Začarano blago

KT LMS 306/307 | 159 str.

Kit i Frankie na području Svjetlećih planina završavaju u zanimljivoj avanturi u kojoj ih s jedne strane, čeka novo prijateljstvo i veliko blago, a s druge novi neprijatelji i smrtna opasnost. A u sve su dodatno upletene zagonetne sile prirode.

• Začarano blago
    KT LMS 306
  • Jezero svetlosti
    KT LMS 307

• L'incredible duello
    KT SR 142
  • La montagna incantata
    KT SR 143

• Originalno ova priča izlazi u Italiji 1975. godine, a Dnevnik ju objavljuje 1978. godine.
  • Daždevnjak je vodozemac. Duguljasta je tijela, s četiri kratke noge podjednake dužine i dugačkim repom. Koža im je sluzava, jednobojna, najčešće crna, iako može biti sivkasta ili smeđa. Životni vijek im iznosi najmanje deset godina.
  • Od priče SR 66/67: „Crvena Sjena“ pa sve do ove epizode SR 142/143: „Začarano blago“, Kit nosi časničku, kapetansku jaknu dvorednog kopčanja. Od ove epizode SR 142/143: „Začarano blago“, Kit više ne izlazi iz košulje s resicama, ali ovaj put na način da mu je košulja uvučena u hlače (ne preko hlača kao ranije), te sa kapetanskim činovima na epoletama.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Kada Decio Canzio kao scenarist nema novu ili originalnu ideju kako započeti novu epizodu Kita Tellera, onda se služi jednim od dva prokušana recepta. Prvi je taj da je pokretač zbivanja nečiji dolazak u rendžersku utvrdu. Drugi je taj da se netko od junaka nalazi na putu u utvrdu. Obično se to događa nakon završetka neke misije. Ovom drugom metodom poslužio se Canzio, koji je Kita i Frankieja poslao na put u utvrdu preko područja Svjetlećih planina. Prokušani recept. Nakon okončanja prethodne misije, što ima logičnije nego poslati junake natrag u utvrdu, ali taj povratak neće proći onako kako su naši junaci planirali. Uostalom, nikada i nije. Na jednoj od staza Svjetlećih planina, naši junaci dožive napad pume. Taj napad bi imao teže i nezgodnije posljedice da se nije radilo o slijepoj pumi pa u takvom napadu nije imala velike šanse uhvatiti svoj plijen. Pa makar taj plijen nosio obličje jednog od rendžera.

Nakon početnog šoka, Kit je zaokupljen promatranjem slijepe pume. Uvjeren je kako puma nije mogla biti slijepa od rođenja. Tu se ogleda i njegovo životno iskustvo, koje je prikupio zatičući se među tolikim zgodama i nezgodama uvjetovanim prirodom rendžerskog posla, iako su njegovo mladenaštvo i godine života nešto posve drugo. Na osnovu tog i takvog životnog iskustva Kit zaključuje da je neobično što je ta odrasla puma slijepa. Svjestan je kako među grabežljivim životinjama i zvijerima; kada je u pitanju borba za opstanak; nemoćne i hendikepirane životinje jednostavno ne mogu preživjeti. U surovim zakonima prirode često vlada zakon jačega, koji za poražene i ugrožene nema milosti. Zato puma koja je slijepa od rođenja ne bi imala nikakvu šansu doživjeti ovu životnu dob, kakvu je imala puma koja ih je napala. Netko je oslijepio nesretnu životinju i to ne tako davno. Netko ili nešto.

Lijep uvod u priču. Naglasak je stavljen na sljepoću lovca iz svijeta životinja, koja gubitkom vida gubi i šanse za preživljavanje. To je napravljeno kvalitetno, tako da čitatelj lako može uočiti kako ta priča o sljepoći pume nije tu ubačena “tek tako“, nego je riječ o važnom elementu priče. Da ne bi ostali noćiti u negostoljubivom okolišu Svjetlećih planina; jer pored divljih zvijeri tu su i ratoborni Indijanci Kokoji; naši se junaci otpućuju u obližnje rudarsko selo Voterdaun. Frankie već razmišlja o nektarnim užicima, ali se razočarava izgledom perifernih straćara na rubu sela.

