Ku Klux Klan

KT LMS 508/509 | 166 str.

Clarettina prijateljica Stella Stevens, kao učiteljica je dobila posao u Tennesseeju, u gradiću Nashville. Iako je američki Građanski rat završio prije nekoliko godina, u Nashvilleu još uvijek važe neke druge zakonitosti vezane uz boju kože. Čitav kraj terorizira Ku Klux Klan, a Kit i Ibrahim dolaze pomoći učiteljici i lokalnom stanovništvu.

Scenarij 3

• Kju-kluks-klan
    KT LMS 508
  • Teror pod maskom
    KT LMS 509
  • Ku Klux Klan
    KT VG 125
  • Maska zločina
    KT VG 126
  • Ku Klux Klan
    KT VGBO 13

• Ku Klux Klan!
    KT SR 131
  • La maschera del terrore
    KT SR 132

• Originalna epizoda izlazi u Italiji 1974. godine, a Van Gogh svoje izdanje izbacuje u studenom 2018. godine.
  • Clarettinu prijateljicu Stellu već smo upoznali u epizodi “Rendžer u New Yorku“.
  • Ku Klux Klan (poznat po akronimu KKK) osnovan je 1865. godine. To je organizacija koja zagovara prevlast bijelih protestanata u SAD-u. Nikada nije djelovala kao stranka, već više kao organizacija za lobiranje i zaštitu interesa i ksenofobije kod bijelih protestanata. Sistemski zagovaraju prevlast bijele rase, nad ostalim rasama: crncima, azijatima, Hispanosima, zagovaraju antisemitizam i mržnju prema katolicima. KKK je prvobitno nastao porazom država Konfederacije 1865. godine.
  • Robovlasništvo je prvi oblik klasnog i izrabljivačkog društvenog uređenja, a temelji se na privatnom vlasništvu i na prisilnom radu robova. Robovi su na području SAD-a po cijele dane naporno radili, najčešće na plantažama. Crnci nisu imali nikakva prava, bili su tek obična imovina vlasnika plantaža. Ropstvo u SAD-u je ukinuto nakon Građanskog rata.
  • U priči se uopće ne pojavljuje Frankie Bellevan.
  • Na 7. stranici LMS 509: „Teror pod maskom“ na prvoj vinjeti, u glavnoj ulici Nashvillea na jednoj od zgrada vidimo Bignottijevu posvetu. Na zgradi piše: „Bignot import-export“.
  • Za cover ove recenzije iskoristio sam fantastičnu naslovnicu koju je izradio uvaženi forumaš ddeki. Tu naslovnicu u punom opsegu svoje vizualne atraktivnosti možete pogledati OVDJE. Također, forumaš ddeki je cijeli ovaj strip obojao, a kako to izgleda, možete vidjeti u ovom topicu.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Često se za države na Balkanu zna upotrijebiti izraz kako sve dobre zakone imaju samo na papiru, odnosno u zakonodavnim okvirima, ali stvari na terenu funkcioniraju potpuno drugačije. Norma se ne poštuje, zaobilazi ili izigrava, a sve na štetu običnog, malog čovjeka, čija je jedina zaštita baš to: samo mrtvo slovo zakona na papiru. I tako već godinama. Mnogi se zbog toga nalaze u pravom “zakonodavnom ropstvu“, kako često naglašavaju određeni balkanski političari.

Sličan slučaj dogodio se u južnim državama SAD-a, nakon što propale članice Konfederacije dugo nisu priznavale novu stvarnost, ne samo na području juga SAD-a. Američki građanski rat je završen, a kao jedna od posljedica krajnjeg ishoda rata je i ukidanje robovlasništva na području Amerike, što je posebno teško pogodilo poraženu stranu, čije se gospodarstvo, mahom, temeljilo na besplatnom robovskom radu crnaca. Takvu stvarnost je prvi odbio priznati Ku Klux Klan, čiji su strašni zločini dugi niz godina potresali ne samo jug SAD-a, nego i sva okolna područja gdje su mogli računati na brojnost svojih pripadnika.

