Gospodar noći

KT LMS 346/347 | 158 str.

Kit i Frankie završe u Dolini Kostura gdje ih je u pomoć pozvao Roj Kebot. Cijelu dolinu teroriziraju tajanstveni i zamaskirani “Konjanici noći“. Najznačajnije mjesto u dolini je Bones Siti, a u njemu se nalaze i zagonetni “Sinovi apokalipse“, članovi tajanstvenog bratstva. Naši junaci moraju otkriti tko su zamaskirani neprijatelji i što žele, prije nego protivnici nastave s daljnjim terorom čitavog područja.

• Dolina straha
    KT LMS 346
  • Gospodar noći
    KT LMS 347

• I cavalieri della notte
    KT SR 165
  • La tana del diavolo
    KT SR 166

• Originalno priča izlazi u Italiji 1977. godine, a Dnevnik je objavljuje već 1979. godine.
  • Poznato je da je nekadašnji izdavački gigant Dnevnik znao često prakticirati imenovanje originalnih epizoda novim nazivima. To je bilo prepušteno mašti urednika ili samih prevoditelja originalne priče. Tako ovaj broj LMS 346 nosi naziv “Dolina straha“. “Dolina straha“ ujedno je i naziv epizode broja LMS 198, također u sklopu edicije Kita Tellera, što je pomalo nespretan i nesretan izbor.
  • Naslovnice za obje epizode Dnevnikovog izdanja radio je Branko Plavšić.
  • U jednom trenutku naši junaci Kit i Frankie razgovaraju o kostima i ostacima drevnih životinja, prisjećajući se tako i dinosaura te poznatog, naprednog reptila Orcizskog iz priče SR 152/153/154: Nevidljiva barijera. Za one koji vole priče s dinosaurima, oni se spominju još i u pričama SR 117/118: Litica dinosaura i SR 237/238: Avet dinosaura.
  • Lik „Gospodara noći“ vjerojatno je inspiriran Kinowom. Usporedbu toga možete pogledati ovdje. (zanimljivost by ReemCP)
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Osamljena farma u Dolini Kostura. Negostoljubivo područje u kojem je svoj dom pronašao i Roj Kebot sa svojom kćerkom Brendom. Društvo na farmi prave im naši junaci, ali već po uvodnim scenama sasvim je jasno da se Kit i Frankie ne nalaze u uobičajenom posjetu starim znancima ili pak nekim novim poznanicima koji su im pružili tek uobičajenu formu gostoljubivosti na zapadu. Scenarist Decio Canzio u tom smjeru razvija i očekivanu atmosferu, naglašavajući kako su naši rendžeri u Dolini Kostura ipak na zadatku, na koji su poslani rendžerskim poslom.

Roj Kebot je srednjovječni farmer koji živi sa svojom kćerkom u Dolini Kostura. Paradoksalno, Dolina Kostura je, kako poslije saznajemo, nekada bila i više nego ugodno i poželjno mjesto za življenje, ali su ekstremni vremenski uvjeti ovaj kraj postupno preobrazili. Ekstremne vrućine, ali u zimskim uvjetima i ekstremne hladnoće, učinili su ovo područje svojevrsnim “predvorjem pakla“ pa nitko ne zna što od stanovnika ovog područja žele tajanstveni “Konjanici noći“.

Upravo oni su uputili Roju poruku: “Kada se spusti noć i kad Gospodar noći zagospodari ovom zemljom, ti ćeš umrijeti Roje Kebote. Zato što si se usudio prkositi onome koji će postati gospodar svijeta“. Sasvim jasno i nedvosmisleno te sasvim dovoljno da Roj potraži pomoć kod rendžera.

Istine radi, rendžeri na ovu poruku ne reagiraju žurno i odmah, smatrajući kako u pitanju mogu biti i poruke neke obične budale, nedostojne pažnje i vremena pripadnika rendžerskog korpusa. Čekajući najavljeni dolazak tajanstvenih neprijatelja čak i Kit pita svog domaćina: “Gdje su ostali stanovnici doline? Zašto nisu pored vas da vam pomognu? Zašto se ne suprotstave?“ Kit možda čak i dvoji u opravdanost Kebotova poziva u pomoć baš rendžerima, smatrajući da se možda radi i o nekim osobnim razmiricama stanovnika područja. Kebot odgovara: “Premrli su od straha sinko. Straha kome nema kraja. Od straha koji razgolićuje čovjeka, otkrivajući sve njegove egoistične pobude i niskosti. Svatko misli samo na sebe.“ Baš zbog toga je i Kebot pisao rendžerima o “Konjanicima noći“ i o tajanstvenim nestancima lokalnih djevojaka. Zanimljivo. Jako zanimljivo. Kebot je naznačio u pismu da ne nestaju muškarci, dakle, osobe iz tog kraja ili nekakve stare babe. A ne, to ne. Nestaju mlade djevojke. Mlade i lijepe, baš kao što je lijepa i Brenda, Kebotova kći.

