Montana

Ken Parker

KP LIB 24 | 96 str.

Tražeći mjesto za izgradnju vojne predstraže, glavni vojni izviđač Ken odluči pomoći ekipi s ranča na kojeg je oko bacio beskrupulozni lokalni moćnik koji ne bira sredstva kako da dođe do onog što želi.

• Montana
    KP LIB 24
  • Hrabra udovica
    KP LMS 510
  • Dan kad je gorjela Chattanooga - Kraljica Missourija - Montana
    KP SA 8

• Lassu nel Montana
    KP SR 24

• Radnja ove priče se odvija, kako i ime epizode govori - na teritoriju Montane, nekih 50 - 100 km sjeverno od Fort Bentona, prema kanadskoj granici. Gradić u kojem se dijelom odvija radnja je Big Sandy, a danas broji tek 600 stanovnika.
  • Montana je tek 1889. godine postala 41. država SAD-a, a od 1864. bila je organizirani, priključeni teritorij.
  • Ova epizoda je originalno izdana u studenom 1979. godine, Dnevnik ju izdaje sredinom 1982. (taman prije prvog broja Mister Noa), Libellus u svibnju 2006. i konačno Strip-Agent u lipnju 2019.

Ken se vratio u rodnu Montanu i sada je glavni vojni izviđač u Fort Bentonu. Ta utvrda se spominje već drugu epizodu za redom, ali ni ovdje je nećemo vidjeti. Priča započinje tako što zatječemo našeg hrabrog izviđača negdje usred prostranstva tog tada još slabo naseljenog i egzotičnog kraja Amerike, a autori nas odmah na početnim stranicama upoznaju sa surovim značajkama i krajolikom Montane. Idila, lijepe vinjete i lagani uvod, Ken je zapalio vatru i skuhao si kavu, baš kao i na idiličnoj naslovnici, a onda nagli prekid.

Iznenadni stampedo uplašenih i podivljalih konja! Naš junak jedva spašava živu glavu, što njegovom konju nije pošlo za nogom. Očigledno je da konje netko divljački goni, a nevolje po Kenu tu ne prestaju. Ubrzo nailazi potjera i zamjeni nesretnog izviđača za jednog od kradljivaca konja.
Budući da se radnja odvija na divljim i pustim predjelima, nije čudno što bijesni gonitelji "prvo pucaju, pa kažu stoj". Tko bi očekivao da će se još netko motati po toj pustopoljini? Srećom što je Ken prekaljeni pustolov, pa brza improvizacija u vidu pretvaranja svoje košulje u bijelu zastavu privodi kraju izigravanje pokretne mete, i to bez daljnjih posljedica. Nakon svega, zbog mraka se mora odustati od potjere i podvijena repa vratiti na ranč, pa povedu i Kena, koji je ostao bez konja.
Na ranču, zajedno s nama, saznaje cijelu pozadinu priče o hipoteci koja ističe za osam dana i konjima koji su bili jedina nada, čijom prodajom bi se mogao vratiti novac Basehartu, moćniku koji je s golemim kapitalom došao s Istoka i postao vlasnikom skoro svega, uključujući i banku.
Ranč "Twin-T" je, zbog izvora vode, postao glavna čestica njegova nauma. Nakon desetaka napada, krađa i epidemije, obitelj Taylor bila je prisiljena zadužiti se i založiti ranč, a jednog dana je gospodin Taylor poginuo u sumnjivoj nesreći. Sada, kad je i banka u Basehartovim rukama, krađa krda konja spremnih za prodaju je zadnji čavao na lijesu njihovog ranča.

Nakon pogibije gospodina Taylora, glava ranča postala je gospođa Brenda Taylor, koja je ostala sama sa sinom tinejdžerom. Upoznavanjem ekipe s ranča "Twin-T" i saznavanjem njihove tužne priče započinje pravi zaplet, a vjerojatno i najčešće ispričana tema u vesternima. Čim se spomene lokalni moćnik i ranč koji se pokušava othrvati njegovom zagrljaju, odmah se zna kamo ta priča vodi.

Ipak, unatoč toj otrcanoj i prožvakanoj temi, Berardi & Mantero uspijevaju zadržati pozornost čitatelja, pa se može reći da priča niti u jednom trenutku nije dosadna. Od ekipe s ranča, tu su još dva kauboja i simpatični stari predradnik Tubb, koji ima toliko priča da izgleda kao da je živio tisuću godina.

