Killer Jim

KT VG 28/29 | 122 str.

Frankie slučajno digne u zrak skladište streljiva u utvrdi, da bi nekoliko tjedana kasnije on i Kit postali novinari u gradiću usred Nebraske!! Nema straha, nisu otpušteni, niti su dezertirali. Riječ je o tajnom zadatku!

• Glas doline
    KT LMS 91
  • Crna Munja
    KT LMS 887
  • Trejsijev danak
    KT LMS 893
  • Uzbuna u utvrdi
    KT LU 14
  • Killer Jim
    KT LU 15
  • Crna munja
    KT VG 28
  • Killer Jim
    KT VG 29

• Fulmine nero
    KT SR 28
  • Killer Jim
    KT SR 29

• Šesta i pretposljednja Nolittina priča u Malom Rendžeru. Prethodne su: #14: Malezijski bodež (52 str.), #16: Zeleni pakao (83 str.), #16/17: Zvijezda sjevera (74 str.), #17/18: Lovac na ljude (76 str.) i #18: Očajnička potraga (Crveni mravi) (117 str.).
  • Razlog upadanja Nolitte u ovako ranoj fazi serijala je što se Lavezzolo razbolio, pa ga je Nolitta zamijenio. Pretpostavljam da je tada napisao scenarij i za ovu epizodu, pa je kasnije završena i objavljena. Nolitta je (nažalost) napisao još samo završnu epizodu Malog Rendžera (LMS 690/691: Gvozdeni obruč / Tvrđava u plamenu).
  • Prvo izdanje u striscia formatu je izlazilo od 21.08. do 09.10.1963. (Serie V: #18,19,20,21), dok drugo talijansko izdanje, ovaj put u Bonelli formatu datira iz ožujka i travnja 1966.
  • Za razliku od kasnijih, ove početne epizode su kod nas izdane čak četiri puta. Ova epizoda je prvi put izdana 1973./1974., LMS reprint je iz 1990., Van Gogh 2008. i Ludens 2016.
  • Saznajemo da zapovjednik ima brata, novinara Waltera Adamsa, što bi značilo da konačno imamo zapovjednikovo prezime.
  • Kit Teller je još narednik, a Frankie još bez čina.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti - link.

Slučajno dignuvši skladište streljiva u zrak, Frankie ponovno završi u zatvoru. U slijedećim danima rendžeri primjećuju da zapovjednik nije sav svoj. Očigledno je rastresen i zabrinut. Odluče poslati njegova miljenika, narednika Kita Tellera da ispita o čemu je riječ. Zapovjednik se izjada Kitu i kaže mu da je zabrinut zbog brata. Zapovjednikov brat je novinar bez dlake na jeziku i nakon raznih nevolja koje je svojim tekstovima izazvao na istoku SAD-a, preselio se na Divlji zapad u gradić Beaver City usred Nebraske, s namjerom da piše i izdaje novine imena "Glas doline". Primarna namjera mu je da pisanjem o nepravdama koje se tamo događaju izazove promjene. Kaže se da je pero jače od mača, ali vrijedi li to pravilo na Divljem zapadu?

Kit dolazi na ideju da se on i još jedan rendžer zaposle kao pomoćnici u redakciji novina zapovjednikova brata. Zapovjedniku se ideja jako svidjela, ali upozori Kita da njegov brat ne smije znati tko su oni jer je previše ponosan da prihvati pomoć. Budući da je Ibrahim bolestan, a Chin-Lao nazmjenjiv kao kuhar i kada ga nema redovito nastanu nemiri u utvrdi, izbor pada na Frankieja koji je u zatvoru zbog dizanja skladišta u zrak. Tako još jednom Kit izvači "svog učitelja" iz nevolje.
Tjedan dana kasnije, unatoč već zadobivenim prijetnjama pri samom dolasku u gradić, naši junaci, u civilnoj odjeći, na probnom su radu u lokalnom listu "Glas doline", trnu u oku lokalnim kriminalcima i reketašima. Ne treba ni napominjati da nevolje slijede!

