Prajsova čast

Ken Parker

KP LIB 28 | 96 str.

U utvrđenje Benton stiže grupa svežih regruta. Među njima je i sin upavnika utvrđenja pukovnika Prajsa, Oliver. Posle jedne izvidničke misije koja je pošla po zlu, a za koju je okrivljen mlađani Prajs, Oliver beži iz pritvora ne bi li dokazao svoju nevinost. Ken je na tragu nesrećnom Oliveru, u pokušaju da ga privede pravdi pre nego što ga Čejeni skrate za skalp.

• Slučaj Olivera Pricea
    KP LIB 28
  • Prajsova čast
    KP LMS 532
  • Slučaj Olivera Pricea - Veličanstveni revolveraš - Dome, slatki dome
    KP SA 10

• Il caso di Oliver Price
    KP SR 28

• Fort Benton u Montani osnovan je 1846. godine kao poslednje trgovište krznima u gornjem toku reke Misuri, inače je drugo najstarije naselje u ovoj državi. Danas ima 1464 stanovnika.
  • Ostaci utvrđenja koje je Ken Parker pohodio postoje i danas.
  • Za Čejene ne znamo, ali pouzdano znamo da je u utvrđenju Benton stradalo više desetina članova plemena Crno stopalo tokom 1869. i 1870. godine, uključujući i poglavicu koji je tražio da se prekine sa preprodajom vatrene vode.
  • Za razliku od utvrđenja Benton, Milićento je izmišljeno.
  • Strane 78 i 79 su izbačene iz LMS izdanja.
  • Helena, glavni grad Montane, u kome će, konačno, na kraju epizode Ken Parker provesti svoj zasluženi odmor, osnovan je 30. oktobra 1864. godine. Iako je jedna od najmanjih prestonica u SAD (ima svega 28 910 stanovnika), Helena ima sopstven aerodrom i čak dva univerziteta.
  • Cela priča događa se tokom aprila 1876. godine.

Nikada u životu nisam kupio niti jedan Lunov Magnus strip (niti Zlatnu seriju, ako ćemo za pravo), a pročitao sam iste na tone. Lepota mog (a verovatno i vašeg, u slučaju da smo ispisnici) odrastanja je da je stripova uvek bilo svugde i na svakom koraku i da je išao iz ruke u ruku. I ne, ne stidim se da priznam da sam tada gutao naslove poput Okultis verenik, Frenkijeva pesnica, Vukovi s Ontarija, razne Zagore… Iako će od te bulumente, koja se dvaput sedmično pojavljivala na kioscima, Mister No mi postati najomiljeniji, neće biti ni on dovoljan da ga skupljam (sa izlaskom VLMSa to će se promeniti). Čak su neki Tim i Dastiji, Karabina Slimovi i još neki opskurni likovi, retko, ali ipak dolazili do mene. Jedan jedini koji i kad je dolazio, a bio redovno preskakan i nikad čitan, bio je - Ken Parker.

Dva su razloga za to. Prvi, tih par primeraka Kena koji su mi i došli u ruke imale su očajne naslovne strane, previše bele i/ili bezizražajne, sa skoro nimalo detalja. Drugi, kad onako na prvi pogled, bez udubljenog čitanja, vidim tamo nekog mrtvog ozbiljnog usamljenog konjanika koji se vrzma sa svojom puškom po Divljem zapadu mož da sledi samo: vrlj iza leđa! Sledeći!

I tako je to bilo sve do fantastičnog Libelusovog reprinta Kena Parkera za kojeg sam se ja zainteresovao u toj meri koliko su na njemu radili Alfredo Kasteli i pre svega Đankarlo Alesandrini, pa sam čim pre nabavio dotične epizode, ukupno sedam. Bilo mi je interesantno da posmatram meni najomiljenije scenaristu i crtača kako se snalaze u jednom sasvim drugačijem ambijentu, a takođe sam sebi pružio priliku da se konačno upoznam sa Bonelijevim junakom o kome sam, tokom svog drugog stripovskog odrastanja, na s.com-u, čuo samo reči hvale.

