Suvišan

Ken Parker

KP LIB 19 | 96 str.

Narednik McCabe, nakon četrdesetogodišnje vojne službe, odlazi u mirovinu. Za njega pukovnik Whitaker ima posljednji zadatak, ali osobne razine. Povjerava mu ulogu pratitelja. Iz Fort Silla, zajedno s malom grupicom vojnika i trudnom pukovnikovom ženom Carol, narednik kreće u smjeru Wichita Fallsa. Istovremeno, Ken, koji se mora po službenoj dužnosti javiti u Fort Sill kao novi izviđač, dio puta prelazi s Harryjem i Natalie, bratom i sestrom koji putuju na farmu svoga oca. Njihov put ispreplesti će se nakon napada Kiowa.

• Suvišan
    KP LIB 19
  • Vrisak u zoru
    KP LMS 500
  • Suvišan - Priča o oružju i prevarama - Božji sud
    KP SA 7

• Un uomo inutile
    KP CW 16
  • Un uomo inutile
    KP SR 19

• Izvorno je priča objavljena u ožujku 1979. Dnevnik ju objavljuje 1982. s izbačene dvije stranice; 41, 86, i prvi kaiš na str. 88, drugi i treći kaiš na str. 89. Na str. 20, treća vinjeta, izbrisana je riječ bible, a čak su i y u riječi holy deformirali. Pazeći na ćudorednost omladine vrli dnevnikovci su izbacili i aludiranje na seksualni odnos poglavice i njegove skvo, str. 71 druga vinjeta, a trećoj vinjeti stranice 84 je docrtana zvijezda repatica. Libellus priču objavljuje u svibnju 2005.
  • Dnevnikovu naslovnicu nacrtao je Marinko Lebović, a originalnu su upotrijebili za priču “Apač Čato“, LMS 597.
  • Objavom ove priče Dnevnik je obilježio petstoti broj LMS edicije, pokrenute u ožujku 1968.
  • Inače je priča, pogotovo kroz prvih dvadesetak stranica, Berardijeva posveta Fordovom filmu “Nosila je žutu vrpcu“. Kraj priče je također posveta još jednom Fordovom filmu; “Tri kuma“.
  • Str. 63, zadnja vinjeta, narednik se pita otkud šverceru oružja najmodernije vojne puške. Na to pitanje Berardi je odgovorio u idućoj priči, onoj o oružju i prijevarama.

U klasičnu tematiku Divljeg zapada obrađivanu u Kenovim pričama često su ubacivane teme o rasizmu, nejednakosti, homoseksualnosti, borbi za radnička i ljudska prava, a čak i biološki proces starenja i posljedicama koje donosi našao je svoje mjesto u serijalu. U priči “Veličanstveni revolveraš“ pojavljuje se ostarjela i slabovidna legenda Divljeg zapada, Wild Bill Hickok. U priči “Narod Ljudi“ Berardi je Kena i nas suočio s jednim morbidnim eskimskim običajem, ostavljanjem starih ljudi da ih divljina dokrajči. Iz današnjeg civilizacijskog kuta gledanja tako nešto djeluje bešćutno, ali senicid ili gerontocid je u različitim vremenskim periodima bio prisutan u gotovo svim kulturama. Kažu neki da je stara srpska izreka 'zreo za sekirče' ostala kao podsjetnik na davna vremena kada su Srbi upražnjavali jedan krajnje morbidan običaj pod nazivom lapot. Kada muškarac navrši 60 godina postaje teret za kuću i obitelj, pa je na sinu ili najbližem muškom srodniku bilo da ga odvede u planinu i ritualno ubije, udarajući batinom, sjekirom ili maljem po pogači koju je starac držao na glavi. To je simboliziralo da više nije dostojan hljeba, a samim time ni života, jer više nije u stanju privređivati i njegovo uzdržavanje postalo bi prevelik teret. Običaj se, kažu, zadržao skoro do kraja 19. stoljeća, kada je zakonom zabranjen. Antropolog Bojan Jovanović, autor knjige 'Tajna lapota', upozorava da je riječ tek o priči s dubljim psihološkim konotacijama i preventivnom socijalnom funkcijom. Ovaj mit je odavno prisutan u folklorima raznih naroda i predstavlja etičku poruku da se takav čin nikada ne smije vršiti'.

