Vrelo života

Ken Parker

KP FB 53 | 94 str.

Ken Parker upoznaje obitelj doseljenika koja se nalazi u teškoj situaciji, pomaže im, zbližava se s malim Jeffom, a njegova majka, koja je na rubu snaga, udaljuje se od muža i pokazuje zanimanje za Kena...

• Pioniri
    KP FB 53
  • Vrelo života
    KP LMS 704

• I pionieri
    KP SR 53

• Priča je obrada klasičnog vesterna "Shane" Georgea Stevensa iz 1953. godine, s Ken Parkerom umjesto Alana Ladda

Iako se može pomisliti da je napisati scenarij za strip po filmu jednostavno, možemo samo zamišljati s kojim se sve problemima susreo Berardi stavljajući Kena u ulogu tajanstvenog stranca. U filmu je Alan Ladd potpuna nepoznanica i za doseljenike i za gledatelje, dok čitatelj ovog stripa poznaje sve vrline našeg junaka. To bi naizgled mogao biti problem. Međutim, Berardi priču obogaćuje psihičkim problemima majke i ubacuje motiv vjetra (vjerojatno južina) i uz pomoć Trevisana stvara odličnu atmosferu unutar koje se nalazi priča puna emocija, tako da ova obrada može izdržati gotovo sve usporedbe s predloškom. Toliko o "Shaneu", za sada.

Dakle, Ken u pješčanoj oluji spašava Harveya, oca koji je otišao po doktora jer je njegov mlađi sin već danima bolestan. Vrativši ga na farmu upoznaje(mo) i ostatak obitelji, ali i teške uvjete u kojoj žive, tolike teške da Ken sa svojim zalihama hrane nahrani cijelu obitelj. Scena u kojoj mali Jeff trči s hranom i viče: Mama! Ima nešto za jelo!, a zatim sličica s tužnim kenovim pogledom, zaista je potresna. Majka Sarah je mlada žena, čiji su snovi o boljem životu slomljeni i koja pokazuje simptome psihoze. Nije teško zamisliti obrazovanu ženu iz grada, bivšu učiteljicu, prebačenu u divljinu, uz težak rad i neimaštinu, a iznad svega ta prokleta izoliranost. Po oštrim dobacivanjima za večerom otkrivamo da su odnosi između supružnika zahladnjeli. Ken odluči ostati neko vrijeme, njegova nesebična priroda ne dozvoljava mu da ih ostavi u ovako teškoj situaciji, iako sam napominje kako je velikodušnost pitanje egoizma, od toga se čovjek osjeća važan. Međutim, mi znamo da je to milosrdna laž, a to je jasno i Sarah i Harveyu.

Nakon smrti mlađeg sina, Sarah doživi nervni slom. U ovom dijelu Trevisanov crtež za kojeg je karakteristično korištenje kratkih crtica čak i za tamne, osjenčane površine, dobiva dodatnu dimenziju. Sveprisutni vjetar, koji je svojevrstan lajtmotiv psihoze, time je još više naglašen, naravno, uz prisustvo neizbježnih kotrljajućih grmova. Sarahin oporavak prati zbližavanje s Kenom i dodatno udaljavanje od muža, kojeg podsvjesno krivi za smrt sina. Atmosfera je sada vedrija, vjetar se osjeti na prikazu neba i kod sušenja rublja, ali više nije dramatičan, a do kraja epizode nema nijednog grma u kadru. Ono što povezuje Sarah i Kena je ljubav prema knjigama, s tom razlikom što je Ken tek počeo čitati, a Sarah je odavno prestala. Zanimljivo je ovdje napomenuti kako je epizodu "Romantična lady", u kojoj lady Barbara otkriva Kenu ljepotu čitanja, također crtao Trevisan. Primjeti se sličnost Sarah i lady Barbare. Namjerno? Kad smo već kod crteža, ne možemo da se ne zapitamo kako bi epizoda izgledala da ju je crtao Milazzo, vjerojatno bi sam crtež i montaža nekih scena bila bolja, ali ako postoji epizoda za koju mi nije žao što nema Milazzov crtež, onda je to ova. Uostalom , Trevisan mi je oduvijek bio drugi najdraži crtač Ken Parkera, a u ovoj epizodi jednostavno briljira.

