Nevidljiva barijera

KT LMS 326/327 | 241 str.

Nakon mjesečnog izbivanja, Kit po povratku u utvrdu zatiče neuobičajene aktivnosti koje nisu svojstvene vojnicima. Uzrok tim aktivnostima je samo jedan, a nosi ime Tima Holta, velikog istraživača s kojim se naš junak imao priliku otprije upoznati. Upravo će s tim istraživačem, naš junak doživjeti jednu nesvakidašnju pustolovinu koja uključuje čitav jedan izgubljeni svijet.

• Nevidljiva barijera
    KT LMS 326
  • Putovanje u praistoriju
    KT LMS 327

• La barriera invisibile
    KT SR 152
  • Viaggio nella preistoria
    KT SR 153
  • I rettili sapienti
    KT SR 154

• Ova epizoda je originalno u Italiji izlazila od srpnja do rujna 1976. godine.
  • Naslovnice za Dnevnikovo izdanje crtao je Branko Plavšić.
  • Dinosauri su prapovijesne životinje koje su nastale prije otprilike 230 milijuna godina, a izumrle prije oko 65 milijuna godina. Bili su najbrojnija životinjska vrsta u mezozoiku. Riječ “dinosauria“ dolazi iz grčkog, a znači strašni gušter. Osim dinosaura na kopnu, postojali su i morski dinosauri te leteći, odnosno pterosauri.
  • David Icke kontroverzni je pisac koji se bavi globalnim teorijama zavjere. Prema Ickeu, urota globalnih razmjera na djelu je već tisućama godina, a da mi toga uglavnom nismo svjesni. Elita odabranih vlada svijetom i takozvani novi svjetski poredak, zapravo je još prastari plan iz davnih vremena. Najkontroverznija od svih njegovih teza je ona koja govori o zemaljskoj civilizaciji začetoj križanjem gmazolikih vanzemaljaca s domorodačkim stanovnicima iz prapovijesti Zemlje. Ako ništa drugo, Icke zna privući pažnju javnosti.
  • Tima Holta, istraživača svega i svačega, prvi put upoznajemo u epizodi LMS broj 267: “U močvari“. U Van Gogh izdanju je to broj 114: “Grad u močvari“ (originalni brojevi 118 i 119).
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti link.

Decio Canzio je odmah u uvodnim stranicama iskazao svu kvalitetu scenarističkog umijeća. Scenarističko umijeće se može iskazati čak i na prvih nekoliko stranica priče, kada kroz par pogođenih vinjeta ili izmijenjenih dijaloga, čitatelj biva uvučen u radnju, na način da mu mašta i očekivanja odmah budu zaokupljeni. A sve zapravo izgleda tako jednostavno i lako, što je možda i najteže postići. Nakon mjesec dana izbivanja Kit i Ibrahim vraćaju se u utvrdu. Odmah je primjetno, još u njihovom dolasku, da se nešto čudno ili neuobičajeno događa u utvrdi. Na bedemima nema vojnika, nikakvi zvuci o obavijesti njihova dolaska se ne prolamaju zrakom, a vrata utvrde su otvorena. Što je moglo prouzročiti takvo šokantno vojničko ponašanje? Da nisu indijanci na ratnoj stazi? Epidemija? Zlatna groznica? Karantena? Prirodna katastrofa? Ne, nešto još gore od svega toga, a zove se Tim Holt.

Holt je znanstvenik, prirodnjak, geolog, botaničar, istraživač svega i svačega, a kojega su naši junaci već upoznali. (vidi: Zanimljivosti). Holt nije samo obični istraživač zanesenjak, kakvih je američki zapad bio prepun. Razlika između njih i Holta je u tome što Holt poznaje odgovarajuće osobe na odgovarajućim položajima u američkoj vojsci pa ima dozvolu za različita istraživanja u opsegu nadležnih američkih snaga. To se najbolje ogleda u samoj utvrdi. Dvorište utvrde pretvoreno je u goleme krtičnjake u kojima Holt istražuje mrave; u rendžerskoj spavaonici drži vuka; Chin-Laoov sokol završio je u kavezu poput kokoši, kapetanov ured prepun je ptica. Ptica koje ne pjevuše po uredu, nego koje seru. Ali, naredbe su naredbe, pa kapetan jedva čeka da Kit otprati Tima Holta na granicu Utaha i Colorada, gdje se događaju neobjašnjive anomalije na kompasima. Naravno da taj slučaj američku vojsku zanima iz svih drugih razloga, osim onih primarno znanstvenih. U slučaju ratnih aktivnosti, kompas koji ne može odrediti točnu stranu svijeta, može napraviti više štete, nego svi neprijateljski napadi.

