KP LMS 506
  • Dan kad je gorjela Chattanooga - Kraljica Missourija - Montana
    KP SA 8

• Il giorno in cui brucio Chattanooga
    KP SR 22

• Ovo je već četvrta epizoda u nizu da se Ken nalazi na istom mjestu, kao izviđač u utvrdi Sill.
  • Radnja ove priče se odvija u gradiću Chattanooga (Oklahoma), koji danas broji oko 450 stanovnika, a koji je udaljen tridesetak km od Fort Silla, vojne utvrde kojoj je Ken dodijeljen kao izviđač. Spominje se još manji gradić Faxon iz kojeg su došli vatrogasci u pomoć, a koji se nalazi tek desetak km od Chattanooge.
  • 16. str.: Fotograf objašnjava kako se može razlikovati karakter osobe prema fizionomiji lica, ali njegovo objašnjenje više odgovara u to doba popularnoj pseudoznanstvenoj disciplini - frenologiji koja bi trebala na temelju oblika lubanje odrediti čovjekove mentalne sposobnosti i karakterne osobine. Iako je nakon razdoblja popularnosti u 19. stoljeću frenologija potpuno odbačena, neke njezine postavke koje se odnose na lokalizaciju emocija, mišljenja i opažanja u mozgu doprinijele su daljnjemu razvoju neuroznanosti i psihologije.
  • 63. str.: Vlak u 3:10 za Wichitu je direktan omaž slavnom filmu: 3:10 za Yumu iz 1957., koji je 2007. dobio remake.
  • Ova epizoda je originalno izdana u kolovozu 1979. godine, Dnevnik ju objavljuje sredinom 1982., Libellus u svibnju 2006. i konačno Strip-Agent u lipnju 2019.

Kada se pomisli na vestern, više manje svi imamo iste slike u glavi: kauboje, Indijance, divlje prerije ili upečatljivi krajobraz Arizone, revolveraške obračune...
Teško da će nekome pasti na pamet vatrogasna kola ili javni pisoar, zar ne?

Baš ti neočekivani elementi prave razliku kod Berardijevog pristupa ovom vestern serijalu. Javni pisoar (vespazijanac) je bio glavna "zvijezda" u KP SR 20: Priča o oružju i prevarama, a ovdje nam Berardi donosi još jedan potpuno neočekivani novitet u vestern priči - vatrogasna kola sa pumpom na parni pogon, stavivši ih u prvi plan pri samom upoznavanju čitatelja sa gomilom protagonista u ovoj priči.
Moram priznati da se uvod čini dosta konfuzan, ali vrhunski doprinosi osjećaju pravog vestern štimunga jednog malog gradića Bogu iza nogu. Jednostavno osjetiš svu prašinu na glavnoj ulici. Upoznavanje s akterima je posebna priča; iz skoro svakog razgovora izlaze na vidjelo ustaljena razmišljanja tadašnjih ljudi, kao i problemi skoro pa jednaki današnjima. Odlična mi je scena gdje žena zove muža da mu pokaže album sa slikama koji je taman dobila. Baš te tjera da se zamisliš kakav je to novitet bio tada, a tek prestiž posjedovati album sa vlastitim slikama. Iz tog razmišljanja naprasno budi ono što je u svim kulturama i vremenskim razdobljima isto - neizostavno kvocanje ljepše polovice i nabijanje još kojeg kompleksa svojem mužu, u ovom slučaju bankarskom činovniku Basileu, koji će postati kotačić prevage u ovoj priči.
S ovom scenom na umu izvjesno je da scenaristi jasno prikazuju položaj žena na Divljem zapadu, uz činjenicu da je često (kao i sada) žena samo naizgled u podređenom položaju u braku. Naglašene su i sveprisutne rasističke predrasude, ali tu je i danas situacija skoro ista, samo što se o tome ne smije javno pričati.
Iskreno, priča kao priča nije nešto, čak su te fore s prevarama i lukavim banditima postale običaj, kao i Kenova spasonosna rješenja situacija, ali detalji iz svakodnevnog života tog malog gradića i sve ljudske mane koje tako jasno izlaze na vidjelo za vrijeme talačke situacije su one prave vrijednosti ove priče.
U prošloj epizodi se Berardiju kao pomoć na scenariju pridružio Maurizio Mantero, ali (iskreno) nisam primijetio neku razliku u pripovijedanju u odnosu na ustaljenu Berardijevu praksu. U ovoj epizodi bi trebala biti Berardijeva priča, a scenarij Manterov, ali opet mi to izgleda čisti Berardijev način pripovijedanja. Istina, postoji taj dojam konfuznosti, pa čak i nepovezanosti scena u početnom dijelu.
Vidi li se u tome ruka novog, neisprakticiranog scenarista? Kako god bilo, više puta sam se morao nekoliko puta vraćati da bih povezao kockice, pogotovo kod početnih preskakanja sa scene na scenu.

