Skrivena dolina

KT LMS 178 | 104 str.

Kit i Moses Teller jedva spašavaju živu glavu nakon pada meteorita i preživljavaju samo zahvaljujući pomoći njima nepoznatog spasitelja. U želji da otkriju tko im je pomogao, otkrit će nešto što se ni u najluđim snovima nisu nadali!

Scenarij 3

• Začarana dolina
    KT LMS 178
  • Blago
    KT LU 32
  • Skrivena dolina
    KT VG 63

• Il tesoro
    KT SR 63
  • La valle nascosta
    KT SR 64

• Kit Teller je ponovno u staroj uniformi s resicama i naredničkim činovima, a tom temom ću se opširnije pozabaviti u recenziji.
  • Ova priča nikad nije objavljena u striscia formatu, već odmah u redovnoj seriji u 02./03. mjesecu 1969.
  • Prvi rad velikog Franca Bignottija na Malom Rendžeru.
  • U Van Gogh izdanju (#63) stranice od 99 do 106 imaju loš otisak jer je, navodno, došlo do greške prilikom pripreme materijala. U Dnevnikovom izdanju su izbačene 4 stranice, odnosno scene koje nisu bile dobre za tadašnju omladinu. To su scene gdje tajanstveni monah pokušava da zaplaši rendžere vizijama (izbačena 1 stranica i 2 pasice) i na samom kraju jako bitne scene s uznemirujućim sadržajem (2 stranice). Još je jedna pasica, također bitna za poantu, izbačena po sredini stripa, a specijalci su pri kraju izbrisali i nož iz ruke, pa lik ubija laganim udarcem.

Nakon što je vrač prorekao da će im nebo pasti na glavu, Indijanci su napustili kraj kojim upravo prolaze Kit i njegov otac Moses, na putu prema grobu Kitove majke. Zanimljivo, putem se prisjećaju prve posjete njenom grobu i pustolovine u Novom Kantonu, nakon koje je Kit postao kapetan. Zbog toga razlog zašto je ovdje u staroj uniformi narednika još je zagonetniji. Za taj razlog nemam točan odgovor (samo insinuacije kasnije u recenziji).
Priča ide dalje tako da na to područje padne veliki meteorit koji izazove požar iz kojeg naša dva rendžera jedva izvuku živu glavu, ali ostanu bez konja koji su im pobjegli, a samim tim i bez hrane na opustošenom području. Život im spašava tajanstveni svat koji uspije uhvatiti Kitovog konja Crnu Munju i krišom im ga ostaviti vezana u blizini. Naši junaci su uporni u naumu da otkriju identitet tajanstvenog spasitelja, iako ih on na sve načine pokušava spriječiti u tome. Pokušava ih čak i zaplašiti raznim iluzionističkim trikovima u stilu fakira Sumabatre. Na kraju su ga ostavili u uvjerenju da su odustali, ali naši junaci ne odustaju tako lako. Ustanovili su da je ušao u jedan procjep u planini zapriječen željeznim rešetkama. Prava iznenađenja tek slijede!

Priča ima nekoliko zanimljivih postavki, ali ne sviđa mi se način na koji su realizirane. Prvo imamo pad meteorita i moć indijanskog vrača da to prorekne i time spasi pleme. Sviđa mi se to uzdizanje moći indijanskih vračeva i njihova sposobnost da vide ono što je običnom materijalistički nastrojenom čovjeku nemoguće.
Poslije pada tog meteorita radnja ide drugim i posve neočekivanim smjerom, što možda nije tako loše, jer sad sam očekivao nešto povezano s padom meteorita. Jedina poveznica s glavnim dijelom priče je u tome što je nevolja u kojoj su se našli Kit i Moses ponukala tajanstvenog "monaha" da im pomogne i da ga oni, iz znatiželje, slijede.

