• Il dragone nero
    KT SR 157
  • Il volto dell'assasino
    KT SR 158
  • L'ultimo agguato
    KT SR 159

• Priče su u Italiji objavljene u periodu između prosinca 1976. i veljače 1977., a ponovno su objavljene u prosincu 2018. u #79 Il piccolo ranger kojeg od 2012. godine reprizira izdavačka kuća If Edizione, naslovnice je nacrtao Massimo Rotundo. Golconda premijerno priče objavljuje u lipnju, rujnu i studenome 2022. Dnevnik ovu trodijelnu priču nije objavio, najvjerojatnije zbog nacističkih obilježja koja se u njima pojavljuju, tj. kukastih križeva, a i vjerojatno joj nije išlo ni u prilog što već na prvim stranicama priče možete vidjeti nikad prije ni poslije viđenu brutalnost u vidu scena s indijanskim odsječenim glavama nabijenim na kolce.
  • Za razliku od Alemanija Citya, Deciovog fikcijskog grada u sjeverozapadnom Teksasu, u Americi postoji čitav iz mjesta i gradova koje su osnovali njemački emigranti. Jedni od najpoznatijih su New Ulm i Germantown, danas predgrađe Philadelphie. Listu pogledajte ovdje.
  • I u Zagorovom smo serijalu imali prilike vidjeti njemačke emigrante naseljene u Americi (vidi Nolittinu priču) no oni nisu bili glavni dio priče sve do pojave Ludwiga Skondlerwitza.
  • Pojavljuju se Paiute, no oni nikada nisu živjeli u Teksasu.
  • Adolf Heidrich ime je jednog od negativaca. Ime je dobio po najpoznatijem führeru, a prezime po jednom od glavnih arhitekata Holokausta.
  • Kao što su nacisti u svojoj ideologiji spojili mnoge prilično nespojive teze - od eugenike i rasne higijene do okultnih praksi iz teozofije te filozofije Nietzschea, i sve to začinjeno fascinacijom orijentalnim religijama, prije svega hinduizmom i budizmom, kao i nordijskom mitologijom, tako i ovdje imamo bućkuriš svega i svačega. Veliki majstor se moli Ariju, zaziva nordijske bogove, vojnici se oblače u vitezove Teutonce, štuju kukasti križ, briju na rasnu čistoću i ostale naci idiotarije.
  • Vojna utvrda nosi ime Pitt, baš kao i u Zagorovom serijalu, no u ovoj su svi vojnici njemačkog porijekla, a koji katkad skidaju uniformu američke vojske, oblače se u naci-vitezove i teroriziraju Indijance.
  • Str. 52-54, putujuća glumica Polly dobro je proučila germansku mitologiju i povijest, pa u gradiću naseljenom potomcima njemačkih migranata igra uloge Siegfrieda, Odina, Fafnira, Krimhilde i Brunhilde.
  • Str. 58, Kit je prevario svoju zaručnicu Klaretu poševivši putujuću glumicu/opsjenarku Polly. U priči Biser Oklahome femme fatale Patricia Berry pokušava zavesti neiskusnog i lakovjernog Kita ne bi li ostvarila svoje mračne planove, no sve je ostalo na ponekom poljupcu, držanju za ruke i obostranim šamarima.
  • Crna šuma, po njemački Schwarzwald, skrovište je naci - vitezova, no umjesto klinike, u njoj je srednjevjekovni zamak u kojem održavaju svoje bizarne rituale i sijeku glave ljudima.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti link.