Ideja o kopanju bunara za navodnjavanje, kao pandan velikom panju iz filma, je dobra, iako je na kraju ostalo nejasno da li presušeni bunar može ponovno dati vodu ili ne. Znatnu razliku u odnosu na film donosi prebacivanje naglaska s odnosa stranac-sin, na odnos stranac-majka. Možda je to i jedina slabija karika u scenariju. Kažem možda, jer zaista nisam siguran bi li se ono dječakovo zazivanje Šejn, Šejn... moglo tako upečatljivo prenijeti u strip. Također, završne scene napada indijanaca mi se čine nepotrebnima. A što se same ljubavi između Kena i Sarah tiče, otpočetka je jasno da od toga nema ništa. Nakon što otac hrabrošću ponovno pridobije povjerenje obitelji, Ken ostaje sam i odlazi, tiho, kao što je i došao. Njemu sudbina nikako da donese zasluženu sreću.

Epizoda "Vrelo života" puna je dobro prikazanih emocija i pripada samom vrhu serijala. Svima koji je nisu čitali, toplo je preporučam. Za kraj samo napomena da se ocjena naslovnice odnosi na original, iz razloga da se ukupna ocjena bez razloga ne smanji. Nije ova epizoda kriva što je "Dnevnik" objavio katastrofalno lošu naslovnicu, namijenjenu pitajboga kojoj epizodi.

KP FB 50 Priče o vojnicima

KP FB 54 Boston

• Ukupna ocjena 92%

10, 9, 9, 8

Jaka epizoda, premda je motiv stranca koji donosi nadu i rješenje, korišten često. Praktički ista ideja je realizirana i u NN Izgorena zemlja/Pustinjski razbojnici. Još mi padaju na pamet filmovi Svjedok sa Harisonom Fordom i Blijedi jahač sa Clintom Eastwoodom, sa sličnom tematikom. Ipak, ovdje je baš nabijeno emocijama, kao što i priliči Kenu. Parker je zakon.
    29.08.2003
    10:20:00 sati
    stinky
  • Markos

8, 10, 9, 9

Jedna od meni najdražih epizoda Ken Parkera. Čitao sam je nekoliko puta, zadnji put prije više od godinu dana i duboko mi se urezala u pamćenje. Istina, motiv stranca koji dolazi niotkuda i rješava životne probleme svojih domaćina je zaista mnogo puta korišten kako u literaturi, tako i u filmu i stripu, ali Berardi kao pravi majstor iz jedne standardne priče uspijeva izvući nešto više obogaćujući priču snažnim emocijama, toliko nas veže za likove da ne možete ne suosjećavati s njima, proživljavati njihove patnje, plakati s njima. Naravno, veliku zaslugu u tome nosi jedan od velikih talijanskih strip majstora, maestro Trevisan, koji svojim crtežom izvanredno uspijeva postići traženu tjeskobnu atmosferu, sav očaj, bijedu i beznađe koje susrećemo u priči. Veliki minus ide Dnevniku koji je izvrsnu Millazovu naslovnicu zamijenio nekom škrabotinom (da ne kažem neku težu riječ). Zaista ne znam koji je motiv cijeloj toj priči oko neobjaljvivanja Kenovih naslovnica, ali to je zaista zločin. Listajući te originale u originalnom izdanju, čovjek ne može da se ne divi tim sjajnim naslovnicama i njihovim neobjavljivanjem gubi se jedan bitni element u doživljaju cijelog serijala!
    31.08.2003
    20:25:00 sati
    Markos

10, 10, 10, 10

Kako sam skoro "ponovio gradivo", jos sam sigurniji da je ova epizoda pravo remek-delo. Pravo je sreca da je Trevisan crtao. Tako ubedljiv.
    10.10.2003
    18:20:00 sati
  • osim

10, 10, 10, 10

definitivno najbolja epizoda KP, po mom misljenju
    20.10.2003
    19:15:00 sati
    osim

