KP LMS 460

• Il popolo degli uomini
    KP SR 11

• Originalni naslov epizode je "Narod ljudi", kako eskimi nazivaju sami sebe.
  • Radnja se dogadja u ljeto 1873.
  • Epizoda sa ponovnim susretom sa Eskimima, "Krvavi lov" je upravo objavljena u izdanju System Comicsa.

Treći dio "eskimske trilogije" se dosta razlikuje od prijašnja dva dijela, u prvom redu zbog nedostatka dramatike tj. neke čvrste priče. U principu, Berardi je iskoristio cijelu epizodu da kroz Kenov boravak u eksimskom selu prikaže eksimske običaje i kulturu a ujedno i da demantira cijeli niz "činjenica" o Eskimima koje su bile općeprihvaćene, čineći to kroz cijeli niz (vrlo uspjelih) komičnih scena. To je ujedno i jedan od najuspjelijih elemenata ove epizode koja će vas sigurno nasmijati, ali vas isto tako može i rasplakati…

Ken polako ulazi u život eskimskog sela, odlazeći s njima u lov na morževe, učeći voziti saonice, upoznavajući njihovu kulturu, jezik i običaje. Paralelno pratimo i Nanukove dogodovštine koji se pokušava izvući iz kandži Pilotik, "žene uragana" koja traži drugog muža, boljeg lovca kao i Joluovo udvaranje Enji. Na kraju ljeta Ken se oprašta od Nanuka i sela i vraća nazad u civilizaciju, a društvo mu prave i Jolu i Enja koji žele vidjeti svijet o kojem im je ken pričao, ali nažalost njihov prvi susret sa njim ima tragične posljedice...

Najupečatljiviji likovi su svakako Enja i Jolu, mladi eskimski par oko kojeg se vrti drugi dio priče, kroz koji nam Berardi pokazuje različitosti izmeđe naše i eksimske kulture (o tome malo više riječi poslije u tekstu o stranicama koje je Dnevnik izbacio). Zanimljiva je također i karakterizacija jedne možda ne tako tipične obitelji gdje žena terorizira muža, slabog lovca, kao i seoskog vrača varalice, Babulaka i njegovog "razgovora" Duhom Mjeseca:-). Crtež i ovdje potpisuje Marraffa kao i u prošlom broju i ovdje i dalje vrijedi sve što sam rekao o njemu u prošloj recenziji, ali ovdje dobija ocjenu više samo zbog jednog uspjelog krupnog plana Enje koji mi se jako sviđa, na str. 40 (dok npr. za onaj sa naslovnice možda zaslužuje i dvije ocjene manje:-) )!

Dnevnik, već po dobrom starom običaju nastavlja sa svojom biserima. Naslovnica je kombinacija dva kadra iz stripa, a već sam prije napomenuo da sam uvjeren da je naslovnica namijenjena ovom broju greškom objavljena u epizodi "Tiranin iz Montane", pa su se valjda na ovaj način izvukli iz neugodne pozicije (iako su mogli komotno objaviti i original, ali to valjda nije dolazilo u obzir:-) ). I dalje se nastavlja pogrešan prijevod Nanukovog govora (ajde, bar su bili dosljedni:-) ) i dalje ima potpuno nepotrebno promijenjenih dijaloga (str. 53. Ken pita Jolua da li da daju psima jesti ribe a Jolu odgovara "Ne treba. Oni nisu gladni." da bi se u sljedećoj sceni digao i otišao im dati ribu!?! I naravno da se pitate tko je tu lud, a objašnjenje leži u krivom prijevodu, Jolu je ustvari rekao "Ne svima. Brže trče kad su gladni."). Kao i prije i ovdje je izbačeno nekoliko stranica, ovaj put 5 i naravno, i ovdje su bitne za radnju. Prva je izbačena zbog seksi scene u kojoj Jolu štipa Enju za stražnjicu, druga je izbačena potpuno nepotrebno zbog Kenovog monologa o "civilizaciji", dok su ostale tri prava glupost u kojem je, kao i obično izbačen jedan od najuspjelijih momenata u stripu. Naime, Jolu jednu večer ostavlja Kena da "otpočine" sa Enjom u iglou. Ken isprva ne shvaća o čemu je riječ a zatim zaprepašten bježi, ostavljajući Enju rasplakanu i Jolu bjesni zbog nanesene "uvrede":-) na vrlo zanimljiv način: "Ne opravdavaj se kablunak. Zaslužuješ kaznu… Možda bi se zadovoljio da mi pustiš da ti iskopam oko!":-)))))
Skenovi koje donosimo su nažalost polovični ali ja zaista nisam imao srca uništavati strip da bi kako treba skenirao cijelu stranicu.