Tu zatiču šačicu lokalnih dokoličara, koji vrijeme krate u ugnjetavanju starijih i nemoćnih. A kud ćeš boljeg protivnika za takvu vrstu “zabave“ od slijepog starca, kojeg gurkaju, podbadaju i sapleću mu nogu. Mora da je to selo Voterdaun izolirano dosadom i debilizmom lokalnog stanovništva. Starac se zove Derti i imao je sreće što su se tu zatekla dva dobra rendžera, koja nipošto ne podnose ugnjetavanja, u bilo kakvom obliku. Slijepi starac ih u znak zahvalnosti vodi u lokalnu krčmu gdje naši junaci, riječ po riječ, dolaze do zanimljivih informacija i otkrića.

Derti je bio traper koji je “oslijepio kada je otkrio blago začarane planine. U pećini skrivenoj od pogleda pohlepnih ljudi. Blago ima dva čuvara, vodu i vjetar. Dva čuvara koji ga čuvaju tisućama godina“. Rendžeri ne vjeruju nešto posebno starčevim tvrdnjama, ali on ne odustaje. Obećava im otkriti tajnu začaranog blaga, valjda iz osjećaja zahvalnosti što su ga spasili od imbecilnog šikaniranja. Međutim, Derti ima i osobne motive da ponovo pronađe blago. Negdje tamo u staroj Europi postoji liječnik za kojeg je čuo da bi mu mogao vratiti vid. Da bi ih uvjerio, po noći ih budi te im pokazuje dragulj s te planine. Vrlo vrijedan dragulj. Frankie po svaku cijenu želi dio tog blaga za vlastite užitke, iako Kit naginje tome da se skupa vrate u utvrdu, ali ipak popušta pred naletima emocionalnosti i mogućnošću da se ipak nekako pomogne starcu.

Epizode “Začarano blago“ i “Jezero svjetlosti“ ne nude neku preveliku priču. U redu, nude dovoljno egzotike s kombinacijom prirodnih sila, ali sve je ostalo, uglavnom, u razini očekivanja. To su prije svega Indijanci Kokoji koji štuju svoje jezero i par marginalnih razbojničića iz rudarskog sela. Jedina vrijedna pažnje je starica Ratanka, ali ni ona nije posve izgrađen lik.

Izgledom je prilično odbojna, jedino ako netko voli ružne starice tvrdit će drugačije. Podsjeća na vješticu, ima određena znanja i ispade, ali sve je to opet malo. Malo me čudi da je scenaristički onako nestala, na način kakav ga se ni Dylan Dog ne bi posramio. Spljoštena je kamenim kipom u prolazu. Doslovno. Sjećam se kako mi je ovo spljoštavanje djelovalo jezovito kada sam ovo čitao u djetinjstvu.

Najveći dobitak priče je odnos rendžera prema starcu Dertiju. Zbog njegove sljepoće, rendžeri se prema njemu ponašaju zaštitnički što je lako razumljivo. Kad smo već kod sljepoće, za one koji vole različite nizove, pored slijepog čovjeka i pume, imamo i slijepog zeca koji je prikladno poslužio za objed i koji je, naravno, bio lako uhvaćen. U trenutku starčeve posebne uznemirenosti i očaja zbog nepronalaženja blaga Kit ga umiruje riječima: “Blago je ovdje… Oko tebe, starče… Ovdje je divna priroda koju tvoje oči ne mogu vidjeti, ali ti možeš da udišeš miris borova i to je već razlog da živiš… Tvoje pravo blago je život“. Eh, takav je naš Kit. Uvijek ima pravu riječ utjehe za svakoga.

Egzotičnost priče počiva na prirodnom fenomenu koji podsjeća na unutrašnjost kamene školjke. Sunčevi zraci blistaju na milijunima kristala čija se svjetlost odbija na sve prisutne u okolici te ih osljepljuje i ubija. Malo je scenaristički pretjerano da se Derti oslijepljen vratio s te planine u selo. Kako? Nitko mu nije pomogao. Koliko je to vjerojatno? Vrlo malo, ali evo, zamislit ćemo da je susreo nekog mormona koji mu je pomogao da siđe niz planinu. Kako je uspio doći do dragulja? Tko mu je pokazao kako mehanizam pomicanja kipa radi? Kako se izvukao iz pećine? Zašto je uzeo samo jedan dijamant? Sve su to pitanje bez suvislog objašnjenja.