Tajanstveni „monah“

„SPOILERI“
Najbitniji detalj priče je otkrivanje postojanja mitskog izvora vječne mladosti i miroljubive zajednice koja tu živi preko dvjesto godina. Svi iz te zajednice su se zarekli da nikada neće napustiti svoju rajsku dolinu bez bolesti, zla i zločina, niti svojim postupkom otkriti vanjskom svijetu postojanje iste. Pad meteorita natjerao ih je da pošalju nekoga da vidi postoji li još vanjski svijet, a to je značilo početak kraja te zajednice.

Lavezzolo se ovdje poigrao pitanjem vječnog života i sreće. Ljudi u toj zajednici su nesretni jer zbog vode s izvora ne mogu imati djecu, a što je život bez djece? Kakvog smisla ima živjeti bez promjena? To je više kazna nego nagrada! Kada su naši junaci ušli u skrivenu dolinu, rečeno im je da mogu postati dio zajednice, ali nikad ne mogu otići. Budući da su drugačiji profil ljudi od miroljubivih stanovnika te doline, ni na trenutak im se to nije činilo kao dobra ideja. Ipak su oni pustolovi! Što će im takva vječna mladost?

Svejedno, sama pojava novih došljaka već je potaknula nemir kod stanovnika, posebice kod ženskog dijela. Epilog svega je prvi zločin i to odmah ubojstvo! Nakon toga slijedi - Božja kazna! Aktivirao se ugasli vulkan u čijem krateru se nalazila dolina. Izvor nestaje, a s njim sve što je stoljećima održavao na životu pretvara se u prah i pepeo!
Poruka je jasna. Pravila su prekršena na najgori mogući način. Slijedi kazna i raju je tu kraj. Još je žena počinila zločin koji je označio kraj. Slučajno? Čisto sumnjam!
„ZAVRŠETAK SPOILERA“

Moses Teller kao mladić

Lavezzolo nam je ovdje htio pokazati uzaludnost težnje za vječnim životom. Kada bi netko dobio tu mogućnost, vrlo brzo bi sreća završila. Što može zadovoljiti nekoga u vječnosti? Ništa! Sve brzo dosadi, a i svako razdoblje u životu nosi svoje. Ostala bi samo monotonija, kolotečina i životarenje bez cilja. To preispitivanje žudnje za vječnim životom nije nikakva novotarija, ali mora se priznati da je Lavezzolo ovdje originalan, pogotovo kad se gleda u kontekstu kada je ova priča napisana.

S druge strane, scenarij je užasan.
Krenimo redom:
- Kit Teller je opet s činovima narednika i u staroj uniformi! Još su tu spominjanja i napomene vezane za epizodu VG 39/40/41: Novi Kanton, nakon koje je Kit dobio čin kapetana, pa je teško pretpostaviti tko je ovdje zeznuo stvar. Budući da naši junaci ponovno idu posjetiti grob Kitove majke, kao i u toj epizodi, čisto sumnjam da je epizoda nacrtana puno ranije prije nego li je objavljena. Moguće da su samo dijelovi u kojima oni spominju ranije događaje naknadno docrtani ili je sam Bignotti zeznuo stvar. Ipak mu je ovo prva priča Malog rendžera koju je nacrtao, pa vjerojatno nije bio ni upoznat s točnim izgledom i razvojem likova u serijalu. S druge strane, Lavezzolo rijetko pravi pogreške vezane za kontinuitet i čudi me da se nije izvukao kao u epizodi VG 49/50/51: Banda petorice, gdje je odmah na početku, u didaskalijama, napisao da se radnja priče odvija dok su rendžeri još bili u staroj utvrdi i dok je Kit još bio narednik.
- Zaplet s meteoritom je efektan, ali potpuno nepotreban. Ispada kao da glavna tema sama nije dovoljna za kvalitetnu priču. Dojam dodatno kvari jedna sličica u kojoj se prikazuje Boston gdje su se novine već raspisale o prijetnji meteorita. Totalna glupost! Pa danas, sa svom silinom tehničke opreme, satelita, antena i teleskopa se ne bi otkrio objekt takve veličine!! Moglo se i bez te sličice. Bez nje meteorit ne bi bio toliki minus. Volio bih da je nema, ali ne mogu je zanemariti. Predviđanje indijanskog vrača kojim je spasio svoje pleme od pada neba na glavu mi se svidjelo. Daje taj magijski štih Indijancima i njihovoj superiornoj duhovnoj moći.

