Donovanovi dečaci

Ken Parker

KP LMS 792 | 96 str.

Teško ranjenog Kena Parkera u svome skrovištu skriva grupa dječaka pod vodstvom Donovana O’Harre. No, čuvati Kena Parkera postaje sve teže pošto je, zbog ubojstva policajca, za njim raspisana velika novčana tjeralica…

• Donovanovi dječaci
    KP FB 59
  • Donovanovi dečaci
    KP LMS 792
  • Štrajk - Donovanovi dječaci - Normin princ
    KP SA 20

• I ragazzi di Donovan
    KP SR 59

• priča se nastavlja na prethodnu epizodu «Špijun» («Sciopero» KP #58)
  • str. 44; u razgovoru sa Dianom, Ken se prisjeća avanture iz epizode «Lilly e il cacciatore» (KP #25)
  • s ovim 59. brojem , 1984. završava originalna serija i Ken napušta izdavačku kuću Sergio Bonelli editore i u skladu sa svojim lutalačkim karakterom kreće na dug put po raznoraznim kućama (Orient Express, Comic Art, Isola Trovata, Ken Parker Editore) da bi se na kraju opet vratio u SBE

Nakon što se u prethodnoj epizodi «Špijun» temeljito pozabavio socijalno angažiranom temom radnika i njihovih prava u okrutnom vremenu kapitalističke Amerike u drugoj polovici 19. stoljeća, Berardi nastavlja u sličnom tonu, prebacujući težište na svakodnevice njihovih života… ovoga puta nisu proleteri ti koji su u glavnoj ulozi, već se cijela priča vrti oko grupe dječaka i njihovoj svakodnevnoj borbi za golo preživljavanje po ulicama grada Bostona.

Upravo je vjeran prikaz Bostona s kraja 19. stoljeća najveća vrlina «Donovanovih dječaka». Berardi narativno odlično, a dobri stari Carlo Ambrosini vješto crtežom dočarava sav sjaj i bijedu Sjeverne Amerike zdrobljenu u raljama bespoštednog kapitalizma. Ulice vrve preplavljene sirotinjom i prosjacima među kojima tu i tamo prošeću dame iz visokog društva čije simpatije Donovanovi dječaci itekako znaju okrenuti u svoju korist. Surovi život u naših je dječaka iznjedrio itekako izražen smisao za opstanak i preživljavanje, koji se možda sastoji u izvođenju raznih sitnih krađa, smicalica i sličnih (ne)djela, no u nepravednom i bespoštednom vremenu kojemu su dječaci izloženi, teško da će im netko krađu četvero košulja vrijednih jedva 40 penija uzeti za zlo. Paralelno sa scenama doživljaja Donovanovih dječaka, Berardi nas vodi i u živote njihovih obitelji, od kojih mnoge još uvijek, pod teretom lažno usađenog optimizma, naivno vjeruju da su došli u obećanu zemlju, zemlju pravednosti koja svima pruža jednake mogućnosti. A upravo kroz osobnu, i već u startu osuđenu na neuspjeh, borbu jednog takvog idealista radnika Lešeka Kowalskog, Berardi još jednom hladnokrvno pokazuje lice pravde u vremenima galopirajućeg kapitalizma.

Naš junak Ken Parker možda u svemu ovome naizgled igra samo sporednu ulogu, no itekako je važan faktor u cijeloj ovoj priči, jer kao osoba za čije je uhićenje raspisana velika novčana nagrada koja se svakim danom sve više povećava, predstavlja pravi test izdržljivosti (pa čak i kušnje) među dječacima, te nerijetko izaziva napetost i razmirice među grupom.

