Bilo jednom...

Ken Parker

KP LIB 27 | 96 str.

Ken je odlučio iskoristiti dopust da posjeti svoje doma, ali u malom gradiću na jugu Montane biva optužen za krađu i zatvoren. Putujuća zabavljačka skupina s kojom je Ken podijelio dio puta odlučna je u tome da dokaže njegovu nevinost.

• Bilo jednom...
    KP LIB 27
  • Klopka za Kena
    KP LMS 527
  • Lovčeva Lilly - Crvenokožac - Bilo jednom...
    KP SA 9

• C'era una volta
    KP SR 27

• Radnja ove priče se navodno odvija krajem ožujka u južnoj Montani, većinom u mjestu imena Big Timber.
  • Big Timber je 1880. imao oko 100 stanovnika, da bi danas bio sjedište okruga Sweet Grass s 1650 žitelja.
  • Saznajemo da je Ken rođen 20.11.1844. u Buffalu (Wyoming), još jednom gradiću udaljenom oko 300 km od Big Timbera.
  • Kleptomanija je ovisnost o krađi - točnije, krađi stvari koje oboljelima ne trebaju i koje nemaju financijsku vrijednost. Francuska knjiga o mentalnim poremećajima iz 1838. spominjala je kleptomaniju - kao monomaniju, koji je bio izraz za pojedinačne mentalne poremećaje, na primjer ovisnost o seksu (nimfomanija) ili ovisnost o ubojstvu (ubojstvena monomanija). Te se kategorije danas smatraju zastarjelim. Kleptomanija se danas smatra poremećajem kontrole impulsa poput piromanije, ovisnosti o kockanju ili trikotilomanije - ovisnosti o povlačenju kose.
  • Pelivan (kako šerif oslovljava mađioničara Hermesa) je neozbiljna osoba s potrebom za javnim nastupima i djelovanjem.
  • Ova epizoda je originalno izašla u veljači 1980. godine, Dnevnik ju objavljuje krajem 1982., Libellus u studenom 2006. i konačno Strip-agent u srpnju 2019. kao treću epizodu u svom devetom trobroju.
  • Dnevnik je umjesto originalne naslovnice objavio epizodu s naslovnicom za KP SR 10: Bijele zemlje, što je potpuno nerazumljiv postupak. (zanimljivost by ken2)

„Pažnja, molim! Gospodo! Gospođe i gospodo! Stanovnici Big Timbera! Večeras će u devet sati slavni čarobnjak Hermes, miljenik europskih dvorova, nastupiti u nesvakidašnjem spektaklu! Od velikih europskih gradova sve do vas, najveća čarobnjačka predstava ikad viđena! Ne propustite povesti djecu na ovaj vatromet nemogućeg!“

Baš kao i ranije, nakon dvije napete i šokantne epizode s poprilično teškim temama, imamo jednu lagodniju, lepršavu priču s dosta profinjenih humorističnih elementa.
Nakon što je glavni junak serijala jedva jedvice sačuvao živu glavu u te dvije prethodne priče i pri tome bio teško ranjen, ovdje ga vidimo kako konačno ide doma svojima u posjet. U početnim epizodama serijala sam se bio pitao kako se nakon tragične pogibije mlađeg brata u prvoj epizodi više ne spominje njegova majka, koja je nakon tog tragičnog događaja praktički izgubila oba sina. Da, Ken nije osjetio potrebu vratiti se kući, već je diljem Amerike odlučio izgubiti glavu pod svaku cijenu, ali bez toga ne bi bilo raznovrsnih pustolovina koje čekaju našeg glavnog junaka u svakoj epizodi. Pa da vidimo kuda i do čega ga je njegovo lutanje sada dovelo...

Vrijeme radnje je krajem ožujka, što bi značilo da je prošlo dva mjeseca od događaja iz prethodne epizode, dakle dovoljno vremena da se potpuno oporavi.
Ovdje moram spomenuti pomalo čudan naslov, odnosno način na koji su nekad počinjale priče, pogotovo bajke. Razlog tom naslovu saznajemo zanimljivim twistom na posljednjoj stranici, a da ne kvarim doživljaj onima koji će ovo tek prvi put čitati (ako još ima takvih), neću obrazlagati taj detalj. Ipak moram napomenuti da je u pitanju tek zgodna igra koja ne mijenja puno stanje stvari ako govorimo o samoj priči. Dakle, bilo jednom...

Na slabo naseljenim bespućima Montane vidimo simpatičnu obitelj putujućih zabavljača u duhovitim prepirkama tako normalnim u svim obiteljima. Samo što ova obitelj ima djeda...

