Božji sud

Ken Parker

KP SA 7c | 96 str.

Nakon što je spasio vojnika osumnjičenog za ubojstvo djevojke od linča mještana, Ken dobiva zadatak odvesti tog vojnika u drugu utvrdu na suđenje. Čini se lagan zadatak, pogotovo što se osumnjičeni vojnik čini plah i nevin, ali na Divljem zapadu ništa ne ide lako.

KP LIB 21
  • Ko je ubica
    KP LMS 502
  • Suvišan - Priča o oružju i prevarama - Božji sud
    KP SA 7

• Il giudizio di Dio
    KP SR 21

• Radnja se treću epizodu za redom događa na istom prostoru, Ken je još stacioniran u Fort Stillu, a ponovno se spominje i Fort Richardson, samo što opet sve ostaje na spomenu.
  • Lawtown se spominje kao ime gradića u sjeni utvrde Sill, a pravo ime bi trebalo biti Lawton. Dobio je ime po generalu Fort Silla, Henryju W. Lawtonu, a osnovan je tek 1901. Kako god bilo, riječ je o anakronizmu, jer nije moguće da je grad postojao u bilo kakvom obliku u vremenu odvijanja radnje (sredinom 1870-tih) budući da je cijela Oklahoma bila zamišljena kao skup indijanskih rezervata i tek 1891. su počeli pregovori s poglavicama plemena oko doseljenja bijelaca na to područje.
  • Ken treba provesti osumnjičenog vojnika u 100 km udaljeni Fort Richardson, Teksas.
  • Ova epizoda je originalno izdana u lipnju 1979. godine, a Libellus je objavljuje u svibnju 2006. i konačno Strip-Agent u svibnju 2019.

Berardi nastavlja sa svojim lukavim sistemom promjene žanrova i tema. Ovdje nam je servirao jednu pomalo detektivsku priču s očekivanim, a unatoč tome iznenađujućim obratom na kraju. Nema što, impresioniran sam tom Berardijevom sposobnošću scenarističkog navođenja čitatelja na krive zaključke.

Ovdje je potpisan i stanoviti Maurizio Mantero kao koautor priče, odnosno scenarija. Navodno je Mantero u ovakvim slučajevima bio zadužen za scenarij, ali budući da mu je ovo bio debi u serijalu sigurno je Berardi bio više angažiran, jer u priči i nema nekih očitijih odstupanja od standardnog Berardijevog načina pripovijedanja.

Kako bilo, scenaristi otvaraju priču scenom buđenja jednog od dva vojnika u staji nakon očigledno vesele noći. Odmah nakon toga svjedočimo šokantnom upadu mještana i hvatanju drugog vojnika koji je još spavao, dok je onaj prvi uspio pobjeći.
Saznajemo da je ubijena djevojka iz mjesta i da su prema dugmetu koji je nađen na mjestu zločina, a koji nedostaje na vojnikovoj košulji, sigurni da je on ubojica.
Od linča ga tada spašava šerif, koji ga stavlja u zatvor, ali očigledno je da neće moći dugo sprječavati rulju od provođenja njihove pravde po kratkom postupku.

Uskoro se rulja pregrupirala i krenula odraditi ono u čemu ih je šerif ranije spriječio. Udarac u glavu ušutkao je šerifa, ali njegov pokušaj provođenja zakona dao je vremena drugom vojniku da naiđe na vojnu patrolu koja stiže u idealno pogođen trenutak da Ken sve zadivi pokazujući svoju sposobnost pogađanja konopca za vješanje iz poprilične udaljenosti u zadnji tren.

Trenutak zakašnjenja i ode vojnik!
Sada Ken ima dovoljno vremena da nas sve još jednom zadivi svojim deduktivnim sposobnostima u dokazivanju očiglednog, odnosno nevinosti plahog i golobradog mladića.

Za razliku od velike većine epizoda, nisu mi baš sjeli likovi u ovoj. Ono, baš niti jedan lik nema nešto što bih istaknuo. Svi su nekako prozirni, dosadni, očekivani. Njihova djela su potpuno u skladu s izgledom. Bijesna rulja koja želi zadovoljštinu po kratkom postupku i otac ubijene djevojke spreman da potroši sve što ima, u želji da se osveti onome za koga je siguran da je ubojica njegove jedinice su realno prikazani, baš kao i očigledno loš lik Catton - pustolov, revolveraš, kockar i lovac na ucjene spreman na sve za brzu zaradu i uvijek u lovu na nevolje.