Unatoč svemu do sada napisanom, «Donovanovi dječaci» nisu savršeni. Epizoda je to koja nam dolazi na krilima prethodne uspješnice «Špijun», no snagu tog neokrunjenog remek-djela Berardi tek je djelomice uspio ponoviti. Unatoč vjernosti u prikazu tadašnjeg klasnog i socijalnog stanja, priča pati na trenutke od naivnosti, cijelo vrijeme nam se servira okrutna realnost samo da bi nam se kasnije podvalila Kenova, iako plemenita, ipak idealistička retorika o traženju izlaza iz ovakvog stanja, koja onako ovlaš (čisto reda radi) spomenuta teško da ima neku snagu i značenje. Također ispočetka pažljivo i spretno građena priča o nedaćama i problemima jednog kapitalističkog društva završava ipak pomalo ravnodušno. Kraj je doima isprazan, sve se mijenja od kadra do kadra, životne odluke se donose u samo dvije sličice, svatko ide svojim putem i dok trepneš piše «Kraj». No, zanemarite li sve te više – manje sitne propuste svejedno vam ostaje dovoljno snažnih narativnih trenutaka i dražesnosti koja se skriva upravo ponajviše u likovima Donovanovih dječaka što bi vas vrlo lako moglo natjerati da se više puta vratite čitanju ove epizode.

KP FB 58 Štrajk

KP FB 62 Dah i san

• osim

10, 10, 9, 8

Svakako jedna od najboljih epizoda, a po meni, najdrazi period KP, zajedno sa Spijunom i Dnevnik Adah
    20.12.2005
    16:12:00 sati
    osim
  • vlaki

10, 10, 9, 9

Najdraza epizoda Kena Parkera iz djetinjstva. Dugo sam cuvao strip. Odlicna prica.
    10.01.2006
    17:42:00 sati
    vlaki
  • npetros2@htnet-dsl

9, 7, 8, 6

30.07.2007
    11:29:00 sati
    npetros2@htnet-dsl
  • GeneziS

10, 10, 10, 10

Moj prvi Ken. Kao klinac i nisam baš sve shvatao, ali uvek me je privlačio crtež i neka tuga i melanhonija koja vlada u Štrajku i u Donovanovim dečacima. Koliko samo jake karakterizacije sporednih likova nose ove dve priče. Neponovljivo.
    16.03.2008
    04:50:00 sati
    GeneziS

8, 8, 8, 9

nakon špijuna iliti štrajka, je teško biti vrhunski, ali donovanovi dječaci imaju dobru atmosferu, s malo dickensa, socijalne osjetljivosti i junak koji je u problemimasjećam se kada su ove epizode izlazile, tada od zs i lms nisam kupovao ništa osim kena, nije bilo interneta i nisam znao da je ovo zadnja, okretao sam stripove na kiosku da vidim ide li skoro ken, a tada su bile velike pauze, šta će biti s njim...i izađu onih par preskočenih epizoda, ništa mi nije bilo jasno
    21.08.2008
    00:19:00 sati

8, 9, 9, 9

Citanje u jednom dahu, nakon Strajka odmah sam zgrabio i ovu epizodu. na prvi pogled malo olaksanje, ali samo na prvi pogled. Sada umesto radnika/proletera/sindikalaca imamo njihovu decu za protagoniste. Svi ti klinci bi da se istrgnu iz kosmara koji vlada u njihovim razdrobljenim radnickim porodicama, a ulica je oduvek ( i pre, i tada i sad) bila "spas". Odlicno vodjen scenario nas lagano, znalacki (i na momente zabavno) vodi kroz Boston zadnji put, i ocito je, pomalo zbrzano na kraju (bas kao i u Strajku) jer cini mi se da su obadvojica zeleli da sto pre zbrisu iz Bonelijevog ofisa upravo kao i Ken iz grada. Ono sto nas nadalje ceka je "pozni" Kenov period koji ce nam ponuditi jos mnogo nezaboravnih prica.
    03.12.2008
    01:05:00 sati

7, 6, 9, 7

Lošije od onog na što smo navikli,i od Berardija i od Milazza.Valjda su željeli spasiti Kenu glavu uz holivudsko uzdizanje do nebesa,a isto tako i ugasiti redovnu seriju što prije....Ova mi je priča bila draga iz LMSa,a danas nakon Fibrinog izdanja - i ne baš.Ken je Parker superjunak,legenda,borac,starešina i najveći jebač! Oporavlja se dobro,rana ne gnjoji,izmlati desetogodišnjake,diše iz pivske boce u moru kanalizacijskih govana. HEROJ!
    11.12.2008
    14:28:00 sati

