Santa Fe Express

Ken Parker

KP LIB 18 | 98 str.

Naš junak se našao u pogubnoj situaciji za svakog pravog skitnicu - mora čekati vlak. Društvo mu pravi skupina od četiri vojnika, s posebnim darom za kukanje o teškoćama malih ljudi, a dobro im ide i umakanje jezika u alkohol. Ipak je ovo pustoš New Mexica, a vlak kasni. Moglo je to sve da prođe kao bezbrižna i romantična okolnost koja će olakšati dosadno čekanje, ali- eksplozija u daljini. Znamo što slijedi, u sedla i galopom naprijed, prašina iza njih, a nevolje ispred.

• Santa Fe Express
    KP LIB 18
  • Santa Fe ekspres
    KP LMS 806
  • Nemilosrdni Butch - Duga, krvava staza - Santa Fe Express
    KP SA 6

• Santa Fe express
    KP SR 18

• Ova priča prvi put je objavljena u Italiji, u siječnju 1979. godine.
  • Nakon što se rastao s malom Pat u Sioux Fallsu, ovo je treća epizoda za redom koja se odvija na jugu SAD-a, precizinije na području Arizone, i New Mexica. Koja je sljedeća destinacija u životu našeg skitnice, pročitajte u sljedećem broju.
  • Početak radnje smješten je na kolodvoru grada Santa Fe. Riječ je o najstarijoj prijestolnici neke američke savezne države. U prijevodu sa španjolskog, Santa Fe znači sveta vjera. Veći dio New Mexica došao je pod američku upravu okončanjem rata 1848. god., dok je službeno postao 47. savezna država godine 1912.
  • U hrvatskim izdanjima prevoditelj je odlučio da bude što bliži talijanskom izvorniku, stoga je većina govora Emiliana ostala na španjolskom.
  • Četvrta priča koju crta Alessandrini, od ukupno šest.

Rijetko koji žanr je tako dobro adaptiran u stripu kao vestern. Strip traži junaka, a čini se da su odmetnici, lutalice i čudaci s Divljeg zapada odličan materijal. Nikad na istom mjestu, provodi pravdu „na svoj način“, prijatelj sa svima i s nikim, to je Ken Parker. Njegov stvaralac, Berardi, nije uvijek bio savršeno dosljedan u prikazu Kena kao junaka, ali to nije neobično za relativno duge serijale kao što je Ken Parker, zapravo serijal je izuzetno konzistentan u kvaliteti u usporedbi sa stripovima tog vremena (1979. god.). Ne treba zaboraviti na činjenicu da su strip i vestern u smislu filmskog žanra (gdje je ostavio i najprepoznatljiviji trag) imali sličnu prošlost. Naime, oboje su bili smatrani umjetnošću B produkcije, za zabavu manje zahtjevne publike. Bez obzira što su vestern filmovi našli svoj put do Oskara, a strip danas smatramo tzv. devetom umjetnošću, mišljenja sam da nipošto ne smijemo zaboraviti i na njegovu zabavnu i opuštajuću dimenziju. Želja za uveseljavanjem drugih jedan je od najplemenitijih motiva koji stripu daje dodatnu snagu, bez da ga lišava stvaralačke kvalitete. Upravo u Kenu Parkeru nalazimo sve ono što treba dobrom stripu: sadržajnost narativa uz malo, ili nimalo praznog hoda, uzbudljive sukobe inspirirane vesternom, i bogatstvo finog humora.

Ova epizoda je u znatnoj mjeri detektivska priča, dogodio se zločin, treba pronaći krivce. Mi kao čitatelji imamo privilegiju da pratimo zlikovce, vidimo njihove misli i planove, te s manjim ili većim divljenjem posmatramo kako Ken dolazi do smjernica u organizaciji svoje potjere. Skupina koja je izvršila pljačku vlaka je nemilosrdna, hladnokrvno su ubili svjedoke, a njihov vođa Bo Sullivan je jedan od onih koji ne želi dijeliti plijen s crvima. Tu je i njegov brat Peter, mlad, živčan, ali manje opasan, navodno je na mamu. Skupina zlikovaca se tako smanjila na dvojicu, ali čak i lopovi moraju biti pošteni s vremena na vrijeme, stoga je Bo smanjio i broj ljudi koji ga love. Inicijalno su bila četiri vojnika s Kenom, a sad je ostao samo jedan. Dakle, ravnopravan okršaj dva na dva, kao što priliči u vesternu.