Bio senicid mit ili ne, nije toliko bitno, pitanje je kakav je danas odnos prema starim ljudima? U današnjim modernim vremenima stari ljudi su dovedeni do krajnje bijede i socijalne degradacije, i izgleda da se ništa nije promijenilo jer nekim obiteljima starci su i dalje uteg. Čovječanstvo je evoluiralo od vremena ostavljanja staraca u divljini pa ih se danas ostavlja u staračim domovima, vodeći se onom; brigo moja prijeđi na drugoga, a ponekad iz domova dolaze stravične priče o psihofizičkim zlostavljanjima. Nije rijetkost da stari ljudi izvrše samoubojstvo. Osjećaj beskorisnosti, uzaludnosti daljnjeg života, pa i zanemarivanja, tjera ih na taj krajnji čin. Zar nije žalosno da se Obiteljskim zakonom mora definirati obveza djece da se brinu o svojim starim roditeljima?

Starenje je nezaobilazan i nepovratan proces i svi ćemo se mi suočiti s neugodnim biološkim simptomima starenja, a možda od svih najteže će nam pasti psihološki; osjećaj beskorisnosti, možda i odbačenosti od zajednice. Upravo se tako osjeća junak ove Berardijeve priče. Ne Ken, jer za jednog tridesetogodišnjaka ne možemo reći da je star i beskoristan. Narednik McCabe časno je odslužio četrdeset godina u američkoj vojsci i dočekao zasluženu mirovinu. Ali on ne želi biti umirovljenik pa je podnio molbu da služi vojsci kao civilni izviđač, ali vojnim glavešinama je to jedna birokratska gnjavaža i bešćutnim potpisom zapečaćuju narednikovu sudbinu. Doduše, pukovnik ima još jedan zadatak za penzioniranog narednika. Na putu prema Wichita Fallsu otpratit će trudnu pukovnikovu suprugu Carol, ali na putu ih čekaju teška iskušenja. Kiowe su na ratnoj stazi.

Berardi nam je donio jednu alegorijsku priču o mladosti i starosti, rađanju i umiranju. Namjernim izbjegavanjem dijaloga, i kroz vizualno Milazzovo pripovijedanje, promatramo starog narednika nad grobovima najmilijih, a opadajuće lišće najavljuje jesen narednikova života. U drugom pak, skoro na samom kraju priče, rađanje novog života najavljuje se u izlasku sunca. Naravno, između ta dvije jake alegorijske sekvence imate čitav niz događaja koji se isprepliću i utječu na sudbine likova. Priča je svedena na klasične vestern elemente u koje su uključeni Indijanci na ratnoj stazi, u ovom slučaju pleme Kiowa pod vodstvom Ohiyeste, vojska i krijumčari oružja. U svom tom vrtlogu zbivanja naći će se i Ken, a način na koji je Berardi ovdje zavrzlamu uradio, genijalan je. Ni u krajnoj primisli mi nije bilo kakvu će ulogu Kenovi suputnici, Harry i Natalie, odigrati u razvoju priče i povisiti tako uloge u ovoj partiji.

Osamnaestogodišnja Natalie i mlađi brat Harry putuju na mali ranč koji je sagradio njihov otac (upoznat ćemo i njega s vremenom), a društvo im pravi Ken koji je na putu u Fort Sill, i uskoro nailaze na poprište okršaja. Nekoliko vojnika iz pratnje je ubijeno, pukovnikova trudna supruga Carol je oteta, a jedini preživjeli je lakše ranjeni narednik McCabe. Udružuju snage kako bi oslobodili Carol, i tu se dešava jedan odličan i nepredvidljivi salto mortale koji će utjecati na daljnji razvoj radnje i sudbinu likova.

Fordov film iz’49 “Nosila je žutu vrpcu”, a ova Berardijeva priča je posveta tom legendarnom filmu u kojem glavnu ulogu tumači John Wayne, fokusira se na američku konjicu. I u ovoj je priči fokus na konjici, na prvih dvadesetak i zadnjih nekoliko stranica. Upoznajemo nekoliko vojnika koji nisu bitni za daljni tijek radnje, oni su katalizator do glavnog protagonista, vremešnog narednika McCabea. Kroz postupke u akciji i dijaloge između njega i Kena, narednik će prvenstveno sebi dokazati da je tvrda kost koja će protivnicima zapeti u grlu.