"Otpočini, prijaltelju, otpočini…"
"Hvala, pokušat ću!"
"Otpočini?"
"Imaš li ženu u svom kraju, kablunak?"
"Ne. Ne još, barem…"
"Što radiš onda, uzimaš tuđe žene?"
"Hm…pa ne bi baš rekao…"
"Primjetila sam da kad Jolu i ja radimo "stvari" ti začepiš uši komadima kože i okreneš se…"
"Živjeti zajedno nije lako, pokušavam samo biti diskretan."
"Diskretan? Što to znači?"
"Znači…Znači začepiti uši i okrenuti se na drugu stranu!" "Oči su ti plave poput ljetnog neba, kablunak. Nisam dosad vidjela takve …"
"I tvoje su jako lijepe, ali sad zaista moram ići…"
"Ne možeš pričekati još malo?…Ovoj ženi je vruće…"
"I meni, prokletstvo! Pakleno vruće!"

Kraj epizode nas ostavlja u iščekivanju, Ken ostaje s pištoljem u ruci, mrtvacem i šerifom koji ga drži na nišanu. Kako će se izvući? Treba pitati jednu djevojčicu koja se odaziva na ime Pat, ali o tome više u sljedećoj epizodi i sljedećoj recenziji!

KP LMS 454 Beli pakao

KP LMS 466 Balada o Pat O’Shane

• Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Još jedna, meni posebno draga epizoda. Vrlo poučna priča o životu Eskima, istovremeno začinjena humorom i duhovitim dijalozima. Jedna totalno drugačija kultura i način života. Čovjek ostaje zapanjen, kad vidi na koji način umiru stariji ljudi, a što Eskimi smatraju normalnim. Crtež maestralan (osim što Eskimi sigurno nemaju takva savršena tijela, ko dvojica suparnika u borbi za Enju, ali to je mala sloboda autora).
    28.10.2003
    12:10:00 sati
    stinky

10, 10, 9, 8

Ova epizoda mi je jako draga i često je čitam. Iako je Markos "ocrnio" Marraffu, meni njegov crtež u ovoj i prethodnoj epizodi savršeno funkcionira.
    29.10.2003
    15:49:00 sati

9, 10, 9, 8

Još jedna u nizu vrhunskih epizoda.Sjajno prikazan život Eskima,koji su stvarno potpuno drukčiji od nas i malo "ćaknuti" ako smijem primjetiti ;-).Očito je autor stvarno dobro proučio njihov život jer fascinantno je kako je to sve skupa detaljno prikazano u ovom stripu.Pojedine situacije su stvarno smiješne(udvaranje Enji,Nanuk i ona debela žena..)a neke su masivne i nabijene emocijama,kao npr. Kenov oproštaj od Nanuka,Jolu i Enja prvi puta sami u iglu,grijanje ruku u rasporenoj utrobi pasa(nakon što odmrzavanje uz pomoć mokrenja nije uspjelo),i kao vrhunac-odlazak Enjine majke.Crtež i u ovoj epizodi jako dobar.Stvarno,ova trodjelna Kenova mini-saga na Aljasci je pun pogodak i preporučujem je svakome.
    12.11.2003
    14:02:00 sati

8, 8, 8, 5

Lepo je upoznati se sa "stranom" kulturom na ovaj nacin. Detalji tu ne nedostaju. Ipak, "komicni" elementi mi malo previse vuku na Zagora ;)
    Sve u svemu, lep zvrsetak trilogije.
    14.09.2005
    13:00:00 sati

