• Gdje titani umiru - Ledeni dah - Dah i san - Bijela tišina - Divljaci
    KP SA 21
  • Uzdah i san
    KP SCSP 5

• Il respiro e il sogno
    KP SR 62

• (op.ur.) Ovo četiri priče su prije objavljivanja u ovom specijalnom broju bile objavljene odvojeno. Priča "Cuccioli" je izašla u reviji "Orient express" #20, u travnju 1984, "Soleado", "La luna delle magnolie in fiore" i "Pallide ombre" su objavljeni u brojevima 10 (travanj 1985), 15 (listopad 1985) i 32 (travanj 1987) revije Comic art. Nakon toga su kompilirane objavljene na ljeto 1987 u ediciji "Isola trovata" gdje su bile objavljivani reprinti originalne serije, ali u velikom formatu i u boji. Drugo izdanje je bilo 1993. i to od vlastite izdavačke kuće samih autora, Parker Editore, da bi konačno izašle kao 62. broj "Serie Oro" tj. reprinta cijele Ken Parker serije, na ljeto 1994, ali nažalost, u cro bijeloj varijanti.
  • (op.ur.) Dječak indijanac iz epizode "Pallide ombre" se ponovo pojavljuje u specijalcu #2, "Ai tempi del Ponny Express"

Pred malo vremena uspio sam u tršćanskoj striparnici "Non Solo Libri" nabaviti Kenov specijalac "Il respiro e il sogno" (Dah i san). Kako me već dugo jedan strip nije ovako oduševio, rekoh sam sebi: "Hajde da podijelim ovo iskustvo s dobrim ljudima na našem siteu!" Pa eto!

Ken u boji

Htio bih spomenuti da je ideja o nabavljanju ovog stripa potaknuta našim "Stripovi.com", naravno! Na ovoj adresi postoje dvije od četiri skenirane priče, kao i komični hommage Donaldu Ducku na 3 stranice. Tako se svi zainteresirani mogu (još jednom, pretpostavljam) uvjeriti u kvalitetu Milazzovog rada. Inače, stvar koja upada u (stripofilsko) oko je da strip nema ni jedan jedini balončić teksta. Sastoji se od četiri kratke priče. Svaka se događa u jednom godišnjem dobu, zato se ponegdje strip spominje i kao "Godišnja doba" (op.a. referenca na svojedobni post Gorana Parlova!). U prvoj, naslova "Cuccioli" (hrv. "Mladunčad"), Ken se smiluje srni u koju je upravo pucao kad otkrije da mora othraniti dva mladunčeta u šumi zametenoj snijegom... U sljedećoj, "La luna delle magnolie in fiore", Ken u rascvjetaloj proljetnoj šumi sretne Indijanku koju brat vodi kao nevjestu poglavici susjednog plemena. Ken im pomogne nakon što im puma ubije konja. Tijekom susreta Indijanka i Ken dobacuju si značajne poglede, na nezadovoljstvo mladog ratnika... U "Soleadu" žedni i iscrpljeni Ken u pustinji naiđe na izvor vode. Vidjevši konjske tragove odluči uloviti mustanga, ali planove mu promijeni kobila koja samo što se nije oždrijebila... I na kraju, u "Pallide Ombre" (hrv. "Blijede sjene"), Ken se, naciljavši bizona, nakratko mislima vraća u djetinjstvo i mladost, u kojima se susretao s tim dojmljivim životinjama u sretnim ili manje sretnim razdobljima svog lutanja zapadom. Na kraju... ma ne, ne želim otkrivati epiloge priča, to treba pročitati (ili pogledati, kako se uzme!). Berardi i Milazzo, po tko zna koji put, uspjeli su svog junaka spustiti na razinu običnog čovjeka, netipičnog strip-heroja. Ken se ljuti, zaprepašten je, bijesan, pa i milosrdan, čak je spreman iskoristiti mladu Indijanku koja je bacila oko na njega. Sve se to vidi iz negova izraza lica, bez pomoći teksta u oblačićima. Ali tekst tu i ne nedostaje, dapače, to što ga nema dokaz je Milazzove kvalitete izražaja. On naprosto crtežom, bez teškoća, vodi čitaoca kroz priču.

