KP FB 76
  • Osuđenici
    KP SCSP 1

• I condanati
    KP SPEC 1

• Nema posebnih napomena

Robert Redford, ili točnije, imaginarni lik Jeremiah Johnson kojeg je tumačio u istoimenom filmu, poslužio je Milazzu & Berardiju pri stvaranju Kena Parkera – sličnosti između Redforda i Parkera ima, ali to su prije svega unutarnje sličnosti – primjerice, Redford nema kukasti nos kao Parker, ali zato Parker ima redfordovski osmijeh i mudrost što se ne dobiva u školskim klupama. Mudrost se ima ili nema, a na čovjeku je da tu mudrost u sebi probudi ili dodatno uspava. Redfordov Jeremiah Johnson i Ken Parker mudrosti imaju na izvoz što ne podliježe carinskim kontrolama, mogli bismo u tančine komparirati ta dva lika, štoviše, tri lika – Redforda, Johnsona i Parkera. Mislim da ne griješim previše ako tvrdim da Robert Redford kao privatna osoba u mnogočemu nalikuje svom filmskom liku Johnsonu i strip-junaku Parkeru koji je naknadno stvoren.

Premda izrazito ljepuškast ženskom svijetu, u najboljim godinama i za vrijeme najveće slave Redford nije glumio samo dobrice, već i simpatične prevarante (Žalac, Butch Cassidy i Sundance Kid), bio je i još uvijek jest društveno angažiran, utemeljitelj je filmskog festivala Sundance. Kao i Parkera, lice mu krasi nepatvorena vedrina, ono, vidiš na njemu da je pošten i dobar kao kruh, možeš ga nožem rezati, neće ti prigovoriti, nego se nasmijati i dati ti podršku. Sličnu je osobnost do same smrti imao Paul Newman, Redfordov suradnik i glumački as koji je šezdesetih i sedamdesetih također, sasvim zasluženo, imao status jedne od najvećih glumačkih zvijezda. Bome, pitam se koliko je mladih ispod dvadeset godina uopće čulo za Paula Newmana, pogledalo njegov sada već kultni film Cool Hand Luke (u nas preveden kao Hladnokrvni kažnjenik) gdje Newman tumači ulogu kažnjenika Lukea koji bez imalo premišljanja prihvaća najteže oklade i stalno pokušava pobjeći iz dobro čuvanog zatvora. Sličnosti između zatvorenika Lukea i Parkera postoje – imaju sličnu frizuru i srdačan osmijeh, smeta ih nepravda, emotivni su (što ne pokazuju uvijek), teško popuste pred nepravdom i za inat stisnu zube pred ugnjetačima – u oba slučaja riječ je o stražarima koji su jednako nepopustljivi pred zatvorenicima.

Nakon neuspjele pobune što je završila izuzetno krvavo, Ken je smješten u floridsku kaznionicu „otvorenog tipa“. Koncipirana je tako da u njoj zapravo i nema prevelike potrebe za stražarima jer, najbolji stražar je sama priroda – divlja močvara, prepuna otrovnih zmija i gladnih krokodila, u kojoj možete zaraditi sijaset zaraznih bolesti pa se bijeg ne preporuča jer je nemoguć. Režim je u floridskoj kaznionici rigorozan – u njoj se nalaze zatvorenici koji moraju odguliti nekoliko doživotnih robija pa bi čovjek pomislio kako je riječ o najvećem ološu što hoda zemljom, a realnost je sasvim suprotna. Gotovo svi Parkerovi kompanjoni iz kaznionice su, blago rečeno, baksuzi – neki su u njoj završili ni krivi ni dužni kao žrtve sistema ili bogataša, neki zbog svoje hipersenzibilnosti, a neki zbog hiperaktivnosti koja se redovito ispražnjavala u obliku kriminalnih aktivnosti.