10, 10, 10, 6

Narod ljudi nam donosi završetak jedne odliene trilogije o polarnim krajevima. Opet moram pohvaliti izvrsnog Berardija koji nam je fenomenalnim scenarijem prikazao Eskime i njihov naein življenja, tako da smo i mnogo toga naueili iz ove epizode.Opisana je i velika razlika me?u civilizacijama. Epizoda sadržava i dosta elemenata humora, a to se meni baš svi?a.Dogodila se i jedna važna stvar: Ken se u ovoj epizodi rastao s Nanukom :( Marraffa na visini zadatka kao i u prošlom broju. naslovnica slaba
    09.02.2006
    00:00:00 sati
  • chavez

6, 7, 4, 4

Koliko god da mi se nesviđa Maraffin uradak ipak se jako dobro snalazi u arktičkom krugu.Berardi je opet napravio dobar posao.Naslovnica mi je nekako čudna.Ne kužim šta je Milazzo htio da kaže(normalno da mislim na Libellusovu naslovnicu-na dnevnikovu ne treba trošiti riječi).
    16.02.2006
    20:27:00 sati
    chavez
  • SejoSexon

7, 9, 8, 8

Priča mi je malo lošija od prethodne dvije no i dalje je puno bolja od priča ostalih Bonelli junaka. Marraffa je ovdje pokazao da i on nešto zna :-)
    17.02.2006
    06:49:00 sati
    SejoSexon
  • alen

10, 10, 6, 9

Predivno. Obozavam te epizode u kojima se niste ne desava, a desava se puno. Osjecam se kao da sam tamo. Marraffin crtez mi se nikako ne dopada, ali da ja nacrtam nesto po Berardijevom scenariju ispalo bi dobro.
    28.07.2006
    10:07:00 sati
    alen
  • Ukupna ocjena 81%

8, 8, 9, 6

Zabavna epizoda nešto lakšeg ritma čija najjača strana su uspjeli gegovi.Atmosferom podsjeća na Chemako,ali joj je ipak za nijansu inferiornija... Maraffa-odličan,a Milazzo na naslovnici teško pogriješio u izboru motiva.Ocjena kompletne"eskimske trilogije"-odličan!Ocjene koje sam dao Kitolovcima su ,naravno,greška!
    28.07.2006
    16:02:00 sati
    fantom
  • npetros2@htnet-dsl

6, 6, 8, 8

Onaj lov na morževe na početku je stvarno dosadan! Pa što je ovo, "National Geographic"???
    31.12.2006
    02:16:00 sati
    npetros2@htnet-dsl

10, 10, 10, 10

...zaniimljivo,poučno....
    06.01.2007
    20:44:00 sati
    Neustrašivi Chico
  • D.J.

9, 9, 9, 9

Odlicna, zanimljiva, ali prije svega zabavna epizoda. Berrardi maksimalno iskoristava kulturne razlike izmedu Eskima i zapada. Nanuk mi je najdrazi sporedni lik u prvih 11 epizoda.
    20.09.2007
    03:06:00 sati
    D.J.

10, 10, 10, 10

06.01.2009
    16:21:00 sati
    Misko iz Darwooda

7, 8, 8, 7

Simpatična epizoda, malo mi je slabija od ostalih pošto se praktički ništa ne dešava, ali svejedno je majstorski, kroz razne humorne situacije, ispričana priča o susretu različitih kultura. Stvarno, ono s prijevodom je nevjerojatno, Jolu kaže da pse ne treba nahraniti i onda se okrene i da im svježu ribu... 'ALO, ANYONE?! Ima još jedna, na samom početku stripa Ken kaže: ''Tamo gde ja živim nema snega cele godine.'' Tko je tu lud?

Zaboravio sam prokomentirati tu ludu LMS naslovnicu... Ma ustvari nema se tu što reći, to jednostavno čovjek mora vidjeti vlastitim očima da bi vjerovao (kako nekome uopće može pasti na pamet da to pošalje na kioske). Frickin' unbelievable, if not scary.
    07.01.2009
    18:29:00 sati
  • Ukupna ocjena 89%

9, 10, 8, 8

09.02.2009
    09:50:00 sati
    mars1

7, 7, 8, 7

Lijepa epizoda koja opisuje svakodnevni život Eskima i njihove probleme. Epizoda preko Kenova nerazumijevanja njihovih običaja predstavlja klasičan sukob različitih kultura.
    20.03.2009
    15:28:00 sati