Talijansko izdanje vrlo je kvalitetno. Tiskano je na sjajnom glatkom papiru, jedino su boje za nijansu manje izražene nego u Comiconu. U uvodu stripa Kenu se želi sretan povratak nakon 9 godina, jer kako znamo regularna se serija ugasila 1984. godine. E, pa ovo je zaista bio povratak u stilu! Naslovnica je prekrasna, Milazzov akvarel na crnoj podlozi vrlo efektno izgleda. Tko može nabaviti, sigurno neće zažaliti! Ja zaista nisam.

KP LMS 792 Donovanovi dečaci

• Ukupna ocjena 10%

1, 1, 1, 1

Questo libro e apsoluto magnifico!Il driere e perfetto!Evo!Dvije rečenice koje znam sam na talijanskom sam sad iskoristi.Uz "Ledenog čovjeka"ova me se priča najjače dojmila.Silno mi se sviđa tisak na glatkom papiru,a to što je strip tiskan u boji dodatno podiže cijenu stripu!Milazzo se je ovaj put pošteno iskazao u svojem crtačkom umijeću i
    sve pohvale autoru!Ovaj strip je kod mene u ormaru ganz-novi jer sam ga čuvao kao oko u glavi,ustvari sam ga čuvao kao što čuvam sve talijanske originale,osobito ako su u boji!A sad da kažemo nešto i o samom stripu!Mojem minimalnom poznavanju talijanskog mora se jako zamjeriti to što nisam uspio u potpunosti prevesti naslov.Znam da ima neke vez sa snovima jer su koliko ja znam "sogni" snovi(znam iz DD specijal "Snovi").Priča je već kako govore ocjene dovoljno ocjenjena sa desetkom.Izvrsno nacrtana i prikazana samotarska atmosfera putovanja kroz samotni divlji zapad i borba protiv priridnih nepogoda i zvijeri.Scenarij se ovdje mogao prilično jednostavno ocjeniti jer nema baš puno opsežnih dijaloga ili akcijskih scena koje bi trebalo tako ili ovako izrežirati.O crtežu smo na početku rekli nekoliko uvodnih riječi koje bi povlađivale ocjenama.Milazzo se je ovdje iskazao u svojem najboljem svjetlu i u ovom stripu je potukao sve ostale westerne koje sam čitao.No neka ovu pohvalu sad netko ne uzme kao apsolutnu,pa da mi počne prigovarati ukoliko u nekom Kenu Parkeru kaže,mu suprotno.Nekoliko pohvala također ide naslovnici koja prikazuje tično jednu od onih scena što sam gledao u starim western filmovima sa Clintom Eastwoodom i ostalom kompom.Dakle,naslovnica je izvrsna!I Z V R S N A!I tako da sad ne duljim,
    ovo sam htio napisati kroz jedno par redova i sa nešto većim razmakom između slova.Ovdje sam imao čast napisati prvi komentar i to mi se silno sviđa!:-)
    06.11.2005
    21:13:00 sati
    zerovnik

9, 10, 10, 9

kako li je samo zanimljivo čitati strip bez ijednog dijaloga, pratiti te trikove kojima se ipak pokažu sve finese radnje, uspio eksperiment, osim samih priča, kenovog odnosa prema prirodi i životinjama, najviše me oduševili / iznenadili trikovi kao što je korištenje indijanskih simbola umjesto razgovora, pretapanje kadrova, udaljavanje pucnjave...ps: a ti zerovnik bi mogao editirat svoju recenziju, iz aviona se vidi da si dao sve desetke, a ne jedinice
    04.08.2007
    18:09:00 sati