Ken Parker u tandemu s Meksikancem, neki tvrde da je Ken u svome bitku Zagor, a sad to više nitko ne može poreći. Da bi ste djelovali u tandemu s junakom morate i sami biti pomalo junak. Emiliano to i jest, ljubav i odgovornost prema svojoj brojnoj obitelji projicira i na druge kojima je pomoć potrebna, hrabar je, ne boji se teškog rada, ali ni metka. Činjenica da je Meksikanac i da često ubacuje izraze na španjolskom, daje mu i dimenziju posebnosti. Neobičan je trenutak kad Emiliano upita Kena vjeruje li u Boga. Ako čitatelj na trenutak zanemari osobna uvjerenja, i hladno razmotri Kenov odgovor, mogao bi uočiti stanovitu zrelost u odgovoru koji to zapravo i nije. Ovakvi detalji pokazuju koliko Berardi čvrsto drži uzde scenarija, bocka u dovoljnoj mjeri, ali ne dopušta patetiku i melodramu, što mu u prošlim epizodama nije uvijek išlo od ruke, ili mu pak nije bila namjera.

Kad govorim o sadržajnosti scenarija, onda su jedan on ponajboljih primjera sporedni likovi. Svaki od njih bi mogao biti intrigantna i neobična priča za sebe. Tu se naravno ističe Shirley Holls, ljepuškasta djevojka koju otac prisiljava na teški rad, i prostituciju, čak ju je i sam uzimao. Majka povremeno razbije tu monotoniju tako da joj odvali dobru pljusku, a ni rukovanje sačmaricom joj nije strano. Rezolucija ovog usputnog slučaja ponovno pokazuje zrelost u Berardijevom pisanju. Djevojka je dobila slobodu, ukazane su joj prilike, ali njena ličnost je disfunkcionalna, nema razvijene odgovornosti. Priča o Shirley formalno završava tako što odlazi s nepoznatim muškarcem, ali stvarni završetak možemo tek zamisliti. Neki su možda zamislili bajkovit kraj, ja nisam, sloboda je u stanju utopiti one koji nisu sposobni izaći iz identiteta žrtve. No, jedno je neizostavno - humor. Bilo da se radi o usputnim doskočicama, ismijavanju stereotipa, crnom humoru, ili kombinaciji svega navedenog, on je tu, uvijek pažljivo doziran i brižno raspoređen. Rezultat je takav da vam ni u jednom trenutku neće biti dosadno čitati ovaj strip.

Naglašavanje sporednih likova je dobrodošlo, doprinosi sadržajnosti priče, ali je i dvosjekli mač. Tu se nalazi i određeni problem u priči, a to je neupečatljiva uloga i prikaz Kena kao glavnog lika. Junak je on, van svake sumnje, složio je kockice mozaika i riješio slučaj, ali je u ovoj priči previše mlak, blijed, a opet nije ni hladni osvetnik iz sjene, čini se gotovo odsutnim. Nakon pročitanog u vividnom sjećanju mi ostaje Bo Sullivan, Emiliano, Shirley, dječak s ranča, čak i miš iz bordela. Znam da je Ken tu, ali nisam u stanju da mu pridružim nijednu pamtljivu scenu, ili snažnu rečenicu. Nedostaje mu vatre, i karizme.

Pogledaj se u zrcalo! Misliš da će ti porota povjerovati! (Ken)

Od čizme do zanatlije iz Alamosa, od ranča do pošte i pansiona u Silvertonu, svi putevi vode do bordela. Razonode nije bilo u izobilju na Divljem zapadu, izbor pada na kurve ili opijum. Autor se odlučio za ovo prvo, muški dio publike je zadovoljan, iako će jedina zabava biti zavirivanje kroz ključanicu. Bo Williams pokazao se kao oprezan i lukav neprijatelj, ali učinio je kobnu grešku jer se odlučio za bordel u istom gradu iz kojeg je poslao brzojav na ranč. Možda će neki ovo proglasiti i kao propust u scenariju, ali tko bi očekivao da će neki tamo Ken Parker biti toliko uporan. Nije šerif, nije bounty hunter, bori se za pravdu, ali ne uočavamo značajno sažaljenje nad ubijenim nevinim ljudima, a završni obračun prolazi hladno, uz malo ili nimalo riječi. „Ken Parker je nesposoban da bude junak“ rekoše neki mudri ljudi, ali to ne može biti dalje od istine. Ken je savršeno sposoban za to, inteligentan je, neustrašiv, najbolji tragač, najbolji strijelac, možete ga savladati iz zasjede, ali pružite li mu tek djelić prilike on će vam presuditi. Tu se nalaze Berardijeve zablude, on se opire ovim darovima, umjesto da se sladi s njima.