Kako su onda autori “ispali”? Kasteli, ako ne odlično, a onda bar vrlo dobro (malo kasnije o tome zašto ne i najviša ocena). Stari spisateljski vuk se i sa Kenom prilično dobro snašao, mada ako bih morao da cenim, s obzirom da je napisao dva scenarija jedan za drugim, onaj potonji, Veličanstveni revolveraš je još i bolji. Ipak, vidi se umeće, nije ni čudo, čovek je pisao i na Zagoru i na Mister Nou, a već je i stvorio svog novog junaka, Martija Misteriju.

Fort Benton

S druge strane, Alesandrini je druga priča. Od svog debitantskog nastupa u #6 Krvave zvezde 1977. godine, u kome se vidi koliko je nesiguran i gde su mu lica aktera em gruba em promenjiva od table do table (oštro oko će slične probleme videti i u prva dva broja Martija Misterije!), pet godina kasnije, na svom poslednjem radu na Kenu imamo već jednu konzistentost i prepoznatljivost. Tačno, i dalje nije to sigurna ruka, mnogo senčenja tu ima, ali to je onaj stari Alesandrini kojeg smo zavoleli u Osveti boga Ra i Maču kralja Artura! Mlađani Prajs je skoro pa Marti, jedan vojnik vuče na Orlija iz mlađih dana, divljine Montane podsećaju na prašume Jukatana. I miris, i ukus… Ovo je vrhunac Alesandrinijevog rada na Kenu, koji će on samo nastaviti da dalje usavršava na svom matičnom serijalu Marti Misterija!

Ostaci utvrđenja Fort Benton

A što se same epizode tiče? Uh-oh. Rekoh malo ranije da Kasteli vrlo dobro ume da se snađe ma gde god. Zašto ne i odlično, ova priča je sjajan primer. Naime, sama radnja je izuzetno priprosta. Imamo sina koji odbija da posluša oca i da postane neko i nešto (lekar, pekar, apotekar), već u inat njemu polazi očevim stopama (i to bukvalno), postajući redov u odredu pukovnika Prajsa, svog oca. Od tog momenta sve kreće nizbrdo za mladića, okružen nepoverljivim vojnicima i ocem koji želi pošto-poto da ga se reši, Oliver upada iz nevolje u nevolju, toliko duboko da čak i Ken, koji veći deo epizode ne radi ništa mora da krene u spasilačku ekspediciju. Iako je ona sama vrlo uspešna, epilog je nagao, krvav, besmislen i ostavlja gorak ukus u ustima. Pored prilično plitke priče, Kasteli ima dosta praznih hodova tokom same epizode. Na jako puno strana bukvalno se ništa ne dešava, nema radnje niti pripovedanja, a te pauze, koje u naraciji i treba da postoje, čine se neprirodnima. Čudan izbor teme za jednog iskusnog i prekaljenog scenaristu poput Kastelija. On će se već u narednom broju u potpunosti rehabilitovati, a ovde će Alesandrini svojim talentom dići priču na nešto viši nivo.

Ipak, kada se sve uzme u obzir, ne samo ova priču, već svih sedam, moram da priznam da sam u svim njima prilično uživao!

KP LIB 26 Crvenokožac

KP LIB 29 Veličanstveni revolveraš

• Ukupna ocjena 93%

9, 10, 9, 9

Više manje ista priča koju smo imali priliku proćitati u epizodi Zagora Neravna Borba. Način na koji je Castelli pristupio temi čisti je dokaz zašto je Ken jedan od najboljih stripova ikada. Ne u samom vrhu serijala, ali svejedno jedna iznimno snažna epizoda.