Unatoč sumornosti koja proizlazi iz naslova priče, pogotovo originalnog (Beskorisni čovjek), i općenito tematike o starenju i napuštanju, ova Berardijeva priča i nije toliko pesimistična, čak bih rekao da je rađena u jednom polušaljivom tonu. Događaji u selu Kiowa odišu takvom situacijom, unatoč opasnosti u kojima su se našli protagonisti priče. Ovdje se istakla Ohiyesina skvo, nositeljica tih odličnih sekvenci, prikazujući tako “divljake” kao i sve druge ljude, s osjećajima, pa bio taj osjećaj i ljubomora usmjerena na drugu ženu, u ovom slučaju Carol, a poetska pravda koja je stigla švercere oružja je nekako komično odigrana, unatoč tragičnoj završnici za njih.

Dijalozi Kena i narednika o starenju i osjećaju beskorisnosti i odbačenosti od zajednice sažeti su u metaforičke uzrečice, i zahvaljujući njima narednik će prihvatitit svoju sudbinu zaključivši da je odlazak u mirovinu neizbježna, ali i pravedna stvar za isluženog vojnog veterana. Taj dvoboj dijalozima predstavlja smjenu generacija, a nesumnjivo je da narednik i Ken mogu štošta naučiti jedan od drugoga, i to je srž priče, poruka koju nam Berardi šalje. Prihvaćanjem svoje sudbine narednik ujedno pristaje i na jednu vrst društvene marginalizacije, a u konačnici gledano, sve nas čeka slična sudbina.

Sve sam više uvjeren da bi naslov “Suvišan” bolje odgovarao Kenovoj posljednjoj epizodi, onoj s poetičnim naslovom “Kamo jutro pružilo se”. Berardi i Milazzo donose nam kraj jednoga junaka nakon dvadesetak godina šutnje. Svi znamo da je Ken završio na teškoj robiji. Ali, i iz zatvora se mora izaći. Netko u mrtvačkom sanduku, netko na nogama. Ken je izašao kao starac i sada se postavlja glavno pitanje: Kako se osjeća čovjek koji nakon dvadesetogodišnje teške robije izlazi na slobodu, ima li u tom čovjeku volje, nade i snage za novim početkom?

Kako smo Kenov životni put pratili u nekoliko cikličkih krugova, tako se postavljalo pitanje kako će Berardi završiti priču o Kenu. Dva su se izbora nametnula sama po sebi; prijelaz u novu fazu Kenova života ili … Nije li ostarjeli Ken postao suvišan u Berardijevim i Milazzovim očima?

KP LIB 18 Santa Fe Express

KP LIB 20 Priča o oružju i prevarama

9, 10, 10, 10

Stari Vic McCabe je stvarno odlican lik: ubjedljiv, mudar i nezaboravan.  Podsjeca me na John Wayne u filmu "The Shootist", i super je fora kako je on stari izvidjac ovcje koji polako krece u penziju, dok je Ken nova generacija, i onda jedan drugom pomazu svojim vjestinama.  Ohiyesca je dobar protivnik kao Indijanac, kao i ostali likovi, oni pokvareni otac i dvoje dijece, koji izdase Kena i Vica.  Stara kombinacija Berardi/Milazzo ovdje ponovo stvara savrsenstvo.  Epizoda odlicna, nema sta.

19.08.2018
    16:57:00 sati

10, 10, 10, 10

To je to. Zivot kakav nas okruzuje u jednoj svesci. Ken jedan jedini i neponovljivi.
    19.08.2018
    17:08:00 sati

10, 10, 10, 10

Bio jednom Ken Parker ...

19.08.2018
    17:56:00 sati
  • Ukupna ocjena 97%

10, 10, 9, 10

JEDNA OD TOP FIVE KENOVIH EPIZODA. IAKO JE IDEJA O ISLUŽENOM NAREDNIKU KOJI ODLAZI U MIROVINU PREUZETA IZ FORDOVA KLASIKA "NOSILA JE ŽUTU VRPCU", OVDJE JE TANDEM BERARDI & MILAZZO ATMOSFEROM VOJNIČKOG ŽIVOTA I PSIHOLOGIJOM NIZA BRILJANTNIH KARAKTERA NADMAŠIO I SAMOG FORDA. JEDNA OD ONIH PRIČA ZBOG KOJIH KEN NI NAKON 40 GODINA JOŠ UVIJEK NIJE - SUVIŠAN...

19.08.2018
    20:02:00 sati
    Godot

10, 10, 10, 10

Fantastičan strip.

