Staza divova

Ken Parker

KP FIB 35 | 96 str.

U pokušaju da dostavi namirnice i stoku kopačima zlata u Surpriseu, izoliranom gradiću u Britanskoj Kolumbiji, Kenu se pridružuju snagator Franz Magnus i njegov impresario Harry Showe. Na putu će susresti i Ernu Schurer, koja također putuje u mali gradić kopača kako bi posjetila zaručnika koji joj se nije javio godinu dana. Na putovanju ih čekaju teška iskušenja u vidu oštre zime, gladnih Indijanaca i drugih kopača koji se žele dočepati dragocjena tereta.

• Staza divova
    KP FB 35
  • Staza divova
    KP LMS 571
  • Vitezovi sjevera - Staza divova - Pravo i krivo
    KP SA 12

• Il sentiero dei giganti
    KP SR 35

• Izvorno je priča objavljena u studenome 1980. Kod nas je objavljena 1984. u Dnevnikovoj ediciji LMS, #571, ali s improviziranom naslovnicom i izbačene dvije stranice; 84 i 90, a Fibra ju objavljuje u svibnju 2007.
  • Prva suradnja Berardija i Sclavija. Sclavi je scenarist svoje druge i posljednje priče u Kenovom serijalu; 41 “Dame sumnjiva morala“.
  • Ciantijev treći i posljednji grafički rad na serijalu. Prve dvije priče; 23 “Kraljica Missourija“ i 29 “Veličanstveni revolveraš“ odradio je samostalno, dok je ovu odradio u suradnji s Milazzom koji uskače od posljednje trećine priče (str. 63/96).
  • Vrijeme radnje priče odvija se zimi 1876.
  • Surprise, gradić u Britanskoj Kolumbiji (provincija na zapadu Kanade), u koji putuju naši junaci, danas je grad duhova (ghost town).
  • Str. 36 i 90, Ken pjevuši baladu “The Cowboy's Dream.“
  • Str. 40, Ken i Franz kratko razmjenjuju informaciju koje su knjige čitali od Nathaniela Hawthornea, američkog književnika (1804.-1864.). Ken je čitao roman “Mramorni faun“, Franz njegov najpoznatiji roman “Skrletno slovo.“ Inače je ljubav prema čitanju u Kenu potaknula lady Barbara Huntington Scott, u priči 33 “Myladi.“
  • Str. 43, način na koji je Erna upala u njihovo društvo podsjetit će vas na scenu iz Sturgesova klasika “Sedmorica veličanstvenih“, kada se mladi Chico pridružuje revolverašima.
  • Lik snagatora Franza Magnusa Cianti je nacrtao po Arnoldu Schwarzeneggeru, legendi i dominatoru bodybuilding scene sedamdesetih godina prošlog stoljeća, najmlađeg- 23 godine je imao kada je prvi put osvojio prestižnu titulu Mr. Olympia, a osvojio ju je sedam puta (od toga šest puta uzastopno, 1970-1975. i 1980. ) i pet titula Mr. Universe. O njegovim sportskim uspjesima snimljen je 1977. godine dokumentarac Pumping Iron koji mu je osigurao još veću prepoznatljivost i otvorio nove prilike. Američki glumac austrijskog porijekla koji je utjelovio akcijske heroje u nizu filmova iz osamdesetih na kojima je odrastala moja generacija: Conan barbarin, Conan razarač, Commando, Predator, Terminator, Totalni opoziv, Trkač, Crveno usijanje, a bio je i guverner Kalifornije u periodu od studenoga 2003. do siječnja 2011.
  • Najpoznatiji najjači ljudi koji su hodali zemljom i ostavili svoj trag u povijesti su Louis Cyr, Louis Uni, Marijan Matijević, Eugen Sandov i drugi. Danas, ekvivalent tim proslavljenim snagatorima su powerlifteri i strongmani koji imaju svoja natjecanja.