Ideja čiji začetak seže u svibanj daleke 1968. i dalje živi. Doduše danas su dvije nove izdavačke kuće u igri, s konceptom vratimo starim nostalgičarima junake koje su čitali kao klinci, a dodajmo i neke nove ediciji Lunov Magnus Stripu. Osim junaka koji su nas uveseljavali u djetinjstvu, tu su junaci koji su u Italiji počeli izlaziti kada je jedna od Dnevnikovih kultnih edicija bila ugašena. I ne sam ona, jer u vrijeme raspada bivše Juge, Dnevnikovi stripovi su, kao i sva ostala srpska izdanja prestali da se pojavljuju na kioscima bivših republika. Drastično smanjeno tržište, hiperinflacija, međunarodne sankcije i nestašica papira dovele su do radikalnog opadanja naklade i gašenja najpopularnijih Dnevnikovih edicija 1993. godine. S obnovom LMS-a i Zlatne serije pokušalo se 1996. godine, objavljeno je pet brojeva s Hoffmanovim junakom Jeffom Cobbom, kao i dva specijalna broja Zlatne serije – klasici u stripu (Ostrvo s blagom i Sandokan). 26 godina kasnije, ponovo pokretanje LMS-a dolazi od izdavačke kuće Golconda, s idejom da se nastavi tamo gde se stalo kada je izašao br. 997. Medeni mesec, ali kako VČ polaže pravo na objavljivanje pilotovih priča, tako je Golconda preskočila br. 998 te nastavila s br. 999 u kojem je premijerno objavila epizodu Velikog Bleka pod naslovom “Kavez” po scenariju Svetozara Obradovića i crtača Marinka Lebovića. Šest mjeseci kasnije, u veljači 2023. VČ, koji je 2018. obnovio Zlatnu seriju, realizira dugo osmišljavani projekt i pokreće svoju verziju kultne edicije.

Svi znamo da su se u Dnevnikovom LMS- u u početku, između ostalih junaka, pojavljivala dva junaka koja se vezuju za Zlatnu seriju: Tex Willer i Zagor, da bi se nakon 127. broja prestali pojavljivati u toj edicij. Nakon tog broja najčešće objavljivani junaci bili su Veliki Blek, Kit Teller (koji je s devet epizoda gostovao u Zlatnoj seriji), Mister No i Ken Parker, a od ostalih junaka objavljivani su Kočiz, Tim i Dasti, Džudas, Bil Adams (tj. Priče s Divljeg zapada), Karabina Slim i Zoro. Retro šmek starog LMS-a Golconda donosi objavljujući priče Velikog Bleka, Kita Tellera i Kena Parkera, a od novih tu su Julija, Nathan Never, Magični Vjetar, Nick Raider i priče iz edicije Le Storie. Tu je i vanredno izdanje s Traperom Kerryjem (onomad objavljivan u Zlatnoj seriji kao dodatak Komandantu Marku). Jedan od starih junaka, Kit Teller, dobio je čast pojaviti se u tisućitom broju ove stare/nove edicije, premijerno nam donijevši priču koja u Dnevnikovom LMS-u nije objavljena zbog uređivačke politike. Kukasti križevi koji se u njoj pojavljuju vjerojatno su razlog, a u prilog joj vjerojatno ne idu ni brutalne scene na početku priče u kojima vidimo odsječene indijanske glave nabijene na kolčeve. Tupava politika ako mene pitate, jer u partizanskim filmovima i serijama kukasti križevi nisu bili cenzurirani, a još tupavije sve izgleda jer je zlokobna insignija u ovoj priči poražena i kao simbol i kao ideja i kao fizička utjelovljenja nacističkih čudovišta obučenih kao vitezovi Teutonskog reda. Od kud svastike na Divljem zapadu, i to sedamdesetak godina ranije nego li su pod tim simbolom počinjeni stravični zločini protiv čovječnosti?

I Njemačka, koja je gastarbajterima s naših prostora obećana zemlja, nije bila pošteđena iseljavanja. Velika migracijska kretanja sastavni su dio njene povijesti, a pravi egzodus počinje tijekom 18. i 19. stoljeća kada je glad prisilila oko 750.000 Nijemaca da odsele u istočnu i jugoistočnu Europu, pa tako i na naše prostore. Tijekom 19. stoljeća migracije su rasle, ali su promijenile smjer, pa je više od 5 milijuna Nijemaca sreću potražilo u Americi. Radišni i pedantni kakvi jesu, brzo su se prilagodili i osnovali svoje zajednice i gradove, i dalje upražnjavajući svoje navike i tradicije koje su ponijeli iz domovine. Između gutljaja piva i zalogaja wurstela s kiselim kupusom i krumpirima, navlače svoje teutonske oklope s kukastim križem na prsima i sijeku glave Indijancima. Tako nam Decio Canzio tumači u ovoj trodijelnoj priči u kojoj su Kit i Frenki krenuli rasvijetliti misterij nestalog rendžera Rogera Woodsa, koji je bio na tajnoj misiji u tom kraju. Čim su zašli na teritorij na kojem je dominantan živalj populacija njemačkog etničkog porijekla, naiđu na tri indijanske glave nabijene na kolčeve. Moram priznati da sam se iznenadio i malo šokirao tom brutalnošću, jer takve scene u krupnom planu nikad prije a ni poslije nisu bile dio serijala (imali smo doduše u jednoj Canziovoj priči, ali ne ovako eksplicitno). Potom, kao iz davnih vremena, pred njima se pojavljuje vitez na konju. Predstavio se kao Crni Zmaj, a po zloglasnom kukastom križu na njegovim prsima jasno je da nije pošao spasiti djevu u nevolji, te počinjete shvaćati zašto su nesretni Indijanci ubijeni.