10, 10, 9, 8

Divna epizoda,slicno kao kod ranog MM,ovdje covjek moze dosta stvari da nauci.
    Fino se cita,bez napora,nemam primjedbi za ovu epizodu a i Maraffa fenomenalno crta zimu.
    30.05.2009
    20:47:00 sati
  • cibalia

10, 10, 9, 8

Po 1000. put moram pohvaliti Berardija koji je humorom prikazao različitost dviju kultura. Tako imamo nekoliko likova za pamćenje poput Babulaka, Pilotike, a nezaboravimo nezaboravnog Nanuka. Najviše me iznenadilo kada je Jolu Kena smatrao nepristojnim jer mu ovaj nije htio 'uzet' ženu ili kada su pustili staricu da umre. Također, onaj incident u selu je šokantan, a Eskimi se me podsjetili na malu djecu. Maraffa bolji ovdje nego u bijelim zemljema. Loša naslovnica Milazza. Ove trodijelna sjeverne avanture su pun pogodak.
    18.06.2009
    12:51:00 sati
    cibalia
  • dcopic

9, 10, 8, 8

Uh kako zanimljiva epizoda, sa nevjerovatnim spletom  komedije i tuge! . Odlično su prikazani običaji Eskima, vidi se da se je Berardi jako potrudio. Ma vrhunski...

19.01.2010
    09:58:00 sati
    dcopic

5, 7, 8, 6

Od ovih ranih KP epizoda, ova je, zajedno sa brojem 3, garant naj tanja: najslabija sto se tice price i scenarija, dok je crtez potpuno dobar.  Ova prica o Eskimima jest nekako edukativna, pogotovo zato sto i sam ne znam nista o tim ljudima; ali ipak, ovo je strip, i u neku ruku, nema puno dramatike, ili nekakve interesantne radnje. Kao sto sam rekao, ne znam puno o Eskimima, ali ovaj kraj epizode mi je nekako glup: onaj Eskim Jolu slucajno upuca, i isto tako ubi, jednog bijelca u onom malom gradu, i onda se ponasa kao da se nista izuzetno nije desilo; stavise, covjek se smije, i sve mu izgleda nekako komicno, kao da ubiti covjeka njemu nista ne znaci.  Znam da on dolazi s druge strane svijeta, gdje su obicaji totalno drugaciji, ali majko mila, jedino vanzemaljci ne bi uopste reagirali nikako ako nekog slucajno ubiju (a sigurno bi i oni imalu negativnu reakciju).  To mi nikako da legne: pa jel se to ljudi ovako lako ubijaju izmedju Eskimskog naroda, kao da je neko stao na bubu, ili da je slucajno pljuno a covjeka????

23.10.2010
    00:12:00 sati

7, 6, 8, 10

Ovo je jedina priča iz eskimske trilogije koja mi se ne sviđa. Potpuno zaboravljivo. Čitao sam strip prije sat vremena i jedva se mogu sjetiti o čemu se uopće radi. Jedino su mi ostale u glavi neke nasumične scene, kao kad Eskim hladnokrvno upuca onog tipa na kraju, ili neki idilično-komični prizori seoskog života.

Marraffa u Kenu više liči na Montanarija i Grassanija nego na sebe samog u MN-u. Crtež mu je nekako uredan i čist u ovom serijalu što mi se sviđa, ali u ovoj epizodi je malo prebljedunjav u nekim kadrovima. Naslovnica je prelijepa, ti Milazzovi crteži slobodno mogu poslužiti uokvireni na zidu ili kao pozadinu desktopa. Naslovnica iz LMS-a je nešto najbolje - i najgore - što sam ikada vidio u životu. Moj životni san je upoznati dizajnera koji je radio na tome.

14.12.2010
    12:41:00 sati

9, 9, 9, 9

28.01.2011
    13:06:00 sati

9, 10, 10, 8

Jos jedna odlicna epizoda u nizu koja ostaje u sječanju i ostavlja bez riječi. Kraj u stilu Berardija-tjera na daljnje čitanje. Crtež bez greške.  Ocijena je za originalnu naslovnicu. Ova od Lms-a je očito jedna od najgorih uopće.