Berardi je pokušao malo skrenuti temu na tužnu sudbinu, psihičku labilnost i prikrivenu agresiju glavnog protagonista priče, ali nije mi tu baš uvjerljiv. Možda Marraffa nije bio u stanju uvjerljivo prikazati facijalne manifestacije koje bi dale veću dozu uvjerljivosti, ali onda bi i efekt iznenađenja možda bio manji. Uz to, Maraffa je lijepo nacrtao prvi dio priče, ali očigledan je sve veći pad u kvaliteti prikaza kako se približava kraj epizode. Šteta, jer je u ranijim radovima, pa i na prvom dijelu ove priče, prepunom zanimljivih scena i kadrova, dokazao da zna i može.
Ukupno gledano, neću kazati da ovo nije jedna čak i odlična epizoda, ali kao da nešto nedostaje. Možda se tu ipak vidi ruka drugog, manje vičnog scenarista!?

Nakon šokantnog početka, slijedi usporavanje u srednjem dijelu priče i pokušaj sumiranja činjenica u pravom detektivskom stilu. Nakon toga pada odluka o sprovođenju osumnjičenog u drugu utvrdu na suđenje. Normalno, pada odluka da ga prati Ken, a da bi stvar bila zanimljivija pratit će ih i vojnik koji je bio s njim u gradu one kobne noći. Iako ima alibi, ta činjenica bi ga trebala svrstati u mogućeg sumnjivca, pa čak i suučesnika u zločinu, jer se glavni osumnjičenik ničega ne sjeća. Još kada saznamo da je otac žrtve unajmio lovca na glave da spriječi muke oko suđenja, a tu su i Indijanci na ratnoj stazi, siguran sam da vi koji još slučajno niste čitali ovu priču sada već pretpostavljate da znate daljnji smjer razvijanja radnje i odmahujete rukom uz misao da je to već sto puta viđena priča!

Samo, glavni scenarist je Berardi u punom naponu snage. Ne onaj kakvog ste vidjeli u Juliji, već onaj koji iznenadi čitatelja nekoliko puta u priči na 96 stranica.
Neću reći da ova priča ima snagu kao neke ranije, ali mogu ustvrditi da je upečatljiva i nimalo dosadna.
Sada je vrijeme da vi koji slučajno još niste pročitali ovu epizodu lagano odustanete od daljnjeg čitanja recenzije prije nego dodatno pokvarite doživljaj čitanja stripa. Lijepo pročitate priču, pa se vratite!

Jeste? Možemo onda dalje! ;-)

Komičnih elemenata u ovoj epizodi skoro pa i nema, a srećom nema ni onih sitnih banalnosti koje bi trebale biti duhovite. Duhovitost svakako nije u skladu s temom, a jedina duhovita scena koje se mogu sjetiti su dvoje starijih supružnika nakon izlaska iz crkve, kojima se desilo "čudo". Samo što ta scena nije baš tako banalna kao što se čini na prvu, a tome ću se vrlo brzo vratiti.

Srećom, nema puno ni mudrovanja, a Ken kao lik je ovdje posebna priča.
Nakon što je cijelu epizodu izigravao najboljeg, najpametnijeg i najsposobnijeg čovjeka kojeg je Divlji zapad vidio, na kraju skrušeno priznaje da je potpuno pogriješio u procjeni. Neću napisati da mi nije bilo drago zbog toga, upravo suprotno!

Sada ću se naizgled malo udaljiti od ove teme i upitati što je Berardi htio kazati imenom epizode? Onda ću se vratiti naizgled banalnoj komičnoj sceni u kojoj vidimo dvoje starijih supružnika koji nakon svršetka mise izlaze iz crkve. Žena je oduševljena, a muž odmahuje rukom rekavši da je to uvijek ista priča. Muž očigledno sluša, ali ne čuje ili žena umišlja svoje filmove?
Slična je stvar s naslovom.
Je li Bog kaznio krivca ili je spasio nevinog od Kenove optužbe, tako što su pravovremeno pronašli pismo u kojem krivac zbog grižnje savjesti priznaje ubojstvo? Je li taj Bog okrutni, osvetoljubivi - starozavjetni ili novozavjetni - samilosni, koji prašta grijehe i štiti časne i poštene ljude od zla?
Mislim da svi imamo neki svoj odgovor na ova pitanja, ali bitno je da Berardi razmišlja o tome i to intenzivno već nekoliko epizoda u nizu. Dakle, Berardi je krivo procijenjen od većine strip fanova, barem u ovom vremenu dok se potpuno posvećivao Kenu. Razlog tome može biti činjenica da je većina čitala ove priče u osakaćenom, cenzuriranom Dnevnikovom izdanju. Po pitanju ovog broja, uz bezveznu naslovnicu i gomilu cenzure, Dnevnik je stavio katastrofalan naslov ("Ko je ubica"), tako da nije ni čudo što to Berardijevo razmišljanje na glas preko ovog serijala nije doprlo do stare garde Kenovih fanova.
Nakon nekoliko prethodnih epizoda gdje je Berardi čitateljima davao male natruhe svojeg propitkivanja o bitnim životnim pitanjima povezanih s vjerom u Boga, ovdje izlazi s otvorenim gardom. Za mene je to glavna poanta ove priče, ne sudbina ljigavog lovca na ucjene Cattona i Kenov postupak koji ga je iz lovca pretvorio u lovinu. Catton je samo izvršitelj božjeg suda, kotačić u igri sudbine, isto kao i Ken čiji postupci označavaju Cattonovu sudbinu. Svakom po zaslugama, rekli bismo!

