Dašak slobode

Ken Parker

KP FB 74 | 96 str.

Nakon što ga je šerif Bruce Lusky uhitio, Ken je osuđen i prebačen u zatvor u Rapid City. Kenu, koji je u međuvremenu postao slavan pisac pripovjedaka, netko u zatvoru ukrade rukopis na kojem je radio. A uskoro dolazi i do pobune zatvorenika zbog pojedinih čuvara koji se ističu po nasilju. Osim kao zatvorenik, Ken u pobuni sudjeluje kao jedan od glavnih pregovarača...

• Dašak slobode
    KP FB 74
  • Dašak slobode
    KP SC 18
  • Dašak slobode II - Donaverov karavan
    KP SC 19

• Un soffio di liberta
    KP CO 12

• Nema posebnih napomena

Libanonski pjesnik Kahlil Gibran (po naški – Halil Džubran) bio je pjesnik u pravom smislu riječi – pišući netipičnu poeziju u prozi, bez upotrebe uobičajenih floskula ili stručnih pojmova od kojih vas samo može zaboljeti glava, nerijetko bi uspio odgonetnuti dublje tajne života, definirati apstraktne pojmove oko kojih se mnogi oduvijek spore. U pjesmi Pregršt pijeska sa žala pokušao je definirati slobodu: “Oni vele meni: Ako vidiš roba gdje spava, ne budi ga jer, možda sanja o slobodi. Ja velim njima: Ako vidite roba gdje spava, probudite ga i objasnite mu slobodu. ” Ken Parker je vjerojatno najpomnije razmišljao o definiciji slobode nakon što je njegov poduži bijeg od policije i privatnih detektiva okončan zatvaranjem u zatvorskoj ustanovi Jackson Country Penitentiary.

Znamo, Ken je djetinjstvo proveo u mirnom gradiću, a zrele godine proživio kao lovac na krzna, šerif, prisilni mornar, vojni izviđač, detektiv i bjegunac, da bi na kraju završio kao zatvorenik zbog primoranog ubojstva policajca. O nedostatku slobode i pravde unutar zatvorskih zidina mogao je raspravljati danonoćno razmišljati, tim više jer ni pravde ni slobode nije bilo. Prikaz zatvora nalik je filmskim verzijama zatvora – zatvor u kojem boravi Ken podosta je nalik zatvoru iz francuske kriminalističke drame Un Prophete iz 2009. U Kenovom zatvoru zatvorenici su grupirani, a grupice nisu u najboljim odnosima, tenzije među njima su uvijek prisutne i ne jenjavaju; sve sitnice mogu se kupiti ukoliko imaš sredstva potrebna za kupnju; stražari su potkupljivi, bezobzirni i nenavikli na provođenje pravde, već na batinanje potčinjenih; upraviteljeva žena višak hormona izbacuje uz pomoć glavnog stražara koji u isto vrijeme uživa upraviteljevo povjerenje; upraviteljeva kći je hirovita i proračunata adolescentica, a zatvorenicima upravlja jedna jedina osoba – Ervin Osborne.

Milazzo i Berardi zatvor prikazuju pomalo klišeizirano, na provjereno kvalitetan način, ali to ne znači da nisu uspjeli predočiti zatvorsku atmosferu, naprotiv. Općepoznato je kako film itekako nadahnjuje Milazza i Berardija u pravljenju priče i kadrova, ni oni sami ne kriju svoju fascinaciju filmom što je odlika pravih stvaratelja – otvoreno daju do znanja iz kojeg izvora crpe ideje. Epizoda Dašak slobode počinje nijemo – prikazuje se pokušaj bijega zatvorenika Moorea. Uspio je preplivati rijeku, pobjeći psima i stići vlak, dohvatiti ga jednom rukom i na nekoliko trenutaka osjetiti dašak slobode koja mu je iskliznula iz ruke zbog nedostatka snage. Svaki oblik slobode Mooreu je oduzet malo kasnije, u zatvorskoj ćeliji, nakon što ga stražari prebiju i odrežu mu testise. „Smrt... To je jedina prava sloboda...“ Tako Moore definira slobodu Kenu koji je nedužan završio u samici što je namijenjena neposlušnima. Moore ne čeka dugo svoju slobodu – stražari uskoro potajice završavaju posao „osloboditelja“, ali ih, nažalost, jedan od zatvorenika vidi dok iznose njegovo truplo. Da je Moore umro, ubrzo saznaju ostali zatvorenici koji pobijesne. Sve ono što je u njima drijemalo, odjednom se budi i nastaje pobuna, baš u najnezgodnijem trenutku, dok upravitelj zatvora novinaru objašnjava novi koncept zatvora u kojem zatvorenici imaju obaveze i nisu podijeljeni na rasnoj osnovi.