...koji, uz to što je nestao usred putovanja kočijom, ima i problem što ima neizdrživi nagon da krade. Njegovo stanje je dijagnosticirano kao bolest - kleptomanija, a Berardi se ovdje na komičan način bavi tom problematikom, kao i čestim primjerom kada starci postaju svojevrstan teret, odnosno gori od male djece.
Da, svi mi starimo, pa je samo pitanje vremena kada ćemo i sami postati to breme. Ako se sjećate, u onim antologijskim epizodama s Inuitima (SR 10: Bijele zemlje i SR 11: Narod ljudi), Berardi se također na velike dotakao teme starijih, pa smo vidjeli kako stari Inuiti, kada osjete da više ne mogu pridonijeti zajednici odu tiho u ledenu pustinju da bi umrli. Na sreću, naša kultura je drugačija, pa se starije poštuje i mi ovdje možemo sa smiješkom pratiti zgodne dogodovštine simpatične obitelji.
Osim djeda, tu je njegova kćer Terry s mužem - mađioničarem Hermesom. Prilikom mađioničarskih točki glavni asistenti su dvoje njihove djece, Dan i mlađa seka Lisa. Ne smijem zaboraviti ni još jednog bitnog člana obitelji - psa Romea. Baš kao što je kujica Lilly zauzela glavninu epizode u kojoj je spasila život našemu Kenu, ovdje je Romeo potpuno opravdao svoje ime zavodeći jednu kujicu i time uzeo velik broj tabli ovog stripa. Posebno su zanimljive, pa i realne scene svađa i pomirenja dvoje supružnika, dok scena u kojoj Hermes toplim riječima želi obrlatiti svoju ljepšu polovicu (gdje njihov razgovor u oblačićima prati scena između mješanca Romea i kujice koja ga je na prvu najurila) je u najmanju ruku originalna.
Tu sam scenu shvatio kao ideju autora da na humorističan način pokažu da nismo drukčiji od životinja kada su muško - ženski odnosi u pitanju, ali to je samo moje razmišljanje.

Nakon lagodnog i opuštajućeg početka na poprilično velikom broju stranica, priča kreće drugim tokom i dobivamo pravu kriminalističku istragu.
Naime, u mjestu gdje je ekipa putujućih zabavljača došla dan nakon Kena, tijekom noći se dogodila pljačka trgovine, malo nakon što je vlasnik otišao, a prodavač ostao sam još završiti obračun. Netko ga je onesvijestio i iz sefa uzeo 3222 dolara. Ispod noktiju nesretnog prodavača nađeno je nekoliko plavih vlasi, pa je plavokosi Ken idealano naletio u mjesto u pravo vrijeme da bude očiti krivac. Ken je čak i pokušao pobjeći, ali bijeg je prilično neslavno završio, čime je dodatno potvrdio sumnje napuhanog šerifa.

S obzirom da je Veliki Hermes samoprozvani mag, iluzionist i opsjenar, svojim originalnim i šarlatanskim postupcima naveliko me podsjetio na glavnog junaka serije Mentalist, a budući da je u pitanju meni najomiljenija kriminalistička serija, to mi sigurno nije mana, već ogromna prednost.

Metodom logičke dedukcije (nakon inkognito istrage), u kojoj sudjeluje cijela simpatična i luckasta obitelj, Hermes je sveo broj mogućih krivaca na tri, a sve troje su zapaženi ljudi u mjestu, s lijeva na desno na slici:

1. Gospodin Lake - prodavač onesviješten prilikom pljačke koji je strastveni, ali i bezuspješni igrač pokera, pa je grad pun njegovih priznanica.

2. Gospodin Peele - vlasnik trgovine s hipotekom na njoj i vjerovnicima na vratu kojem će novac od osiguranja doći kao mana s neba.

3. Šerif Harry Grant - boji se da ga na skorim izborima neće opet izabrati, pa je čak tražio zajam od banke kako bi se posvetio trgovini, ali su ga odbili.

Veliki Hermes je kao pravi moderni showman odlučio sve otkriti na predstavi u kojoj će sva trojica sumnjivaca sudjelovati. Za zagrijavanje imamo prikaz predstave s bonusom u vidu otkrivanja načina na koji se trikovi izvode.