Zagonetne moći vračeva!

- Slijedeći problem je hipnotička moć tajanstvenog monaha! Da bi lakše ubacio njegove moći, Lavezzolo napominje događaje s fakirom Sumabatrom ( VG 27: Fakir Sumabatra), ali i tu se preračunao. Fakir je sposoban hipnotizirati nekoga koga gleda u oči, a ovdje imamo situacije gdje ovaj izaziva halucinacije, a da uopće nije blizu žrtve. U pitanju su suvišne scene bez kojih bi epizoda bila bolja! Zašto, npr., nije svoje moći upotrijebio tako da spriječi naše rendžere da uoče prolaz s rešetkom?
- Usput, kakav je to uređaj koji podiže te rešetke? Takve tehnologije ni danas nema!
- Većini se vjerojatno neće svidjeti završetak, a tog dijela sam se već dotakao u dijelu označenom spoilerima. Meni je to najbolji dio priče zbog poante koju s tim daje scenarist.

Ukupno gledajući, puno nedostataka. Previše ako se mene pita! Stvarno šteta, jer ovo je moglo biti jedno malo remek djelo.

Pozitivan dojam ostavlja stari majstor svog zanata: Franco Bignotti. Koje osvježenje je njegov crtež u ovom serijalu! Tako vjerno crta Gambine likove da se po njima ne da ni primijetiti da ih nije Gamba crtao. Pretpostavljam da ih je precrtavao, ali neka! Meni to ne smeta jer mi je priča na prvom mjestu. Za razliku od Gambe ostali likovi su mu prepoznatljivi i raznoliki, pa čitatelj nema problema s raspoznavanjem. Crtež izgleda pomalo krut, ali to je prvenstveno zbog staromodnog Lavezzolijevog načina pripovijedanja s malo akcije i puno didaskalija. Ostaje upitnik zbog Kitovih činova i uniforme, ali ovo je odrađeno bez greške - u duhu tog vremena kad je originalno priča i izašla.
Originalna Donatellijeva naslovnica zanimljiva. Nije neko vrhunsko djelo, ali nema baš nikakve veze s pričom. Ovdje bih prednost ipak dao Rotundovoj naslovnici, objavljenoj u Ludensovom izdanju. To je to, efektna naslovnica koja potpuno odgovara priči, iako nema kvalitetu Donatellijeve.

Ovo nije klasična, jednostavna, opuštajuća epizoda Malog Rendžera, već jedna priča koju se ne zaboravlja i o kojoj se danima poslije razmišlja. Prava je šteta zbog rupa i traljavosti u scenariju jer poruka je tu - jasna. Tema vječnog života je uvijek zanimljiva i intrigantna. Lavezzolo nam ovdje daje svoj pogled na tu temu, s kojim se slažem u potpunosti. Svi smo mi i više puta zaželjeli živjeti vječno, ali kako odrastaš i stariš tako se pogledi mijenjaju, a u svemu tome se sjetiš pjesme grupe Queen i njihovog hita: "Who wants to live forever?"

KT LU 31/32 Drvo obješenih

KT LU 32/33 Mali bjegunci

4, 3, 7, 7

Ova epizoda me podsjetila na neke Martyjeve budući da na kraju nestane ono što nije ni smjelo postojati. Kit je ni kriv ni dužan svojom pojavom uzburkao ljudske osjećaje i poremetio prilično harmoničan život jedne posebne zajednice. Ona je imala svoj defekt, ali tek kad se Kit pojavio neki su postali svjesni njegove veličine i težine života pod njim. Čita se bez problema, ali kraj se, kako sam napisao, sluti skoro od samog početka, samo je bilo pitanje izvedbe a ona me nije oduševila.

