Obračun u Crnoj Dolini

KT LMS 186/187 | 206 str.

Kit, Frankie i Brandy Jim slučajno se nađu u gradiću gdje dobro organizirana banda ciljano pljačka banku i rudnik istih vlasnika. Čini se da je riječ o osveti, a tko je tu dobar, a tko loš, događaji koji slijede će pokazati!

• Mladi mesec
    KT LMS 186
  • Kitov trijumf
    KT LMS 187
  • Suparničke bande
    KT LU 36
  • Kitova pobjeda
    KT LU 37
  • Obračun u crnoj dolini
    KT VG 70
  • Kitov trijumf
    KT VG 71

• Bande rivali
    KT SR 71
  • Assalto a valle nera
    KT SR 72
  • Il trionfo di Kit
    KT SR 73

• Ova epizoda u Italiji je najprije izdana u striscia formatu od 01. do kraja 04. mjeseca 1969., a u redovnoj seriji u 10.,11. i 12. mjesecu iste 1969. godine. Dnevnik je priču kod nas objavio u 1976. godini, a Van Gogh u prosincu 2012.
  • Radnja se odvija u pograničnom gradiću, a u stripu se stalno spominje Dodge City kao najbliži grad. Dodge City, Kansas - jedan od najpoznatijih gradova Divljeg zapada kao grad nastaje tek od početka 1870-ih, a razvio se iz utvrde Fort Dodge.
  • Donatellijevu naslovnicu ove epizode Dnevnik je upotrijebio kao naslovnicu Texove epizode ZS 314: Maskirani. (zanimljivost by zlatko900)

Jedan tipičan vestern u najboljem stilu majstora Lavezzolija. Pitka priča koja počinje prologom iz prošlosti o nesretnoj sudbini djevojčice iz miješanog braka bijelca i Indijanke. Istina, s tim prologom, iskusnom čitatelju je skoro sve jasno od samog početka, ali Lavezzolo i nije ciljao na nikakva iznenađenja i preokrete popularne u većini modernih serijala. On priču gradi polako i na logičan način, bez nekih superjunačkih elemenata, također popularnih u većini sličnih serijala. Istina, tu je ubacio "Sud pravednih" koji se bori da izbori pravdu tamo gdje je zakon podbacio. Tu imamo taj superjunački, a i iznenađujući element, koji, po meni, kvari ukupan dojam. Priča bi sasvim dobro funkcionirala bez toga!

Naši rendžeri većinom su ovdje samo puki promatrači i sasvim su lijepo uklopljeni u cijelu situaciju. Tek tu i tamo Kit, a i Frankie, pokažu da nisu bezveze oni najpoznatiji teksaški rendžeri, iako načelno pripomažu šerifu, koji, zajedno sa svojim zamjenikom, drži situaciju pod kontrolom.

Frankie, Brandy Jim i Kit u akciji

Koliko god se činilo da je priča prozirna i predvidljiva, Lavezzolo mnogobrojnim sitnim detaljima i događajima drži čitatelja zainteresiranim cijelo vrijeme, što je najbolje obilježje dobrog scenariste.

Uz naše rendžere, u ovoj epizodi imamo i plejadu raznovrsnih likova, a bio bi red spomenuti najvažnije:
Barrison & MacFarlane - glavni negativci, bivši razbojnici i revolveraši, a sada ugledni vlasnici banke i rudnika na meti pljačkaša.
Eleonor Meryoung (Miss Misterija) - kćer bijelca i Indijanke iz plemena Sioux koja se nedavno pojavila s dokumentom po kojoj joj pripada zemlja u blizini grada i tamo sa skupinom Indijanaca počela uzgajati stoku.

Miss Misterija

U Lavezzolo nam je u prologu odmah opisao njeno nesretno djetinjstvo - smrt majke i ubojstvo oca nakon otkrića zlatne žile. Samim time, odmah nam je dano na znanje da je ona organizator pljački zbog osvete ubojicama njenog oca.

Sud pravednih

Izaslanik Pravednih - nepotreban lik koji bi trebao ovu priču malo izdići iz standardne kolotečine stripova i filmova vestern tematike. Pripada "Sudu pravednih", organizaciji zakamufliranih ljudi kojima je cilj kazniti krivce koji su pobjegli zakonu i ispraviti nepravde. Ovo mi je prvi put da sam se susreo s organizacijom zakamufliranih ljudi koji su pozitivci. Po tom pitanju ovo je definitivno originalan detalj, a to što nema neke logike i uvelike kvari ozbiljnost cijele priče je drugi par postola. Možda će se ovaj superherojski element nekome svidjeti, ali meni bi bila puno bolja priča bez tog lika i njegove organizacije.

