• La lunga pista
    KT SR 45
  • La ribellione
    KT SR 46

• Priča je izašla u kolovozu i rujnu 1967. godine.
  • U Ludensovom izdanju, ova epizoda počinje na 10. stranici (druga pasica, #23: Dugo putovanje) i traje do kraja 171. stranice.
  • Srednjovjekovni su dvorci uvijek predstavljali nešto više od klasičnih tvrđava s velikim zidinama. Bili su genijalno dizajnirani te su kreativnim načinima štitili svoje stanovnike od napadača. Obrambeni jarci oko zidina su bili mjesto u kojem se nalazila voda. Jarak se protezao oko cijelog dvorca te se smatrao vodenom preprekom kako bi se zaustavio napadač. Stepeništa su često bila vrlo pažljivo projektirana, često su bila u smjeru kazaljke na satu. To znači da bi svaki napadač koji je išao "gore" i nosio mač (ako je bio dešnjak) blizu unutarnjeg dijela zida mu je bilo teško zamahnuti. Mnogi različiti dvorci imali su tajne prolaze, neki od njih mogli su voditi izvan dvorca kako bi stanovnici mogli pobjeći tijekom napada ili kako bi mogli dovesti zalihe. Bilo je tu i tajnih prostorija gdje su se ljudi skrivali, u svakom slučaju srednjovjekovni dvorac bio je dizajniran do posljednjeg detalja.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti link.

Unatoč tomu što su Kit i Frankie u prošloj epizodi malo skrenuli sa svoje destinacije, Kit nije zaboravio na svoju „misiju“ - legendu koju mu je spomenula Annie Četiri Pištolja. Odlučan da sazna je li legenda zaista postoji, u ovoj epizodi, traganje se nastavlja...

Improvizirana karta

Srednjovjekovni dvorci su me na neki način uvijek fascinirali. Bilo da se radilo o bajkama ili nekim povijesnim filmovima. Poistovjećujem ih sa utvrdama naših rendžera, kojima je u biti zajednička funkcija da oboje predstavljaju dom, utočište, spokoj i sigurnost unutar zidina. Predstavljaju sigurnost od vanjskog svijeta i surove divljine koja ih okružuje. Za razliku od čestih situacija kad su naši junaci silom prilika primorani da spavaju pod otvorenim nebom gdje stalno vrebaju neke opasnosti, bilo od zvijeri ili zločinaca. Ipak, dvorci su još i puno više od običnih utvrda. Upravo je i Lavezzolo složio takvu jednu priču oko legende i dvorca u kojoj su se našli naši junaci. U recenziji prethodne epizode, spomenuo sam da je Lavezzolo zamislio jednu dugačku priču na 360 stranica. Od smiješne priče sa Frankiejevim imenjakom, preko banalne epizode sa Indijancima i onim stvorenjem, do ove epizode koja zapravo čini treću avanturu te dugačke priče, kao neko svojevrsno „finale“ trilogije. Ideja za ovu priču je bila dobra, nesvakidašnja. Srednjovjekovni dvorac u kojem se mogu vidjeti svi elementi koji takve građevine i čine posebnim (labirinti, tajni prolazi, zamke, jarci s vodom..).

Scenarij je solidan, iako i ovdje ima nekih nelogičnosti. U nastavku teksta možda bude manjih spoilera, pa preskočite ovaj dio ukoliko niste čitali epizodu. Uvod mi se svidio, pogotovo dio kad su došli do kolibe i polako počeli otkrivati točnu lokaciju mjesta gdje su se zaputili. Na samom početku, ostao je misterij čovjeka koji ih je htio spriječiti u daljnjoj potrazi, budući da ga kasnije uopće ne vidimo niti saznajemo zašto je htio ubiti naše junake. To me iskreno iznenadilo, jer Lavezzolo je takav scenarist koji voli sve objasniti i to u najsitnije detalje. Ovdje nam je ipak na početku ostavio nekakav mali „cliffhanger“, da čitatelj sam razmisli o tome. Mišljenja sam da je taj čovjek bio u nekakvom dogovoru sa Cedricom, da spriječi svakoga tko se uputi prema njegovom dvorcu, kako bi taj njegov dvorac i njihovo postojanje ostala tajna. Annie Četiri Pištolja je jasno rekla da se radi o legendi o „velikom dvorcu u kojem žive plavokosi divovi sa besmrtnim kraljem“. Kasnije saznajemo da nema tih plavokosih divova, već je sam Cedric jedini plavokos (koliko možemo skužiti iz crteža, a i iz Rotundove naslovnice), dok su ostali ljudi koji čine njegovu vojsku, skoro pa svi isti, krupniji ljudi sa crnim brkovima i bradama. U Van Gogh izdanju se spominje „legenda o plavom divu i besmrtnom kralju“. Pitanje je sad, da li je to do krivog prijevoda ili se nešto „izgubilo“ tijekom prijevoda? Ono što me iznenadilo, jest kad je Kit na početku odjednom spomenuo ime „Cedric“, onako iz vedra neba, iako se dotada to ime nigdje nije spominjalo.