8, 9, 8, 10

Jedan od onih stipova koji se nikad ne zaboravljaju.Istina da je priča izlizana ali oduvijek sam smatrao majstorima one scenariste koji će iz klišea napraviti nešto dobro.A to je,hvala Bogu,slučaj sa ovom epizodom.Motiv siromaštije,gladovanja i života na rubu egzistencije je nažalost prisutan i u našem društvu i to puno više nego što to mi mislimo.Vrlo je jednostavno poistovjetiti se sa likovima u ovoj priči.Razumijem i Kena, i Sarah i njenog muža a i malog Jeffa.Zanimljivo je kako se radnja postepeno prebacuje na Kena i Sarah a Ken pokazuje da je samo čovjek(ne odbija Sarah) a neki super-heroj koji bi rekao "sorry baby".Mislim da je i njemu na neki način dosta lutanja..Dojmljivo je i kad Ken objašnjava malom Jeffu kako se i u najvećoj pustinji može doći do hrane i vode.Meni se Trevisan nikad nije posebno sviđao ali u nekim momentima je toliko dobro obavio posao da mu skidam kapu.Skrećem pažnju na scene kad Ken dječaku daje torbu sa hranom,ili kad žena drži u ruci mrtvo dijete i pjeva a vani puše vjetar.Stvarno dirljivo,emocije na vrhuncu.Veliki minus ide na račun napada Indijanaca na samom kraju.To je suvišno u ovom stipu i potpuno bezveze.Sam odlazak Kena je u stilu.Bez pozdrava i tiho kao što je i došao.Slažem se sa Stinkyjem - Parker je zakon!
    22.05.2004
    19:57:00 sati
  • Bljak

7, 9, 8, 8

odlican scenario, a trevisan standardno dobar...
    26.01.2006
    01:58:00 sati
    Bljak
  • npetros2@htnet-dsl

8, 7, 7, 6

30.07.2007
    11:21:00 sati
    npetros2@htnet-dsl

7, 9, 9, 9

Vrhunska epizoda, puna emocija, ali bez patetike, iskrena. Općenito mi je najbolje u Kenu to što se vodi briga o tim 'manje bitnim' stvarima, sitnicama ako želite, kao kad Ken uči malog kako se preživljava u surovom okruženju. To daje ovom stripu ozbiljnost i autentičnost, i ako postoji stabilan kostur priče kao ovdje (iako pomalo ''oglodan''), jasno je zbog čega se Kenove priče pamti za sva vremena, čak i ako si ih pročitao samo jednom.

Odlična recenzija.
    05.01.2009
    04:43:00 sati

10, 10, 8, 7

Kakva stripčina! Što više čovjek razmišlja dolazi do zaključka da je Ken najbolji strip (možda mu se Magični Vjetar može približiti). Mislim da je prosječna ocjena koju sam davao za KP najveća od svih strip junaka.
    24.02.2009
    08:51:00 sati
    mars1

10, 9, 8, 7

Nakon nekoliko prosječnih epizoda koje se brzo zaboravljaju, kad sam već pomislio da će kvaliteta Kena i dalje tako stagnirati ili još gore - opadati, Berardi ga vrati na stare staze i napiše jednu ovakvu fenomenalnu epizodu nabijenu osjećajima u kojoj proživljavamo dramu jedne obitelji. Epizoda u kojoj se zapitaš kakav je u biti čovjek taj Ken. Kompleksno, nema što. Jedino što mi malo smeta je kraj s Indijancima, malo je zbrzano. Moglo se to i na drugačiji način napraviti.
    27.04.2009
    11:33:00 sati
  • profesor-inz

10, 10, 10, 10

Zaista jedan od boljih Kenovih stripova, odlični Trevisan, izuzetan crtež koji maestralno prati atmosferu stripa.
    02.08.2009
    09:07:00 sati
    profesor-inz

7, 7, 8, 7

Uistinu zanimljiva epizoda koja prikazuje svakodnevne teškoće doseljenika-pionira na novoj, nepoznatoj zemlji. To je praktički referenca i na današnje doseljenike u nove države koji također imaju gomilu teškoća prilikom uklapanja u novo društvo.
    18.11.2009
    11:54:00 sati
  • dcopic

9, 10, 9, 9

Vrhunska epizoda i jedan od najboljih Ken Parkera. Priča je malo izlizana,ali ju je Berardi napravio na sjajan način i uz odličan Trevisanov crtež (ne mogu zamisliti nečiji drugi za ovu priču) ovo je pravo malo remek djelo...