04.12.2019
    10:20:00 sati

7, 6, 8, 9

Još jedna odlična recenzija Spocka koji je maksimalno izvukao iz ove epizode! Bravo majstore!

LU 32 (52-155) > br. 63/64: Vračevo proročanstvo / Skrivena dolina

Kit i njegov otac su napokon skupa na zajedničkom odmoru. Istovremeno, indijanska plemena zbog proročanstva svog vrača sele sa svojeg teritorija. U ovoj priči se radnja najviše vrti oko jednog kratera (mjestu nekadašnjeg vulkana) gdje se nalazi posebni izvor vode. Prije nekih 250 godina od sadašnjosti, jedan lovac je došao na taj izvor, popio vodu čudnog okusa i skroz se pomladio, zauvijek. Pa je kroz neko vrijeme pozvao i neke ostale ljude u tu skrivenu dolinu, te su ostali tamo zauvijek živjeti, pomlađeni. Skriveni od ostatka svijeta. Najveći problem u svemu tomu je bilo to što nisu mogli nikad imat djece.

Kit i otac su na odmoru, ali usput prolaze područjem gdje su živjeli indijanci prije selidbe. Naime, vrač tih indijanaca je imao san, viziju pa je upozorio svoje ljude da će se nebo srušiti na njih i da se moraju hitno preseliti. I zaista, nakon nekog vremena, pada meteor i nastaje požar. Naši junaci ove priče, Kit i njegov otac, koji se nađu u blizini, jedva spasavaju živu glavu, a dodatno im pomaže jedan tajanstveni redovnik. Kit je jako znatiželjan i želi otkriti tko je taj tajanstveni čovjek, dok ih on s druge strane na sve moguće načine pokušava zaustavit, da ga ne slijede. Ali Kit kad uhvati nešto, taj je uporan kao mazga. Unatoč otporu tajanstvenog čovjeka da ne idu za njim i da zametne tragove, Kit i njegov otac ipak otkrivaju to skriveno mjesto i ljude koji već 200 godina žive tu, ali sad Kit i njegov otac na neki način postaju zarobljenici pošto ne smiju više napustit to mjesto..

Priča koja mi i nije bila nešto posebno, ali kako je to Kit i kako ga volim, opet sam na neki način uživao. U priči se čak pojavljuje i Annie Četiri Pištolja, ali u maloj, nezapaženoj ulozi. Zanimljivo da nam Kit ovdje ponovno nosi onu staru uniformu sa resicama, iz dana kad je bio narednik. Tako da ova epizoda kronološki nikako ovdje ne pripada, trebala bi ići na mjesto, barem poslije epizode "Novi Kanton", jer se Kit i njegov otac upravo prisjećaju toga. Ali i poslije tog "kantona" je Kit odmah napredovao i postao kapetan, pa ostaje malo čudno kako i gdje točno smjestit ovu priču. Možda onda neposredno poslije "Kantona? Ali opet, oni ovdje pričaju o tome kao da je prošlo dosta vremena od te avanture sa Kinezima pa to sve pomalo zbunjuje. Što se tiče naslovnica, ocjena ide za Ludensovu naslovnicu.

04.12.2019
    10:36:00 sati
  • Ukupna ocjena 62%

7, 3, 8, 8

Ideja je zanimljiva, početak priče je još napet, ali onda polako sve pada u vodu. jednostavno se ništa naročito ne događa u otkrivenem selu. I meni se način pripovjedanja u ovoj priči ne sviđa. Crtež i naslovnice su standarno dobre

04.12.2019
    21:20:00 sati
  • logo111

8, 5, 9, 8

Volim Bignottija na rendžeru. Inače potencijal priče nije najbolje iskorišten. Naslovnica standardno dobra uz napomenu da ocjenjujem orginalnu a ne ove Ludensove koje inače ne volim.