Canzio je došao na bizarnu ideju, neku vrst izopačene bajke o srednjevjekovnim oklopljenim ratnicima i nacističke ideologije na Divljem zapadu, bajke u kojoj bi bilo upozorenje roditeljima prije nego ju počnu čitati djeci; Ova priča može sadržavati nasilne, agresivne ili neprikladne elemente u radnji. Savjetujemo roditeljima da prvo pročitaju bajku kako bi vidjeli je li ista primjerena dobi djeteta jer postoji mogućnost da su mlađa djeca osjetljiva na ovakve teme. Vratit ću se malo u prošlost te vam reći da je Canzio već u svojoj prvoj priči ubacio elemente strane stereotipima klasičnog Divljeg zapada,u kojoj smrtonosni ubojica lica prekrivena kacigom i tijela zaogrnuta plaštem udara na Indijance netipičnim oružjem- rukavicom s metalnim pandžama i buzdovanom sa šiljcima. Još jedna inovacija na koju se odlučio je kreiranje sve opasnijih neprijatelja dostojnih tog atributa, pa se prisjećam Fantoma iz opere, Zoltana, a i priče u kojoj se pojavljuje rasistička sekta s bijelim kapuljačama iz Nashvillea, odrubljujući glave bivšim crnim robovima. Ovakvi gnjusni nitkovi nikada prije nisu viđeni u serijalu, a čovjek bi pomislio da više ni neće. No, par godina kasnije stiže „Crni Zmaj“ – priča o koloniji njemačkih emigranata i sekti arijevskih ubojica inspiriranoj Teutonskim vitezovima, ubijajući Indijance vjerujući da oni su inferiorna rasa. Na čelu sekte nalazi se u bijelu plahtu zakukuljeni Veliki majstor koji proklamira ideale arijske nadmoći u nacističkom stilu, i koji koristi simbol svastike, a njegova desna ruka je Crni Zmaj.

Nacisti su uvijek aktualna tema jer nas podsjećaju na ljudska čudovišta koja su tijekom Drugog svjetskog rata počinila bezbroj gnjusnih zločina i da se tragična povijest lako može ponoviti, a na račun njihove supremacije izrugivalo se još od Chaplina i “Velikog diktatora“ do Vuorensolove trash zafrkancije u filmu “Željezno nebo“. Nacisti na Mjesecu, nacisti zombiji, nacisti vitezovi na Divljem zapadu u ovoj Canziovoj priči, ne u vojnim uniformama kakve pamtimo iz filmova i povijesnih knjiga i udžbenika već oklopljene poput teutonskih ratnika pomalo je bizarno vidjeti, no u osnovi stvar je ista. Teorija o rasnoj supremaciji osobito je popularna bila u nacističkoj Njemačkoj, a imala je odjeka u svim kvislinškim zemljama. Teorija prerasta u organiziranu ideologiju rasne superiornosti na svim državnim razinama i u svim slojevima društva te počinje sustavno istrebljenja Židova, Roma i svih onih koji se nisu uklapali u naci ideologiju.

A kako to funkcionira u serijalu čija je radnja postavljena pedesetak godina prije nacista? U srži, stvar je ista. Umjesto Židova i Roma poslužili su američki starosjedioci, Piute Indijanci. Kao da im sirotima nije preko glave službene američke politike onoga doba koja ih je istrebljivala i zatvarala u rezervate, sada su im za vrat sjele budaletine u srednjevjekovnim oklopima koji ih ubijaju i muče, sve u cilju da ih protjeraju s njihove zemlje kako bi oni kao dominantna rasa vladali tim dijelom Teksasa. Još jednu stranu nacizma valja spomenuti; onu alternativnu, okultnu i mističnu, koja je bila je raširena među vodećim slojevima Trećeg Reicha, a toga ima u ovoj priči. I za divno čudo, sve to skupa prilično dobro funkcionira, jer Kit i Frenki naći će se u jednoj od najopasnijih avantura u kojoj boj biju protiv vitezova nacista.

