Crna magija

KT LMS 633/634 | 155 str.

Kit i Frankie prenoće u napuštenom gradiću, a Frankie u noćnoj šetnji zatekne živog mrtvaca! Je li Frankie to samo umislio ili po tom gradu duhova zaista hodaju živi mrtvaci? Pred našim junacima je zastrašujuća misija otkrivanja tajni crne magije!

• Crna magija
    KT LMS 633
  • Snage zla
    KT LMS 634

• I morti viventi
    KT SR 242
  • Danza macabra
    KT SR 243

• Prvo izdanje u Italiji je iz 2. i 3. mjeseca 1984., dok je Dnevnik ovu priču izdao već godinu dana kasnije.
  • Druga priča Ennia Missaglie za Malog Rendžera. Prva je bila SR 238/239: Buntovnik (LMS 619/620), a nakon ove napisao je još SR 249/250: Krv na snijegu (LMS 668/669).
  • Šesti i posljednji rad Luigija Meratija na redovnoj seriji. Osim rada na redovnoj seriji još je nacrtao kratku priču „Tajni dokument", objavljenu u Komandant Marku broj 99 iz 11. mjeseca 1974. (kod nas KT LU 22c), s kojom je i počeo njegov rad na ovom serijalu i Specijal „Čarobnjak Zoltan" iz 2006. (kod nas Van Gogh Specijal izašao u 2014.), koja je ujedno i zadnja objavljena priča ovog junaka.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link

Ova epizoda je direktno odgovorna za moju veliku ljubav prema ovom strip junaku. Od svih priča Malog Rendžera, koje sam pročitao kao dijete, ova mi je bila najbolja: drugačija, zastrašujuća i uzbudljiva! Moj prvi susret s vudu magijom i zombijima. Stoga joj ovom recenzijom odajem počast. Pokušat ću biti što objektivniji, koliko god to okrutno bilo prema jednoj od epizoda koja me uvukla u svijet stripa!

Da, surova realnost u svijetu odraslih, rekao bih. Malo toga od mojih prvotnih impresija je ostalo nakon ovog novog čitanja.

Missaglia nije dobar scenarist i ograničava se na djetinjasta rješenja situacija prepuna banalnosti i nelogičnosti. Ni ovdje, nažalost nije promijenio tu svoju standardnu praksu. Zaplet je, po običaju, odličan, efektan i uzbudljiv.

Zombiji!

Naši junaci su na zadatku provjeravanja telegrafskih stupova i žica. Mokri i pokisli, odluče prespavati u napuštenom gradu. Grad na prvu izgleda zastrašujuće. Poluraspadnuta straćara na kojoj još visi natpis "hotel" je njihovo prenoćište. Frankie nema mira, već dođe na ideju da ode u stari saloon i pokuša pronaći kakvu bocu alkohola. Nevjerojatno, uspijeva naći bocu viskija i bocu piva, ali sreća je kratkog vijeka. Putem nazad, usred mraka, naiđe na čudnu individuu. Još netko je u noćnoj šetnji napuštenim gradom! Frankie potrči za njim da ga pita nešto, usput se spotakne i razbije bocu piva, a kad ga dostigne, čudna osoba se okrene. Očiju nema, već su tu prazne duplje, tijelo poluraspadnuto, odjeća raskidana! Frankie se onesvijesti od šoka, a i druga boca mu ispadne iz ruke i razbije se. Sreća njegova, pa ovi zombiji ne jedu ljude! Kad se osvijesti i ispriča šta je vidio, Kit mu ne vjeruje, ali naš neustrašivi Frankie je van sebe od straha. Istraga slijedi, a čudni, iznenađujući i zastrašujući događaji slijede!

Zombiji su, blago rečeno, neobični:
- nisu gladni i ne hrane se živima,
- neranjivi su, pa metak u glavu ne pomaže. Može ih se ubiti samo vatrom i to tako da ih vatra zaokruži!! Definitivno originalno!
- iznimno su korisni i rade bez pogovora i naknade.
- nevjerojatno su snažni. Nešto kao Superman, samo ne lete!