Što preostaje jednom klasičnom zatvoreniku? U pravilu dvije mogućnosti: pobuna ili pasivnost, odnosno pomirenje s danom sudbinom. Kako postići pomirenje? Konstantnim rezanjem „misaonog“ perja konvencionalnim metodama. A kako potaknuti pobunu u pasivnom zatvoreniku? Konstantnim nanošenjem nepravde, sve dok zatvoreniku ne dojadi omalovažavanje. Mooreova smrt je u Jackson Country Penitentiary bila kap koja je prelila čašu, potaknula nekreativni nered među zatvorenicima, a Ken se ponovno pokazao kao rođeni vođa koji, kako će se kasnije pokazati, ipak ne može voditi čopor žedan krvi. I pri prikazivanju zatvorske pobune Berardi koristi ustaljene obrasce, ali ne bez razloga. Ustaljeni obrasci uvijek postoje s razlogom, baš kao što u svakom jeziku postoje fraze. Ljudi u pravilu govore na sličan način i ponašaju se slično u pojedinim situacijama, rijetka su odudaranja. Berardi je toga sigurno svjestan i zato ne stvara neku novu verziju neklišeizirane pobune jer, pobune su međusobno tako slične, tako nerazličite, tako nalik jedna drugoj da je to gotovo i nezamislivo. Pobune su, baš kao i revolucije, uvijek brzoplete i krvave, makar na kraju, ako nisu takve već na samom početku. Pobune možda u početku vodi usamljeni glas razuma (u ovom slučaju to je, naravno, Ken), ali razum kasnije zamijeni grupa bučnih nasilnika.

Ritam priče Dašak slobode je umjeren, Berardi i Milazzo ne brzaju pri pripovijedanju, drže čitatelja u konstantnoj napetosti. I premda se jasno može naslutiti kraj zatvorske pobune, čitatelj se nada nekom obratu, posebice onom u kojem bi Ken ispao junak dana, nagrađen tako što bi pred javnošću dobio priliku da opere obraz uprljan za vrijeme bostonskog štrajka. Kraj priče je netipičan – vojnici možda jesu prikazani kao revni izvršavatelji dužnosti, ali je zato novinar McCoy prikazan kao čovjek kojem na kraju nije do vlastite priče. Iz tog malog detalja može se vidjeti jedna Berardijeva divna osobina – u njegovim pričama likovi nisu strogo podijeljeni na dobre i loše, odnosno na crne i bijele – u njegovim pričama likovi su sivi, a siva boja je, kako izgleda, čovjekova najprirodnija boja. Koja boja koga krasi, najbolje se vidi u kritičnoj situaciji kao što je pobuna. A kojom je bojom obojana sloboda, teško je reći. Svaki dašak, pa i dašak slobode, kratak je, prolazan i nestalan. I veoma je upitno ima li u sebi bilo kakvu boju. Možda je Moore bio u pravu – možda smrt i crnilo koje se veže uz pojam smrti ne krije u sebi samo svu silu negativnosti, nego i neku vrstu slobode?

Mogli su Berardi i Milazzo drukčije završiti ovu filmsku priču, ponuditi nam optimističniji kraj, ali tako bi zavarali i sebe i čitatelje koji zahvaljujući dosadašnjim epizodama dobrano znaju stavove samih autora. Autorski dvojac svjestan je da su sretne pobune lažne, i neautentične, i da kao takve ne drže vodu, i nemaju veze sa stvarnim životom koji se najčešće prikazuje u serijalu Ken Parker. Zato Berardi i Milazzo ne daju čitatelju nadu u Kenovo skoro oslobođenje, već ga nakon neuspjele pobune sele u kalifornijsku kaznionicu, ali to je već druga, jednako siva priča.

KP FB 69 Kraj Crnog Medvjeda

KP FIB 75 Donaverova karavana

10, 10, 10, 10

Odlicna epizoda, i ima pomalo od svacega: akcije, zatvorske politike, i dodatnih dokaza o Kenovoj mudrosti.  Neke scene me podsjecaju na film "The Shawshank Redemption"... oni zatvorski likovi koju pocnu onu pobunu su klasicni 'prison-archetypes', manje vise ih vidimo u bilo kojoj prici o zatvorima, ali ipak prica ima dosta originalnosti, pogotovo pri kraju, jer se zavrsi na nepredvidljiv nacin.  Crtez je odlican, a naslovnica super.  O Berardijevom scenario ne treba komentirat, jer je uvijek na vrhunskom nivou...