10, 10, 10, 10

I sta reci nakon ovoga? Mozda bi bilo bolje da me je neko snimao dok sam citao ovaj strip, bilo bi tu prave zadovoljstine za videti :)Genijalno, jednostavno genijalno. Jos jednom hvatam sebe u mislima kako bih voleo da poznajem Kena, ali onako, for real, za pravog, pravcatog prijatelja.I jos nesto. Zamisljam reakciju citaoca kojemu bi ovo bio prvi KP. Verovatno ne bi bio odusevljen kao mi koji smo odavno u tom filmu.Dobitna kombinacija je: Dah i san + knjiga Prvi gutljaj piva (i ostala mala zadovoljstva). Stvari koje vas cine covekom.EDIT: sve ove desetke postaju jos sjajnije nakon citanja Fibrinog izdanja (ili naravno originala)
    01.11.2007
    08:10:00 sati
  • GeneziS

10, 10, 10, 10

Neprejebivo. Genijalno. Odlično. I ova, i tri ostale pričice. Kad nema teksta, sporije se čita, zar ne?
    22.03.2008
    00:45:00 sati
    GeneziS

9, 10, 10, 10

Ovdje su ustvari Berardi i Milazzo dobili priliku poigrati se sa nečim čemu su stalno i naginjali - stripu bez teksta, i naravno da su posao odradili maestralno. Neke su scene i momenti sasvim sigurno nerealni, teško pojmljivi za svijet okrutnog Divljeg Zapada, no vjerujem da to pravim fanovima Kena Parkera uopće ne smeta. Ken Parker je strip za romantičare.
    18.07.2008
    19:08:00 sati
  • PINCA

10, 10, 10, 10

10.09.2008
    01:13:00 sati
    PINCA

10, 10, 10, 7

Eh....izuzimam odmah onu zadnju kratku priču sa Pajom Patkom,pa tek onda mogu occijeniti ovaj strip. Desetkom!!!! Jer Ken je Parker jedini Bonelli junak zateknut dok sere!!! Da li je radi toga i najbolji,razglabanje bi nas navelo na tuču nožima,ali je jedinstven. Ove četiri priče (ne ocjenjujem zadnju sa Pajom da mu ne zalijepim sve jedinice) su fantastično napravljene. A Fibrin kolor je milijardu puta bolji od systemComicsovog! Amen
    11.12.2008
    14:24:00 sati
  • cibalia

8, 10, 10, 10

Zbog Paje manje ocjene. Sve ostalo savršeno. Kako samo dirljive priče.
    19.01.2009
    14:04:00 sati
    cibalia

10, 10, 10, 10

Uh!
    27.02.2009
    07:31:00 sati
    mars1

6, 8, 10, 7

Prva priča genijalna, ostale malo slabije. U drugoj se vidi kako je ta zamisao da strip ide bez teksta dosta usiljena, i samo u toj drugoj ta zamisao ne prolazi u potpunosti. Crtež je genijalan.
    27.04.2009
    10:59:00 sati
  • npetros2@htnet-dsl

8, 8, 9, 8

Da... ovakvim djelima treba vremena da postane najnajnaj.. Oću reć, čitao sam tek sad(2008), da sam je čitao prije 20 godina ne sumnjam da bi mi ovo postalo i ostalo master piece.
    30.04.2009
    23:48:00 sati
    npetros2@htnet-dsl

7, 7, 10, 10

Mladunci: Ovo mi je druga najbolja priča ovdje. Lako se da pohvatati radnja i kraj je dobro urađen. Ocjene: 7, 8, 10, 10 (85%)

Mjesec magnolija u cvatu: Ovo mi je bez sumnje najgora od svih. Nemam pojma o čemu se tu uopće radi, koliko god puta nanovo čitao. Kužim onu scenu gdje se Ken i Indijanac šepure o svojim pobijenim beštijama, onu jadnjikavu romansu između dvije kapibare, i to je to. Moglo je biti malo razumljivije za sve ležerne čitatelje. ;)) Ocjene: 5, 3, 10, 10 (64%)