Kit je jako simpatičan i oličenje je dobrote, ali ovdje me poprilično naživcirao. Pogotovo kod scene kad su trebali prijeći onu vodenu prepreku. Iako su zamalo stradali od tih Cedricovih podanika, Kit je i dalje bio uporan da prijeđe na njihovu stranu. Frankie je tu jedini bio glas razuma.

Frankie: „Ne sviđa mi se ova priča, Kit. Možda bi bilo bolje da ni ne pokušavamo prijeći na drugu stranu.“
Kit: „Nikako ne znam kako, ali prijeći ćemo na drugu stranu. Želim znati što je tamo.“
Frankie (u sebi): „Tvrdoglav kao mazga.“

Loza Cedric

Ono što me zbunjuje u ovom scenariju, jest vojska tog Cedrica. Svi su skoro iste građe, visine, starosti, pa i samog izgleda. Ženskog spola nigdje! Ideja o besmrtnosti Cedrica je dobro zamišljena, iako je i to prilično naivno. Dolazimo do pitanja, gdje mu je sljedeći nasljednik? Da li ga negdje skriva u dvorcu dok on sam ne umre? Jer, kad Cedric umre, netko ga mora odmah zamijeniti da bi se osigurao taj mit o besmrtnosti! Na kraju, nakon čitanja sam se zapitao, kakav je uopće bio smisao ovoga? Kit je došao na njihov teren, nepozvan, ti ljudi su se branili. Na kraju ih je mnogo poginulo, pa i u onoj pobuni pred kraj, i to sve zbog Kitove znatiželje, jer je želio saznati što je unutra. I na kraju kaže kao da se ništa strašno nije dogodilo:

„Pa, sve u svemu, i ova ružna uspomena ubrzo će nestati. U sedlo, Frankie! Čekaju nas nove pustolovine!“

Crtež dosta varira tijekom priče, pa pretpostavljam da je Gamba imao ovdje pomoćnika. Možda mu je pomogao njegov bratić Pietro Gamba, za kojeg znamo da je imitirao Francescov crtež i bio je od pomoći kad je trebalo uskočiti. Šuma (crnogorica) na početku priče, pa raslinje i vegetacija, koliba, puno više detalja je ovdje izraženo u crtežu nego što je kod Gambe uobičajeno. Inače jako malo pažnje pridodaje pozadini. Cedricova vojska - sami likovi su nacrtani ukočeni i beživotni, a i sve jedan do drugoga isti, kao da su došli iz neke tvornice igračaka. Isto vrijedi i za onih šestero vladara (kao nekakvi savjetnici Cedrica). Dvorac je dobro prikazan, iznutra se doima mnogo prostranije nego što bi to čitatelj možda zaključio izvana. U tome je zapravo i čarolija stripa. Kod Ludensove verzije, na nekim stranicama je dosta jak otisak na crtežu, pa ima više crnila nego što je potrebno. Rotundova naslovnica tematski odgovara epizodi.

Ideja sa dvorcima u priči, nikad nije loša. S obzirom na dobar uvod i atmosferu uoči početka priče, smatram da je ovo moglo ipak bolje ispasti. Imam osjećaj da se Lavezzolo žurio zbog rokova, pa možda i nije ispala priča kako ju je zamislio.