12.03.2010
    11:28:00 sati
    dcopic
  • Andrey

10, 9, 10, 9

Kada bih zanemario da je strip obrada već spomenutog westerna,ipak bi film odnio tijesnu pobjedu.Ipak ništa nije nadmašilo zadnju scenu filma(Shane!Shane! Come Back!).U filmu je najdomljivija karakterizacija gl.lika i oca kuće te njihov odnos s dječakom.U stripu majka i njezin odnos sa praktičnim svima.Strip ima nekoliko nepotrebnih scena ali kada komentiramo Kena uvijek vrijedi izdvojiti one scene zbog kojeg volimo ovoga junaka:već spomenuta scena kada Ken donese hranu,scene majčine psihoze i meni najbolja:kada majka dolazi na pokop i vraća se obitelji.Te scene kao i cijeli strip maestralno je nacrtao Trevisan,meni je njegov crtež čak draži od Milazzovog.Stvara iznimno melankoličnu atmosferu,izvrstan je u prikazivanju emocija,stil je baš po mojem ukusu.Crtež mi djeluje kao da je on uživo crtao stvarne događaje sa divljega zapada.U stripu je možda čak više nego u filmu naglašena socijalna angažiranost autora.Kraj me potpuno iznenadio,usprkos svemu sam očekivao barem malo patetike(slično kao i film),ali ovako je fenomenalno odrađen.Ken odlazi bez pozdrava,pomalo stidljivo a otac je dobio zajam jer je pokazio fizičku snagu.Ne bih rekao da je to (klasičan) happy end-baš kao i film.

19.07.2010
    22:37:00 sati
    Andrey

10, 10, 10, 9

Fenomenalna prica u svakom smislu, iako je nekako malo kopirana filma "Shane".  Crtez je odlican, a scenario pogotovo.  Emotivno, poeticno, i tuzno; pogotovo ona scena gdje malo dijete umrije od gladi.  Majko mila, ovakva iskrenost o tekocama siromasnih ljudi samo postoje u ovom serialju, i ni u bilo kojem drugom stripu.  Trevisanov crtez je fanstastican, i mislim da je posle Milazza covjek najbolji crtac Kena (sigurno je mog drugi omiljeni).  Oni momenti izmedju Kena i one zene Sarah su super uradjene; u nekim momentima sam i ja htjeo da njih dvoje pobjegnu zajedno, i zapocnu novi zivot u nekom drugom gradu.  Kraj price jeste malo ubrzan, ali je ipak uvjerljiv, i drzi se Berardijevo stilu, u kojem rijetko vidimo kliseje.  Jedna od boljih epizoda seriala, a pogotovo pravo osvjezenje kad su u pitanju zadnjih nekoliko epizoda.

31.07.2011
    16:52:00 sati
  • ninel

10, 10, 10, 10

Jedna od TOP 10 epizoda Kena Parkera. Jedina zamerka ide na naslov u novom izdanju, umesto sterilnih Pionira bi trebalo ostaviti originalni Dnevnikov naslov Vrelo života koji je puno bolji.

11.05.2012
    13:05:00 sati
    ninel
  • Ukupna ocjena 97%

10, 9, 10, 10

Ova priča mi je sjajna. Borba za preživjavanje na nerodovitnom kosu zemlje je stvarno odlična. Likovi i odnosi među njima su sjajno izvedeni. Jedini minus je malo zbrzan kraj sa napadom Apača koji je upotrebljen več u nekoliko predhodnih brojeva. Ali i s tim je to izvanserijska priča. Crtež je isto odličan.

23.05.2012
    13:47:00 sati

7, 10, 10, 10

Jako dobra epizoda. Iz gotovo isprazne priče, koja možda i neije baš za strip nastao je vrhunski scenarij.

07.11.2012
    08:48:00 sati

10, 10, 10, 10

Djelo... Remek djelo... Trevisan fenomenalan, izvrstan izbor crtača!

06.08.2013
    18:09:00 sati

8, 10, 10, 10

04.10.2014
    20:37:00 sati

7, 7, 8, 8

Berardi svakako uspeva da iz pozajmljene materije izvuče svu oštrinu koja prati ovakve priče, što Trevisan dodatno ističe kroz isto tako oštar crtež, ali... Not my cup of tea, iskren da budem. Dobra epizoda, ali je ne bih svrstao u sam vrh.

20.10.2015
    21:47:00 sati
  • igor 12