Giovanni Cianti fenomen je u svijetu stripa. Kojeg ste crtača stripova vidjeli da u jednom periodu svoga života izlazi na pozornicu i pod svjetlima reflektora izlaže svoje skladno razvijeno i mišićavo tijelo publici i žiriju u nadi da će s “Front double biceps“, “Front spread lat“, “Crab“, “Front side cheast“ i ostalim natjecateljskim pozama osvojiti titulu talijanskog prvaka u bodybuildingu? Cianti je stara škola bodybuildera iz zlatne ere tog sporta sedamdesetih godina prošlog stoljeća kada su na pozornicama dominirala estetski skladno razvijena tijela. Srce, posvećenost, sati treniranja, tone željeza, znoj, isklesali su tijela planetarno popularnih bodybuildera (naravno, uz koju injekciju anabolika).

Uz nezaobilaznog Arnolda, ondašnju scenu su proslavili i Frank Zane, Sergio Oliva, Franco Columbu, Lou Ferrigno (Hulk), Bob Paris i ostali. Bodybuilding je nesumnjivo Ciantijeva velika ljubav, veća i od one crtačke kada je na dvije trećine ove epizode prestao crtati i ostatak posla preuzeo je Milazzo, a Cianti se posvetio trenerskom pozivu i pisanju niza knjiga, članaka i eseja o načinu treninga i prehrane u bodybuilding svijetu. Iz njegove ranije sportske karijere jasno je zašto je crtao ovu Kenovu priču, jer Cianti je od malih nogu bio sportski orijentiran, sport mu je upisan u genetski kod preko majke i oca.

Franz Magnus jedan je od onih “kenparkerovskih“ likova koji me je kupio na prvu, i izgledom, i poslom kojim se bavi i svojom blagom naravi unatoč herkulovskoj snazi. Franz je snagator koji uživa svoju snagu pokazivati raznim atraktivnim predstavama; lomi lance, diže stotine kilograma utega impozantnom lakoćom, zauzdava konje svojom sirovom snagom, a Cianti je nacrtao Franzov lik po legendi bodybuilding scene-Arnoldu Schwarzeneggeru. U vrijeme nastajanja ove priče Arnold nije bio proslavljeni glumac, a uloga Conana koja ga je vinula u najslavnije akcijske glumce osamdesetih još nije bila realizirana, već je Cianti lik Franza posvetio najuspješnijem sudioniku na prestižnom Mr. Olympia natjecanju, i nesumnjivo, svom bodybuilding idolu.

Uz Berardija, scenarist ove priče je i Tiziano Sclavi. Možda ste, kada ste krenuli s čitanjem, očekivali neke njegove elemente koje je usadio u Zagorov, Dylanov, Traper Kerryjev, pa i Mister Noov svijet. Čudovišta, halucinacije, noćne more, nezaobilazne su postavke kada govorimo o njegovom pričama. Priča je rađena po Berardijevom predlošku pa tako Sclavijevih prepoznatljivih elemenata horror fantastike nema. Priča je simpatično jednostavna, ali nipošto dosadna. Naglasak je dan na rušenje stereotipa i međuljudske odnose. Jedan općeprihvaćeni društveni stereotip o snažnim ljudima, posebno builderima, da su obični praznoglavci i neuki ljudi, Tiziano ruši kroz odličnu interakciju Kena i Franza, u dijalogu o djelima koje je napisao Nathaniel Hawthorne. Izabravši baš tog književnika, Berardi nimalo nije pogriješio, jer pisac, kroz neke svoje romane povezuje humor i sentimentalnost, baš kao što su povezani u ovoj priči. Ponekad kroz Franzove riječi, ponekad kroz njegovu neverbalnu komunikaciju, unatoč njegovoj herkulovskoj snazi i izgledu koji potpada pod stereotipe, brzo shvatite da pred sobom imate čovjeka od krvi i mesa, čovjeka koji voli i želi biti voljen i prihvaćen.