Za primjer mogu izdvojiti scenu gdje se dvije djevojke tipično ženski podbadaju, da bi se teže primjetno scena prebacila na druge dvije žene koje su se potukle (ove dvije scene koje izgledaju kao jedna su čak i Markosa prevarile dok je pisao predgovor). Na prvu (pa i drugu i treću) se čini da su se to potukle žene koje su se počele elegantno podbadati, ali drugačiji izgled mjesta radnje na sljedećoj stranici odaje da se nisu potukle te dvije, već druge dvije žene sličnog izgleda. Smotani šerif je poveznica koja dodatno zbunjuje jer spomen njega je doveo do direktnog podbadanja u prvoj, da bi nesretnik popio batina u pokušaju rastavljanja dvije "nemani" u drugoj sceni. Toj konfuznosti je dijelom možda kumovao Alessandrinijev crtež koji je poprilično neujednačen upravo u početnom dijelu priče, pa sam zbog toga i pomislio da je crtački nemar u pitanju.
Još jedan detalj koji možda odaje drugu scenarističku ruku su već spomenuti prijelazi s scene na scenu kod uvoda. U zadnjim vinjetama tekuće scene ide spomen osobe koja nosi radnju u sljedećoj sceni. Zgodna igrica koja dodatnu vrijednost dobiva prilikom drugog čitanja gdje se posebno primijete te finese koje je zbog velikog broja likova i detalja prilično teško primijetiti iz prve.
Zanimljiv uvod traje sve do 22. stranice, kada počinje zaplet u klasičnom načinu naracije i nadograđivanju scena i likova iz uvoda, da bi se sve naprasno prekinulo eksplozijom nakon izjave lokalnog poduzetnika, gospodina Endicotta: "Nisam škrt, ali imam svoje principe. Ovo je slobodna zemlja u kojoj svatko krči sebi put..."

Teško je reći da je izjava gospodina Endicotta pogrešna i ta izjava je istinski moto američkog društva. Koliko god ružno i sebično zvučala, većinom je to tako, ali meni su draže one kršćanske "Dobro se dobrim vraća!" ili "Daj i bit će ti dano!". Interpretacija istih poslovica je već druga pjesma. Nastojim misliti da smo mi bolji ljudi, što potvrđuju i scene iz potresom opustošene Banovine gdje je na vidjelo izašla većinom ljudska dobrota i nesebičnost u pomaganju onima u nevolji, ali vratimo se Kenu.
U daljnjem toku priče scenaristi pokazuju većinom negativne ljudske osobine i osim Kenove ekipe samo smotani šerif izgleda čovjek na mjestu.
S druge strane (osim standardnih beskrupuloznih zlikovaca) imamo plejadu sivih likova kao što su gradonačelnik, sudac, doktor, direktor banke i njemu nadređeni inspektor, a mislim da je najgori od svih fotograf - pravi primjer bezosjećajnog parazita koji u ljudskoj nesreći vidi samo svoju korist, tako što će uhvatiti koju dobru fotografiju.

Iako ima nekoliko likova sa "zanimljivim" izjavama, fotograf je prikazan kao ekstremni rasist ufuran u nekakva kvazi-znanstvena objašnjenja od nadmoći bijele rase. Zvuči poznato? Po tom pitanju posebno je zanimljiva situacija kada fotograf pokaže sucu sliku uglađenog bijelca, na što sudac sa sigurnošću kaže da je sigurno dobar i pošten mladić, kad ono psihopat koji je pobio cijelu svoju obitelj. ;-)

Definitivno ne nedostaje sočnih detalja, a bio bih dosadan da sada krenem u nekakvo nabrajanje. Možda je dovoljno samo reći da, nakon što se karte polože i više manje znamo što očekivati od kojeg lika, slijedi filmska završnica, koja se (za razliku od prve polovice priče) čita u jednom dahu, a Berardi ne bi bio on da nam malo ne zagorča završnicu.