12.02.2011
    13:00:00 sati
  • amnesiac

9, 8, 7, 8

Epizoda puna komičnih detalja mi je nekako fino legla. Dosta smo naučili iz eskimskog života. Šteta zbog prilično glupog kraja, no to mu samo umanjuje konačnu ocjenu. Maraffa je nešto gori u odnosu na Bijele Zemlje, a tu posebno mislim na zadnjih par strana. Kao da se umorio ili bio prinuđen da ubrza zbog vremena pa je pravio neke početničke greške. Šteta jer je većinu sripa korektno odradio. Leže mu nekeko ove sniježne epizode. Naslovnica za Milazzov potencijal i nije nešto

01.11.2011
    23:35:00 sati
    amnesiac

Ukupna ocjena 31%

2, 2, 5, 4

Što reći...ne ide mi u glavu kako ovaj strip može dobiti ovako dobre ocjene? Osim što se upoznajemo sa životom Eskima,ovaj strip jedva da ima (ili ipak nema) neku radnju,a uz to crtež je loš.
    25.11.2011
    15:49:00 sati
  • Ukupna ocjena 76%

7, 8, 8, 7

Sama priča je dobra samo Pilotik mi je stavrno dosadna.

23.05.2012
    12:29:00 sati
  • Ukupna ocjena 92%

10, 10, 8, 8

05.10.2012
    15:43:00 sati

6, 7, 8, 9

04.10.2013
    10:21:00 sati

10, 10, 10, 9

Prosto neverovatno kako se u jednoj priči možeš nasmijati i rasplakati.

25.09.2014
    12:42:00 sati
  • igor 12

8, 9, 8, 8

ovo je epizoda koja se čita sa osmijehom od uha do uha.simpatično prikazan život Eskima kroz razne gegove i dijaloge.ali ipak mi ne ide u glavu ponašanje Jolua nakon što je rokno onog lika.ko neki kretenski maloumni dječak,još se i smije.tu me fakat iziritiro.pa makar i Eskim bio,valjda kužiš kad nekog rokneš bez razloga da to nije u redu.to me toliko raspizdilo da to nije normalno,još sam ljut.

e da,i ono frajerisanje gol do pasa?na minus 30?ma daj

09.11.2015
    19:15:00 sati
    igor 12

10, 10, 10, 10

Fenomenalno. Klasik za sva vremena.

19.01.2017
    22:01:00 sati
    miljacka

10, 10, 9, 10

Chemako v0.2. Na momente me, po humoru, podseća na Asteriksa i malo galsko selo :) naročito onaj deo sa eskimkom Pilotik, udaranje ribom, oklagijom i sl.
    Ne bih se složio sa nekima da nema radnje tj priče u ovoj epizodi. Pobogu, ako je to tačno, onda je 95% naših života bezidejno puko bitisanje. Pa ovde ne da ima radnje, nego je ona i bolja i kvalitetnija i realnija od većine akcionih stripova i epizoda, koje brzo dosade...
    Na svakih 10 strana se nešto veće dešava: lov na morževe, odnos Eskima prema religiji, odnos prema starcima (na Balkanu se jedna, još brutalnija metoda zove Lapot. A reče mi ćale da je i u Japanu važilo da ostavljaju starce negde u šumi da umru, koliko je to istina, ne znam...), odnos muža i žene, odnos ''divljaštva'' i ''civilizacije'' (tačno sam znao da će se ovako nekako završiti. Eskimi dolaze prvi put u ''civilizovano'' selo, šta drugo da se dogodi!? I tako je Ken najebao, vrlo dobar klifhenger zanima me kako će se izvući iz ove situacije, ali mi je drago što je čovek-Alen stradao jer se po njegovoj verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji lako naslućuje kakav je čovek, a posebno je dobro što su i Enja i Jolu preživeli (nadam se)).... onda odnos prijatelja (Ken i Jolu, Ken i Nanuk i rastanak...), odnos između rivala (Jolu i onaj eskim na Amarok)... Ako su reference bile dobre i ako nije bilo izmišljanja za potrebe stripa, onda se da zaključiti kako su Eskimi vrlo neobičan, simatičan, intrigantan narod. I utisak nakon čitanja je takav da ne bih mogao da izvučem najdražu scenu, jer ih ima previše, ali najupečatljivije su neuspešno ''otpočinjanje'' Enje, ostavljanje starice na ledu da umre i završnica sa pištoljem. Epizoda je definitivno rađena poput Chemaka, iako je po nekim nijansama čak i bolja.
    Crtež mi je bio bolji u prošloj epizodi pa tako ni ova neće dobiti 100%, kao ni sve prethodne... Najveća zamerka je što je crtež manje atmosferičan nego u prošloj epizodi, te što mladi Eskimi izgledaju kao Bruce Lee. Težak život na Aljasci i fizikalisanje nisu razlog da eskimi izgledaju kao Bruce Lee - potrebno je da se malo više kockica sklopi da se to postigne, počev od ishrane itd... Onaj prikaz borbe između Jolua i Amaroka, kao da se bore Bruce Lee i Konan. Iako su neke od poza odlično nacrtane, neke su i prilično bezveze, pa u jednom trenutku Jolu izgleda kao da izvodi striptiz + kaki, a i lica nisu uvek nacrtana kako valja. Ali generalno je crtež jako dobar, na tragu onog odličnog iz prošle epizode.
    Naslovna mi je odlična, originalna naravno, podseća me po boji i atmosferi na ilustracije iz knjige ''Bajke naroda sovjetskog saveza''. Ova naša naslovna je đubre neopevano.