Hawthorne se ponekad u svojim romanima fokusirao na moralni čovjekov pad, i upravo u liku impresarija Harryja, naći ćete oličenje jednog takvog klasičnog Nathanielovog posrnulog lika. Harry se pobrinuo da ne ostane sve u humorističnom tonu. Njegov grijeh i moralni pad najdublje su razrađeni dio ove priče. Od isprva simpatičnog sportskog menadžera, brzo dobivate lika koji pokušava namjestiti poraz Franzu, kako bi isplatio svoje kockarske dugove. I ne samo to, on ugrožava živote svojih suputnika jednom grubom izdajom pri kraju priče. Harryjevo moralno posrnuće i izdaja govori o tragičnoj ispraznosti čovjekove težnje da bude prihvaćen, jer i Harry želi biti voljen, još od malih nogu, kada je proživljavao vršnjačko nasilje i izrugivanje. Ali, za raziku od Franza, koji je poštovanje stekao svojom snagom, Harry je neugledan, sitan čovjek, koji se mora služiti lažima i prevarama.

“Skrletno slovo“, Hawthorneov roman koji govori o Hester Prynne, puritanki koja u muževljevoj odsutnosti zatrudni s drugim, sablažnjavajući tako “čistu“ puritansku sredinu, nije slučajan Berardijev odabir za Franzovu lektiru. Erna, koja putuje u Surprise kako bi saznala sudbinu svoga muža koji joj se nije javio godinu dana, ima sramežljivog obožavatelja. Franz se boji da je, izjavivši joj ljubav, ne bi u očima drugih stigmatizirao kao preljubnicu. Visoki ideali koje taj snagator gaji prema čistoj i plemenitoj ljubavi između dvoje ljudi, suočili su i njega i Ernu s banalnom stvarnosti na kraju priče u kojoj se saznaje razlog nejavljanja Ernina supruga.

Za kraj, moram se dotaći i crteža. Na prvu sam pomislio da je prava šteta što Cianti nije završio kompletnu priču. Uskakanjem Milazza u posljednjoj trećini narušen je dojam Ciantijevih čistih, jasnih i punih linija, ali je dobiveno nešto drugo. Dobivena je sirova, divlja i razarajuća Franzova snaga i narav koja eksplodira na stranicama 82/85 izazvana smrtnom opasnošću i smrtnim ranjavanjem prijatelja. I tu Milazzov grubi crtež savršeno odgovara, jer ne mogu zamisliti Ciantijevog Franza u takvoj vrsti akcije, odudara od dojma blagog i plemenitog diva kakvog nam je Cianti predstavio.

KP FB 33 Milady

KP FB 37 Kronika

9, 9, 9, 9

Odlicna epizoda. Harry i Franz su dobri likovi, oba sa psiholoskim problemima koji ih kreiraju u prave ljude, a ne samo likove u strip knjizi. Crtez je super, a pogotovo naslovnica, a i naslov "Staza Divova". Ona scena kad Harry umire, is sjeca se svog djetinstva, kad je bio mail i kad su mu se djeca rugala, pa kad mu mati pjeva uspavanku... i onda dobijemo flash forward kako umire kao stari covjek... to je sve fenomenalno uradjeno. Jos jedan dokaz da je Ken Parker vrhunski strip, jedan od najboljih iz bilo koje izdavacke kuce.
    21.01.2018
    22:52:00 sati

9, 9, 9, 9

Kada bih se malo potrudio mozda bih se i setio datuma kada sam ovu epizodu kupio na kiosku. Eno je jos uvek u kolekciji iako je u medjuvremenu stiglo i luksuzno izdanje F/L, kakvo ovaj veliki serijal i zasluzuje. I tada, a nije se nista puno promenilo ni puno godina posle, ova epizoda je budila razlicite emocije. Čovek div, blato i sneg, suze... Ali i kraj koji budi nadu.