Alessandrini mi nikad nije bio drag crtač, unatoč tome što mi je njegov Martin Mystère najdraži junak. Likovi su mu dosta neraspoznatljivi, a ni dinamika nije na zavidnom nivou. Nikad mi nije bilo jasno što ljudi vide u njegovom crtežu, odnosno čemu hvalospjevi. Daleko da je to loše, ali za jednog Milazza, Alessandrini je „niželigaški igrač“. Naslovnica efektna, lijepa i idealno odgovara epizodi.

Ključni potez podcijenjenog bankarskog činovnika

Za kraj mogu još jednom preporučiti jako pažljivo čitanje ili čak ponovno naknadno listanje epizode u cijelosti da se uoče sitnice koje su možda promakle kod prvog čitanja. Meni se na taj način utisak uvelike poboljšao tako da je prava sreća što sam odlučio napisati ovu recenziju.

KP SA 7c Božji sud

KP LIB 23 Kraljica Missourija

6, 6, 7, 10

Ova mi je samo ok, malo konfuzna u prvih 20 ili 30 stranica, ne zna so ko pije ni ko placa, previse likova, i nekih od njih lice jedni drugima, tako da je tesko bilo reci ko je ko.  Crtez mi se svidja, i sve one scene sa djecom kao taoci.  Kraj price mi je bio vrlo zanimljiv, pogotovo kad onaj farmer izgubi razum i pocne pucat na onog direktora banke, zato sto mu je sin skoro smrtno nastrado zbog njega.  Nije medju najboljim epizodama serijala, ali ipak se lagano procita, u manje nego pola sata.

20.02.2021
    05:25:00 sati

9, 9, 9, 10

Catanuga u plamenu. Kupio je na kiosku. Ocene obojene dozom nostalgije.
    20.02.2021
    07:32:00 sati

7, 8, 7, 8

Kad bi jednostavno gledali ovo je neki dosta puta viđeni western: isplanirana pljačka koja polazi u krivo, ucjene desetkovanih razbojnika i pobjeda onih na čijoj je strani glavni junak. Međutim, Berardi taj scenarij koristi da dadne svoju viziju građana jednog inače mirnog grada (to kroz dijaloge naglašava na početku) u potpuno različitim situacijama: i kada se radi o svakodnevnom životu i potpunom kaosu. I to se ne odnosi samo na Divlji zapad i sigurno ne samo na 19. stoljeće. Zapitamo se kakvi bi bili mi, naši najbliži u jednoj neplaniranoj, nepovoljnoj situaciji.
    Ovdje svatko drži svoju stranu: bankarima je svet novac, ljudi žele da se "prljavi novac" dadne u zamjenu za živote djece. Pravnik kao pravnik kaže da ne može natjerati banke ni na što a onda slijedi najbolji trenutak kad zdravorazumski Ken kaže da nešto ne valja kad se o životima djece pregovara kao da su stoka.
    Likovi su zanimljivi, puno ih je, ali svaki ima svoju ulogu: najzanimljiviji mi je svakako lokalni moćnik Endicott koji se bavi "svime po malo". Ovdje vidimo da ga neki smatraju krivcem jer ima novac koji sve može riješiti, ali to ne želi učiniti. On bi platio samo koliko je potrebno da se oslobodi njegov sin. S druge strane, vidimo da nije potpuni negativac jer je obećao dati nešto novca za školu i zapošljava puno radnika s djecom i ovakve ucjene bi i njega "uzdrmale". Nije tu lako procijeniti, niti je crn, niti bijel.
    Onda vidimo još puno toga, od čega je mnogo toga prisutno i danas: da nas i najbolji prijatelji ogovaraju i ljubomorni su, da netko u kaosu vidi show i, za kraj, da se u ljude ne treba pouzdati ni nakon što im milijun puta pomogneš. Ta zadnja stranica je pravi završetak, Kenova ekipa ni nakon svega ne očekuje zahvalnost.
    Neki važniji dijelovi scenarija su u drugom planu i površno obrađeni, prije svega ono spašavanje grada, a i završetak isto pomalo "klapa", ali to su tek nebitni dijelovi budući da Berardi ima za cilj prikazati međuljudske odnose i rezoniranje pojedinaca iz svih slojeva društva u danu kojeg nikako nisu mogli predvidjeti za svoj mirni gradić. S obzirom na naslov očekivao sam tragičniju priču, ovako je to, srećom, izbjegnuto i sve završava s dosta ironije i pesimizma.
    Alessandrini dosta varira i kao da silom prati Milazzov trag: likovi su brojni, dosta slični, crtež "prljav", u određenim trenucima se ne zna tko puca na koga a ni s požarom nije najbolje odrađeno. Ipak, to je mila majka za ono što slijedi (Maraffa).