Scenaristički plus je i prikaz agonije naših junaka, koji zatvoreni u pećini s blagom čekaju kraj. Svatko na svoj način.

Od sigurne smrti spasio ih je jedan – daždevnjak. Unatoč elementima fantastike omeđenih prirodnim zbivanjima, epizoda bi bila za potpuni zaborav da nije već spomenutog odlično izgrađenog odnosa između rendžera i starca. Koliko im se starac uvukao pod kožu, dovoljno govori i podatak da je Frankie dao sve svoje dragulje koje je ponio iz spilje. Dao ih mu je kako bi Derti operacijom u Europi pokušao vratiti vid. Veliko srce ima taj naš Frankie Belleven, potvrđeno više puta!

Crtež Gambe je odličan. Ispočetka sam pomislio da se radi o suradnji Gambe i Line Buffolente, ali kolege sa ovog sajta su mi ukazali da se ipak radi o samostalnom projektu Gambe koji u ovom razdoblju serijala funkcionira odlično, mnogo bolje u odnosu na početni period serijala kad je sam radio na crtežu bez upliva ostalih crtača i kad se morao žuriti zbog rokova. Evo par lijepih vinjeta.

Ova priča mi je kao djetetu djelovala puno, puno bolja nego danas. Vrijeme čini svoje. Ili se samo mi mijenjamo. Strip je ostao isti. Barem u ovoj priči.

KT VG 127/128 Pitoma zvijer

KT LMS 326/327 Nevidljiva barijera

6, 6, 8, 7

I meni je kao klincu ova priča djelovala puno bolje. Ali i danas mi je sasvim solidna. Crtež mi je lijep. Original naslovnice su obično kod Malog rendžera puno bolje. I ove su lijepe.

11.08.2021
    15:15:00 sati
  • lmszs

9, 8, 10, 10

Crtež vrhunski za 'level' Boneli stripova.

Mislim, da Lina tu nije ništa švrljala. Crtež u ovoj priči je sano Gambin.

A i meni kao detetu top priča malog rendžera, ali godinama ipak izbledi (ipak nostalgija radi punom parom)

11.08.2021
    22:34:00 sati
    lmszs

8, 8, 10, 10

Gambin crtež je na vrhuncu, priča za one godine vrhunska, danas malo izvan vremena..

Zato mi je još draža.

11.08.2021
    22:53:00 sati

10, 10, 10, 10

12.08.2021
    16:32:00 sati

5, 2, 8, 9

Ne znam što bih rekao. Jednostavno sam šokiran onim u što je Canzio pretvorio Malog Rendžera. U odnosu na Lavezzolova Tellera, ovo je strip (kao i velika većina njegovih nedjela) lišen svake scenarističke logike, s većinom nerazrađenim likovima, s određenim elementima pomoću kojih ostavlja efektan i lako pamtljiv dojam.

Samo što su ti elementi razrađeni na najnižem mogućem nivou, pa mi je sada (nažalost) posve jasno zašto se ovaj serijal uspoređuje s Kapetanom Mikijem. Do sada sam imao sreću da većinom izbjegnem Canzijeva nedjela iz ovog središnjeg dijela serijala, pa mi ta usporedba nije bila jasna, ali ipak je Decio dugo bio glavni scenarist serijala, pa više tu usporedbu (na moju veliku žalost) ne mogu negirati. Što je najgore, epizode iz njegovog razdoblja su na glasu kao bolje, a u biti ranije Lavezzolove su remek djela stripa prema ovome.

Srećom pa je Hercule recenzirao velik broj njegovih priča u zadnje vrijeme jer ja to ne bih mogao. Spomenuo je neke nelogičnosti, ali dovoljno je naglasiti samo umobolne postupke i ponašanje Indijanaca ispod razine i najjednostavnijih stripova četrdesetih i pedesetih godina prošlog stoljeća.

Po pitanju crteža, ovo je tipičan Gamba u svojem skoro najboljem razdoblju; većinom odličan, ali onda nalete neke akcijske sekvence gdje potpuno promaši po pitanju proporcija, perspektiva, a pogotovo dinamike.

20.08.2021
    03:38:00 sati

5, 5, 7, 5