26.09.2021
    18:22:00 sati
    BatBaterton

9, 7, 7, 8

Berardijeva priča koja je imala mnogo više potencijala... Problem je u scenariju. Castellijevi scenariji škripe i kod Martija Misterije, i ovde se nije najbolje snašao. Dobro je počeo - mi mislimo da indijanci napadaju utvrđenje, ali se ispostavlja da su to novajlije kojima je priređena šala. Zatim smo zaintrigirani odnosom pukovnika Pricea (za koga bismo isprva pomislili da je Oliver Price iz naslova) i mladića. Ubrzo se ispostavlja da je mladić (koji liči na Martija Misteriju iz mlađih dana (str. 12 kadar 2)) zapravo Oliver, i da je Priceov sin. Taj aspekt priče - dokazivanje ocu i odnos oca i sina, mi je super.

Ali priča je vođena neadekvatnim tempom, i da nisam znao da scenario nije pisao Berardi, lako bih pogodio. Onaj deo od 49 do 53 strane kada indijanci otimaju kola s oružjem je malo zbrzan. Deo kada Oliver prelako beži iz zatvora je još i ok, naspram dela kada tek tako beži iz utvrde a da ga niko ne spazi.

Nije problem u tome što je Oliver osmislio kako da vrati kola s oružjem, nego u tome što mu je Ken dopustio da vodi glavnu reč. Onaj deo kada Ken pušta Olivera da ovaj sam uzme dinamit a zatim se išunja na drugi kraj kampa, zatrubi itd, je apsolutno nerealan. Ken to nikada ne bi dozvolio jednom žutokljuncu, pa makar ovaj bio i pukovnikov sin - zapravo NAROČITO jer je ovaj pukovnikov sin (Ken je poznat po antagonizmu prema autoritetima, pa ne bi pustio 10 godina mlađeg klinju da vodi glavnu reč samo zato što mu je pukovnik otac). Oliver je to odradio isuviše spretno, i prosto mi je nemoguće da bi jedan novak uspeo to da odradi bez da napravi ijedan šum, a indijanac je toliko blizu. Da bi strip bio uverljiviji, bilo je potrebno da to odradi Ken - i ne bih imao nikakve zamerke jer je Ken gerilac. Doduše odmah zatim indijanci su čuli šuškanje i zamalo da otkriju Olivera, što je ajmo reći realno.

Ken je pre toga kukao kako su belci namučili jadne indijance, a onda u kampu hladnokrvno kolje jednog, koji je pritom bio nenaoružan i koga je Ken svojom sirovom snagom lako mogao da onesvesti, ako to već nije učinio s tri jaka udarca. Nije u duhu Kena da prikolje indijanca, kada lako može da ga onesvesti a u žurbi je. Najveća ironija je što Ken posle za vojsku (koja mu je sve više dokurčila) kaže: kolju se poput pasa, ali uz toliko govorništva... A zapravo je i ON taj koji kolje indijance poput psa - samo, eto, bez govorništva.
    A opet, u naivnim stripovima (neću da ih imenujem), Ken bi verovatno onesvestio indijanca uz patetične reči poput: izvini prijatelju, nemam drugog izbora.

Zatim - ne smeta mi što konjica dolazi u poslednjem trenutku i rešava stvar, ali mi jako smeta što Ken, u sred bega iz indijanskog kampa, razmišlja o tome kako Oliverov plan ima manjkavosti, jer je potrebno upregnuti konja u kola. I posle dok beže od indijanaca on to i kaže Oliveru. Uz svo dužno poštovanje Berardiju i Castelliju, ali Ken je uprkos sirovosti jednog izviđača i trapera vrlo inteligentan lik, koji nikada ne bi naseo da izvede Oliverovu akciju bez da debelo promisli o svemu, pa i o tome da im je potreban konj koji bi vukao kola!