22.01.2018
    08:22:00 sati

7, 7, 9, 9

Sasvim ok epizoda. Nema ništa novog i spektakularnog što već nije viđeno.

22.01.2018
    15:51:00 sati

8, 8, 9, 9

Odlični su priča, crtež i naslovnica.

22.01.2018
    20:39:00 sati

9, 8, 8, 10

Vrlo lijepa, fluidna i poetična priča. Šteta što je Milazzo nije crtao otpočetka. Ciantijeva grafika sa svojom asimetričnom perspektivom je osebujna, ali nedostaje joj Milazzova poetičnost u slikanju emotivnih stanja likova. No, u svakom pogledu ovo je vanserijska strip-priča.

30.01.2018
    21:29:00 sati
    Godot

6, 7, 8, 7

Jedna od retkih epizoda u serijalu sa minimalnim body countom (ako se ne varam, jedino Ranchero stoji na nuli po ovom pitanju). Moram priznati da se skoro nicega nisam secao i utisak je da je ovo jedna solidna i pitka epizoda sa zimskim ugodjajem koja se lako cita. Mozda danas deluje kao nesto vec vidjeno, ali sam siguran da je u periodu kad je objavljena svakako bila neuobicajena, u najmanju ruku. Ono sto pokusavam da provalim je Sclavijev udeo u scenariju, ali mi ne ide, sve Berardijeve postavke su vidljive, bas me zanima sto je Tic dodao. Ciantijev crtez mi je i ovde odlican (osim poteskoca da pogodi Kenovo lice) i podatak da je napusto crtanje bas na ovoj epizodi da bi se posvetio body buildingom mi je bas, wow. Trivia nad triviama :) I jasno se vidi da je Milzzo uskocio da bi se sustigao rok, osecaj zurbe i nekompletnog crteza je vidljiv iz aviona pa je zato i ocena sveukupnog crteza za broj niza.
    31.01.2018
    07:52:00 sati
  • Ukupna ocjena 97%

10, 10, 9, 10

Ni jedna Kenova epizoda nije prosječna, već je svaka pravo remek-djelo. Jedino mi se ponegdje ne sviđa baš Kijantijev crtež, na nekim scenama sa pahuljicama teško je razaznati o čemu se radi.

08.03.2018
    18:59:00 sati
    miljacka

8, 8, 8, 8

Odlična priča, eh, kada bi danas u SBE znali ili htjeli raditi ovakve stvari s bilo kojim junakom...

04.07.2019
    08:56:00 sati

8, 9, 7, 10

Editovano u 18:18

U ovoj priči najviše me je razočarao crtež. Cianti mi se više svideo na prethodnim radovima mada ovde nije loš, ali Milazzov nastavak je zbrzan, štur i mestimično ogavan. Razočaran sam, naročito kako je u scenama akcije nacrtan Franz. Poklonjena sedmica za crtež i to zahvaljujući Ciantijevom crtežu, inače bi bilo još gore.

S obzirom da se i sam iz hobija bavim bodibildingom i fitnesom, koje uprkos pozeraju smatram univerzalnim sportom koji jača ne samo  telo već još više duh i snagu volje (korekcija ishrane), i koji je bio popularan još u antičkoj Grčkoj (mada u blažem obliku) a danas ismevan kao nešto neprirodno, latentno-gej i površno (jer jelte na stranu što si ljubomorni mlohavac, ali tjelovježba je ispod tvog intelektualnog nivoa, ''to je za one nafurane bez mozga'')... tematika ove epizode mi se vrlo svidela. ''Otac'' i sin, Harry i Franz. Mala sloboda što je rađen po uzoru na Švarcija (možda želja bodibildera Ciantija i Sklavija koji voli omaže), a njegova uloga je da od priglupog romantičnog naivca postane neko ko je hrabar, ko sme da priđe devojci i ko ume da razmišlja za sebe. Scena Harijevog nesrećnog detinjstva nije prikazana tako da me naročito dirne, a ni ona scena kada paralelno u dva kadra vidimo Franza kao Harijevu majku kako bdi nad Harijem. Opkladio bih se da je taj deo pisao Sklavi. Uprkos toj kliše završnici (''imaćemo naša kola itd'' samrtna spika), postepeno sve gori odnos Harija prema Franzu iz ljubomore i ljubavnih razloga je svakako jača strana ove epizode. Naravno i Kenova šmekerska uloga, spava da bi pustio Franca i Ernu da ćaskaju, a posle ''na čemu hvala?''. Hehe stari provodadžija.