S kakvim se olakšanjem u utvrdi čeka da Holt konačno napusti to mjesto, dovoljno govore kapetanove riječi upućene Telleru: “Poslije završetka misije… pobrini se da taj istraživač više ne dođe u utvrdu!“ Ah, šta ti je život, kapetan bar ne krije da mu je to osnovni cilj ekspedicije u nepoznato, a to je da istraživač negdje drugdje nastavi sa svojim biološkim i životinjskim pokusima. Negdje van utvrde. Ili još bolje, negdje van Texasa, Arizone, Nevade i njima okolnih država.

Izvrstan uvod u radnju, baš kvalitetan i realan prikaz znanstvenika i vojne hijerarhije. Tim Holt je zanesenjak, istraživač svega i svačega, u što će se Kit i Frankie najbolje uvjeriti na putu do Viseće Doline, gdje se zbivaju te anomalije. S druge strane, potpisi i pečati na vojnim formularima omogućuju mu ponašanje u utvrdi koje je posve suprotno ikakvom logičnom vojnom redoslijedu, ali hijerarhija, ovlasti i naredbe se u utvrdi uvijek poštuju. Tako i ovoga puta. Konačno stigavši do odredišta, otkrivaju uzroke lošeg rada kompasa. Radi se o crnim magnetnim stijenama, čiji polovi utječu na greške rada kompasa. No, uz takve stijene, našli su nešto što nipošto nisu mogli očekivati: našli su nevidljivu barijeru. Iako upozoreni na postojanje iste od strane razbojnika Tigera Rifea, koji se u okružje doline sklonio pred predstavnicima zakona koji ga traže; najviše skepse oko nevidljive barijere iskazao je upravo; a tko drugi; nego Frankie. Umjesto da baca kamenčić u prazninu, lagano ramenom gurne ili rukom pokuca da provjeri postojanje; Frankie provjerava postojanje barijere na svoj način.

Viseća Dolina predstavlja geološku rijetkost. Nevidljivom barijerom izolirana je od ostatka svijeta i u njoj kao da je zamrznuto vrijeme iz davnina.

Svega tu ima: dinosaura, neobičnih biljki, različitih vegetacija, morskih dinosaura, pterodaktila… Sve je to izvrsna prilika za svakog crtača da pokaže svoju kreativnost. Lina Buffolente nije ovdje napravila sjajan posao.

Neke dinosaure je prikazala na zbilja vrhunski način. Originalno i kvalitetno. Druge je pak potpuno promašila, poglavito kada je morala sama smisliti neke križance ili izmaštati iste i tu je potpuno podbacila. Ne znam je li mi takvi pokušaji izgledaju više tragično ili smiješno, ali previše su karikaturalno prikazani pa to odvlači pažnju. Šteta, jer je ovo bila prilika i u scenarističkom i u crtačkom pogledu napraviti sjajnu, vrhunsku i super kvalitetnu priču Kita Tellera.

Scenaristički, imamo sasvim dinamičnu i živahnu priču (do pred sam kraj), kako i treba biti u okvirima jednog izgubljenog svijeta. Svega tu ima: divovskih jaja, okamenjene šume, susreta s različitim vrstama dinosaura, avanture u gnijezdima pterodaktila ili susreta s naprednom rasom gmizavca.

Sve to plijeni pažnju čitatelja, sve djeluje onako lagano, avanturistički i neobavezno. Tako nepoznata vrsta dinosaura gotovo uzima Frankieja za ljubimca. Da, dobro ste pročitali. Ili scena kada nepoznatu vrstu dinosaura Holt hrani nekakvom biljkom, kao da mu je to kućni ljubimac. Holtova hrabrost na djelu? Nepromišljenost? Uzdanje u dotadašnje akademsko znanje o dinosaurima? Izaberite sami. Stoga je trebalo upregnuti sve snage da priča “ Nevidljiva barijera“ i “ Putovanje u praistoriju“ postane kultna priča u čitavoj ediciji Kita Tellera. Za to je trebalo; uz određene scenarističke prepravke u kozmetičkom dijelu priče; imati i kvalitetnijeg crtača na raspolaganju. Lina Buffolente svoju priliku u ovoj priči nije iskoristila. Previše pažnje, u negativnom smjeru, oduzimaju karikaturalni prikazi nekih vrsta dinosaura, tako da oni koji su kvalitetnije prikazani padaju u drugi plan.

Ono čime je posebno začinjena priča je vezanost uz ono što se danas označava kontroverznim tvrdnjama Davida Ickea (vidi: Zanimljivosti). Reptili koji govore, razmišljaju i imaju svoje hijerarhijske odnose, u ovom su stripu prikazani kroz prizmu naprednih gmizavaca. Orcizski Mudri je vođa zajednice reptila, s titulom Velikog Mudraca, koju je opravdao u razgovorima s našim junacima.