Kao u svakom zatvoru, i tamo postoji nepravda, ponajviše potaknuta potkupljivim i nasilnim stražarima, baš kao i u epizodi „Dašak slobode“. Dođe ti da pomisliš kako Berardi ima neki posebni pik na stražare i policiju, ali pažljiviji čitatelj i pratitelj Berardija zna da spisatelj toga ranga ne podliježe jeftinim predrasudama, ne svrstava ljude u ladice. Ne bi Berardi bio to što jest da nije u stanju u svega nekoliko rečenica sposoban minuciozno portretirati nečiju osobnost – Berardi riječju izvanredno prikazuje karakter i temperament ljudi, što je Milazzu vjerojatno olakšavalo crtački rad. Tako i u „Osuđenicima“ imamo veoma realno prikazane likove koji su, naravno, obojani sivom bojom. Najpozitivniji likovi u kaznionici su upravitelj koji neuspješno krije svoje homoseksualne sklonosti te doktor kojem je iskreno stalo do zatvorenika. Začudo, u kaznionici nema koljačkog rivalstva među kažnjenicima, međusobno se pomažu i tješe u trenucima očaja, što pojedinim stražarima posebice smeta pa Ken ubrzo, htio on to ili ne, privlači pažnju čuvara Cohena koji ga redovito kažnjava. Slična je priča prisutna i u filmu Hladnokrvni kažnjenik, tamo je Luke također smješten u samicu i uvijek je pod budnim okom čuvara koji je u među svom silom zatvorenika zapravo pravi negativac. Nije tajna da se Berardi nerijetko služio filmovima tijekom pisanja priča o Parkeru i ne bih se začudio ako je Hladnokrvni kažnjenik bio jedan od izvora inspiracije.

Neočekivani obrati prisutni su u „Osuđenicima“, Berardi je očekivano nepredvidljivi graditelj priče, uvijek iznenadi čitatelja na kraju, a Milazzo se, kao i uvijek, pokazao kao briljantan crtač – doduše, njegov crtež se s vremenom mijenja, nije detaljan kao u prijašnjim epizodama, što mu samo dodatno ide u prilog – bit će da se drži formule „manje je više“, jednostavnijim crtežom dočarava nam sumornu atmosferu kaznionice u tolikoj mjeri da u jednom trenutku čitatelj pomisli kako je Berardijev tekst zapravo samo ukrasni višak. Istinabog, Milazzov crtež najčešće može govoriti bez riječi, ali ipak je nepotpun bez Berardija, postoji neka pripovjedna magija u Berardijevim pričama, dijalozi koje vode njegovi protagonisti nisu isforsirani, nisu odglumljeni, već kao da su preuzeti iz neke stvarne kaznionice, uz malo truda možete zamisliti boju glasa Berardijevih likova, osjetiti hrapavost ili podrhtavanje u njihovim glasnicama.

Berardi tretira svoje likove kao glazbene instrumente, svakom od njih daje priliku za solo nastup. Ken nije uvijek u centru priče, Berardi značajno mjesto daje sporednim likovima pa se tako epizoda „Osuđenici“ sastoji od nekoliko manjih priča koje se na kraju maestralno spajaju u jednu. Saga o Parkeru tek prividno završava u floridskoj kaznionici. Ne zna se hoće li i koliko će Ken ostati u njoj, hoće li izdržati prirodne i naknadno stvorene uvjete za opstanak u kaznionici, hoće li njegov posinak Teddy doći do kaznionice i vidjeti Kena, ne zna se hoće li sudski postupak biti pokrenut nanovo – naprosto postoje pitanja na koja Berardi i Milazzo tek trebaju odgovoriti novim knjigama. Hoće li Ken ponovno postati slobodan građanin, makar pod stare dane ili će dočekati smrt pod floridskim suncem pišući pustolovne priče? Čitatelji imaju pitanja, dok konačne odgovore imaju autori. Epizoda „Osuđenici“ završava, ali pravi kraj o Kenu ostaje nedorečen, što će reći da kraj nije nužno uvijek kraj.