Nashville, Tennessee. Tamo je kao učiteljica dobila posao Stella Stevens, koju smo upoznali ranije kao Clarettinu prijateljicu. Stella je mlada učiteljica čiji je školski svjetonazor izgradio veliki i uređeni grad kakav je New York, ali ona od svog školskog svjetonazora ne odustaje ni u perifernoj sredini, kakav je Nashville nakon završetka Građanskog rata. Stella je uz to žena čvrstog karaktera, koju nije lako zaplašiti te kojoj nečija boja kože, ni po čemu, ne predstavlja nekakav kriterij za razlikovanje u nečemu. Stoga joj se bilo lako odlučiti da nagradu za najboljeg učenika treba dobiti dječak Tom.

Eh, da, Tom je daleko najbolji učenik u gradiću, ali je i sin uličnog čistača te je ujedno i … crnac. Jadni je dječak čak morao ući kroz prozor da primi nagradu za najboljeg učenika, a ne na glavna vrata. Kakva lijepa simbolička slika. Toliko puta su pravi pobjednici ulazili na “mala vrata“, gdje ih nitko nije očekivao, a ne na trijumfalne, ukrašene kapije gdje su ga svi očekivali. Razlika je bila još i u tome što se lažni gradski, bjelački elitizam nikako nije slagao s tim izborom.

Oni su imali svog kandidata. Nesumnjivo lošiji i zasigurno manje kvalitetan, ali radilo se ipak o sinu direktora banke. Čak je i direktor škole Stelli, prije proglašenja, sugerirao da Tom nije dobar izbor za najboljeg učenika: “Hm… Nesreća je što Tom ima crnu boju kože. Morate izmijeniti program“. Usput joj predbacuje da je došla iz New Yorka i da ne poznaje kakvi su ljudi i običaji na jugu. Međutim, Stella se nije dala nagovoriti, čime je upala u probleme sa zajednicom koju mahom čine bijeli rasisti.

Uvod u priču potpuno odudara od ustaljenih početaka našeg junaka. Ovako je mogao izgledati uvod u bilo koji strip, bilo kojeg drugog junaka, ne bismo primijetili nikakvu razliku. Kao prvi od starih junaka edicije pojavljuje se Ibrahim, ali samo zato što je crnac i što je scenarist pomislio kako bi to moglo biti zgodno. Primjerice, ovako je mogao izgledati uvod i u neku epizodu Dylan Doga. Samo što je Decio Canzio ovu epizodu radio prije Dylanova pojavljivanja na stripovskoj sceni. Ne djeluje vam kao uvod u strip Dylan Dog? Varate se. Na uvodnim stranicama imate krvavo i surovo odsijecanje glave (!), kakvog se ne bi posramio ni sam Dylan Dog. Crni Decio Canzio! Jesi li pročitao ijedan strip Malog Rendžera, kojega nisi sam potpisao kao scenarist? Jer da jesi, onda bi znao da za ovakve scene nema mjesta u ediciji Kita Tellera, ali to se događa kada scenarist pomisli da je veći i važniji od strip junaka, što Canzio nipošto nije. Za slučaj da netko pomisli kako se ovdje radi tek o malom propustu odsijecanja glave, Canzio se sam osobno pobrinuo da potvrdi kako se ne radi o slučajnosti. Tako poslije, na drugom mjestu, u Ibrahimovim rukama završi teška i oštra sjekira, koju potpuno hladnokrvno zabija u glavu pripadniku Ku Klux Klana. Sooocckkk! Strašno i gnjusno! Čini mi se da je Decio Canzio utabao dobar put prema konačnoj propasti i gašenju edicije Malog Rendžera. Koliko ne poznaje Kita Tellera, dovoljno govori i podatak da je naš junak dobio takve batine od pripadnika klana, da je to teško i povjerovati.