Povratkom na ranč bez konja, čini se da se gospođa Taylor pomirila s porazom odlučivši otpustiti radnike i prodati ranč, da ne izgubi još i sina kao što je već muža. Stari Tubb je pak odlučio ostati s obitelji budući je bio tu još kada se mladić Stuart rodio i koju nakon toliko godina smatra svojom. Mladi Stuart se ne želi pomiriti sa situacijom, pa Ken braneći golobradog mladića na tipičan način za ovakve priče navuče na sebe bijes Basehartovih plaćenika, koji su nenadano došli u "posjetu".
Izgleda da Kenu nije bilo suđeno da ode mirno i prepusti ranč na milost i nemilost zloj sudbini.

Čudni su sudbinski putevi, pa Ken na odlasku, u obližnjem gradiću, slučajno načuje gdje se nalaze ukradeni konji, a i tko su nenadani pomagači razbojnika - otrovne zmije u njedrima.

"Bijede mi, zašto se ja uvijek nađem u ovakvim situacijama?", pomisli Ken, ali nakon tog saznanja više nema mirnog povratka u utvrdu, već se mora učiniti ono što je časno, bez obzira na rizike, a ni dva Basehartova plaćenika nisu mu oprostila javno sramoćenje na ranču. Slijedi uzbudljiva kulminacija radnje i napeta završnica u stisci s vremenom i opasnostima koje vrebaju s više strana. Prava i istinska vestern uživancija s pažnjom prema detaljima i mnoštvom prekrasno nacrtanih vinjeta i kadrova koji zaslužuju malo duže promatranje i divljenje.

Kaznena ekspedicija s Basehartom na čelu

Uvijek mi je drago vidjeti da je Vincenzo Monti potpisan kao crtač, najviše poznat po svojim radovima na Mister Nou i Texu. Kad sam vidio da su Maraffa i Monti crtači, prvo sam pomislio da su njihovi stilovi nespojivi, ali konačan rezultat pokazuje suprotno. Tako smo dobili istovremeno lijep, precizan (Monti) i efektan (Maraffa) crtež, u biti najbolje od obojice.
Da pojasnim: Maraffa na olovci, a Monti na tušu se čine kao dobitna kombinacija, budući da precizni Monti uvelike ispravlja Maraffin neprecizan, ali efektan crtež. Zanimljive perspektive i zavidna dinamika su još neke odlike njihove suradnje na ovoj epizodi, kao i upečatljive scene dobre, stare vestern potjere i obračuna, a posebno proloma oblaka. Šteta, pa im je ovo jedina suradnja, a Montiju jedini rad na serijalu.

Unatoč standardnim klišejima i od samog početka poznatim završetkom, volim ovakve lagane, ali pozitivne priče koje veličaju dobro koje sudbinski pobjeđuje zlo, unatoč naizgled nemogućim izgledima.

Zanimljivo je i kako jedan od izdajnika recitira bitnu poslovicu:
"Tko s đavolom tikve sadi, o glavu mu se obijaju!", pa izjavljuje i da "pošten rad donosi puno zadovoljstva", ali izgleda da je morao na teži način shvatiti da te mudrosti nisu prazne riječi u vjetru, već istina u koju treba vjerovati i način na koji treba živjeti. Samo na pošten način se može postići mir i spokoj, a to je najdragocjenije, odnosno uzalud je bogatstvo, ako nisi spokojan.
Uz to: čast, čestitost, upornost i vjera u bolje sutra je ono bitno, pa Ken još na kraju kaže:
"Treba biti uporan. I planine se sruše, prije ili poslije!"

KP LIB 23 Kraljica Missourija

KP LMS 514 Lily i lovac

9, 9, 9, 10

Montana.
    09.04.2021
    23:40:00 sati

5, 5, 8, 7

Copy-paste iz 2019.:

I onda se čudim što je nastala rupa u recenzijama... očito u ovom periodu Ken gubi na kvaliteti, evo nakon "Kraljice Missourija" još jedna slabašna epizoda. Klasična western priča o moćniku koji ima ogromne apetite širenja svojih posjeda i, sukladno tome, hrpu plaćenika oko sebe. Ne bi bilo teško da zamislimo sad kapetana Mikija u svakoj sceni umjesto Kena, komotno bi moglo proći samo što bi se tad govorilo da je priča za slaganje na police i slično. A šta je ovdje posebno? Za događaj koji je glavni pokretač radnje je izabrano naivno rješenje (Ken slučajno čuje da lihvar plaća bivše radnike na ranču "Twin T" jer su oni rastjerali konje), a nema ni neke dublje karakterizacije likova, onaj vjerni dedica me nije "dotaknuo".
    Jedino za pohvalu je crtež nakon onog krša u prošlom broju.