Soleado: Negdje sam pročitao da je piti kaktusov sok u pustinji najgora stvar što se može uraditi u toj situaciji, iako izgleda dojmljivo u stripu. :D To je prvi dio priče. Drugi dio i nije nešto poseban, Kenovu brigu o životinjama vidjeli smo već u pričici Mladunci, samo što ovdje nije toliko upečatljivo. Ocjene: 6, 6, 10, 10 (76%)

Blijede sjene: Može proći. Rasplet mi je malo čudan. Je li preokret u pitanju to da je bizon slijep? Bar sam tako ja skužio. Crno-bijele sekvence su dobro nacrtane. Ocjene: 5, 6, 10, 10 (73%)

Smiješan kraj: Ovo mi je najbolja KP priča u povijesti, he he. Ne shvaćam zašto je neki ovdje mrze, zar je toliko loše ubaciti malo humora u serijal? Pajo Patak je super nacrtan. Ocjene: 10, 10, 10, 10 (100%)

Milazzovi akvareli izgledaju prelijepo unutar stripa, i puno, PUNO, je ovo bolje od njegovog crteža u tušu, kojeg ne volim. Posebno je dobro nacrtao zadnju priču :D (10). Naslovnica je sjajna (10).

Sve skupa: 7, 7, 10, 10 (82%)
    16.07.2009
    19:35:00 sati

7, 7, 8, 10

Simpatične epizodice, ali u nekim pričama uistinu nisam mogao pratiti radnju, pa bih se na trenutke malo izgubio u razumijevanju radnje. Nisu me se previše dojmile ove pričice, vjerojatno zato što mi se Ken nikad nije nešto posebno dopadao. Ali Milazzu svaka čast za naslovnu, prekrasna je!

09.02.2010
    18:19:00 sati
  • dcopic

8, 10, 10, 9

Zanimljiva ideja koja je vrhunski odrađena. Strip bez i jednog oblačića, a priča tisuću riječi. A tek crtež... Genijalno...

24.03.2010
    08:42:00 sati
    dcopic
  • Luca_Torelli

10, 10, 10, 10

Nijema poezija u stripu kojoj se uvijek rado vraćam, u pravilu četiri puta godišnje! "Dah i san" trebali bi se pročitati na kraju serijala, nakon što se pročitaju sve moguće epizode. Ove kratke Parkerove priče čitatelja ostavljaju, kao što i sam naslov u neku ruku govori - bez daha! (Krajnje je vrijeme da netko snimi kratke filmove na temu Parkera!)

09.05.2011
    19:15:00 sati
    Luca_Torelli

10, 10, 10, 10

Absolutna perfekcija od stripa.  Sve je na odlicnom nivou, i iako nema teksta u epizodi, crtez i prica govore toliko puno da je nemoguce ovo ne razumit.  Mozete biti iz Indije, Kine, Rusije, Brazila, Afrike, itd: sve cete isto shvatit ovu pricu bez problema, i sigurno ce vas emotivno dodirnut, jer u slucaju da vam se ovo ne svidja, onda sigurno niste sa ove nase planete.  Ljepota od crteza, od price, od izraza Kenove face, pa i vinjete su visoka umjetna dijela visokog kalibra.  Ovo bi mogao svaki dan procitati jednom i sigurno mi ne bi nikad dosadilo, zato sto se brzo 'cita' (pogotov bez teksta), i zato sto svaka stranica - a bogami i svaka vinjeta - ima toliko duse i osjecaja da je nemoguce ne biti dodirnut ovom pricom.  Kao sto sam vec rekao: Perfekcija!