7, 8, 6, 7

''Donovanovi dečaci'' se ne mogu ni na koji način mjeriti sa ''Štrajkom'', ali uz kombinaciju nekoliko drugih elemenata (kako kaže kolega @ken2), ipak ostavljaju dobar utisak na čitatelja (barem na mene). Nekima je završetak prejednostavan i banalan, nekima bespotrebno zakompliciran, po nekima nedovoljno tragičan, po drugima opet previše, meni je, pak, baš dobar.
    10.01.2009
    05:55:00 sati
  • cibalia

7, 10, 5, 10

Nije kao štrajk, ali je solidno i zanimljivo i još bolje prikazano kako se djeca moraju prilagodit životnom okolišu. Ambrossini mi nije baš nešto kao crtač. Milazzova naslovna je odlična.
    15.02.2009
    01:19:00 sati
    cibalia

8, 9, 8, 8

Vrlo dobra epizoda KP (a koja nije). Šteta što je to kraj jednog fenomenalnog serijala. Na kraju mi se čini da je sve nekako nedorečeno, tj. ipak fali pravi kraj.
    26.02.2009
    08:06:00 sati
    mars1

9, 8, 8, 8

Nakon "Adah" i serije tek vrlo dobrih epizoda, Štrajk i Donovanovi dječaci pretstavljaju jedan od vrhova serijala. Iako ova epizoda ne ostavlja tako snažan utisak kao Štrajk, prije svega zbog malo lošijeg završetka i nepotrebnih/pretjeranih akcijskih scena, ipak je jako dobra. Fascinira me način na koji je Berardi prikazao živote tih dječaka i njihovih obitelji,  direktno i sa toliko iskrenih emocija , a posebno me dojmio kadar gdje cijela obitelj spava u jednoj sobi i kad tata poželi provesti malo kvalitetnog vremena sa suprugom, mora to raditi pred djecom. A i način na koji Donovanovi dječaci dolaze do novaca i kako se snalaze u životu je nešto posebno. Ali čini mi se da Berardi nije znao kako bi dostojno završio ovu epizodu pa je posegnuo za akcijom na kraju koja pomalo kvari dojam ali još uvijek palac gore i za ovu epizodu. Ambrosini se potrudio koliko je mogao, svoje posao je s obzirom na svoj talemt odradio maksimalno dobro i korektno, ali fali mu ta toplina u crtežu i mekoća koju npr. ima Milazzo u Štrajku. Jedan ciklus Parkera je završen, sad slijedi bijeg pred zakonom te drukčiji koncept izdavanja što će se odraziti u dužini i formi epizoda. "Bostonski ciklus" je možda malo prebrzo završio ali jedva čekam da uz Fibru krenemo dalje,da ove godine zaokružimo serijal i dobijemo kolekciju Ken Parkera za sva vremena, baš kao što taj junak to i zaslužuje..
    12.04.2009
    09:02:00 sati

10, 9, 8, 5

Odlična epizoda. Nakon Štrajka, Berardi je još jednom u potpunosti uspio prikazati kako je težak bio život i kako su se ljudi (u ovom slučaju djeca) morali snalaziti kako god znaju i umiju. Ken ovdje prelazi u drugi plan ali ipak ima vrlo važnu ulogu na kraju. Kraj je opet tužan (iako je to česta pojava kod Kena, na to se sigurno teško naviknuti) pa pridonosi jačini ove epizode. Ambrosini se dobro snašao, samo mi se naslovnica ne sviđa toliko.
    27.04.2009
    11:20:00 sati
  • vope

9, 9, 8, 9

Odličan nastavak prethodne epizode, ne toliko snažno kritički nastrojena prema ondašnjem sistemu mada ni toga ne hvali ali svakako jako emotivno obojena epizoda

21.01.2010
    15:36:00 sati
    vope

8, 7, 7, 7

Solidna epizoda i baš kao što neki rekoše, uvjeti su slični kao u Štrajku, samo su se problemi odrasilh ovdje preselili u svijet djece. Ambrosini se nije previše iskazao. U nekim epizodama Dylana nije loš, ali ovdje jest.