Giorgio Trevisan, uz Milazza zasigurno najomiljeniji i najcjenjeniji član crtačke ekipe, zaslužan je za vizualni dio ove epizode. Ovo mu je četvrti rad na ovom serijalu. Kao što se dijelom može vidjeti i iz vinjeta u ovoj recenziji, vjerno prenosi duh i atmosferu, a likovi izgledaju živo s jasno izraženim emocijama. Po tom pitanju vjerno slijedi stil koji prevladava u ovom serijalu.
Unatoč tome, moram zamijetiti da je ovdje manje detaljan u odnosu na ranije radove, pa se često crtež (posebno u završnom dijelu) čini nedovršen. Kad već uspoređujem s ranijim radovima, crtež je dosta razgovjetniji, a ni moji raniji prigovori za dinamiku više ne stoje, što možda može biti razlog u veselijoj i opuštenijoj temi.
Uz naizgled nedovršen crtež, naslovnica koja nema neke poveznice s glavnom temom priče dodatno stvara dojam žurbe. Jedva vidljiva kola putujuće skupine, dok u prvom planu Ken pozira s konjem nikako nisu elementi koji bi zadovoljili s obzirom na temu stripa. U biti, cijela ova epizoda, osim otpriike mjesta radnje, nema nikakve poveznice s prethodnim epizodama serijala, što znači da bi vjerojatno mogla biti rezervna opcija kada ponestane onih ozbiljnih priča koje zaista nose radnju. Završni obrat taj detalj dodatno potencira.

Unatoč kritikama po pitanju crteža i naslovnice poprilično mi se svidjela ova epizoda. Volim taj lepršavi, poluozbiljan pristup s dosta humora, igru sa svakodnevnim ljudskim (a i životinjskim) problemima, kao i simpatičnu detektivsku istragu. S današnjeg gledišta nije tako teško brzo shvatiti tko je krivac, ali mene je toliko ponijela gomila simpatičnih scenarističkih minijatura, da nisam ni razmišljao o krivcu za vrijeme čitanja.
Ako još niste čitali ovu epizodu ili ste možda zaboravili radnju ostaje vam jedino da uzmete strip u ruku i lagano uronite u opuštajuću avanturu na Divljem zapadu i dobijete odgovor na dva glavna pitanja: „Tko je Kenu smjestio i kako će Veliki Hermes uz pomoć svoje luckaste obitelji razotkriti krivca?“

Paradni ulazak u gradić

KP LIB 26 Crvenokožac

KP LIB 28 Prajsova čast

8, 8, 8, 8

05.12.2021
    02:23:00 sati

9, 8, 9, 7

Ništa spektakularno, ali Kenov prosjek - što znači odlična priča.

05.12.2021
    08:54:00 sati

8, 7, 7, 10

Lagana prica, kao neka bajka, gdje se nista tako lose ne desi.  Niko ovdje nije ubijen, niti ima nekih zlocinastih tipova.  Samo jedna kradja novca, i familija cirkusanata / madjionicara, gdje upoznajemo sve clanove koji su nekako zanimljivi.  Ken je ovdje, kao u vecini njegovih epizoda, samo prolaznik, i nema nekakvog velikog utjecaja na rezultat ove price.  Crtez mi se puno svidja, dok je scenario samo ok.  Naslovnica je super: ona Kenova faca na njoj je legendarana, prava Robert Redfordska.  Vidi se gdje su Milazzo i Berardi dobili inspiraciju kad su stvorili grafickog lika ovog seriala.

05.12.2021
    09:54:00 sati
  • Ukupna ocjena 79%

8, 9, 7, 7

05.12.2021
    10:09:00 sati

8, 8, 9, 8

05.12.2021
    10:33:00 sati

7, 7, 7, 6

Znači, usprkos pročitanoj recenziji, moja sjećanja na epizodu su nestala, a kako ne znam hoću li serijal nakon br. 30, gdje sam stao, uopće nastaviti čitati ili ću neke 2030. početi od br. 1, oprosti, Spock, ali nakon godinu i 8 mjeseci nečitanja nisam mogao nešto Kenovo ponovno čitati već sam samo pogledao, za moj komentar, više nego važnu zadnju stranicu i vjerujem da bih, i da sam je sad ponovno pročitao, ostao vjeran svemu napisanom u 2019. godini. Komentar je bio:

Iako je Berardi ovo pisao kao neku prijelaznu, nepretencioznu priču meni je bolja od prethodne dvije, valjda ponajprije zato što konačno nema Indijanaca željnih osvete i krvi. Ovdje Ken i cijela porodica sporednih likova "mijenjaju uloge" tako da je ova družina odlično okarakterizirana i zanimljiva. Berardi malo ovdje pokazuje ljubav prema detektivizmu, na uvjerljiv način otkrivena prevara no ono oko Kenova ponašanja je dosta usiljeno, pa zar bi ono uradio čisto jer je sumnjivac?! Međutim, to je mala maca za zadnju stranicu kad nam Berardi bez ikakve potrebe servira objašnjenje da je Ken priču izmislio. Nakon toga ne znam koje ocjene podijeliti, recimo da ću zamisliti da zadnje stranice nije bilo.