20.07.2011
    16:40:00 sati

10, 10, 10, 10

Neobična i sjajna zbirka kratkih priča, kojom autori na pravi način opisuju život: lep, sladak, ali na kraju ipak najčešće - gorak. Zbirka u kojoj je prisutno sve ono za Kena Parkera esencijalno; kako junaka - tako i serijal. Još jedno pravo malo remek-delo u nizu.

15.04.2012
    02:12:00 sati

10, 10, 10, 10

Prva priča je najbolja, druga malo slabija, ostale dve mi nisu toliko dobre. Crtež je fenomenalan. Ovaj strip je stvarno lepo imati i prelistavati ga.

23.05.2012
    12:20:00 sati

10, 10, 10, 10

09.08.2012
    18:59:00 sati

9, 10, 10, 9

Lijepe i kratke priče s prekrasnim crtežom. Nakon čitanja treba sjesti i razmisliti o svakoj.

27.12.2012
    08:47:00 sati
  • Charlito de la Vega

8, 9, 9, 9

Najbolje su mi priče: "Mjesec magnolia u cvatu" (proljeće) i "Blijede sjene" (jesen). Prva zbog fenomenalnog scenarija (oni likovi iznad slika su odlično koncipirani), a u drugoj mi je crtež najbolji. Milazzo je fantastično prikazao šumu u jesen; boje, sjetu, melankoliju i davna, te poneka bolna sjećanja. Baš pravi kišno-jesenski ugođaj, skoro pa sam osjetio miris šume i uvenulog lišća. Druge dvije su malo slabije. Simpatične, ali ipak slabije.

26.06.2013
    12:22:00 sati
    Charlito de la Vega

10, 10, 10, 10

Odlican.

11.12.2014
    22:44:00 sati
  • igor 12

10, 10, 10, 10

ne želim remetiti fenomenalnu  tišinu ove epizode a opet tako gromoglasno prikazanu.neka ocjene govore

03.12.2015
    17:51:00 sati
    igor 12
  • Ebenezer Snare

10, 10, 10, 10

Vrh !

06.03.2016
    01:36:00 sati
    Ebenezer Snare

10, 10, 10, 10

biser!

06.03.2016
    16:18:00 sati
    verab

8, 9, 10, 10

Već me nekoliko godina bodri jaka želja za ovim serijalom, i mislim da nisam mogao započeti s boljom epizodom od "Dah i san"

Sve četiri priče kao i zadnja najkraća imaju taj motiv lovca, u ovom slučaju Kena,   koji se pokušava okoristiti prirodom, pritom vraćajući nešto zauzvrat. Najviše to dolazi do izražaja u prvom segmentu "mladunci" koji je pravo malo remek djelo.

Akvareli su savršeni. Milazzov crtež najviše dolazi do izražaja kada ih boja. Jedan od najljepših radova koje sam ikad vidio.

19.05.2016
    19:55:00 sati
  • morski

10, 10, 10, 10

10.02.2017
    16:51:00 sati
    morski

10, 10, 10, 10

Poezija u stripu! Savršenstvo koje ostavlja bez daha, kako crtež, tako i scenario. Prosto je nevjerovatno da se bez i jedne riječi može ispričati ovoliko emocija...

Kratka priča o Paji Patku je naknadno dodata, to je omaž koji su autori posvetili pedesetoj godišnjici ovog junaka, i ne predstavlja cjelinu sa ostalim pričama.

25.06.2019
    10:33:00 sati
    miljacka

10, 10, 10, 10

Jednostavno majstorski, čak i kada se stvari rade na drugačiji ili neočekivan način.

04.07.2019
    09:19:00 sati

10, 10, 10, 10

13.07.2020
    13:53:00 sati
  • BeaGea

8, 10, 10, 10

Uzivancija od epizoda!