Nisam bio nimalo iznenađen čije se lice krije iza bijele kukuljice Velikog majstora svih naci hulja, jer učitelj njemačke povijesti nimalo ugodne vanjštine, ružan i pogrbljen, kada navuče bijelu plahtu na sebe postaje arijevac koji broji krvna zrnca, đavolski spiritus movens monstruoznog nacističkog projekta rasno čistog društva, te ujedno glavni promotor rasizma i ksenofobije. Nisam se iznenadio tko se krije iza oklopa Crnog Zmaja, jer samo netko vojnički discipliniran, čvrst i odrješit, netko tko je zapovjednik i vođa, jedini je mogao biti zlokobni jahač koji sam ulazi u indijansko selo i otvoreno im prijeti, ta neće to zasigurno debeli, zadrigli šerif. Istaknuo bih putujuću glumicu Polly kao najbolji lik ove priče, jer djevojka koja sama tumara Divljim zapadom, družeći se s ljudima kojekakve fele, prije ili kasnije doživjet će neugodnosti. No ona se zna obračunati s pripitim nasrtljivcima, ali kada je otmu naci-vitezovi njena sudbina postaje neizvjesna. Od putujuće glumice bez kinte koja je vještija od Gumifleksa u transformacijama, do svećenice arijevskog kulta koja hladnokrvno, užarenim kukastim križem žigoše čelo nesretog Indijanca, te bez gađenja i straha nosi njegovu odrubljenu glavu do oltara, odigrala je svoju ulogu perfektno do te mjera da sam pomislio da je sve to njezina gluma kako bi sačuvala živu glavu, no prevarila me je. I ne samo mene, odigrala je ulogu svoga života do te mjere da je Kitu dva puta zabila nož u leđa; figurativno, a umalo i doslovno.

Kada je Canzio preuzeo pisanje scenarija nije se libio Kitu Telleru kao mladom čuvaru zakona pod rendžerskom zvijezdom dati svoj osobni štih. Kit nikada nije bio zamišljen kao besprijekoran junak bez straha i mana kao njegov kolega po znački Tex Willer, koji, kako vidimo i u avanturama mladog Texa, pokazuje sve one vrline kao i stari Tex. Canzio je Kita pretvorio u muškarca sposobnog za ljubavne afere izvan zagušene veze sa svojom zaručnicom Klaretom, za koju je uvijek ostao vezan. Kit rado skače u krevet glumice Polly, a pod zagušenu vezu s Klaretom mislim na Kitov monolog kojim pokušava opravdati ševu s lijepom i čudljivom putujućom glumicom. Kit tim činom nije zadobio moje simpatije, jer muškarac koji prevari svoju zaručnicu nije muškarac, već slabić koji u jednom trenutku grižnje savjesti sam sebi opravdava takav čin. Također, Kit je ponekad znao pogriješiti u svojim prosudbama, ali ovdje ispada pravi naivac, pa ga Canzio vadi iz neprilika neuvjerljivim rješenjima koja graniče s infantilnošću, a gdje gdje i debilizmima. Za razliku od Kita koji misli i djeluje u Letećem Holanđaninu, ovaj je Kit, da se blago izrazim, tupav. Svih tih godina Kit je morao steći dobrano iskustvo u borbama sa zločincima svih vrsta, to više me iznenađuje njegova glupost. Pada u zamku Adolfa Heidricha na najblesaviji mogući način; u stilu uđite vi gospodo, dok se ja zlokobno cerekam, u podrum prvi…Isto tako, Kit na početku priče prvo goloruk a zatim s kopljem savladava Crnog Zmaja, da bi u drugom susretu odličan strijelac kakav jest promašio Crnog Zmaja s dva metra te potom razoružan bježao od njegova mača, a da vam ne govorim o “briljantnoj” ideji Kita i Frenkija kako će se spasiti od smrtne presude jeftinim mađioničarskim trikom koji u tom kontekstu deluje debilno, i njihovoj infiltraciji u zamak nakon bijega, bijega pri kojem se dečki imaju vremna okupati u jezeru kao da su u turističkom obilasku, a ne u situaciji da spašavaju žive glave pred vitezovima koji ih traže po šumi, pa onda taj neshvatljivi zdravom mozgu čin pravdaju riječima da su, eto, zaslužili i malo relaksacije u svemu tome. Tu sam pomislio: dabogda vas uhvatili i odsjekli vam te prazne tikve koje nosite na ramenima. Također, Žuti Los ima dobar plan kako da poraze naci-vitezove, no Kit mu odgovara da za takav plan trebaju mjeseci, ako ne i godine planiranja i priprema. Ne, Kite, ne treba. Slične si stvari izveo u roku keks, pa onda izlaže svoj “fenomenalan” plan. Negativci danima traže dva rendžera koja su im umaknula, a potom se dvojica hodočasnika s kapuljačama na glavama pojave ispred njihova zamka, a ovi ih puštaju unutra ne sumnjajući ništa. Za ne povjerovati! Zaključno, dobra ideja, solidan Gamba, neka su scenaristička rješenja toliko naivna i blesava da ih vjerojatno ni kao klinci ne bi progutali, a opet urnebesno zabavno da se ne možete naljutiti na Canzia.