20.02.2021
    09:24:00 sati

6, 2, 8, 9

Ovo mi je jedna od najgorih Parkerovih epizoda, i naravno da je riječ o "heist" epizodi. Berardijeve mane ovdje apsolutno dolaze do ekstrema. Što se dogodi ako pedesetorici likova date po stranicu i pol u stripu od 96 stranica? To da dok ih sve predstavite dođete do kraja i onda morate hitro završiti epizodu u kojoj se ne zna tko pije, a tko plaća. A i taj Berardijev nazovi-humor samo pogoršava iritirajući efekt tijekom čitanja.

20.02.2021
    10:12:00 sati

8, 8, 9, 8

20.02.2021
    10:24:00 sati

5, 6, 7, 6

Epizoda koja nije dobra na prvo čitanje. Mnoštvo likova, detalja, na trenutke i konfuznosti, no ipak, cjelina je skladna. Sa svakim novim čitanjem sve bolja epizoda, posebno kada se posveti pozornost detaljima koji su promakli na prvo čitanje.

Za bolji doživljaj ove epizode čitatelj baš mora imati "dan za čitanje Kena".

20.02.2021
    11:45:00 sati
  • Ukupna ocjena 81%

8, 8, 8, 9

Meni je priča vrlo dobra. Imamo pljačku koja je zanimivo sprovedena. Nije niti malo dosadno. Crtež i naslovnica isto odlični.

20.02.2021
    18:03:00 sati

8, 9, 8, 8

Radnja stripa počinje tako što pratimo razne pričice,koje se slivaju u glavnu - na interesantan i veoma duhovit način;a sve se dešava oko jedne nesvakidašnje ideje za pljačku u kojoj je uključena prevara sa vatrogasnim kolima,i koja se ne odvija po planu,ali prerasta u talačku krizu.Ovde Berardi pokazuje kakav je majstor za prikazivanje ljudskih karaktera,socijalnih i klasnih razlika...

Aleksandrini mi je sjajan u ovoj Kenovoj epizodi,a i faktor nostalgije je malo doprineo da još više uživam u ovom odličnom Parkeru.

20.02.2021
    18:41:00 sati

7, 8, 8, 7

Zanimljivo, lagano za čitanje. Odlična psihološka karakterizacija likova.

23.02.2021
    15:16:00 sati

9, 8, 8, 8

Ova me je priča poprilično privukla ponajprije svojim naslovom.. Ne znam zašto, ali sam cijelo vrijeme bio uvjeren da je Chatanooga brod.. Barem tako dugo dok nisam pročitao priču :)  Ova je priča lagana za čitanje, te je možda malo slabija po svojoj kvaliteti od nekih odličnih prethodnih priča, no nije ni malo loša.. Zanimljiva je to priča o pohlepi za novcem, o tipičnoj pljački koja je pošla u krivo, o otmici djece.. Ništa spektakularno, a opet jako lijepo ispričano.. Crtež je na momente malo zbrljan, ali u globalu jako lijep.. Naslovnica je solidna, napokon da ima nekih zbivanja na njoj.. Tipične Kenove naslovnice su obično veoma jednostavne, odnosno minimalističke..

27.02.2021
    11:50:00 sati
  • Ukupna ocjena 68%

6, 7, 7, 8

27.02.2021
    20:41:00 sati
  • Ukupna ocjena 82%

8, 9, 8, 7

Već dugo planiram ponoviti cijeli serijal od početka, no ponukan recenzijom uzeo sam ovu epizodu napreskok. Zaboravio sam koliko je Ken odličan strip. Klasični vestern elementi su ovdje samo kulisa za analizu ljudskih karaktera. Nakon izvrsnog uvodnog dijela gdje upoznajemo važnije stanovnike Chattanooge, događaji se možda odvijaju malo prebrzo, no drže pažnju i slijede neku logiku. Posebno je efektan kraj koji se nadovezuje na jednu od crtica s početka priče. Odličnom dojmu doprinosi i nikad bolji Alessandrini, dinamičnim i detaljnim crtežom u kojem je velika pozornost posvećena likovima. Naslovnica je divno nacrtana, ali i malo zavaravajuća. Zbog velikog broja likova i događaja ova epizoda iziskuje pažljivije čitanje, ali ga i višestruko nagrađuje.