19.08.2018
    21:45:00 sati

9, 10, 10, 9

Odlično, u stilu najboljih starih westerna. Jako lijepo i detaljno razrađena priča i psihološka strana likova. Zaplet bez greške!  Bravo Berardi! Crtež maestralan! Bravo Milazzo! Naslovnica po mjesečini, što se duže gleda, sve je bolja.

20.08.2018
    09:56:00 sati

10, 10, 10, 10

20.08.2018
    14:43:00 sati

10, 10, 10, 10

Ken u najboljem sjaju! Oduševio sam se prevodom naziva epizode kad je Fibra izdala (Un uomo inutile - Suvišan).

21.08.2018
    08:35:00 sati
    stripadzija

10, 9, 8, 10

Još jedna u nizu standardno veoma kvalitetnih epizoda. Ne slažem se sa Optijem, uopšte nije potrebno predznanje da bi se uživalo u ovoj epizodi (za razliku od Ljudi, stoka i junaci). Istina, zaista se čini da je dosta elemenata 'posuđeno' odnekud: ostareli narednik, ispraćaj, porođaj... Vic McCabe nije dobio preveliku minutažu u ovoj epizodi, ali svakako je akcenat na važnom aspektu njegove ličnosti: borbom sa starošću, prolaznošću, emocijama, teškom prošlošću (izgubio ženu i sina, koga u više navrata spominje)... Ukratko, borbom sa prihvatanjem sebe onakvim kakav jesi - star i umoran. Tu je dokazivanje sebi i drugima ništa do medveđa usluga. U tom pogledu vrlo emocionalna epizoda.
    Svidelo mi se i kako su ono dvoje simpatične dece povezani sa onom pričom o pobuni indijanaca (i njihov otac na kraju ispada krijumčar a oni završavaju tragično). Takođe je za svaku pohvalu scena sa indijankom koja čini sve da zadrži muža, a scena porođaja je jedan od vrhunaca epizode i vrlo upečatljiva. Na kraju, kao po običaju, konjica spašava stvar, ali je, uprkos tom klišeu, ponuđeno dobro objašnjenje. Vic na kraju prihvata sebe i odlazi, ali ne kao ''suvišan'', već čista srca.
    Crtež mi deluje zbrzano. Ovaj Milazzo je sav toplo-hladno. U prvim epizodama me nije fascinirao, kasnije se veoma poboljšao, a sada mi opet deluje nešto slabije. Naročito potencira prikaze belih kadrova, gde su likovi jako sitni. To dosadi kada se koristi prečesto. Ne sviđa mi se ni kako crta pojedine akcione scene.
    Naslovna je super, napeta, lepo obojena u nijansama noći, braon-crna-žuta...

21.08.2018
    17:19:00 sati
  • Ukupna ocjena 89%

8, 10, 9, 8

Ideja je preuzeta iz Fordovog westerna ali fino realizirana. Uistinu sam uživao u stripu. Osjeti se onaj narednikov žal što ide u penziju, ima samo još jedan lagan zadatak ali naravno, da neče to tek tako... Meni jedna od dražih Kenovih priča.

21.08.2018
    22:55:00 sati

8, 9, 10, 8

Moram priznati da nikada nisam bio neki poseban fan western filmova (kao ni horora ako cemo bas) ali eto, u stripu mi savrseno prijaju. Pa iako nisam gledao klasike koji su navedeni kao uzori, morali biste bas pali s Marsa kad ne biste prepoznali "opsta mesta" zanra. I tu Berardi po ko zna koji put poentira i pobedjuje (Sclavi, anybody?) razvijajuci pricu na svoj nacin. Igorova sjajna recenzija je dotakla sve aspekte ove slojevite price, ja bih samo dodao onu sjajnu tablu nakon ragovora Vica i Kena, kad on nastavi sa strazom ispijajuci kafu, e tu se vidi snaga tandema sa Milazzom - neprocenjivo, pogodi vas u samu bit, bez ijedne reci. A od reci, predobra uteha o plodovima sezona i njihovim ukusima.

26.08.2018
    19:19:00 sati
  • Ernie Pike

9, 9, 9, 9

Volim stripove koji su posvete mojim omiljenim filmovima, a kad je u pitanju Ken teško da može poželjeti više. I priča i scenarij su jako dobri, a ocijene nisu desetke samo zato da se mogu ocijeniti još bolje Kenove priče.