Na kraju nema one Berardijevske sete - nema zagrljaja oca i sina - njih dvojica nam nisu približeni kao (dragi) likovi, a na samom kraju vidimo i zašto... Otac je prikazan kao neko kome je samo važno da se njegov sin nije obrukao, dok je sin taj koji je ponosan na sebe i svoj uspeh. Ipak mi je čudno što je otac tako lako prihvatio da Oliver bude vojnik - a opet, ocu izgleda nije toliko važno sinovljevo usmerenje, koliko strah da ga ovaj ne razočara. Ne volim da isuviše očekujem u stripu i trudim se da ne ocenjujem strip na osnovu toga koliko je ispunio moje neke želje, ali priznajem očekivao sam da Oliver odluči da ipak završi studije. Epilog pun velikih reči nam otkriva kako su i otac i sin ponosni, ali ponos je kratkog veka - Oliver već nekoliko dana kasnije umire od indijanske ruke, igrom slučaja, a mi u poslednjem kadru vidimo njegov spomenik i epitaf - vrlo crna (čak crnohumorna) završnica, koja mi se svidela uprkos tome što je isuviše scenaristički ''s neba pa u rebra''.

Da, sve se to nekako prebrzo odvilo. Nema mi ovaj scenario spontanost kakva krasi Berardijeve scenarije - Berardi to izbrusi lepše, tečnije.

O crtežu ne znam šta da mislim, scene noću su dosta dobre, ali generalno suviše šrafura i neartikulisanih linija na licima (doduše nekad su baš te linije prednost), lica izgledaju čudno, itd... Često sam široke ruke i crtežu dam 8 uprkos manjkavostima, ali kod Alessandrinija mi to uglavnom nije slučaj.
    Naslovna, iako isuviše mračno obojena s obzirom na scenu koju prikazuje, jedna je od onih setnih, gde bi čovek očekivao da Ken odlazi iz vojske za svagda (možda se to desi?)

Nisam od onih koji Kenu traže zamerke, ali neke od pomenutih zaista umanjuju kvalitet ove potencijalno odlične ideje. Inače su mi vesterni o plavim bluzama i odnosima u vojsci obično manje zanimljivi nego npr. priče o malim zabitima, traperima, lovcima na zlato... ali ova priča ''iz utvrde'' je zaista moćna, baš zbog odnosa između oca i sina, te sina i ostalih vojnika, i svega što iz toga proizlazi.

PS. Na strani 13 jedan od novajlija u vojsci - Luka Modrić :)

26.09.2021
    18:23:00 sati
  • Ukupna ocjena 93%

9, 9, 10, 9

26.09.2021
    18:45:00 sati
    Mozes77

8, 8, 8, 8

26.09.2021
    19:40:00 sati

8, 9, 10, 9

Odlican crtez, u prici koja je nekako poznata, ali ipak veoma dobra. Tatin sin hoce da se dokaze ocu da je pravi odrastao muskarac, a otac ne vjeruje da mu je sin rodjen da bude vojnik u Americkoj vojsci i da se bori protiv pobunjenih indijanaca. Ken je, naravno, upleten u sve ovo, zato sto mora da uvjeri obe strane gdje su oba u pravu, i u krivu. Zadnja stranica/vinjeta je stvarno nezaboravljiva, zato sto vidimo kako brzo sudbina odlucuje zivote koji se upute u vojno zanimanje; ovo nije Holivudski film, gdje ce nam omiljeni junaci uvijek prezivit. Ovo je najrealniji nacin da provedemo 99 stranica sa jednim tipom, da nam se tip svidi kao covjek, samo da bi na kraju vidjeli kako jednostavno umire, kao i stotine vojnika poput njega, i bez ikakvog pardona od scenariste. To ti je zivot u divljem zapadu, i to ti je iskrenost Ken Parker seriala.
    27.09.2021
    00:22:00 sati

9, 7, 9, 8

Nepravedno niska ocjena, svaki Parker je minimum 80%. Sjajna antiratna priča, iako nema te dodatne dimenzije i slojeve na koje smo navikli u ostatku serijala.