Undercover mission

Zanimljivo je pročitati rane uratke majstora Nolitte. Ovo mi je Nolittina najbolja priča od šest kojih je napisao na samom početku ovog serijala. Daleko je to od kasnijih djela ovog majstora, ali smatram da bi svaki pravi ljubitelj stripova trebao cijeniti i ove naivne epizode s početka šezdesetih. Druga stvar koju treba imati ne umu pri čitanju i ocjenjivanju ove epizode je da je Mali Rendžer serijal kojemu je Lavezzolo dao odličan kontinuitet i teško se ovaj početni period može cijeniti ako ga se ne čita kronološki. Slijedom navedenog, ocjene za ovaj i ostale stripove početnog perioda ne bi trebale biti usporedive s novijim stripovima.

Kad je riječ o ovoj epizodi, imamo ozbiljnu temu koja, poglavito zahvaljujući vrckavom Gambinom crtežu, prerasta u jednu pitku vestern komediju. Ima tu dosta naivnosti kao u većini ovih priča iz početnog perioda, ali čita se s osmjehom na licu.

Čudno mi je da epizoda nosi naziv po revolverašu kojeg Kit ubije u obračunu nakon svega par stranica. Možda je razlog što je ovo njegovo prvo ubojstvo oči u oči! U biti, uopće se ne sjećam da je do sada Kit nekoga ubio?! Nadalje, još je riješio tri razbojnika u kasnijem završnom obračunu. Lavezzolov Kit uvijek naivno pokušava onesposobiti protivnka, ali Nolitta je okrutniji od Lavezzola, a kasnije je to dokazao u Zagoru. ;-)

R.I.P. Killer Jim

Također, opet vidimo Nolittinu povijesnu nekonzistentnost. OK, Lavezzolo je zeznuo stvar s onom godinom na grobu iz broja 5 (Gospodar munje). Naime, tamo na nadgrobnom spomeniku čovjeka koji je nedavno preminuo stoji godina 1840., a ne bi bilo nikakvih problema da je pisala 1860. i da je radnja u šezdesetima. Uz standardne puške repetirke, Nolitta je u scenariju spomenuo sve poznate revolveraše Divljeg zapada, a četrdesetih, oni bi, u najboljem slučaju, bili u pelenama. Nadalje, Nebraska nije postojala u niti jednom obliku prije sredine 50.-tih, a pogotovo gradić u kojem se odvija radnja. Dovoljno je nategnuto ovo s Teksasom, a i s rendžerima (što je osnova serijala), ali kad se sjetim Zagora, barem nema lijana. :-))

ISPRAVAK KRIVOG NAVODA: Naknadnim čitanjem ovog predivnog serijala ustanovio sam da se radnja serijala odvija početkom 1870-ih, što bi značilo da povijesnih anakronizama u ovoj priči uopće nema, stoga bi trebalo zanemariti tu krivo napisanu godinu na grobu iz ranije spomenute epizode.

Za razliku od Nolitte, Lavezzolo dosta pazi na takve detalje u scenariju, ima dosta naivnih rješenja, ali pazi na povijesnu konzistentnost. Dosta upotrebljava didaskalije, pa se strip više svodi na prepričavanje, nego na prikaz radnje crtežom, kao u današnjim stripovima. Kod Nolittinih epizoda vidljiv je moderniji pristup s manje prepričavanja i više akcije, ali ga ne brine je li nešto postojalo ili postoji u tom vremenu i na tom mjestu radnje. Nolitta nam ovdje servira još jednu svoju kasniju specijalnost, a to je ubacivanje kratke i opuštajuće pričice nakon ili prije glavne. Ovdje je nakon glavne, a tu naši junaci završe u zatvoru zbog prerevnog i sumnjičavog šerifa. Definitivno zgodna i opuštajuća pričica koja poboljšava ukupan dojam.

Zbog Nolittinog modernijeg stila scenarija, crtež je dinamičniji, ali i zahtjevniji za samog crtača. Gamba se solidno nosi i s tim zahtjevima, a posebno mu odgovara ovakav tip priče s dosta humora. Dapače, humor je tu poglavito zbog njegova crteža. Gamba je sam osmislio likove Frankieja i Annie Četiri Pištolja, koji su i okosnica ovog serijala, a bez njih je ovaj serijal nezamisliv. Ovdje je puno precizniji i detaljniji nego u prethodnim epizodama, pa je zaslužio osmicu. Gambin smisao za humor i karikaturu najbolje opisuje slika ispod!