Nitko ne može sporiti da je Milazzo crtački vrh serijala o Kenu Parkeru, Maraffa bi bio moj drugi izbor, dok relativno nisko treće mjesto zauzima Alessandrini - grafički autor ove priče. Mnogima je poznatiji po radu na serijalu Martin Mystere, gdje zauzima jednako poštovanje kao Milazzo u Kenu. Alessandrinijev stil u Kenu ima više divljeg u sebi, pod utjecajem je Milazza, ali bez njegove gracioznosti. Ovo mu je četvrta epizoda koju crta, a ukupno ih je bilo samo šest. Konkretno u ovom broju je vidljiv pomak naprijed u odnosu na početne radove.

Zaključno mogu reći da se radi o vrlo dobroj priči, koju vrijedi pročitati. Nije dosadna i melodramatična, čak štoviše, uzbudljiva je, zanimljiva, duhovita, pa čak uspije i iznenaditi s nekim kadrovima na koje nismo navikli u nama omiljenom Bonelliju. Nedostatak je blijed prikaz glavnog junaka, ali bogatstvo sporednih likova, i kvalitetni dijalozi će biti dovoljna kompenzacija za većinu čitatelja.

KP LIB 17 Duga, krvava staza

KP LIB 19 Suvišan

7, 8, 7, 8

Tematika dugotrajne potjere za pljačkašima viđena je mnogo puta u Bonelli serijalima no Berardi je ipak napravio solidan scenarij tako da smo dobili prilično zanimljivu, ali nipošto spektakularnu, epizodu.Glavni razlog je dojam da je u potjeri za braćom Sullivan od trenutka kad samo Ken i Emiliano nastavljaju njihovim tragom sve dosta usiljeno. Jednostavno, klupko se prelako odmotava. Prvo, Emiliano na ranču one obitelji, gledajući u potkove, otkriva da su konji koje imaju kupljeni od Sullivanovih. Tu dobivaju i informacije o famozoj tvrtki "Webster" čije je čizme imao jedan od pljačkaša. Kad odu do tvrtke u Alamos Ken je razočaran jer kupca čizmi može saznati jedino putem njihovog serijskog broja. Tu uskače Emiliano koji je, na Kenovo čuđenje, usprkos tadašnjim opomenama vodnika, uspio ukrasti čizme jednom od pljačkaša-pokojnika. Zatim putem serijskog broja otkriju da je kupac bio Meksikanac Manolo Mendoza što ih iznenađuje jer je iste nosio bijelac dok je Meksikanac ubijen nešto kasnije od strane Sullivanovih koji su odlučili da je plijen bolje dijeliti na manje dijelova. Međutim, istraga se nastavlja jer prodavač ima i adresu spomenutog kupca... kakvo pažljivo vođenje dnevnika prodaje! E onda je vrhunac viđeno na ranču odakle je kupac jer supruga vlasnika ranča, koji je također pljačkaš-pokojnik, a na kojem je Mendoza zapravo pomoćnik, sve daje Kenu na pladanj pa i sama ostaje iznenađena da je muž telegram dobio od nepotpisanog pošiljatelja iz Silvertona a ne neke mjesne banke u koju ju je uvjerio da ide. Ali tu nije kraj, u Silvertonu im je na usluzi i službenik iz pošte koji također uzima neki svoj dnevnik te otkriva ime osobe koja je poslala spomenuti telegram. Isti daje najbolju preporuku gdje potražiti pošiljatelja Bo Sullivana. I onda, gospođa Wilson otkriva našim junacima da su Sullivanovi bili malo vremena kod nje a onda otišli u javnu kuću u kojoj se i događa završni obračun te najbolje humoristične scene epizode. Alessandrini, kao i manje-više svi crtači u serijalu, teško podnošljiv ali već sam navikao. Naslovnica nije loša ali je bilo boljih motiva za nju od ovoga što vidimo. Naziv "Santa Fe Express" uz crtež Kena u bordelu ne ide.