Tu je i naslovnica koja na prvu jasno pokazuje scenu iz stripa, ali na konju nije vojnik iz stripa, već bi po izgledu mogao to biti lovac na ucjene Catton, a to se sasvim lijepo uklapa u završnu bilancu epizode. Odnosno, baš kao i na kraju epizode uloge su zamijenjene. Mislim da to nije slučajno, već da nam Berardi i naslovnicom jasno daje do znanja da je sada red na Cattona da bježi i biva proganjan kao zvijer i time nam daje zaokruženu cjelinu ove još jedne upečatljive epizode.

KP LIB 20 Priča o oružju i prevarama

KP LMS 514 Lily i lovac

6, 4, 6, 4

Gledajući kronološki od početka serijala, ovo mi je bila najlošija epizoda. Ništa specijalno nije me se dojmilo. Čak je i naslovnica loša.

06.07.2020
    10:59:00 sati

10, 9, 7, 10

Odlicna epizoda, prava Bernardijevska.  Ovdje imamo dosta filozofske tematike o moralu krivog ili nevinog, i likova koji su stalno puno vise dimenzionalni nego ostali u drugim stripovima.  Ovo me malo podsjeca na drugu Ken epizodu, "Kronika", iako je ta malo bolja, ni ova nije losa.  Twist na kraju je stvarno dobar, jer stvarno nisam ni sumnjao da je ubica bio onaj ko je u stvari ispao ubica na kraju.  Odlican scenario, jedino mi crtez nije savrsen, ali eto, u Ken serijalu dobar scenario uvijek savlada los crtez.

06.07.2020
    10:59:00 sati

9, 8, 9, 8

06.07.2020
    11:11:00 sati
  • Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Sjajna epizoda, prava Parkerovska. Sve je ovdje odlično, od ideje, razrade pa do fantastičnog završetka. Jedino naslovnica malčice "kaska".Marraffin crtež savršeno odgovara tužnoj priči i mučnoj atmosferi ove epizode koja je meni osobno možda i jedna od pet najboljih u serijalu.

06.07.2020
    15:46:00 sati
    BatBaterton

10, 10, 10, 10

Svaki broj LMS sa Kenom je bio poklon za mene. Bila je ljubav na prvi pogled. I pored luksuza Fibr Libell sacuvao sam i stare brojeve, loseg otiska, cudnih naslovnica, zguzvanih hrbata. Ovde imamo krvave glave, nasilje, ispovesti i lazi, iskonski divlji zapad.
    06.07.2020
    21:28:00 sati
  • Ukupna ocjena 93%

10, 10, 10, 3

07.07.2020
    15:26:00 sati
  • Ukupna ocjena 87%

9, 8, 9, 9

I meni je priča vrlo dobra. Malo podsječa na dve kasniji priči - Kronika i Istina. U svim tim pričama se sve vrti oko pitanje pravde zbog koje ljudi ni ne žele vidjeti istinu. I ovdje je isto. Možda mala kritika, da po ko znam koji put u Kenovima pričama opet se u pravi čas događa napad Indijanca koji pomiče radnju dalje. Ali nema veze. Maraffin crtež mi je vrlo dobar. Original naslovnica isto.

08.07.2020
    12:48:00 sati

9, 9, 9, 6

Divlji Zapad kakav je bio. Bez kozmetike. S ljudima od krvi i mesa. Koji krvare. I koji griješe...