Mislim da sam potrosio i vec upotrjebio sve komplimente kad je u pitanju ovaj serijal.  Izvrsno, fantasticno, poeticno, emotivno, savrseno... stavise, primjetio sam da one epizode posle kad je Ken napustio SBE su u stvari najbolje epizode serijala (od broja 60 pa nadalje).  Nisam to uopste ocekivao, ali ovaj strip me stalno iznenadjuje, iz epizode u epizodu.  Super!

*za recenzata Luca_Torelli: mislim da je Ken kasnije smjesten u kaznionicu u Floridi, a ne u Kaliforniji  ;)

02.09.2011
    14:38:00 sati

10, 10, 10, 10

Ken.

02.09.2011
    14:51:00 sati

10, 10, 10, 10

Remek dijelo!

11.09.2011
    19:06:00 sati
    Srdjan999

9, 9, 10, 10

Cini se da su sve zatvorske price iste, i da cak ni ne mogu biti lose za citanje/gledanje. I sto bi onda moglo izdvojiti ove autore iz tog mora (ujednacenosti)? Verovatno taj izrazeni osecaj za ritam i pripovedanje vec vidjenih prica, igranje sa likovima koji su sterotipi, ali i neki sasvim novi ubaceni u  ekstremni zatvorski okolis. Naravno, tu je uvek nada da ce se stvari konacno namestiti na pravi nacin, da ce pravda izaci na videlo i Ken konacno dobiti slobodu. No kako i sam autor recke lepo kaze, sretne pobune su lazne i neautenticne, pa cemo tako samo ostati na poeticnom (i savrsenom) naslovu za ovu epizodu koji krasi takodje predobra naslovnica.

02.11.2011
    19:09:00 sati

8, 9, 10, 9

Sjajno. I priča i crtež su odlični.

23.05.2012
    11:52:00 sati

10, 10, 10, 10

Još jedan dokaz da zatvorska tematika može biti genijalna. Nevjerojatno dobra epizoda!!

03.04.2013
    08:57:00 sati

9, 9, 10, 10

Vrlo dobro, oduvik su mi se sviđali filmovi i stripovi sa zatvorskom tematikom, koja je doduše veoma izlizana ali Berardi i Milazzo su to uspili napraviti na svoj, drugačiji način.

25.05.2014
    21:46:00 sati

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

17.02.2015
    11:40:00 sati

10, 9, 9, 8

Ako ste se ikada u životu zbog bilo čega pobunili, a posebno ako ste to učinili kao deo grupe - "Jedini pravi junak je junak unutar grupe", lepo je rekao Oesterheld jednom... - onda znate kako to ide: prvo se probudi nada, velika, praćena silnim naletom adrenalina, koji učine da se čovek oseti svemogućim. A to, znamo, nije. I o tome je ova priča... Zašto su klišei baš to - klišei, a Ken je, kao što ističe naš recenzent, "usamljeni glas razuma", kako se, verujem, većina nas oseća posle svojih pobuna i pobunica...

Svejedno, ne bih Dašak slobode nazvao remek-delom, ali u top 10 KP priča svakako jeste.

26.07.2015
    22:45:00 sati
  • wele

10, 10, 10, 10

29.10.2015
    19:37:00 sati
    wele

9, 10, 9, 9

Lijepa recenzija i lijepa priča u stripu... Izvrsno napisana i režirana priča od originalnog KP dvojica, puno neočekivanih obrata i dramatičnih scena.  Jaka epizoda, no nedostaje mi "pozitivnih" likova na kakve smo znali nailaziti, za koje ti jednostavno zna biti žao za njihovu sudbinu. Parkera ovdje najviše pogađa, i tako mi ga žao gledati kad vidi kako se sve ruši pred kraj pobune, baš kao da mu se srušio cijeli svijet. Priča iz zatvorskog miljea, o slobodi iz aspekta zatvorenika. I kao što Luca priče, likovi su uglavnom sivi, ni potpuno dobri ni potpuno zli, jednostavno su ljudi na dvjema opozitim stranama; jedni na slobodi, drugi u zatvoru.

14.09.2016
    23:35:00 sati

9, 10, 9, 9