01.01.2019
    21:44:00 sati
    Ernie Pike

10, 10, 10, 10

Lik s kojim se lako poistovijetiti je stari McCabe jer nema onoga tko se negdje, nekako, nekada nije osjetio suvišnim.

Maestralno napravljeno!

03.07.2019
    11:26:00 sati

8, 7, 6, 7

Epizoda koja me nije oduševila kao većinu ali svakako jest vrlo dobra, posebno tematikom. Kako je rečeno, priča je ovo o prihvaćanju stvarnosti, pomirbi sa činjenicama i uviđanju da svako životno doba ima svoje dobre strane. Zanimljivo je kako malo pomalo, posebno nakon pogibije ljudi iz pratnje, za što se smatra krivim, McCabe spoznaje da ne može negirati da je ispisao stranice u svom služenju vojsci.

U scenariju mi se najviše svidio preokret vezan za brata i sestru koje Ken u početku smatra ostavljenim na milost i nemilost okolnostima da bi poslije bio njihova žrtva jer im je otac trgovac oružjem. Kakav hladan tuš!

Iako je ljubomora poglavičine žene sjajno rješenje za oslobađanje zarobljenih bijeg iz logora je izveden previše lagano a truba na kraju i spas u zadnji čas su, bez obzira na održivo obrazloženje, dosta jeftino, u stripovima često viđeno rješenje. Zbog toga scenariju ocjena manje.

Milazzo je ovdje, kao i na početku serijala, dosta slab, likovi su mu često slični, ponekad i ne možeš vidjeti tko kome govori.

10.08.2019
    16:51:00 sati

8, 8, 9, 9

Prvi dio stripa sa starim McCabeom i njegovom frustracijom nad prolaznošću života je odličan, kasnije se radnja malo razvodnila, a i na trenutak smo imali ponavljanje motiva iz epizode Chemako, no u globalu vrlo dobra epizoda. Milazzo ovdje na momente zbrzan i štur, vidi se da su ovdje već počeli stiskati rokovi što je rezultiralo s nekoliko zbrzanih tabli.

15.08.2019
    18:38:00 sati
  • Ukupna ocjena 99%

10, 10, 10, 9

01.10.2019
    14:30:00 sati

10, 10, 8, 9

Još jedna sasvim solidna, ako ne i odlična Kenova epizoda.. Narednik McCabe je jedan netipičan lik koji, usprkos svojim godinama i odlasku u mirovinu, ima još dosta toga za pokazati.. Ken opet ima sporednu ulogu, ali je itekako zapažen.. Odličan obrat na kraju priče sa svoje djece i njihovim ocem mislim da nitko nije mogao očekivati.. Bravo, Berardi majstore.. Milazzo je malo fušao u crtežu, to se vidi u ponekim vinjetama, ali u globalu mu je crtež jako dobar.. Naslovnica (originalna) je tipična Kenova.. Nostalgična, sa primjesom nade u budućnost..

31.12.2019
    11:41:00 sati
  • viki_ri

10, 10, 10, 9

23.03.2020
    20:15:00 sati
    viki_ri

9, 10, 9, 9

Zanimljivosti:
    - Mjesto radnje je Oklahoma Territory, područje koje u vremenu odvijanja radnje u priči, zajedno s Indian Territory, čini neorganizirani teritorij pod upravom SAD-a prepušten indijanskim plemenima, koja su tamo prisilno premještana. Država Oklahoma je službeno nastala tek 1907. ujedinjenjem ta dva teritorija, što je čini jednom od najmlađih država SAD-a.
    Fort Sill je podignut 1869. u svrhu zaustavljanja indijanskih upada i pljački graničnih mjesta u Teksasu i Kansasu.
    - Whicita Falls je grad u Teksasu, na samoj granici s Oklahomom, a službeno je dobio to ime 27.09.1876. Na 14. stranici je krivo nacrtana karta po kojoj ispada da se taj grad nalazi na sjeveru Oklahome, iako se nalazi na sjeveru Teksasa, što bi značilo i da se Fort Sill nalazi sjeverozapadno od Whicita Fallsa, a ne jugozapadno. Čak i ako pretpostavimo da je mapa iz nekog čudnog razloga krivo okrenuta, Fort Sill je opet nacrtan na krivoj strani.
    - Trgovci oružja opskrbljuju Kiowe vojnim puškama Springfield 50/70.