Brenda

Brenda je ne samo lijepa, nego je i zabrinuta zbog nestanka njenih prijateljica. Lijepa je scenaristička praksa u ediciji Kita Tellera i navođenje svih imena likova pa spomenimo i imena Brendinih nestalih prijateljica (Sandra, Fej i Rozalind). Ujedno, Brenda je i ljuta zbog pomanjkanja interesa rendžera za ovaj slučaj i njihovu ne osobito brzu reakciju. Tako saznajemo da je upravo Kit inzistirao kod uprave rendžera na dolasku u ovu dolinu. (Ne, nije to zbog Brende, nisu se otprije poznavali).

I tako. Uskoro dolaze tajanstveni “Konjanici noći“. Prikladno zamaskirani. Njihov vođa izgledom, odnosno maskom, podsjeća na Crnog Gospodara iz Zagorova svijeta.

Što oni hoće? Što žele? Koja je njihova krajnja namjera? Zar samo žele zagospodariti prostorom kojega i zmije izbjegavaju? Kebot je ubio jednog od njihovih članova pa su se došli osvetiti.

Uskoro napadači zapale farmu i očito je da će svi unutra izgorjeti ili pasti pod kišom metaka koja ih čeka napolju. Kebot radi plemenitu žrtvu. Izlazi iz zapaljene kuće u pokušaju nekakvog razgovora s napadačima, ali nema tu razgovora. Oni su se došli osvetiti i to su napravili. Malo mi je čudno ovo scenarističko rješenje. Prvo je to da Kebota rendžeri puštaju mlako i smireno. Zar ih Kebot nije mogao onesvijestiti dok su ga pokušavali odvratiti od sigurne smrti? Umjesto toga, Kebot izlazi iz zapaljene kuće bez nekih velikih prigovora i rendžerskih prosvjeda. Druga je stvar, nakon što su ubili Kebota, napadači odustaju od toga da provjere hoće li svi ostali izgorjeti u kući. Zar kuća nije mogla imati duboko ukopan podrum? Zar preživjela kćer i dvoje rendžera nisu opasni svjedoci za upravo počinjeno ubojstvo? Ali ipak je to Decio Canzio, a ne Andrea Lavezzolo. Ovako ispada da se Roj žrtvovao uzaludno. Po njega su došli, a njega su i dobili. Osveta u svojoj jednostavnosti i svireposti.

Nakon što je farma fino gorjela čitavu noć, ujutro dolazi susjed Kebotovih, Bob Voker provjeriti kako su proveli prethodnu noć. Što ti je pravi susjed. Čitavu noć nije mogao spavati zbog odsjaja plamena sa susjedne farme. Naši junaci potom odlaze u Bones Siti, koje je najznačajnije naselje čitave Doline Kostura. O kakvom se samo mjestu radi. Neformalni gazda mjesta je ratni invalid pukovnik Harlington, a kao pravog vođu mjesta on označuje Abrahama Terza.

Terz je starješina bratstva “Sinovi apokalipse“. Podsjeća me na Salvadora Dalija. Odmah se vidi da je malo… ćaknut. “Sinovi apokalipse“ imaju reprezentativno izdanje u mjestu.

Ne zna se je li njihovo sjedište čudnije izvanka ili iznutra. A čudni su i pripadnici bratstva. To su stanovnici doline koja je nekad bila vrlo plodna, ali su ekstremna suša i led ubili sve nade zemljoradnika i stočara. Tako su stanovnici vremenom postali fanatici, defetisti, štovatelji apokalipse, sektaši i izučavatelji vremena Posljednjeg suda. Samo, pored toliko životnog usuda, nedaća i materijalne neimaštine, ostaje nejasno kako su uspjeli financirati središte “Sinova apokalipse“? Onako bogato ornamentirano, ukrašeno i dizajnirano sigurno nije bilo jeftino za podići.

Nije loša ova priča prvenstveno zbog iščekivanja tko je glavni krivac i vođa skupine “Konjanika noći“. Je li to mirni susjed Bob Voker, vođa kulta Abraham Terz, pukovnik Hamilton ili netko van ovog popisa? Posebno je zgodna scena kada Frankie, na svoj način, provjerava je li pukovnik Hamilton lažni vojni invalid. Pa kad netko kaže kako su lažne vojne invalide izmislili na Balkanu.