Evo još jednog scenarističkog propusta u nepoznavanju likova. Kit može doći pomoći Stelli i ugnjetavanim stanovnicima Nashvilla samo službenim putem pa mu Ibrahim šalje telegram da je ranjen. Radi se o lažnoj informaciji. Zar nam Decio Canzio želi poručiti da je Ibrahim rendžerski lažov? Zašto bi trebao biti lažov? Zar zato što je crnac? Decio, Decio… cccc…. cccc…. Kod karakterizacije likova nemam riječi hvale za scenarista. Bijeli rasisti svi su prikazani na isti način, a to znači da su svi samo puni mržnje i gorčine, bez ikakvih drugih posebnosti. Posve stereotipan prikaz. Čak je i lik Tonija Berbana prikazao isuviše karikaturalno, što je posve nepotrebno za samu priču. On je mali, zdepasti čovječuljak, ne osobito bogatog vokabulara, a koji je ujedno i agent FBI-a. (!!!) Američki Građanski rat je završio 1865. godine. FBI je osnovan 1908. godine. Na uvodnoj vinjeti stripa piše kako je prošlo nekoliko godina od kraja rata. Mora da je velebni Decio Canzio putnik kroz vrijeme pa je sa sobom teleportirao i jednog pripadnika FBI-a. Jer ako to nije tako, ne znam koje bi drugo logično objašnjenje moglo biti. Ima tih scenarističkih bisera još nekoliko, ali neću više o njima. I ovo je sasvim dovoljno da steknete dojam o kakvom se scenariju radi u ovoj priči. Šteta. Tema je nudila toliko mnogo više i netko drugi, kao scenarist, zasigurno bi od ove priče uspio napraviti kvalitetnu, ako ne i kultnu Kitovu epizodu.

Crtež Franca Bignottija je odličan. Linije su jasne i točno ocrtavaju ono što želi prikazati. Likovi su predočeni vjerno sa svojim osobitostima i emocijama. Kolektivne scene pripadnika sekte također su vrlo atraktivno nacrtane, ali i građevine s pripadajućom atmosferom.

Teško je i nabrojati sve scenarističke propuste u ovoj priči: nepoznavanje glavnih likova; loše oblikovanje novih; previše krvavih scena nepriličnih ediciji Kita Tellera, nepostojanje nijedno kvalitetno izgrađenog lika crne boje kože (Belafonte to sigurno nije). Loše, čak nedopustivo loše. Ne da je dosadno, nego je loše, veliko razočarenje nudi scenaristički tok priče.

KT VG 121/122 Profesionalac

KT VG 127/128 Pitoma zvijer

8, 5, 10, 9

Priča ima zanimljivu premisu i ispočetka sve fino šljaka, rekao bih sve negdje do pojave našeg Kita (a nismo ga vidjeli, čini mi se, početnih 30-ak stranica). U tom trenutku kao da priča ide u nekom smjeru gdje i nisu baš jasna neka scenaristička rješenja, naročito za one čitatelje koji su već otprije dobro upoznati sa serijalom i to prvenstveno mislim s Lavezzolovim Tellerom, koji je valjda onaj jedini, pravi originalni lik. Osjećaj nakon čitanja ovih kasnijih epizoda koje čitam u zadnje vrijeme, u najmanju ruku mi je nekako čudan, ne osjećam tu toplinu koju osjećam kad Lavezzolo pripovijeda i slaže pustolovine Malog Rendžera. Ono batinjanje Kita mi je van svake pameti, kod nekog dr. junaka (npr. Mister No) bi bilo više primjerenije serijalu, ovdje mi je nezamislivo da Kit dobije takve batine. Obično i zločinci, a kamoli predstavnici zakona se ne usude tako nešto napraviti nekome tko nosi rendžersku uniformu, a ovdje je to prikazano kao da je Kit tamo neki obični klošar. A kako je recenzent Hercule pisao, to je samo jedna kap u moru tih Canzijevih bisera koje je složio u ovu priču. Crtež je predivan, Bignotti je zaista kralj, njegovi likovi su me se jako dojmili, poglavito kad se nalaze u krupnom kadru, veoma su lijepo dočarani i maksimalno dolaze do izražaja njihove face i reakcije u takvim scenama. Naslovnice isto veoma dobre.

15.04.2021
    22:40:00 sati

5, 1, 9, 9

Recenzent je dobro uočio glavne mane ove epizode kao i Canzia u globalu, a vidim da se i Reem slaže sa mnom da dosta ovih kasnijih epizoda nisu ni sjena većine Lavezzolovih pozitivnih, topliih priča s realnim ljudskim osobinama. Samo što ja ovdje neću biti tako darežljiv s ocjenama kao njih dvojica. ;-)

Na sreću, kasnije u serijalu ima dosta kvalitetnih epizoda, a ova je daleko od toga.