Šerif Nelson White - pravedan, sposoban i dobro organiziran šerif grada s očiglednim simpatijama prema lijepoj Miss Misteriji. Zbog toga odbacuje svaku možebitnu sumnju na povezanost njene indijanske zajednice s pljačkama.

Šerif i ekipa se vraćaju s dobrim ulovom!

Gamba je i ovdje standardan. Kod njega nema iznenađenja. Rutinirano prikazuje scene bez ikakvih eksperimenata. U vrijeme izlaska ovog stripa crtači su crtali puno brže, pa nije bilo ni puno vremena za detalje i pokušaje. Njegov najveći problem je što mu likovi slično izgledaju, a i ovdje se to dokazuje. Drugi problem je loša dinamika crteža kod akcijskih scena, pa ponekad likovi imaju komedijaške pokrete. Ima tu i promašenih perspektiva, ali sedmicu zaslužuje.

Moram napomenuti da je otisak u Van Gogh izdanju neusporedivo bolji od onog u Dnevnikovom, pa je i ukupni dojam puno bolji. Zbog neposjedovanja skenera, prisiljen sam u recenziji koristiti na internetu dostupne skenove iz LMS izdanja. Naslovi svezaka su preuzeti od talijanskog originala, koji su pak naslovi striscia svezaka, pa se zbog toga i odnose samo na manje dijelove priče. U globalu, još je i najbolji Dnevnikov naslov „Mladi Mesec“, odnosno indijansko ime „Miss Misterije“, glavne protagonistice ove epizode.

Hoće li Kit i ovo preživjeti?

Naslovnice standardne Donatellijeve, a to ne može biti loše. Prva mi je bolja, a na drugoj je Kit na konju u punom formatu, što i nije baš običaj. Dnevnik je kao prvu naslovnicu ubacio onu od originalnog broja 46, koja je u Van Gogh izdanju i objavljena na pripadajućem mjestu.

Zaključak: Većina će prigovoriti zastarjelom načinu pripovijedanja, ali ja volim taj klasični, da ne kažem starinski način vođenja priče. Koliko god to bio zastarjeli način pripovijedanja, ja sam ovu epizodu pročitao u jednom dahu, a to je za mene najvažniji dojam koji ostaje nakon čitanja. U zadnje vrijeme sam muku mučio s čitanjem dosta novijih stripova, pa bih se to znalo protegnuti i na nekoliko dana. Ono što je trebala biti razonoda i uživanje, pretvorilo bi se u neku vrstu obveze, jer uvijek volim završiti započeto. E, pa ovdje to nije slučaj! Svi smo mi drugačiji i možda se većina neće složiti sa mnom, ali uživao sam čitajući ovu epizodu.

KT LMS 170 Jo Craigton - Mnogoliki

KT VG 72/73 Dunhavonovi nasljednici

• Ukupna ocjena 65%

6, 5, 8, 8

Kao što i recenzent kaže priča ima onaj starinski način pripovjedovanja. Odmah je jasno, ko je kriv ali svejedno je priča zanimljiva. Najviše mi smeta, ta starinska naivnost. Poglavica indijanaca, da svoje dijete na školovanje u samostan. Kada ta osoba završi 18 godina, se vrača svome plemenu. Vjerovatnije bi bilo, da se ne bi ni sječalo svojih indijanskih korijena. Pa onda onaj nepotrebni sud pravednika na kraju... Ipak mislim, da je priča solidna. U potpunosti se slažem sa recenzetom.

20.06.2019
    21:55:00 sati

5, 5, 7, 6

Isuviše predvidljivo.

21.11.2019
    11:55:00 sati

8, 9, 8, 9

LU 36 i 37 (74-196 i 5-88) > br. 71/72/73: Crveno zlato / Konop za Indijanca / Napad u Crnoj Dolini / Molitva za Lampeona / Sjene na putu / Sud pravednika / Kitova pobjeda / Bijeg u Dodge City / Pećina Koplja

Jučer mi je GLS dostavom stigao Ludens 37, tako da sam se napokon mogao baciti na čitanje ove priče :). Kako se nalazimo u ovim, malo je za reći - čudnim okolnostima, sa tim korona virusom i svime, odlučio sam da ne kupujem stripove na kiosku već naručujem direktno iz striparnice. Tako da sam jučer baš bio sretan, kad mi je između ostalog, stigao i Mali Rendžer. Već sam ranije zahvaljujući Spockovom popisu vidio koliko ova priča sadrži stranica, pa sam odmah i znao da se moram strpiti i pričekati taj Ludens 37. Jedan sam od onih koji ne vole pročitati dio priče pa čekati nastavak mjesec ili duže, volim sve pročitati u komadu.