29.07.2019
    20:55:00 sati
  • Ukupna ocjena 69%

7, 5, 8, 9

Solidan western, ali ništa više od toga. Onaj pokušaj humora u bordelu mi nije najbolje sjeo. Puno dailaoga se iz priče u priču ponavljaju. Recimo kada Ken kaže djevojčici koju spasi na farmi: "svako zaslužuje svoju priliku." Crtež mi je dobar. Kenove naslovnice su mi praktično sve odlične.

29.07.2019
    21:49:00 sati
  • Ukupna ocjena 92%

10, 10, 8, 8

SAVRŠENO ! Sve epizode Kena Parkera su izvrsne pa tako i ova. Izdanje STRIP AGENTA zadovoljava svaki ukus, izgledom, cijenom, tempom izlaženja, sadržajem čak 3 epizode...kronologijom... Šteta što ZAGOR nije ovakve sreće nego, nažalost, unatoč statusu teškog BRENDA, još uvijek nije doživio kronološko kiosk izdanje. Imamo Kena, imamo, Priče s DZ, pa Texa ( nažalost u boji ), Alana Forda, Bleka ( doduše s užasnim naslovnicama ) pa Komandanta Marka ( nažalost prekinutog zbog pravnih zavrzlama oko autorskih prava ), Kita Telera ( nažalost s naslovnicama koje odbijaju ljude s ukusom ), Kapetana Mikija ( opet te katastrofalne naslovnice )... A ZAGOR ? Njega je NAJVIŠE ali to su tek neke bezvezne nove epizode... Doduše, nema još ni MR NO kronoloških kiosk izdanja ( osim onih iz LMS-a koji su prilično zbrljani i sfušani neoriginalnim naslovnicama).

30.07.2019
    01:54:00 sati

8, 8, 9, 9

Jedna od epizoda iz Lms koju sam imao kao mali, ali nisam je se nikad rješio. Uvijek me zanimalo zasto je ovaj 'striček' na naslovnci tako tužan. Čak sam se svojevremeno dvoumio da li da napišem recenziju. Crtež Ambrosinija jako dobar, no ne i savršen za 10-ku. Priča ok, poznata. Scenarij naravno pun odličnih dijaloga. Emiliano,-jos jedan sporedni lik za pamćenje. Pun dobrote. Jedna od scena za pamćenje je kad zagrli malenog dječaka koji želi i misli da će mu se otac vratiti, a Emiliano kaže-naravno da će vratiti. Podsjeća me na Eskima. A vojnik i kaplar ->>Plave bluze!!  Odlična dosjetka i posveta tom komičnom western serijalu.

30.07.2019
    11:10:00 sati

9, 8, 9, 9

30.07.2019
    12:07:00 sati

8, 8, 8, 10

Meni je ova epizoda vise od siromastvu ljudi u divljem zapadu, i kako ih to tjera da postanu razbojnici, jer nema nikakve druge metode da se pare lagano zarade. Santa Fe Express je voz koji se na pocetku pojavlja na trenutak, i onda nikad vise u ostatku price; sve ostalo je potjera koju Ken vodi za banditima koji su ukrali vojne place. Njegov pratilac Emiliano je simpatican lik, i dosta nezaboravan. One fore kako on ima jedanestoro djece je super, a pogotovo ona scene pri kraju kad ponudi siromasnoj djeci $2000 da ne bi umrli od gladi. Dobra epizoda, vrlo solidna.
    30.07.2019
    13:25:00 sati

5, 7, 8, 8

Ništa spektakularno, ali miljama daleko od lošeg.Kao i obično kada je Ken u pitanju; priča ostavlja dojam, ali je daleko od najreprezentativnijih epizoda serijala.

30.07.2019
    16:51:00 sati

6, 6, 7, 7

03.08.2019
    03:29:00 sati

6, 7, 7, 9

Iako sam bio ubedjen da se secam svake Kenove epizode bar u tragovima, komentari u recenzijama me demantiraju. Kao i prethodne, i ove se nicega misam secao. Mada mi je ovde jasno zasto, klasicni vestern motiv- pljacka voza i potera za razbojnicima nikad nije bio previse zanimljiv za mene. No kako je ovo Ken, sporedne stvari cine ovu pricu interesantnom: socijalni statusu, nacini razbibrige i tako to :)

10.08.2019
    14:26:00 sati
  • lukaku44496