27.09.2021
    06:25:00 sati

8, 8, 9, 8

27.09.2021
    06:38:00 sati

7, 8, 8, 5

Poznata priča ispričana na zanimljiv način.

27.09.2021
    09:48:00 sati

9, 8, 8, 9

Fordov vestern Rio Grande je bio inspiracija za  puno stripovskih varijacija na temu oca i sina na mitskom zapadu - a Slučaj Olivera Pricea je vjerojatno najbolja. Kao mali sam jako volio Zagorovu Neravnu borbu, pa mi je Prajsova čast - strip s istom temom, ali drugačijom atmosferom -  godinama kasnije bila jedna od dražih epizoda Kena Parkera - 'junaka' koji je zamijenio Zagora u ulozi mog imaginarnog prijatelja.

27.09.2021
    17:19:00 sati

6, 6, 8, 6

Poznata priča, stari odnos između očevih želja i sinove stvarnosti. Prajsova smrt ipak pojačava emocionalni dojam. Malo je previše njegov i Kenov odlazak u indijanski logor, kao da se radi o skautskom izletu, a ne o napadu u kojem su itekako izloženi smrti. Ne osobitio jaka priča, iako ima svoje momente.

27.09.2021
    19:31:00 sati

9, 7, 7, 7

Slazem se s vecinom kako je prica poznata, no to je niposto ne cini losom. Malo mi je jedino sama zavrsnica bila losija, ato scenariju i dajem koju ocjenu nize. Totalno atipican napad na Indijanski logor u kojem se Ken prikazao kao zutokljunac, a ne Price, te epilog koji bas i nije bio potreban radnji. Crtez tako-tako, cak mozda i jedan od boljih Alessandrinijevh radova na Kenu.

29.09.2021
    12:37:00 sati

6, 6, 7, 6

Lepa senikina recka, a jos bolji je Jockov komentar koji opsirno daje na uvid sve dobro i ono manje dobro  u ovoj prici. Stvarno se iz aviona vidi da ovo nije pisao Berardi: dijalozi, odnosi izmedju likova, Kenovi postupci... a opet, nije ni lose uzimajuci u obzir mozda vec kliseiziranu pricu oca i sina na sprotivstavljenim stranama. Alesandrini mi je bas pasovao ovde.

29.09.2021
    13:16:00 sati
  • Ukupna ocjena 63%

6, 6, 7, 6

Poznata priča ispričana na zanimljiv način, ali ne bez mana. Svidio mi se epilog, no za jači emocionalni udarac bilo je potrebno da bolje upoznamo naslovnog lika. Alessandrini u dobroj formi.

29.09.2021
    18:30:00 sati
    Shaner

6, 5, 7, 7

Ovo je epizoda s klasičnim ljevičarskim razmišljanjima koja su pred kraj manifestirana, a gdje drugo već, u glavi našega Kena koji je u većem dijelu epizode "sa strane", ali je imao ulet u prvi plan u scenaristički očajno izvedenom dijelu Oliverova iskupljenja. Akcija Kena i Olivera je čista superherojština i to je još jedna scena koja "trese" tvrdnje da je Ken Parker potpuno realan strip. Superherojima su se u određenim epizodama na svoj način pokazali svi Bonellijevi junaci, valjda su i zato junaci jer da je sve realno neki bi morali trajati 3 epizode, ali ne pretjerujmo, Ken nije cijepljen od povremene superherojštine i ima je u nezanemarivom postotku. No, nisam želio da sad o tome pišem (jer već jesam) i da se netko "zakači" na ovo moje razmišljanje. Konkretno, ovdje je kraj meni izuzetno patetičan.

To je mladi Berardi (iako se uz njegovo ime kao scenarist spominje Castelli), osoba koja, nekako je moj zaključak, u privatnom životu još nije raščistila kojim putem želi ići i mislim da je ponekad svoje duševno stanje prenosio na scenarije epizoda koje je pisao.

05.10.2021
    21:35:00 sati

• Gospodar noći