Zaključak (ovo nije iz 2019.): Ken je trebao pisati "dime novels".

05.12.2021
    10:48:00 sati

9, 9, 9, 10

Potpuno iracionalno ocenjujem Kena. 30% ocenu dize nostalgija.
    05.12.2021
    11:15:00 sati

6, 9, 7, 4

Pomalo atipična epizoda, nema nekih ubojstava koje Ken mora riješiti. Izvrsno prikazana obitelj putujućih umjetnika, svatko sa svojim posebnostima, ali svi u velikoj mjeri inteligentni.

Na upit kćeri zašto njihov otac uvijek negdje vodi njenog brata, a ne nju, majka odgovara:

Majka:"Osim toga... Muškarci uvijek radije biraju muškarce, a žene - žene"

Kćer:"Ah, je li? Kako to, onda, da se tata nije oženio čika Fredom; nego tobom?"

Lukava neka mala, Divlji zapad je to, tamo ne žive dugo oni koji ne misle brzo i oni koji dugo razmišljaju.

05.12.2021
    13:33:00 sati

9, 10, 8, 6

Odličan uvodnik za epizodu!

Crtež mi na više mesta deluje zbrzano, ali ću da mu malo progledam kroz prste, iz istog razloga kao i pojedinim Milacovim epizodama - odlično crta emocije i generalno mi se sviđa stil, uprkos silnim linijama.

Priča mi je legla ko kec na deset. Nije tipičan vestern što je odlično, Kena ima u tragovima (ono bežanje od organa reda nije u njegovom stilu, dok je zajebavanje čuvara u zatvoru prikazuje Kena kao inteligentnog šaljivdžiju). Priča je prevashodno iz ugla jedne neobične porodice, a čak i pas ima svoju priču u priči - ono preplitanje pasa i dijaloga mađioničarskog bračnog para je odlična scenaristička fora! Neki momenti su me jako puknuli, kad Ezra zaplače u prodavnici pozamanterije. Klinac je zanimljiv, klinka još više - dotiče se brojnih muško-ženskih, porodičnih i društvenih pitanja, a izgledom i ponašanjem je mlađa i malo manje luđa verzija naše drage Pat O Šejn. Ima još scenarističkih fora - npr na početku sam mislio da je deda (Ezra) odlutao jer ima alchajmera (to je Berardijev trik), ali ne - kleptoman je!
    Priču krasi gomila sporednih likova (i Ken je sporedan!) i ovaj serijal je skoro kao život - nema glavnog lika, svi su ujedno i sporedni i glavni. Ovo je jedna od onih epizoda koje su scenaristički prvoklasne - poput npr. Chattanooge ili Uzavreli grad, gde se na jedan dinamičan i zanimljiv način upoznajemo s likovima i radnjom - npr otac i sin koji vise iznad prozora zatvora, na krovu, da bi došli do Kena... Ili dijalog dve žene na potoku. Ili Ezra koji na početku stripa visi kao kokoš. Doduše priča postane u jednom trenutku malo predvidiva - očekivano je da će Ezra ostati sa novom družbenicom, ili npr da će mađioničarska predstava biti poprište velikog finala tj razrešenja misterije.
    Samo razrešenje je dosta dobro, ali epilog je taj koji me je kupio - ispade da je Ken predvideo avanturu od A do Š, koja će mu se tek desiti za koji dan - baaaš kul potez! A takođe i romantika na kraju :)
    Istina, ova priča nema snagu nekih prethodnih, nepretenciozna je i sl., ali i takve priče mogu da budu vrhunske, a meni to ova jeste.
    Naslovna dobija jedva prolaznu ocenu, jer je Hermes karavan skoro pa neupečatljiv a Ken i konj su u prvom planu iako ne bi trebali da budu. Promašena naslovna - trebalo je da Hermesova kola budu u prvom planu.

05.12.2021
    15:58:00 sati
  • Ukupna ocjena 68%

6, 6, 8, 8

Meni nije pasala ta neozboljnost priče, ni prikaz ljubavi između muža čarobnjaka i njegove žene. Ni kraj kada tek tako dobivamo rješenje pljačke mi nije sjeo. Sve skupa mi je previše sladunjavo. Više volim prave westerne. Ali ipak je to solidna priča. Naslovnica i cretež mi se sviđaju.

05.12.2021
    17:47:00 sati

6, 9, 9, 9

Lagana priča, u početku malo zamorna, kasnije pred kraj napeta.