ali ipak mi ne ide u glavu ponašanje Jolua nakon što je rokno onog lika.ko neki kretenski maloumni dječak,još se i smije.tu me fakat iziritiro.pa makar i Eskim bio,valjda kužiš kad nekog rokneš bez razloga da to nije u redu.to me toliko raspizdilo da to nije normalno,još sam ljut.

Mene nije, jer se iz aviona vidi da je ubijeni skotina. Ali da se Jolu ponašao kao debil - jeste. Mada to se može opravdati činjenicom što se kroz dobar deo epizode Jolu zapravo ponaša kao debil, jer je mlad, nezreo. Vidi se iz odnosa prema Enji, Amaroku... Toliko je srećan zbog puce, dete dobilo igračku, da nije ni svestan šta je uradio. Enja po životnoj mudrosti može baka da mu bude, a kamoli žena. Ona nije zaluđena civilizovanim igračkama, pa joj je odmah postalo jasno šta se dogodilo i u kakvim su govnima zbog njegovog postupka.

To se dešava u sred leta, ne verujem da je baš bilo minus 30, ali da za tim nije bilo potrebe - nije.

09.02.2018
    09:47:00 sati

7, 8, 7, 7

Bez sumnje najbolja epizoda eskimske trilogije iako u njoj nema neke prave radnje koja ju obilježava od početka do kraja ali Berardi nam kroz odvojene scene u različitim godišnjim periodima uspješno predstavlja život na Aljasci te kulturu i običaje Eskima. Dosad nije viđena a mislim da i neće biti epizode s ovolikom količinom humora iako ima i tužnih scena poput smrti Arnika tijekom lova na morževe, rastanka Kena i Nanuka i Enjinog plača zbog smrti majke. Međutim u pamćenju će najviše ostati Jolina stidljivost da pita Enjinu majku da ju uzme sa sobom pa zatim, kad mu je već postala žena, njegova ljutnja i uvrijeđenost jer ju Ken nije "probao", Nanukova priča o praznovjerju naroda jer mu sunarodnjaci umjesto u Velikog crnog gavrana vjeruju u Duha mjeseca itd.

Kraj mi je prilično glup ali recimo da jedan dio te gluposti mogu razumijeti. Prvi dio ne mogu nikako: mislim, Jola se zbog pištolja totalno raspametio i bio spreman odreći i žene i sanjki a ona mu to poslije oprašta. Ipak, očito Berardi nije znao kako uspješnije/logičnije tu izazvati neki Kenov prijestup jer sam prelistao malo stranice iduće epizode i zaključio da je taj prijestup morao postojati da bi se otvorila mogućnost stvaranja te opjevane "Balade o Pat O'Shane" pa ću mu prilično progledati kroz prste.

25.11.2018
    18:20:00 sati

• Oscar 2018.