Pronašao je knjige u jednim napuštenim kolima, nakon jednog sukoba van doline i tako naučio govoriti i pisati. Ostali reptili Psosauri ne govore i to je po meni scenaristički propust. Priča ne bi izgubila na vrijednosti da i ostali govore, ali su im zato pridodali druge ljudske osobitosti. Tako Psosauri, za potrebe lova, rad ili ribolova, koriste druge inferiornije vrste koje nisu na njihovoj intelektualnoj razini. Ili onime što oni smatraju takvom razinom. Zvuči tako ljudski, zar ne? Ako su već toliko dominantni u svom izoliranom svijetu, zbog čega onda imaju arenu za borbu? Koji su to njihovi neprijatelji vrijedni zarobljavanja i dostojni borbe? S obzirom da je već naglašeno da im nijedna vrsta gmazova/reptila/dinosaura/gmizavaca, intelektualno nije ni približno dorasla ili bliska. Spomenimo još i ljudsku podjelu poslova i radova. U svojevrsnom Gradu Reptila točno se zna tko obavlja kakvu dužnost i zadaću. Poslušnost i hijerarhija su osigurani. Pa ipak, pored svega toga imaju i arenu za borbu koja je poslužila za završni čin priče. Zgodno, zar ne? Taman prikladno da u dvoboju Kita, razbojnika Tigera i neke prapovijesne nemani, vođa reptila shvati tko je “pravi čovjek“, a tko nije. I tako je Kit osigurao da mu Veliki Mudrac pokloni svoje povjerenje i pusti ga živa na slobodu van doline, umjesto da ga pokloni za gozbu svojim reptilima. A zauzvrat, naši su se junaci obvezali da nikome van doline neće spomenuti ni riječi o njoj. To vjerojatno uključuje i podnošenje izvještaja kapetanu u utvrdi. Baš bi bilo zanimljivo pročitati taj izvještaj.

Nevidljiva barijera“ nudila je sve što je potrebno za jednu kultnu, grandioznu i super kvalitetnu priču Kita Tellera. No, to se nije dogodilo, iako je za takvo što samo malo nedostajalo, recimo samo pola koraka. Tako blizu, a opet tako daleko., kao otprilike momčad koja u košarci izgubi utakmicu za pola koša. To je ipak poraz, bez obzira na malu razliku ili što je moglo i drugačije završiti. Doduše, ova priča će malo koga posebno razočarati, ali takvih priča u Kitovoj ediciji imamo sasvim dovoljno. S druge strane, nemamo previše onih kvalitetnih, zbilja kvalitetno odrađenih epizoda, svojevrsnih remek djela u malome, koji se gotovo mogu izbrojati na prste jedne ruke. Ova je priča trebala imati drugačiji pristup jer nudila je sve: nesvakidašnju lokaciju, izgubljeni svijet, nepoznate životinje i odličnog Tima Holta koji se savršeno uklopio u priču. Ovako ostaje tek žal za propuštenom prilikom. A to najbolje znaju sportaši koji izgube utakmicu s pola koša razlike. Šteta. Jer nije da je sutra nova prilika za uzvrat. Kit Teller više nije aktivan junak, ne izlazi više što i ne čudi posebno. Jer kada ne iskoristiš ovakve šanse za super uvjerljivu stripovsku pobjedu, onda nekako i ne zaslužuješ više. Ne zaslužuješ više od običnog ostanka u sjećanju i ništa više od toga.

KT LMS 508/509 Ku Klux Klan

KT ZS 385/386 Ledeni ratnik

7, 5, 4, 6

Lijep debi kolege Herculea na recenzijama ovog serijala. Moram se složiti s njegovom tvrdnjom da je ovdje propuštena prilika za iznimno kvalitetnu epizodu, baš kao u velikom broju epizoda ovog serijala sa zanimljivim predloškom i neuvjerljivom realizacijom. Po pitanju tvrdnje da nemamo puno vrhunskih priča u ovome serijalu, mogu samo reći da ćemo zajedno otkriti ispravnost te tvrdnje kako budemo pisali recenzije. Nadam se da griješi. ;-)

Zanimljivost:

- Od većinom vjerno prikazanih prethistorijskih životinja u stripu se pojavljuju: Dimetrodon (nije dinosaur, već je gmaz koji je živio prije dinosaura); dinosauri: Brontosaur, Iguanodon, Diplodok, Tiranosaur, Triceratops; pterosauri: Pterodaktil, Dimorphodon, Pteranodon, Ramphorhynchus, a tu je i nekakav suludi predak morskog psa. Djeci sedamdesetih godina ova priča je mogla poslužiti kao svojevrsna enciklopedija, a i uvelike potaknuti interes za prirodne znanosti. Taj detalj daje i dodatan bonus ovoj priči, pa je posve razumljivo da nekome tko ju je pročitao kao dijete ova priča mora biti kultna, pa i odlična.