09.02.2010
    18:07:00 sati
  • dcopic

8, 9, 8, 8

Nastavak prošle epizode štrajk, koji ipak nije na toj razini. Potpuno razumljivo. Ken ponovno u sporednoj ulozi, što mi se sviđa, jer je radnja o Bostonskom podzemlju i dječacima koji kradu kako bi prehranili sebe i obitelji u tim surovim vremenima, vrlo je zanimljiva...

21.03.2010
    07:49:00 sati
    dcopic

9, 9, 10, 10

Super!  Berardijeva verzija Charles Dickensove knjige, "Oliver Twist", i umjesto u Londonu, ova je smjestena u Bostonu.  Likovi su odlicni, oni djecaci su simpaticni, i scenario je (iako smo neke stvari vec prije vidjeli), dosta nepredvidljiv.  Crtez je odlican, majstor Ambrosini rastura u ova doba, ranih 1980s godina.  Naslovnica je prava emotivna, i pokazuje Kena kao neku zrtvu o kojoj se treba brinuti.  Smrt onog malog djecaka ne kraju je tuzan dogadjaj, i nesto sto se samo moze vidjeti u ovom serijalu; ostali jednostavno nemaju muda da ovako nesto pokazu, jer se sigurno boje da ce izgubit vjeru svojih citalaca zbog pokazivanja scena koje su tako nemilosrdne.  Sta jos da kazem: ovo je jednostavno serijal koje je sve bolji i bolji, iz epizode u epizodu, i koji je rezultat maste perfketnog crteza i odlicnog scenaria.  Drugacije receno, najbolji strip serijal koji sam ja ikad citao.

07.08.2011
    16:21:00 sati

6, 4, 5, 5

Strip je pun ideja za dobru priču,ali je sve to loše izvedeno. Jad i bijeda života u gradskoj džungli u to vrijeme je bilo surovo preživljavanje u kojem su ostajali samo najsnalažljiviji i to je bit cijele priče u kojoj je Ken sporedna uloga. Osrednji crtež i naslovnica.
    20.12.2011
    22:08:00 sati
  • Heyoka

9, 8, 10, 8

ken2 sve objasnio.

23.12.2011
    02:05:00 sati
    Heyoka
  • Ukupna ocjena 86%

9, 9, 8, 8

23.05.2012
    12:10:00 sati

9, 9, 10, 9

Vrlo lijepa epizoda i jako zanimljiva. Pročita se u jednom dahu!

05.11.2012
    12:26:00 sati

10, 9, 8, 8

Nije snažno kao prošla epizoda ali je odlično.

25.09.2014
    12:55:00 sati

8, 8, 9, 8

11.12.2014
    22:41:00 sati
  • igor 12

9, 10, 10, 9

jaka epizoda

03.12.2015
    17:49:00 sati
    igor 12

8, 8, 10, 9

Nedostižno za današnju SBE produkciju, čak i kad se ne radi o ultimativno najboljim epizodama.

04.07.2019
    09:17:00 sati

10, 10, 10, 10

31.05.2020
    21:03:00 sati
  • luxi68

8, 9, 8, 7

12.09.2020
    16:51:00 sati
    luxi68
  • doktor78

9, 9, 9, 9

Uz "Štrajk", "Adah", i "Dome,slatki dome" meni jedna od najboljih KP epizoda. Neko je spomenuo Oliwera Twista kao inspiraciju, a ja bih dodao i film "Bilo jednom u Americi", koji se pojavio otprilike u isto vrijeme kad i ova epizoda. I pogibija onog malog je maltene prepisana iz filma.

27.09.2020
    12:23:00 sati
    doktor78