Vudu "houngan" Marius je dobro okarakteriziran lik. Misteriozan je, zlokoban, ali od početka odaje dojam lika koji ima dobra u sebi, iako mu njegova nedjela ne idu u korist. Za razliku od njega, otac i sinovi Werner su čisto zlo. Ljudi koji bi sve uradili za vlastitu korist i to bez trunke kajanja.

Bijeg kao jedina moguća opcija!

Znači, zaplet je odličan, mjesto radnje idealno, zombiji čudni, ali originalni, likovi više nego solidni, a i priča je dobro smišljena!
„Šta onda ne valja?"- pitate se!

Problem su rupetine u scenariju, a posebno ljuti što se moglo i bez njih. Npr.: ispada da se zombiji sami zakopavaju nazad u grobove, a Kit čak ni ne primjećuje da su grobovi svježe dirani. Nadalje, obitelj Werner već duže vrijeme crpi rudnik, a sudeći po količini vreća punih materijala iz kojeg se vadi zlato, koje zombiji donesu nakon jedne cjelonoćne radne akcije, već bi odavno trebali biti truli bogataši. Nije im bilo potrebe forsirati iskopavanje, barem dok se ne smiri situacija. S malo logičnijim scenarističkim rješenjima tih i nekih drugih sitnijih propusta, ova bi priča bila pravi horor za pamćenje, pogodan za sve uzraste. Ovako, priča je dobra za djecu i za nas koji se tako osjećamo. Mogla bi se staviti i u kategoriju trasha, ali, sudeći prema ostalim njegovim (ne)djelima, to Missaglii nije bila namjera. Šteta!!

Da ne bi bilo sve crno, ima i puno dobrih strana. Missaglia dobro kombinira horor i humoristične elemente, pa ni na trenutak nije dosadno. Komičnih dijelova ima poprilično. Dobri su i odlično uklopljeni u priču. Nema onog osjećaja usiljenosti, prenaglašene smotanosti i gluposti određenog lika. Kao što svi znaju, komedijaš u Malom Rendžeru je Frankie, pa slijedi nekoliko riječi o njemu. Zahvaljujući smiješnom izgledu, koji mu je podario njegov idejni tvorac Gamba, idealan je za gegove svih vrsta. Nije potpuno nesposoban kao Chico; odlično puca, lukav je i snalažljiv, a i razumije se u puno stvari. Smotan je, šašav, nepredvidljiv, otkačen i iznad svega simpatičan, odan i smiješan. Nije Kitov učitelj, kako sam sebe naziva, ali mu je prava desna ruka. Bez njega ovaj strip ne bi bio ni sjena svoje atraktivnosti, a o humoru da ne govorim. Frankie je ovdje ono što je Bob Rock u Alan Fordu, sporedni lik koji nadmašuje glavnog.

Frankie u noćnoj akciji u gradu duhova

Crtež je druga dimenzija. Merati u stilu vrhunskih majstora dočarava tjeskobnu atmosferu. Usudio bih se reći da mu je ovo najbolji uradak uopće. S ovim je stao uz bok majstorima atmosfere kao što su Ferri i Donatelli! Likovi su malo prestatični, a ima i nekoliko propusta, odnosno krivo nacrtanih scena, kao što je krivi, odnosno drugačiji položaj kamena na ulazu u rudnik nakon izlaska zombija iz njega i malo kasnije, kod zatvaranja rudnika pomoću konja, od strane Wernerovih sinova. Svejedno, ide devetka, jer ovakav crtež to i zaslužuje! Naslovnice vrhunske, u rangu crteža, pa za njih definitivno ide jedna desetka.

Zaključak:
Devetku za crtež i desetku za naslovnice već imamo. Ostaju nam ocjene za priču i scenarij. Priča je također odlična, još dan danas svježa i atraktivna. Može se provući još jedna desetka! Jedino je scenarij problem, ali pišući ovu recenziju, što više razmišljam, to mi gluposti u scenariju manje smetaju. Sve više mi dolaze do izražaja pozitivni elementi, kojih je jako puno. Jedna sedmica bi bila zadovoljavajuća za moje osjećaje, a dijelom bi zadovoljila moju objektivnost.

Izjava na kraju bi bila:
Dolje realnost! Živjeli stripovi!
Živio Mali Rendžer, neokaljani strip junak iz djetinjstva!!