Bilo bi u najmanju ruku nepošteno da Milazzo i Berardi ne pruže Parkeru dostojan kraj – bilo bi to nepravedno prema Parkeru, čitateljima, ali i prema njima samima kao autorima. Do kraja jednom mora doći, a hoće li on biti sretan ili nesretan, svejedno je, mada po svim zakonima logike i srca Ken zaslužuje sretniji, bezbrižniji kraj.

10, 9, 10, 9

05.09.2011
    22:14:00 sati

10, 10, 10, 10

Jos jedna vrhunska epizoda.  Pa boze dragi, ima li uopste bilo koji drugi serijal ovoliko remek djela kao ovaj?  Nisam stvarno mislio da se mogu napravit dvije fantasticne zatvorske price u jednom serijalu (posle epizode "Dasak Slobode"), ali ovdje je Berardi ponovo stvorio nesto nezaboravljivo.  Stavise, crtez mi se puno svidja, iako ga nije Milazzo crtao.  Emotivna prica, veoma tuzna, koja pokazuje Americke zatvore u Floridi bas onako kakvi jesu: okrutni.  Likovi su nezaboravni, prica originalna, naslovnica fenomenalna.  Kao najbolji zatvorski film na svijetu, "The Shawshank Redemption", i ovaj strip ce vas ostaviti bez daha.  Sve je vec receno... fenomenalan rad!

06.09.2011
    02:25:00 sati

10, 10, 10, 10

Maestralno!

11.09.2011
    19:08:00 sati
    Srdjan999

10, 10, 9, 9

I tako, jos jedna zatvorska prica, tako slicna, a tako drugacija od predhodne. Ja sam u onoj grupi (manjinskoj, verovatno) koja misli da je "pozni" Ken (nakon izlaska iz Bonelija) - onaj pravi, autori su se razmahali idejama, scenariji nisu bili ograniceni na standadni format od 96 strana, moglo se ici u "ekstreme" (Berardi je vec u nekoliko navrata imao homoseksualce u epizodnim ulogama, ovde je otisao i korak dalje) i uistinu bi bila prava steta ako nam autorski dvojac ostane duzan kraja ovog serijala. Naposletku, nije u redu prema samom Kenu, a ovi specijalci jasno pokazuji da ideje nisu presusile i da ima jos puno prica koje cekaju da budu nacrtane. Mi citaoci smo strpljivi, problem je vreme koje neumitno prolazi .

02.11.2011
    19:27:00 sati
  • Ukupna ocjena 87%

8, 8, 10, 9

Meni možda malo slabija priča od KP 74 Dašak slobode ali svejedno vrlo dobra.

23.05.2012
    11:48:00 sati

10, 10, 10, 10

Čitajući ovu odličnu priču, uz predobar crtež, imao sam na momente osjećaj kao da sam i sam tamo na tom suncu, sparini, kiši… Još jedan od bisera serijala.

24.04.2013
    12:30:00 sati

9, 9, 10, 6

Ne spada mi u sam vrh jer nije originalna tema, Berardi je pokupio ideju iz nekoliko filmova. Papillon mi pada na pamet, zbog sličnog mista radnje... Recenzent navodi Milazza kao crtača ako sam ja dobro shvatio jer o Frisendi nije reka ni rič, a on je ovo odlično nacrtao. Ni početni dio o Robertu Redfordu mi nije napet jer mislin (nisan 100% siguran) da nisan pogleda nijedan njegov film. Taj glumac mi je užasno dosadan.

22.10.2014
    17:28:00 sati

10, 10, 10, 9

17.02.2015
    11:47:00 sati

9, 9, 9, 9

Ovde, pored ostalog, provejava i atmosfera iz filmova Franka Darabonta, rekao bih; ne kao u Dašku slobode, ali u tom traženju (ili stvaranju?) jedne posve drugačije slobode - da. I to su B. i M. konačno zaokružili u Kamo jutro pružilo se, a Ken dobio odgovarajući kraj...

Osuđenike odlikuje jedan malo poznat oblik izolacije, koji autori dočaravaju na neponovljiv način. Sjajna priča!

20.10.2015
    22:03:00 sati