Istina da su se prvi bilderi javili nekoliko decenija kasnije, ali verujem da je i pre toga postojala preteča bodibildinga. Zapravo ljudi u antičko doba nisu bili glupi, verujem da su provalili da se što više dižeš - to ti više rastu mišići, tako da ne sumnjam da je bildera bilo i u staroj Grčkoj, Rimu... Možda nisu imali tegove (možda i jesu?) ali su svakako improvizovali - verovatno sa varijantama ruskog zvona i teških diskova. Ono što je izvesno je da je Franc ovde prikazan ne samo kao Švarcika u licu, već i u telu, a takav telesni obim nije moguće postići bez korišćenja debele suplementacije. U tom aspektu strip svakako nije realističan. Pritom je uz oskudnu ishranu divljeg zapada (severa) Francu bilo pakleno teško da održi toliku mišićnu masu. Nisu onda proteini iz mesa i jaja bili tako lako nabavljivi, a ni dostupni ni jeftini, pa su ljudi jeli šta su stigli. Ali neću dalje cepidlačiti niti to vidim kao nekakvu veliku manu stripu.
    Zanimljiva mi je scena kada Franc ustane u sred noći da vežba a Ken sledeće jutro pita Harija šta li je to Franc radio. Svako ko se imalo bavio fitnesom a dođe u stadijum kada ne vežba neko vreme, uhvati ga ''vežbačka nelagoda'' i ima potrebu da vežba kako ne bi izgubio teško stečenu mišićnu masu i ispao iz forme. Been there done that.
    Scena kada se Franc pita nije li prevelik a Ken komentariše svoj kukast nos - vrhunski! Franc možda deluje priglupo i stidljivo, ali ovim stripom autori pokazuju da je razvijeno telo samo maska, samo spoljašnjost, te da iza zverinjeg tela može da se krije jedna dobra, fina i neiskvarena a napaćena duša kakva je Francova. Autori su uspeli u prikazivanju tog kontrasta. A činjenica da se Franc pita da li je prevelik samo pokazuje da mu misli idu u smeru preispitivanja samog sebe - džabe ti sirova snaga kada svaki put iz straha od žene ideš ''dati stoci jesti''. Vremenom je naučio da se hrabrost bilduje isto kao i telo.
    Takođe mi je super (Berardijevska?) scena kada devojka nemica Ezra prisluškuje preko zida razgovor Kena i njegovih poznanika, i leže u krevet srećna zbog hepi enda. Slatko :)
    Što se završnice tiče, i ona je preslatka iako je sigurno mnogima bila bljutavo-romantična. Meni se svideo hepi end. Ne može uvek tragedija.
    Indijanci su fin detalj u ovoj epizodi - nema obične koljačine već se Ken delom iz nužde bratimi sa indijancima po cenu života, naročito upečatljiva scena kada Ken odluči da ne posluša indijance. To su ti detalji, te naizgled sitnice koje daju ovom stripu na šmeku.
    Kasnije deo sa onim bledolikima mi je okej po tome što nije bilo klasične akcije, već je prvo usledila psihološka igrica slamanja Harija, koga je ono grudvanje naročito dotuklo. Nije mi se recimo svidelo kada Franc preživi a pucano je na njega, pa ovog umalo davi golim rukama (ta scena je očajno nacrtana takođe!). Nekad scenaristi u Kenu naprave odlično iznenađenje kao ono sa indijancima, a nekad useru sa bespotrebnom akcijom gde negativci ispadnu potpuni luzeri.