10.04.2021
    00:19:00 sati

7, 6, 9, 7

10.04.2021
    07:35:00 sati

7, 8, 7, 8

Priča, uprkos tome što naginje onim filler epizodama i deluje već viđeno, ipak jeste napeta i interesantna, jer se događa na više lokacija (ima jurnjave, praćenja, dinamična je...) i ima dobrih momenata. Sporedni likovi su zanimljivi, naročito podbadanje klinje i čikice, a lepo je videti i gospoju sa puškom u ruci. Pa ipak, ovde je karakterizacija likova ipak u drugom planu u poređenju s drugim epizodama, a to je stoga što ima dosta akcije i jurnjave koja popunjava prostor.
    Ovde je primetno da Marraffa nije mogao da postigne tempo crtanja pa je morao da se ubaci Monti. On mi je igrom slučaja poznat jer sam čitao Teksovu jednodelnu priču iz ZS ''Orlušine''. Monti je stilom kao Montanari i Grassani u Dilanu, na prvu te ne kupi i deluje 'onako' ali priraste srcu vremenom. Međutim s obzirom da mi se onaj kvalitetno šrafiran i sa realistično nacrtanim licima Marafin crtež iz nekih prethodnih epizoda jako, jako dopao, ovde ipak izgleda lošije upravo zbog Montija koji ipak ima meni manje privlačan stil nego Marafa.  Najmanje mi se sviđaju linije koje Monti ubacuje u pozadinu. I Marafa koristi linije i šrafure ali na drugačiji način, i to izgleda mnogo bolje nego kod Montija. Kod Marafe mi se sviđaju pejzaži i realistična lica/tela. Monti lica crta kao M&G dvojac, bejbi-fejs. Ugl. da je ovo samo kvalitetni Marafa bila bi viša ocena, ovako Montijev ''touch'' kvari utisak pa dajem 7. Svideli su mi se sledeće strane-kadrovi (4, 18 kadar 1, 28 kadar 4, 58 kadar 1, 67 kadar 2 (ovo garant crtao Milaco), 68 kadar 2 i 3, 84 kadar 6 i 7... itd itd).
    Naslovna standardno lepa ali u odnosu na neke druge ne naročito upečatljiva, i pritom navodi na krivi trag jer bi čovek, znajući da u Kenu postoji kontinuitet, očekivao malo lirskiji pristup povratku u rodnu Kenovu Montanu, međutim epizoda nije baš išla u tom pravcu.

10.04.2021
    13:03:00 sati

3, 6, 9, 5

Da nije vrhunskog crteža, radilo bi se o jednoj spomena nevrijednoj epizodi. Piča je stara i svima poznata: lokalni moćnik terozira kraj, što ne može dobiti novcem, dobija silom ili silom pokušava ostvariti, stoga ni potkupljeni kauboji s ranča Brende Taylor ne predstvljaju iznenađenje. Veća je kvalieta postignuta s određenim brojem vinjeta bez ikakva teksta, nego s nekim dijalozima koji bi trebali biti prestavljeni kao pokretač radnje. Kad smo već kod crteža, valja naglasiti kako je gospođa Taylor odlično nacrtana. Sve nedaće života vidljive su na njenom licu, kao i sve opasnosti koje joj prijete, odlično! Lijep mi je i epski uvod u lokacije Montane: "Tučene mrazom i snijegom zimi te sušom ljeti, tisuće brežuljaka Montane ne dozvoljavaju razvoj poljoprivrede..."

Najbolje izgrađen lik je nadzornik Tubb. Nakon što je isplaćena zadnja plaća kaubojima, iako je svjestan da na ranču više nema novca, Tubb ostaje i dalje u službi. Vjernost je rijetka vrlina koju uvijek valja isticati. Radi se o prostodušnom liku koji nakon što napadnu Kena mirno razgovara o puškama. "Krive su puške repetirke. U moje vrijeme, kada su postojale puške sa jednim metkom, morao si biti siguran prije nego što zapucaš". Netko bi mogao pomisliti kako mu je krivo što u napadu nisu ubili Kena pa i neka se radilo o nesporazumu, ali nije tako. Tubb se samo divio pušci koju dugo nije vidio. Epizoda za jedno čitanje.