05.12.2019
    14:34:00 sati
    logo111
  • RAKOSI4

9, 6, 8, 5

Priča je odlična , dobro je obrađena tema života i smrti odnosno vječnog života i mladosti .Čovjek oduvijek teži životu bez smrti,starosti,bolesi i suza , uvijek teži toj zvijezdi koju nikako da uhvati .

Evo u našoj priči mala zajednica koja uživa blagodati vječnog izvora života ipak vremenom razvija frustaciju i potisnutu tugu jer nema djece a kao okidač se javlja pojavljivanjem dječaka Kit Telera .Sve pomalo vodi k propasti  od kojeg su nekada svi zazirali.

Naslovnica LMS je još i najbolja , jer vjernije i ljepše ocrtava sadržaj stripa .
    Onaj zakukuljeni na Ludensovoj naslovnici mi liči na spomenik Grgura Ninskoga u Splitu .

05.12.2019
    14:35:00 sati
    RAKOSI4
  • Kruger

8, 8, 10, 5

Dobra priča. Bignoti odličan.

05.12.2019
    15:25:00 sati
    Kruger

9, 8, 10, 3

Odlična priča, vrhunski crtež.

20.03.2020
    20:56:00 sati
  • Ukupna ocjena 62%

6, 5, 7, 8

Ovo mi je ipak lošija priča nakon niza solidnih. Bezvezno, djetinjasto i naivno... Naslovnica standarno odlična i crtež sasvim zadovoljavajući.

20.04.2021
    14:56:00 sati
    sumohrvat

7, 5, 8, 6

Sama priča je dobra, ali ta podloga nije scenaristički adekvatno ispraćena. Što se tiče Kitove uniforme, možda je Binjoti krenuo ovo da crta nešto ranije, pa su mu dali pogrešan primjer kako treba da izgleda uniforma. Teško je to sad odgonetnuti. Meteorit izaziva probleme na previše malom području, tako da vjerovatno nije bio naročito veliki, te ga je u skladu s tim bilo teško primijetiti. Žil Vern se meteorima bavi tek početkom 20. vijeka, ovo je bilo mnogo ranije. Ovo je treći slučaj kad se Kit sreće s nekim besmrtnicima, lažnim ili pravim. Prvo je bio onaj alhemičar, pa onda Škot s dinastijom u stilu Fantoma i evo sad opet ovi s izvorom mladosti. Inače, nelogično je da ta voda djeluje na životinje tako što ih pretvori u mladunčad, npr. onu lanad, ali Crnu Munju ne pretvara u ždrijebe, a na Kita ne djeluje tako da ga vrati u neko rano djetinjstvo. Zanimljivo je to što ta voda izaziva jalovost i očito je ovdje stavljen akcenat na kritiku hedonizma, jer se u pozadini priče ne krije da stanovnici te doline imaju aktivan seksualni život i pored određenih monaških navika, što baš nije karakteristika stripova iz tog vremena, ali im je to poslije toliko godina (ili čak poslije nekoliko godina) dosadilo jer se ne rađaju djeca. Onda, tamo je nacrtana rajska ptica, pojavljuje se u dva navrata, iako te ptice žive samo na Papui Novoj Gvineji. Vidi se biblijska ideja tokom prikaza doline, a na kraju se grijehom prekida čarolija i ubistvo glavnog predstavlja kraj za sve stanovnike. Ipak, ako su oni bili odlučili da odu, vjerovatno bi ih ista sudbina čekala i da su napustili dolinu i prestali da piju vodu, tako je bilo svejedno. Njima je bilo dosadilo da žive tako bezličan život. Sve u svemu, ima dosta nelogičnosti. Binjotijev crtež je jedno veliko osvježenje. Naslovne u originalu baš i nemaju veze s pričom, Dnevnikova i Ludensova imaju, ali nisu nešto.

11.05.2022
    13:37:00 sati

7, 4, 7, 6