Gambin crtež je odličan u ovoj priči. Baš se osjeti kako se potrudio. Dovoljno je obratiti pozornost s kakvim je detaljima crtao slike nacrtane unutar zdanja “Sinova apokalipse“. Naslovnice također dobre, posebno druga je vizualno atraktivna. Vidi se da se i Corteggi potrudio.

“Gospodar noći“ je jedna sasvim pristojna priča za čitanje. Par dobro izgrađenih likova daje ocjenu više, kao i mogućnost izbora između nekoliko negativaca za tajanstvenog vođu skupine. Sve u svemu, vrlo dobra priča Kita Tellera.

KT LMS 342/343 Sestre Babit

KT LMS 385/386 Ledeni ratnik

10, 10, 10, 10

26.10.2021
    10:19:00 sati
  • Kruger

8, 8, 8, 10

26.10.2021
    10:26:00 sati
    Kruger

10, 10, 10, 10

Zanimljiv strip.

26.10.2021
    18:36:00 sati
  • Ukupna ocjena 72%

6, 6, 9, 9

Crtež i naslovnice su mi odlični. Sama priča mi je nekako predvidljiva i pomalo glupa. Tek tako se neki rančeri pretvore u sektaše i žrtvuju mlade djevojke.

26.10.2021
    19:19:00 sati

5, 3, 9, 9

Za razliku od velike većine stripova ove vrste, Canzio nas ovdje odmah uvodi u središte zbivanja. U pitanju je toliko čudan početak, da sam išao provjeriti jesam li greškom otvorio drugi svezak ove epizode.

Sam zaplet je poprilično intrigantan, ali s čudnim rješenjima. Kako je i recenzent naglasio, bezpogovorna odluka naših rendžera da čovjeka kojih ih je pozvao u pomoć puste da se žrtvuje je, u najmanju ruku, nekonzistentna i čudna.  Istina, gledajući realno, drugih rješenja nije ni bilo u toj situaciji. Kako bi rekli moji Vulkanci: "Potrebe većine su važnije od potreba pojedinca". To što se banda nakon te likvidacije razišla ne bih uzeo za scenarističku nelogičnost. Dobili su ono po što su došli!

Samo što je problem u tome što se ne zna što oni traže! Njihovi ciljevi, razlog nastanka i postojanja su potpuno nelogični, da ne spominjem onog redikula Abrahama Terza i njegov nadrealni hram usred hrpe straćara.

Canzio radi ono što najbolje zna - servira efektne likove i atraktivne scene bez ikakve logike. Time ponajprije igra na emocije najmlađih čitatelja u vremenu kada su ove priče i izlazile. U biti, konačno razrješenje me podsjetilo na crtić "Scooby Doo", čije epizode su mahom nastale u istom vremenskom razdoblju.

Njegov recept je očigledno bio dobitna kombinacija, budući da ove epizode su na glasu kao bolje od onih iz Lavezzolovog razdoblja. Razlog tome vidim ponajprije u činjenici što su većina današnjih ljubitelja stripa tada bili djeca, pa nas nekolicina mlađih (koji to nismo čitali kada smo trebali) u nevjerici gledamo i nije nam jasno o čemu ovi pričaju!!

Za razliku od Canzia, Lavezzolo je pisao za sve generacije i njegovi uratci ne vrijeđaju ničiju zdravu logiku i po realnosti scenarističkih rješenja njegove priče se može uvrstiti među ozbiljnije stripove tog doba.

Kada govorim o Gambinom crtežu, vidljiv je ogroman napredak u odnosu na ranije radove. Ja bih to pripisao tome što je (dolaskom još nekolicine crtača) Gamba imao puno više vremena, a strip u Italiji je prešao na novu, višu razinu - barem u kontekstu Bonellija ili u vizualnom smislu kada se priča o Malom Rendžeru. Ima tu za njega tipičnih manjkavosti kao što pomanjkanje fluidnosti crteža kod akcijskih scena, ali (za razliku od ranijih radova) barem su likovi velikom većinom različiti i lako prepoznatljivi.

Corteggijeve naslovnice imaju gešaka u proporcijama, ali i onu čudnu privlačnost. Drugačije su, baš kao što su bile i Donatellijeve, pa iako dosta lošije, lijepo su se uklopile u cjeloviti vizualni izgled korica ovog simpatičnog serijala.

27.10.2021
    06:54:00 sati
  • RAKOSI4