Ispod je i moj komentar koji sam ne tako davno napisao, pa su mi dojmovi još svježi, a sigurno sam barem tri puta čitao ovu epizodu. Stoga će i novo čitanje pričekati:

"Moram priznati da sam potpuno razočaran ovom, navodno, dobrom epizodom. Davno sam je već čitao i nije mi bila ostala u dobrom sjećanju, ali vidio sam po forumu da ju se svrstava među bolje priče, pa sam odlučio ponoviti gradivo. Nakon "1001. klopke", ovdje Canzio još jednom dokazuje da je diletant. Blaženi Lavezzolo!! Pravo me je strah čitati ostale njegove priče, još znajući da je on drugi najvažniji scenarist Tellera!

Nelogičnosti i gluposti u scenariju se ne mogu niti nabrojati, pa je lakše spomenuti dobre strane. Canzio poštuje kontinuitet, kao i svi ostali scenaristi ovog serijala. Sama priča je više nego zanimljiva, ali realizacija je katastrofalna. Za koji je uzrast Canzio ovo pisao? S jedne strane prekrvavo, a s druge nelogično i djeci u vrtiću!

Bignotti odličan. Za razliku od scenarija, crtež postaje sve bolji kako priča odmiče. Donatellijeve naslovnice također odlične - upečatljive!"

16.04.2021
    00:03:00 sati
  • Ukupna ocjena 94%

9, 9, 10, 10

16.04.2021
    04:00:00 sati

6, 5, 8, 9

Zanimljiva priča. Jedna od najdraži u djetinjstvu-nikako nisam mogao nabaviti nastavak 509. Ibrahim glavni junak uz Kita, što je velika pohvala da je i on dobio svoje mjesto. Naslovnice super, pogotovo ova koju je napraio ddeki. Rezime -  ipak fali u priči više napetosti i atmosfere u skladu sa KKK.

16.04.2021
    11:24:00 sati
  • Ukupna ocjena 68%

7, 4, 9, 8

16.04.2021
    13:23:00 sati
  • Ukupna ocjena 75%

8, 5, 9, 9

16.04.2021
    13:23:00 sati
    gkosovic

8, 8, 9, 10

16.04.2021
    15:48:00 sati
    Dalibor.V

9, 2, 9, 10

I ja sam dugo vrijema tražio drugi dio ove priče. Kada sam ga dobio totalno me je razočarao. Prvi dio i uvod u priču je odličan. Imamo Stellu kojoj na jugu Amerike prave probleme jer daje priznanje crnom dečaku. Dolazi Ibrahim i pretuku ga. Priča je stvarno zanimljiva, atmosfera prava. Poslije pročitanog prvog dijela zanimao sam se za KKK, američki građanski rat, pročitao Čiča Tominu kolibu... Tako da za samu ideju i priču dajem ocjenu 9.

Ali drugi dio priče je stvarno grozan, i svu tu odličnu atmosferu i postavke prvog dijela gazi na svakom koraku. Scenarij je očajan. Koliko je tu samo teških glupusti, kojih mi se ne da ni nabrajati. Ali ipak ona scena kada Kit mora Ibrahimu sjekirom odrubiti glavu, pa mu signalizira, da će ga samo ozljideti revolverom je idiotska, pa prerušavanje u gazdu KKK, odlazak u njegovu kuću gdje niko zbog maske na glavi ne uočava, da to nije njihov gazda, pa konačni obračun kada Kit kao maskirani gazda KKK pošalje sve članove klana u sukob sa vojskom i stvar je na brzake riješena. To sve skupa pored i puno gluposti koje nisam nabrojao je stvarno toliko idiotsko, da scenario niti slučajno ne zaslužuje prolaznu ocjenu. Scenario je uništio strip. Dajem mu 2.

I meni se čini, da je ogromna razlika između Lavazzole i Canzia. Canziove priče nisu toliko zatrpane tekstom, možda su dinamičnije. Puno puta zna postaviti odličnu osnovu za dobru priču, ali scenarijem sve uništava. Ova priča je tipičan primjer toga.

Crtež i naslovnice su odlične.

Zaključak? Priča je imala veliki potencial, koji je totalno neiskorišten. Mislim, da sam ja ovu priču stavio među top 10 priča malog rendžera. Ali sam svejedno razočaran sa njom.

17.04.2021
    09:20:00 sati
  • wesskowaz

9, 9, 8, 8

Jedan od stripova mog detinjstva. Nakon pauze od deset godina bez stripova, po povratku staroj ljubavi, morao sam i ovu epizodu ponovo imati. Iz današnje perspektive, puno mana, ali nostalgija je čudo.

17.04.2021
    21:41:00 sati
    wesskowaz