera sve ove godine.

U dijelu istraživanja o relaciji Ken-Tim, a koje se tiče samih motiva našeg omiljenog Dugopuškaša, vrijedi napomenuti i Kenovu upornost u spasavanju mladog derana Hawkinsa. Postavlja se, naime, pitanje – gdje je Parker mogao dići sidro i napustiti taj dosadni Milestone i ostaviti Tima da ga Mountyji naganjaju? Kako se fabula razvija, Parker vidno gaji simpatije prema svom spasiocu i osjeća dug – što će i priznati u jednom razgovoru sa mountijem MacDermottom. No, prava je istina da pritisnut teretom svoje prošlosti i nebrojenim mučnim epizodama gdje nije imao prostora da iskaže svoje samarićanstvo, Parker bira potjeru za pravdom i samim tim spašavanje mladog Tima, jer je to jednostavno jedina moguća kombinacija u kojoj će najmanje ljudi stradati. Uostalom, svoju definitivnu odluku da će ga spasiti Ken donosi u trenucima kada ga može upucati, odnosno kada mu biva jasnije da je žutokljunac ipak „samo“ potpao pod uticaj opasnog dueta kriminalaca – tj. da Tim Hawkins nije niti može biti ubojica. Uporedo sa takvim Kenovim saznanjima, u taboru progonjenih dešava se lagana i očekivana transformacija mladog Hawkinsa, koji guta svoju nadobudnost i vrlo brzo shvata da je načinio veliku grešku spasivši Neala i Graya, te u pravom momentu izranja njegovo herojstvo i pravičnost – kao odgovor na podršku i razumjevanje njegovog druga Kena.

Ova priča ima snažan prizvuk još jedne vrlo zanimljive melodije o istrajnosti u postizanju pravde. Iako je MacDermott pao u okršaju, mučki pogođen iz zasjede, nekim njegovim postupcima ponovo se u serijalu naglašava jedan od temelja na kome su nastale i SAD i Kanada u jednom širem kontekstu. Kao britanske kolonije, jedna od stvari koje su objeručke prihvatili sistemi pomenutih država bila je i nevjerovatna upornost u gonjenju kriminalaca. Svi znamo koliko je samo bilo slučajeva u istoriji da su britanski policajci, oficiri i sve druge sigurnosne službe prelazili po nekoliko oceana i kontinenata da bi uhapsili nekog kokošara i objesili ga na glavnom birmingemskom ili bilo kojem trgu, samo da bi rulji pokazali da se kriminal ne isplati (a ustvari da bi demonstrirali svoju silu). Efekat koji su izazvali kod svog naroda je zapečaćeno strahopoštovanje prema državnim sigurnosnim službama, generacijski gledano – pa iako je Albion i dalje prijestonica najokorjelijih i najokrutnijih kriminalaca na svijetu, jasno je da su njihove službe za nivo okrutnije. A taj njihov primjer okrutnosti u izvršenju pothvata koristile su i koriste sve ozbiljnije policijske službe u svijetu. U tom smislu i ova poveznica sa jadnim MacDermottom – u Fibrinom predgovoru ovoj epizodi stoji tekst o tadašnjoj bezbjedonosnoj situaciji u Saskatchewanu, tzv.“Zapadnoj Kanadi“, a i u samom stripu se na nekoliko mjesta spominje kako jedan mountie ophodi područje od nekoliko stotina milja, a MacDermott, rodom iz Liverpoola, bez razmišljanja kreće u potjeru ne očekujući ničiju pomoć – zato što je to njegov posao. MacDermotta nije briga što će morati preći snijegom zavejane planine i suočiti se sa tri lopova – MacDermottova značka od njega iziskuje maksimum pri dovođenju kriminalaca u ruke pravde. A ništa od pomenutog nije izmišljotina, niti preuveličavanje.

Ritam odvijanja ove priče je tipičan za Parkerov serijal, i nemam posebnih zamjerki – pa čak ne želim prigovoriti ni crtežu. Iako neomiljen zbog određenih tehničkih nedostataka, Maraffin crtež apsolutno pogađa i ritam i momenat i atmosferu koja se od njega scenariom traži, tako da je moj generalni stav da, osim ako nije uprskao neku vinjetu glavatim likovima, Maraffa radi odličan posao. U ovom slučaju na ruku mu ide snježna atmosfera (vidi zanimljvosti), ali zbog određenih „prljavština“ na vinjetama kojima stvara kontaminiranu, zasebnu atmosferu van glavne kolotečine (bjekstvo iz zatvora, penjanje po brijegu u šumi i dolazak u brvnaru) ovoga mu puta dajem nižu ocjenu od prethodnog rada na „Crnim bregovima“. Međutim, ovaj put nisam pretjerano zadovoljan naslovnicom, ni originalnom, a kamoli LMS verzijom, i to ističem kao jedini i glavni nedostatak ove lijepe priče. Originalna naslovna jeste pogodila poentu sa silnim praznim prostorom koji oslikava kanadske snježne pustare, odnosno silnu kvadraturu nepokrivenu policijskim službama, ali mišljenja sam da je, iako je poenta glavne ideje u priči pogođena, Parker previše potisnut u drugi plan u odnosu na njegovu rolu u epizodi.

Naposljetku se može konstatovati da je pravo zadovoljstvo recenzirati ove epizode koje su prošle ispod radara, koje su nekako zapostavljene u odnosu na one vrhunske u serijalu. Ova priča je tipičan primjer kako su se finalni rezovi na vajanju Kenovog karaktera odvijali, jer iako našem Parkeru u ovom trenutku nedostaje njegova Pat, te je već eliminisao sve dotadašnje neprijatelje i nema dugova u svom životu, nevolje ne prestaju da ga proganjaju, a on ne odustaje od gore pomenutih - prepunih, preteških cekera.

KP FB 33 Milady

KP FIB 35 Staza divova

• Ukupna ocjena 76%