Inače volim Corteggijeve naslovnice, tako i ove. Prva, s fokusom na Crnog Zmaja i Tellerovom blentavom glavom s tupavim izrazom lica savršeno dočarava sve ono što maloprije nabrojah kao nedostatke priče. Druga također odlična, ali te situacije u priči nema, tj. trebala je biti jer naci-vitezovi u svojim krvavim obredima prvo žigošu čela nesretnih ljudi, a potom im odsijeku glave. Naravno da se to neće dogoditi našem junačkom rendžerskom dvojcu, tj. žigosan je i dekapitiran nesretni Indijanac. Treća dobra, no odem ja u Lidl i kupim germknedle Crnom Zmaju ako iz tog stava zamahne teškim mačem.

KT LMS 326/327 Nevidljiva barijera

KT LMS 342/343 Sestre Babit

8, 7, 7, 6

05.07.2024
    05:01:00 sati

9, 8, 10, 10

Prekrasna epizoda. Čita se s lakoćom. Crtež- ostah bez riječi! Gamba-svaka čast! Bravo. Naslovnice također odlične! Žao mi je što scenariju moram dati nižu ocijenu- samo zbog bijega nakon sjecanja glave- kako to da nitko nije primjetio da je mršavko Frenki zamijenio nabildanog odrubitelja glava i gdje je krv!? Stvarno prolazi jeza nakon te scene! Kao i ostali pravi junaci, i Kit i Frenki odlično rukuju mačevima .

05.07.2024
    08:25:00 sati

7, 2, 6, 8

Rekao bih da je ovo vrhunac u Canziovoj samodopadnoj perverziji. Nevjerovatan broj sitnih, srednjih i krupnih grešaka u razradi priče koje su na kraju - pokvarile utisak, prosuto mlijeko, ne kanister mlijeka, nego cisterna mlijeka. Toliko kreativnih ideja u serijalu koje su puštene niz vodu da je to strašno. Sama naslovnica je toliko obećavala, da priča zasjeni sve dosadašnje o našem Teleru, i sam sam jedva čekao LMSG, nisam čak ni imao strpljenja čekati kompletiranu priču, nego je mezetio strip po strip - i paf! Katastrofa i nakarada. Ova kritika se nikako ne odnosi na ideju - jer iako glupa, naivna i isprana, priča o manijacima koji glume Teutonce uopšte nije loša, jer šta ćeš drugo radit u onim pustinjama u to doba, bez kablovske, bez interneta, bez ičega zanimljivog nego se razmnožavat i klat starosjedioce?! Problem je način na koji je Canzio šamarao junake i dodatno ih učinio glupima i bezveznima u okvirima koji su morali izroditi nešto suvislo. Slažem se sa recenzentom da je jedina svijetla tačka u priči Polly i taj dio je stvarno dobro odrađen, ali apsolutno sve drugo u ovoj avanturi je živa propast.

I naravno, još jedna sjajna recenzija. Igor12 iz back!

05.07.2024
    09:01:00 sati