01.03.2021
    11:28:00 sati
    Shaner

6, 5, 7, 9

13.03.2021
    17:43:00 sati
  • Ukupna ocjena 87%

9, 7, 10, 9

Cijeli Parker u LMS je toliko dobar da je tesko odluciti o nijansama razlike medju epizodama. Ta zbrkana prica na pocetku je toliko kontra mainstreama da je prosto fantasticna, nalik na igrani film. Dalje se mozaik sklapa u klasicnu vestern pricu sa egzotikom u vidu elementa vatrogasnih kola i cinovnika heroja...Crtez je vrhunski, meni je naslovna odlicna ali ne za desetku. Sve u svemu, vrhunski ozbiljan strip na nivou.

18.03.2021
    22:50:00 sati

9, 10, 7, 9

Za razliku od drugih komentatora, meni je prvih 20-30 stranica zapravo odlično! Način na koji Berardi niže likove i događaje i upoznaje nas sa njima (te samim tim i sa Chattanoogom!) je vrlo kvalitetno odrađen, da bi mu i mnogi režiseri pozavideli! Na prvi pogled bi se reklo da je nabacano puno likova, ali zapravo i nije. Svakom je dato taman dovoljno prostora, i svakim od likova je Berardi rekao / poručio nešto čitaocima. Ono što je problem jeste što Alessandrini crta likove dosta slično i konfuzno, i to je ono što zbunjuje, i ujedno najveći problem ovde.
    Što se radnje tiče, prvi deo zauzima požar i gašenje istog (taj mi deo pomalo nije realističan - u stvarnosti bi drveno naselje izgorelo mnogo brže, dok se ovde u stripu likovi maltene vuku i dosta gube vreme), drugi deo je pljačka banke i talačka situacija. Na kraju farmer ''poludi'' i pokuša da upuca direktora banke. To je jedan od naj momenata priče, al bi bilo još bolje da je neko drugi crtao. Ovaj Alessandrini je topao-ladan, nikako nije usaglašen. Istina, imao je neke odlične kadrove (ugl kad likovi miruju), ali akcione scene i krupne kadrove, gde je trebalo da zablista - tu je dosta slab. Do sada je dobio tri sedmice i jednu osmicu (Santa Fe Express), ovu bi mi priču bilo draže da je neko drugi crtao, neko ko bi bolje odradio ovako moćan scenario, neko meni draži, ko manje oscilira... stoga sedmica.
    Naslovna je prljava i zagušljiva - baš kakva treba da bude. I još je ''junak'' tj. Ken prikazan okrenut leđima, što je veliki plus. Obično su junaci okrenuti ka čitaocima, onako neustrašivi, hrabri. Ovde Ken skromno, leđima, pogrbljen, spuštene glave, umoran.

Uglavnom vrlo inteligentna priča - ovde je autor mnogo pitanja izvukao. Evo nekih:
    - bezobzirnost i bezosećajnost (fotograf, bankari)
    - sebičnost (Harlan Endicott)
    - hrabrost i požrtvovanost, čak i onda kada je drugi od tebe ne očekuju (šerif)
    - ljubavna priča (Jenny i šerif)
    - rasizam (gradonačelnik, rančer s početka koji prodaju konje, fotograf...)
    - duboki, iskonski strah od indijanaca koji izlazi na videlo (na kraju kada se vozač lokomotive uplaši indijanca)
    - ogovaranje i perverzija (komšinica Emily)
    - nervni slom usled životnih problema, siromaštva (farmer)
    - papučarstvo (činovnik Basil i njegova dominantna žena)
    - hrabrost (lekar, spreman da upuca bankara da bi spasio ženu koju voli)
    - domišljatost / svesno laganje (lekar, kada zavije žrtvu požara u zavoje kao mumiju, kako bi ''dokazao'' ožalošćenoj familiji da tu nije moglo ništa da se učini, i da je dao sve od sebe)

Prava mala studija međuljudskih odnosa. Naročito cenim kako je autor vešto učinio da sav prljav veš Chattanooge ispliva baš tog dana kada se svi nađu u škripcu. Izgleda da se na muci ne poznaju samo junaci, već i sitne duše.

10.04.2021
    13:13:00 sati

7, 7, 7, 6

Nije losa epizoda. U secanju mi je ostala kao jedna od onih "Ken sam protiv svih", ali uopste nije tako. Ceo vojni tim deluje stabilno i sigurno spasava grad od propasti. Galerija likova je ono sto oduvek izdvaja Kena od ostalih vesterna, a ovde to imamo x10. Alesandrini mi je neobicno prijao ovog puta.

15.04.2021
    23:12:00 sati

• Matador