15.05.2021
    14:45:00 sati
    BeaGea

10, 10, 10, 10

Stvarne ocjene za ova remek djela: 19,19,19,19

16.12.2021
    22:33:00 sati

9, 10, 10, 10

Ako je Normin princ KP epizoda koju sam najduže čitao, onda je Dah i san ona koju sam najkraće. Četiri nEme priče van kontinuiteta, svaka smeštena u jedno od četiri godišnja doba. Sve četiri u prekrasnom koloru.
    Mladunci su zima, i u njoj vidimo Kena kako prvo lovi srnu, a zatim kada shvati da srna ima mlade, pomaže joj, previja ranu, igra se sa mladuncima. Zanimljivo je da ova priča sadrži prvi (a verovatno i jedini) prikaz Kena ''na wc šolji''. Jedna od najboljih priča, sa gorkom ali nužnom završnicom, kada indijanska porodica biva prinuđena da zbog gladi ubije srnu i mladunce o kojima se Ken starao.
    Mjesec magnolija u cvatu je proleće, i osim o ljubavnim jadima jednog dabra, govori o Kenovom odnosu sa indijancima. Upečatljive su scene kada se Ken i mladi Indijanac hvale ko je bolji lovac, a sve dok mlada indijanka merka Kena. U početku mislimo da su njih dvoje par, ali pred kraj biva jasno da su izgleda u srodstvu, i da zbog gubitka konja neće stići u susedno indijansko selo, gde se mlada indijanka udaje. Ken im uljudno daje svog konja. Nadam se da sam dobro skapirao šta je onaj Indijanac govorio
    Soleado je leto, i priča najsličnija Mladuncima. Ken u negostoljubivoj pustinji pešači sam, i kada mu se ukaže prilika da ulovi divlje konje, rasan crni pastuv mu beži a hvata trudnu kobilu, kojoj zatim pomaže da se porodi. Ovo je priča najsličnija Mladuncima. Na kraju konjska porodica odlazi, a Ken ostaje obasjan vrelinom sunca, u istoj situaciji u kojoj je bio na početku priče.
    Blijede sjene su jesen, i meni najbolja od četiri odlične priče. Ne samo što se izgladneli Ken kroz priču seća svog ranog detinjstva, oca, prvog lova, prve i nesuđene ljubavi, već epizoda tragično ukazuje na užasne zločine protiv prirode koje su belci počinili ubijajući najveći izvor hrane i toplote indijanaca - američke bizone.

Sve četiri priče Berardi je prožeo tim zanavek važnim odnosom čoveka i prirode, te čoveka i životinja. Vidimo Kena kao dete, kao mladića, kao lovca, kao prijatelja indijanaca, ali i kao čoveka od krvi i mesa, koji voli životinje. I nesumnjivo je da i Berardi voli životinje, jer ovo je jedna od najboljih oda prirodi koju sam imao prilike da pročitam u stripu. Setno, razdragano, poetično, a sve to savršeno ispričano kroz crtež. Priče su kao sAm život - bude u čoveku najrazličitije emocije.
    Crtež je fantastičan u koloru, i na stranu što su stranice bez teksta, crtež je podjednako taj koji me mami da okrenem sledeću stranu, te pročitam ovaj strip u rekordnom roku.
    Da, tu je i Quack tj. duhovita posveta Paji Patku na 3 stranice.
    Ocena naslovnica je za četiri originalne naslovnice unutar stripa.

Kad bih morao da rangiram, to bi bilo ovako:

1. Blijede sjene (1. mesto - 1987. god.)
    2. Mladunci (2. mesto - 1984. god.)
    3. Soleado (3. mesto - 1985. god.)
    4. Mjesec magnolija u cvatu (5. mesto - 1985. god.)

18.02.2022
    18:46:00 sati
  • Jesse_Pinkman

9, 9, 10, 9

Najljepši Millazov crtež u prekrasnom koloru i općenito jedan od najljepše nacrtanih stripova. 4 kratke priče bez teksta koje prikazuju Kenovu svakodnevnicu kroz četri godišnja doba. Čista perfekcija.

30.05.2022
    23:36:00 sati
    Jesse_Pinkman