KT LMS 619/620 Buntovnik

KT LMS 650/651 Avanturisti

9, 9, 9, 7

Kit je imao i boljih epizoda,ali i ova je super,iza Bleka moj najomiljeniji strip junak,šteta što više ne izlazi,mogli su mu u Bonelliju dati barem poneku epizodu kroz godinu,nešto kao specijal ili vanredni broj.

09.06.2019
    16:56:00 sati
    gkosovic
  • logo111

9, 9, 9, 9

Iako trenutno nemam ovaj strip da se podsjetim, čitao sam ga davno, davno.... kao klinac.

Čim ga se još sječam znači da mi je tada bio super i to mi je dovoljno da mu sada dam visoke ocjene.

Najviše mi se u recenziji sviđa stav recenzenta da kod ovakvih stripova netreba inzistirati na realnosti niti tragično shvatiti rupe u scenariju nego uživati u njemu onakvom kakav je.

09.06.2019
    17:07:00 sati
    logo111
  • Ukupna ocjena 63%

6, 4, 8, 9

Moje mišljenje je, da je potrebno ocenjivati rupe u scanariju. Pa zbog toga i imamo postavku scenario na skali od 1 do 10. Recenzent je prije odprilike mesec dana objavio recenziju priče malog rendžera Buntovnik koje je zbog rupa u scenariju ocijeniu na 44%. Dakle stav kod ocenjivanja ove priče, da ne treba gledati na rupe u scenariju vodi u nedoslednost.

Naslovnice su odlične. Crtež vrlo lijep. Atmosfera na početku odlična. Ali kasnije se sve to razvodnjava. Stvarno me nasmijalo kada se izpostavilo, da Zombije koriste za rad u rudniku. Na kraju ipak imamo tipične bandite.

Meni je priča osrednja. Ali ipak svako ima svoje subjektivno mišljenje i svoje favorite među epizodama. Ukupan broj tih subjektivnih mišljenja daje realniju ocjenu.

Svakako podržavam recenzije epizoda jednog od mojih omiljenijih junaka iz djetinstva.

09.06.2019
    21:31:00 sati

10, 7, 9, 10

Moram odgovoriti na tekumzeovu konstruktivnu kritiku i slažem se sa svim navedenim po pitanju objektivnog ocjenivanja. Malo sam recenziju nespretno napisao, pa ispada da sam ocjene dao na temelju subjektivnih osjećaja. Da su ocjene subjektivne ova epizoda bi dobila sve desetke. OK, možda sam mogao scenariju dati još jednu ocjenu manje, ali toliko ima pozitivnih stavki u scenariju, da je ipak prevagnula sedmica. U tekstu recenzije sam prevelik naglasak dao na loše elemente, pa ispada da mi je scenarij jako loš. Istina, pri samom čitanju bio sam ljut i razočaran tim bespotrebnim propustima u scenariju, a to se vidi čitajući recenziju. Recenziju sam pisao danima, a kako je vrijeme prolazilo i, dovršavajući ju (ponovno i ponovno prelistavajući epizodu), sve više su do izražaja dolazili pozitivni elementi.

Usporedba s epizodom "Buntovnik" nije moguća iz više razloga. Najbitniji je što je ova priča svježa i originalna i u današnjim okvirima, a "Buntovnik" je priča sastavljena od gomile klišeja i gluposti koju je vrijeme pregazilo davno prije nego je uopće izdana.

Ukratko, moje ocjene su objektivne, barem s mog gledišta. To ne znači da je to tako, već je to samo moje mišljenje, a poštujem i mišljenje kolege tekumzea i još se jednom zahvaljujem na konstruktivnom komentaru. Bilo bi odlično da počneš pisati i na forumu. Kit Teller topic je dosta aktivan. :-)

10.06.2019
    01:29:00 sati

6, 5, 6, 8

U Lms izdanjima volio sam skoro sve junake, a kod Kita posedno epizode više od broja 400 (koje su bile teško nabavljive), pa sam većinom imao one 600 pa naviše. Epizode s reprintom (tad nisam znao da je to reprint) redovito bih preskakao i nažalost nisam ih čitao. Ova epizoda dosta me razočarala. Posebnoj jer volilm filmove, serije i stripove sa zombi tematikama. Ovdje sam očekivao malo više horrora. Čak me i crtež Merattija razočarao. Inače je puno puno bolji.