KT LMS 134 Pustolovi

KT LMS 150 Dužno obećanje

3, 4, 7, 5

Nakon što im je Annie spomenula legendu o plavom divu i besmrtnom kralju, naš novopečeni kapetan je, ničim izazvan, odlučio spomenute potražiti. U međuvremenu se izgubio plavi div, pa ga se više nije spominjalo. Je li to bio krivi prijevod ili krivo interpretirana legenda, nisam saznao, ali nije ni bitno. Dakle, nakon mukotrpne potrage, ušli su u trag besmrtnom kralju, čije se ime (Cedric), bez prethodnog spominjanja, odjednom pojavilo na početku ove epizode. Taj besmrtni Cedric ima srednjovjekovni dvorac na nepristupačnom otočiću omeđenog neprelaznim kanjonima sa svih strana. Otočić brani vojska naoružana srednjovjekovnim oružjem. Naši junaci jedva izvlače živu glavu, nakon što su vojnici srušili mostić od užadi dok su ovi pokušavali prijeći na otočić. Kitu ni to nije bilo dovoljno da odustane od otkrivanja misterija, unatoč glasu razuma dobrog Frankiea.

Ako maknemo svu logiku na stranu, ovo je jedna priča prilagođena dječjem uzrastu. Vjerujem da bi ovo moglo biti i zanimljivo djeci nižih razreda osnovne. Dosta me podsjeća na kasniju Canzievu infantilnu epizodu "1001. klopka". S obzirom da je ta epizoda čak i kultna onima koji su je čitali kao djeca, ova bi mogla i navući neko dijete na Malog rendžera.

Gamba na maksimumu, a naslovnice nemaju veze sa stvarnošću.

09.02.2020
    00:52:00 sati
  • Ukupna ocjena 95%

10, 10, 10, 5

Legendarna priča!

09.02.2020
    11:28:00 sati
  • Ukupna ocjena 59%

5, 4, 8, 8

Prilično jednostavna i naivna priča. Imali smo sličnih priča i kod ostalih junaka. Ova mi se čini nekako nedorečeno zamišljena. Crtež dobar. Naslovnice vrlo dobre, ali nemaju nikakve veze sa pričom.

09.02.2020
    18:10:00 sati

3, 3, 7, 8

Epizoda slična onoj s Kinezima samo "operirana" od logike. Ovdje nekakvo dobro skriveno škotsko a tamo kinesko carstvo, u kratkom razdoblju dvije priče na isti kalup samo što je ovdje izgrađen veći kult ličnosti i Cedric drži vlast zato jer podanici vjeruju da je besmrtan.
    Mislim da ima dosta rupa i rupica a kad se sve pogleda najbizarniji ispada početak i sumanuto, a poslije ničim obrazloženo, djelovanje izvjesnog Carla koji nastoji spriječiti potragu rendžera za Besmrtnim pa tako nakon što ih ne uspijeva ubiti spuštanjem kamena u uski kanjon ubija Indijanca koji "zna nešto više" o svemu. Ipak, Kit i brkati imaju sreće i u kolibici pokojnog pronalaze dobar trag gdje se legendarno carstvo nalazi. U dvorcu na izoliranom otoku Kit djeluje sam protiv svih ali njegov obračun s Besmrtnim je manje pompozan nego bi se očekivalo s obzirom koliko je on posredno najavljivan. Besmrtni naravno nije besmrtan a kad to saznaju ratnici iz utvrde stvar se otima kontroli. Ovdje mi je nelogično da ispada da ratnici nisu zapravo neki sinovi stare Škotske već plaćenici (str. 162). Kako Cedric na str. 84 glasno misleći izjavljuje da je Frankiejev dolazak "prvi put kroz stoljeća da se stranac probio u kraljevstvo" sve se počinje tresti. Jesu li vojnici sinovi Škotske, plaćenici po koje se odlazilo ili što već? Nalikuju si k'o jaje jajetu.
    Uglavnom, kraj je bombastičan, slično onima u mnogim Bonelli serijalima, npr. Zagorovom kad se pojave bića za čije se postojanje ne može dati obrazloženje ili Martyjevom kad glavni junak dođe do nekih prostorija Atlantide.

10.02.2020
    12:03:00 sati
  • Ukupna ocjena 59%