10.07.2020
    17:48:00 sati

9, 8, 8, 5

Da, slažem se da se ova epizoda veoma brzo čita. Nema puno razlike u tome što je scenario potpisao Mantero sa Berardijem, jer nikada i ne bih pogodio da ovo nije pisao i radio samo Berardi. Ko radi taj i greši, zanimljivo je kako Ken ovoga puta greši i priznaje to. Taj twist na kraju jeste veoma dobar, a epizoda se opet završava melanholično-poetično, čime se opravdava naslov epizode - Božji sud je neumoljiv. Sviđa mi se kako Ken aludira na gubitak pamćenja koji je i sam proživeo, te kako Catton saoseća (ili možda ne?) sa Lymanom, pokazujući mu tragove omče na vratu. Bilo kako bilo, Catton je zaista prepredenjak, i jedan od više likova u serijalu koji nisu ni pozitivni ni negativni - a veoma su opasni i snalažljivi ljudi. Ken ga mrzi jer je lovac na glave, ali jedno je sigurno, on to radi samo uz dozvolu vlasti, i ne može se posmatrati kao isključivi negativac. To je i trejdmark ovog serijala, likovi koji nisu ni dobri ni loši - osim Kena koji je u svojoj suštini dobar, ali i on zna da pogreši, ili npr. bude 'težak' prema neistomišljenicima poput pomenutog Cattona.
    Na kraju, ovo je jedan veoma kvalitetan western krimić koji drži pažnju do poslednje stranice.
    U prvom delu stripa crtež je odličan u prepoznatljivom oldschool realistično-mračnom Marraffinom stilu koji mi se veoma sviđa, ali već pre polovine stripa crtež počinje da biva jednostavniji i sve manje vizuelno privlačan. Vidi se da je kako strip odmiče Marraffa sve više žurio s crtanjem. Stoga je osmica najviše što sada može da dobije - u nekim prethodnim radovima je pak dobijao desetke. Inače video sam da je neku kasniju epizodu nacrtao Marraffa sa izvesnim Montijem - možda je taj Monti i ovde asistirao (ali to nije naznačeno), jer definitivno mnoge scene druge polovine epizode kao da uopšte nije Marraffa crtao. To kažem jer mi je on jedan od najdražih crtača u serijalu trenutno, sigurno čak i najdraži ispred Milazza, i prosto je evidentno da nije on sam crtao ovo - ako i jeste, onda je veoma, veoma zbrzao.
    Naslovna mi je od svih do sada trenutno najslabija u serijalu. Ok ideja, loša realizacija. Čak i ovaj na konju uopšte ne liči na Lymana koji je plav i nema brkove. Čak i na stranu to, slaba naslovna, naročito za Milazzove standarde.

14.07.2020
    09:51:00 sati

6, 6, 8, 5

Pa, western krimic kombo, neko voli jedno, neko drugo, neko mozda niti jedno. Ja sam u grupi neljubitelja krimica (recimo nisam ni pomisljao da citam Juliju ili Nicka Raidera), pa su mi i ocene nesto nize u odnosu na vecinu. Ali , ponovicu po ne znam koji put- sa ove vremenske distance Kenove price se mozda cine uobicajenim, ali zamislite da ste ovo citali u vremenu kad su izvorno objavljene! Totalno drukciji od drugih!  Marraffa samo poboljsava stvari, toliko beline, a opet toliko dinamike u crtezu. Sve izgleda tako prirodno, jedino (kao i obicno) krupni planova lica mu variraju, od odlicnih do ocajnih.

15.07.2020
    13:20:00 sati

9, 9, 8, 7

Do 21. broja ovo mi je najbolja epizoda u serijalu. I to tražim od stripa, da drži pažnju od početka do kraja i ima neku neizvjesnost, ovdje u vidu toga tko je zaista ubojica, mada je lista osumnjičenih bila vrlo kratka. Od početka nisam vjerovao da je to onaj koji ipak jest, sumnjao sam na njegovoga najboljeg (ispostavilo se zaista) prijatelja pa kad je on krenuo s Kenom razmišljao o načinu na koji će biti otkriven. Vrlo dobar je taj zaokret, činjenica da je smaknut ubojica i Kenovo priznanje da je ispao budala. Ipak, nije mi se baš dopalo ono kad je Ken na kraju rekao Cattonu da Lymanov bijeg zapravo nije prijavljen pa će na kraju lovac na ucjene postati lovina. Puno je u Bonelliju ocrnjena ta uloga lovaca na ucjene a sve je u okvirima zakona, svojevrsna ispomoć šerifima.Nema oduljavanja ni suvišnih dijaloga (mislim da to nije posve slučajno baš sad kad scenarij osim Berardija potpisuje i izvjesni Mantero) a tu je nekoliko zanimljivih likova. Nisu imali puno prostora ali su vrlo dobro okarakterizirani. Svakako mi je najzanimljiviji bio očajni otac ubijene djevojke koji ne vjeruje u vojni sud i spreman je dati svu ušteđevinu da krivac završi na isti način na koji njegova kćerka.
    Ken ima, za mene, vrlo loše crtače, ne volim prljavi crtež iako ide uz svu tu melankoličnost serijala i glavnog lika, ali Maraffa je po meni ispred Milazza, a posebno Trevisana. Osmica je puno ali to je osmica u okviru Kena (da je u Texu ili Zagoru ovakav crtež 4 ili 5 bi dobio), čisto da ne kvari prosjek epizodi. Naslovnica bi bila dobra da omča nije svezana oko nekog brkatog lika u običnoj odjeći umjesto plavokosog vojnika. Ne volim takve promašaje, pa valjda bi crtač naslovnice trebao malo zaviriti u scenarij.

16.07.2020
    16:53:00 sati