30.08.2019
    13:26:00 sati
  • Ebenezer Snare

8, 7, 8, 7

20.11.2019
    12:06:00 sati
    Ebenezer Snare

10, 10, 10, 10

Meni osobno vrhunski, sa svakim novim čitanjem osjeća se pravi efekt stripa!

24.11.2019
    14:24:00 sati
  • Sheldon

8, 9, 9, 10

Malo horora. Odlično..

13.07.2020
    14:24:00 sati
    Sheldon
  • Vlladimir

9, 9, 10, 9

Ovo je verovatno jedan od onih crteža koji je poput nekih zahtevnijih kafanskih pesama - ''najskuplji'' - I definitivno je tako što se Kita tiče.

Crtež odlično oslikava Zombije i horor tematiku epizode.

Scenaristički, Missaglia je odličan - majstor, tu nema šege.

Druga naslovnica podseća na Mister Noovu epizodu iz LMS ere - ''Zlatni Kavez''.

Dobar horor. Moćna izvedba na oba fronta.

22.12.2021
    13:28:00 sati
    Vlladimir

8, 6, 8, 8

Osim naglašene poente o neokaljanosti ovog Bonelijevog junaka, treba dodati još i ovu "narodnu mudrost", a koju je Spock spomenuo u opisivanju lika Mariusa - da su svi ljudi zli, ne bi ništa na ovom svijetu ni postojalo. Uvijek pobijedi Dobro, Zlo radi sve tri smjene, ima sva oružja, plete mreže usitno i ukrupno - ali na kraju, uvijek, UVIJEK popuši. A popuši jer je ZLO. Nemoš bit dobar čovjek i preferirati ZLO. Ako te ZLO privlači, onda si loš i ZAO. Pa valjda je to jasno?

Avantura zabavna, vrlo atmosferična i jezovita, dotjerana u okvirima Telerovog horor-opusa i vjerovatno i najbolja u toj grupi epizoda. Posebno mi se svidio crtež, pošto potpisujem sve rupe u scenarističkom dijelu koje je Spock i naglasio. Usiljeno je, insistira se na naivnosti i tako i čitamo, prihvatamo tu postavku. U takvoj relaciji crtež jednostavno mora biti dominantan i iznijeti priču od početka do kraja, a u ovom slučaju je očito Merati postupio upravo tako: vinjete su odmah popunjene bogatim pozadinama, grmljavinom, kišom, blatom, scene u Litl Roku su odlično predstavljene silnim detaljima (pogotovo interijer prostorija) - pa sve do samog kraja. Čak, na moje iznenađenje, mogu reći da su zombiji jako dobro nacrtani, a što me posebno raduje, Frenki ne izgleda ko lutak, ne klembesa rukama i nogama kao lud, pa i u onoj sceni gdje se napije za večerom, sve izgleda jako pristojno i vrlo smiješno. U ovom slučaju je i Gamba položio ispit sa naslovnicama, naglasak na ovu drugu koja je baš jako, jako lijepa.

Tad nam nisu trebala dodatna objašnjenja, guglanje po internetu, dovoljni su bili savjeti onih-koji-se-razumiju-u-stripove. Teler je bio odstupnica od surovosti, koju Dnevnik jednostavno nije mogao dovijeka kriti, SBE je pratio trendove i prerastao u hiperprodukciju, počeo uvoditi krv u stripove. Rijetki su bili junaci koji su ovakvim bljeskovima ostali dosljedni svojim idealima. Daleko od toga da je Mali Rendžer najsavršeniji u paleti Bonelijevih junaka, ali neke njegove epizode su nas baš radovale i uveseljavale. Ovo je jedna od nekolicine koja u svojoj nepretencioznosti blista. Konačno sam, nakon dugo vremena traganja, uspio nabaviti drugu svesku i posebno sam ponosan na to. Da, da, živjeli stripovi.

28.02.2024
    21:08:00 sati