06.12.2021
    09:28:00 sati

10, 10, 7, 7

Odlicna prica, malo jedino mozda na prvu razocarenje sto na kraju ispadne da Ken prica tu pricu i da vjerojatno ju je cijelu izmislio, no i naslov je u stilu bajke tako da logicno zasto je Berardi posegnuo za ovakvim zavrsetkom. Ono sto je najbolje u prici, Ken je u ovoj prici skroz izostavljen i ulogu glavnih likova preuzimaju pelivani koji su uvjereni u njegovu nevinosti te ga pokusavaju spasiti. Sama radnja je odlicna, veoma napeta, a likovi su dosta dobro okarakterizirani. Ponajvise lik djeda, koji nakon što mu je umrla zena, postaje kleptomanom. Svida mi se nacin na koji je Berardi ispricao ovu pricu, te bih tu posebno istaknuo jednu scenu u kojoj razgovaraju Hermes i Terry, a ne vidimo njih nego pse i djeluje bas kao da 2 psa razgovaraju. Jedina mana epizode je crtez, dat cu mu sedmicu, iako me nije bas previse odusevio, a ni naslovnica nije neka spektakularna.

07.12.2021
    00:06:00 sati

9, 10, 9, 8

Profinjeni humor je sastavni dio skoro svih epizoda Kena Parkera, ali ovo je priča u kojoj se Berardi razmahao komičnim elementima. I to s priličnim uspjehom.

Priča je svježa i zabavna, obogaćena detaljima koji su za svoje vrijeme bili neuobičajeni (djed kleptoman :)), tako da gledano u kontekstu nastanka, ova priča može samo rasti u očima čitatelja, iako ju vrijeme nije nimalo pregazilo. Za mene je ovo jedan od skrivenih vrhunaca serijala. Ne u samome vrhu, ali tu negdje.

Epizoda je važna i kao jedna od prikazanih točaka u intelektualnom razvoju Kena Parkera. Naime, Ken pred kraj postaje pisac, a put do toga je malo po malo prikazan kroz cijeli serijal. Od mučenja s pisanjem pisma u Baladi o Pat O'Shane, preko susreta s Lady Huntington Scott koja mu otkriva čari čitanja, do lekcija koje mu o pisanju daje Ambrose Bierce... Na kraju Ken u Kanadi Nedu Buntlineu priča svoju prvu priču (KP 65: Velika predstava) koja na kraju nije objavljena, ali je bila njegova ulaznica u svijet pripovjedača.

Međutim, u ovoj epizodi Ken Parker prvi put u serijalu pokazuje svoj pripovjedački dar, jer se na kraju ispostavi da je sve skupa ispričao djeci. S obzirom na kasniji opus, može se zaključiti da se nije sve tako dogodilo, odnosno da je Ken priču sklopio od događaja koji je sam proživio, nečega što je čuo od drugih, a nešto je sigurno i izmislio.

Žao mi je da sam u tekstu za tematski broj Kvadrata, a u kojem sam pisao o Kenu Parkeru kao piscu, propustio spomenuti i ovu epizodu - pa to sad ispravljam.

18.12.2021
    18:34:00 sati
  • Ukupna ocjena 62%

7, 6, 6, 5

Zanimljiva, ali ne i posebno pamtljiva priča. Berardi je ovdje sve postavio nekako lagano i bezbrižno, pa i pomalo naivno. Trevisan dobar, ali ne i više od toga.

10.01.2022
    11:01:00 sati
    Shaner

6, 7, 8, 5

Uvek lepo dodje neka lagana prica, osobito u sumornom serijalu kakav je Ken Parker. Sve deluje nekako opusteno, ne oseca se tragedija u najavi, likovi ostvaruju ono sto su zamislili ili pozeleli, krimi zaplet je vise komican nego opasan... cudno , zar ne? I onda na kraju vidimo da je ovo jedna prica koju je Ken izmastao kako bi malo zabavio decu u skoli u svojim kratkim trenucima predaha. Sjajno! I kao sto je neko lepo hronoloski objasnio, ovo je jedna faza u formiranju Kena kao pripovedaca/pisca. Ako se ne varam ovo je druga prica (nakon Ranchera) u jojoj je body count nula , sto je za serijal prava retkost, i tu se valjda dodaje epizoda Zemlja junaka u kojoj nema zrtava iz drugih razloga. A da, i Dah i san bi trebao biti u ovoj grupi.

Trevisan je odlicno odradio posao ovde, crtez je bas kao i prica: leprsav (koliko to Trevisan moze biti), opusten i posvecen ekspresijama likova.

11.01.2022
    09:47:00 sati