A priča je počela dosta uobičajeno, znači, sve neki elementi koje smo dosad već i vidjeli. Pri tome mislim na te indijanske običaje, kad se neki bijelac zatekne u nevolji (bilo od nekakve nesreće ili napada životinje), Indijanci ga izliječe, a ona skvo koja ga je njegovala, obično postane njegova žena i taj bijelac postane dio njihovog naroda, njihove zajednice. Također, Lavezzolo voli u tom slučaju ubaciti i nalazište zlata, jer bijelcu svašta onda padne napamet i tu idilu koju je imao i suživot sa svojim novim prijateljima, jednostavno sve padne u vodu i nerijetko dođe do problema. Ali, ne i kod Normana Younga, on je ostao kod svoje žene (Crveni Cvijet) i sa svojom kćerkom Malim Mjesecom (iako vidim da je u LMS-u "Mladi Mjesec") unatoč spoznaji da se u blizini nalazi pravo bogatstvo! Nažalost, nenadana smrt žene mijenja i planove Normana, a nesretna sudbina zadesuje i njega samog, tako da Mali Mjesec ostaje siroče, bez oba roditelja, a Indijanci koji drže do časti, ispunjavaju svoje obećanje i vode dijete u civilizaciju među bijelce kako bi se školovala. Moram spomenuti da ne zaboravim, ovdje u Ludens verziji opet spominju "Crveno zlato", odnosno "Crveni metal". Ne znam je li to greška u prijevodu, ako je riječ o crvenom metalu, onda bi se radilo valjda o bakru? Ali, mišljenja sam da se radi o pravom zlatu, pa valjda su onda trebali staviti žuti metal?!

No, kako bilo, nakon tog prologa odlazimo u sadašnjost, gdje se pojavljuje naš Kit, zajedno sa Frankiejem i Brandy Jimom. E sad, tu imamo Indijanca "Brzi Sokol" kojeg smo upoznali još u prologu ove priče, ali sad su ga uhvatili i žele ga objesiti. Sve je izgledno da je linč očigledan, nego, jeste li primjetili što Lavezzolo radi u jednom trenutku? Ludens 36, stranica 91 - svi se spremaju na linč, a Lavezzolo nam daje jednu malu vinjetu sa objašnjenjem da se naokolo grada nalaze mnoga imanja sa stokom. I ništa, dalje opet gledamo kako Indijanca idu objesiti. Tu sam malo zastao i pomislio, zašto je Lavezzolo stavio tu vinjetu koja nam ništa konkretno ne govori, ali kako ga donekle već poznam, njegov stil pisanja, pomislio sam da nije to samo tako slučajno tu ubačeno. I nakon par stranica, kad je Indijancu omogućen bijeg, prilikom bijega dolazimo do te stoke koja zapravo pomaže svojim stampedom da Indijanac i njegov spasitelj pobjegnu :). To su te male sitnice, stvari u detaljima u kojima je Lavezzolo toliko pedantan.

Od tog dijela, priča postaje samo još više zanimljivija i tako traje sve do kraja. Lavezzolo voli ubacivati ženidbe na kraju svojih priča, a kad smo vidjeli da je šerif zaljubljen u Miss Misteriju, mogli smo naslutiti takav happy end, ali i da Claretta opet "zanovijeta" našem Kitu, kad će njih dvoje u bračne vode :). Završnica sa vlakom je jako uzbudljiva, već su forumaši na forumu dobro primjetili onaj detalj kako je Kit ranjen u vrat, a ne kako se to često događa kod naših junaka da to obično svaki put bude sljepoočnica ili da ga štrajfa po čelu. MacFarlane jest bivši revolveraš, ali nije ni on mogao naciljati dobro tijekom vožnje našeg Kita, kad su se vagoni ljuljali pomalo od vožnje. Tako da je i taj dio fino odrađen. Isto ono sa izdavanjem novina i način na koji su zlikovci saznali da će ih novinar raskrinkati i potom podvili rep, pa kasnije šerif odmah saznao tko stoji iza svega, isto genijalno, korak po korak odrađeno od stane Lavezzola. Volim njegov način pripovijedanja, pratim njegove priče otpočetka pa mi je nekako i lakše sve to shvatiti kako čovjek razmišlja i kako on mudro slaže cijeli taj mozaik detalja. Jasno je da nekome ovo može biti dosadno, ako ide čitati samo da pročita, sve ja to kužim, a meni osobno je ovo bilo jako dobro, ovo su te priče zbog kojih i volim Malog Rendžera. Naslovnicu koju sam ocijenio jest ova od Ludensa 36, kad Kit visi na rubu, jer upravo je jedna scena (ova zadnja slika što je Spock stavio u recenziji) takva i u stripu. Nakon prologa koji je pomalo već viđen u Malom Rendžeru, nisam previše očekivao, a dobio sam mnogo na kraju :).

15.04.2020
    19:20:00 sati

• Brži od zvečarke