10.04.2021
    16:38:00 sati

7, 8, 8, 7

Jedna od manje priznatih Kenovih avantura,ali meni jako dobra - i nekad i sad.Klasičan vestern sa lokalnim moćnikom,sposobnom udovicom koja vodi ranč na koji je pomenuti bacio oko,brdo plaćenika...i normalno,Kenom.Akcijska kaubojština sa odličnim Marafom i manje dobrim Montijem.Zbog ovog potonjeg sam razmišljao da dam pola ocene manje od one koju sam dao,ali nek ipak ide ova koju napisah.

4/5

10.04.2021
    19:08:00 sati

6, 7, 8, 9

Zabavna epizoda, iako ima dosta kliseja ovdje: neki mocni, okrutni covjek hoce da kupi ranc jedne zene po svaku cijenu, iako to znaci da bi bio spreman ubiti da bi to omogucio.  Uz njega je njegova banda, neki seprtljani koji izgledaju da se nisu okupali dvije godine dana, i tada nas Ken dolazi u pomoc ovoj jadnoj udovici, i pomaze im da savladaju ovog baruna.  Prica mi nije bas nesto, kao sto rekoh: sve je ovo vec vidjeno u drugim stripovima.  Crtez, na drugu ruku, je veoma dobar.  Naslovnica odlicna, kao i sve ostale KP Milazzove naslovnice.  Sve u svemu, ok, ali nije medju najboljim epizodama seriala.

10.04.2021
    20:09:00 sati

6, 5, 9, 7

10.04.2021
    20:13:00 sati
  • Ukupna ocjena 48%

4, 4, 5, 9

10.04.2021
    22:24:00 sati

5, 5, 5, 9

Debelo ispodprosječna epizoda.

12.04.2021
    10:08:00 sati
  • Ukupna ocjena 78%

8, 7, 8, 9

12.04.2021
    16:32:00 sati
  • Ukupna ocjena 55%

5, 5, 6, 7

Priča viđena već puno puta sa predvidivim slijedom događaja i očekivanim krajem, no ipak dovoljno dinamična i korektno ispričana da nije naporna za čitanje. Pri tome pomažu i Marraffa i Monti, čiji rad ovdje nije pretjerano impresivan, ali je oku ugodan s nekoliko baš lijepih prizora.

16.04.2021
    11:13:00 sati
    Shaner
  • Ukupna ocjena 78%

7, 8, 8, 9

Meni je priča odlična. Istina, da je klišejska sa poznatom radnjom, ali je odlično ispričana. Jedini kiks mi je ono kada Ken u gradu beži preko krovova, i baš slučajno se nađe pored pravih vrata. Crtež mi je isto odličan. Prava dobra klasična western priča.

18.04.2021
    09:35:00 sati

5, 6, 8, 8

Klasicna i ne bas preterano zanimljiva vestern tema se u ovom broju pretvara u koliko-toliko zanimljivu pricu pre svega zahvaljujuci crtezu koji jako puno govori , posebno u kadrovima sa prirodom. Marafini zlikovci su mi bukvalno realno zastrasujuci, a Montijev tus dodaje na atmosferi. Naslovnica lirsko poeticna (kao i ona na kojoj cita novine).

18.04.2021
    18:48:00 sati

8, 9, 10, 7

Nakon zadnje epizode, ova je dosla kao veliko osvjezenje. Mnogi komentiraju kako je radnja vec videna 100 puta, ali istina je da je tesko naci nesto sto nije vec negdje drugdje videno, tako da ovom epizodom smo dobili jednu klasicnu western pricu o pokusaju ocuvanja ranca. Meni se epizoda iznimno svidjela, lako se cita i sve je jasno nakon citanja (sto prethodne dvije epizode ipak i nije bio slucaj). Crtez je maestralan. Maraffa mi je bio solidan i u njegovim prijasnjim radovima na Kenu, ali ovdje s Montijem njegov crtez izgleda jos bolje!

17.09.2021
    21:46:00 sati