Naslovna jedna od mnogih atmosferičnih koje oduševljavaju uprkos jednostavnosti scene.

08.08.2019
    17:56:00 sati
  • Ukupna ocjena 92%

10, 10, 8, 8

12.11.2019
    12:55:00 sati
  • Ukupna ocjena 78%

8, 7, 8, 9

Pozdrav svima. Upravo sam se registrirao ali već duže vrijeme tu redovito čitam. Rado čitam Kena ali kao i kod većine čitatelja u djetinjstvu nije bilo tako. Kod Kena mi se sviđa što je nepredvidiv i što se radnja odvija kronološki i što se može geografski locirati  Osvrnuo bi se na recenziju i prokomentirao dvije činjenice odnosno zanimljivosti. Radnja ovog naslova kao i prethodnog događa se u kanadskoj provinciji Saskatchewan u gradiću Milestone koji danas broji oko 700 stanovnika. Međutim grad pod tim imenom postoji tek od 1893. a ime je dobio po nadzorniku željeznice  koji se zvao C. W. Milestone (ovo sam pronašao na Wikipediji), a smješten je 60 km južno od Regine, glavnog grada ove provincije. Drugo je vezeno za recenziju u kojoj se spominje gradić Surprise u provinciji British Columbia. Udaljenost između ova dva grada iznosi čak 2 850 kilometara što nije realno prijeći u tom vremenu koje se odvija u stripu, a pitanje je može li se uopće jer između imamo i Stijenjak sa nekoliko tisuća n/m. U provinciji  Saskatchewan postoji  Surprise Valley, seoska općina oko 100 km južno od Milestonea na samoj američko-kanadskoj granici uz saveznu državu Montanu. Kenova iduća avantura se upravo odvija u Montani što bi onda značilo da je ova lokacija logičnija ako znamo da je na tom pretežno poljoprivrednom području i rudarstvo bilo zastupljeno.

16.01.2020
    11:38:00 sati
    Zavelim
  • Dexters

8, 8, 8, 9

Ova epizoda, kao i prethodna, podsjeća na raniji Kenov period što je definitivno po mom ukusu. Manje likova, bogat scenarij, kvalitetan humor. Posebno ističem vrckavo- enigmatski način kojim je prikazan ženski lik. Crtež na visokoj razini.

15.04.2020
    16:22:00 sati
    Dexters
  • Ukupna ocjena 79%

9, 9, 6, 7

Jako dobar i prilicno emotivan strip sa srecnim krajem... Na pocetku malo nejasan, te otkuda se pojavila ona zena sto je prisluskivala razgovor... A onda su otpocele nedace na putu za Surprise, i mnogo mi se svidja ozbiljnost i mudrost Kena kao junaka za razliku od vecine ostalih strip junaka. Iz njegovih postupaka se mnogo toga moze nauciti i shvatiti... Kada sam ocekivao da krenu precicom koju im je pokazao poglavica Indijanaca Ken vodi karavanu na drugu stranu predosjecajuci da se radi o prevari sto na prvi pogled nije tako obicnom citaocu izgledalo... Kenova dosljednost i upornost idalje briljiraju (iako svjestan neprilika u koje ce upasti jer je odbio da "proda" stoku banditima koja je bila namjenjena rudarima). Jako lijepo je prikazana emotivna strana sporednih junaka (Franza, Harija i Erne).

Jedino ne bi pohvalio crtez i naslovnicu koji su mi inace jako losi i ponekad tesko prepoznatljivi... Opet takav stil crteza se koristi u svakoj epizodi pa neka onda i ostane tako jer ipak ima i neke romantike u takvom nacinu crtana...

Naslovnica u izdanju Dnevnika i nije nista specijalna dok je Fibrina odlicna

18.05.2020
    01:05:00 sati