Frankie na zadatku čuvanja vlasnika novina od opasnih tipova!

Naslovnica ove epizode je ona od broja 29, a lošija je nego inače, ali ove predivne i nesvakidašnje Dontellijeve naslovnice, slikane tehnikom tempere, uživo izgledaju još i bolje. Van Gogh izdanje stvarno moćno izgleda uživo i prava je šteta što se bojim da nećemo dočekati njihovo kompletiranje serijala. Izgleda da je zapelo baš kada se došlo do, navodno, zanimljivijih i boljih epizoda. Kažem navodno, jer meni je ovaj Lavezzolov period puno bolji od Canzijevih brljotina.

Na sreću tu je i Ludens izdanje s Rotundovim naslovnicama. Puno lošije izdanje od Van Goghova s receptom dva sveska u jedan broj. Nažalost, razlika je velika i Van Goghovo izdanje je neusporedivo bolje. Uz to što je vizualno atraktivnije, Van Gogh ima puno životniji i točniji prijevod s puno manje pogrešaka. U Ludensovom izdanju me strahovito iritiraju izrazi koje uzvikuju Frankie i Annie. Glavne poštapalice su im vezane uz rakove, pa imamo: račiću, račji račiću, račibrk, rakobrčić, rakovska odluka i slični nevjerojatno debilni izrazi. Kod Van Gogha umjesto rakova se često upotrebljava izraz zvrkoslav koji, iako čudan, puno bolje odgovara situaciji i liku na kojeg se odnosi. Nadalje, umjesto Frankiejeva "svih mu račića" u Ludensu, Van Gogh ima pravo i originalno "svih mu kockarnica ili kockara Alabame, Teksasa, Kanzasa..."! Jednostavno, kod Van Gogha je očigledna veća briga kod detalja i dojam da se nešto radi s voljom.

Ludensova naslovnica ove epizode je još jedan primjer mojoj tvrdnji. Naslovnica je istovjetna onoj u talijanskom reprintu i odgovara jednoj priči iz stripa, ali to nije "Killer Jim". Talijani nisu stavili naslov na naslovnicu, a Ludens je, nepotrebno, stavio naslov koji nema nikakve veze s naslovnicom i to nije jedini put da im se takva greška dogodila. Unatoč mojim kritikama, nadam se da će barem Ludens izgurati do kraja i konačno nam podariti ovaj odličan serijal po kronološkom redu. Živi bili, pa vidjeli!

Frankie – zapovjednikov „miljenik“

KT VG 28 Crna Munja

KT VG 39/40/41 Novi Kanton

8, 7, 9, 7

LU 14 i 15 (215-260 i 5-80) > br. 28/29: Killer Jim / Šerif u nevolji

Zapovjednik utvrde je jako zabrinut i nitko nema pojma što mu je, pa šalju naravno Kita da preispita situaciju. Zapovjednikov brat, inače novinar i usput borac za pravdu, u opasnosti je jer uvijek želi svojim novinama uništiti neke velike moćnike koji rade protiv zakona, a upravo u mjesto gdje je došao, velika vjerojatnost je da će ga netko ubiti zbog toga.

Stoga Kit i Frankie stupaju u akciju, ali kao "undercover" (kao neki anđeli čuvari) pošto je zapovjednikov brat ponosan i smatra da ne treba nikakvu zaštitu. Jedna netipična priča gdje vidimo Kita i Frankiea u civilu, a ono što me iznenadilo za onog revolveraša Killer Jima (po kojem glasi i naziv jedne epizode) da je tako brzo završio svoju karijeru.

Još jedna priča sa happy endom, te prije povratka u utvrdu, jedan stari šerif zamjenjuje Kita i Frankiea za zločince, te spletom slučajnosti u zatvoru Kit i Frankie hvataju 3 prava zločinca gdje zasluge dobiva na kraju taj, ipak simpatični šerif koji je ujedno, nit više nit manje i veterinar!

I kako reče Spock u zanimljivostima, saznali smo da se zapovjednik preziva Adams :) Bravo Spock za još jednu recenziju!

23.03.2019
    09:11:00 sati

7, 7, 8, 8

Meni je ova priča zabavna. I cretež kao što je spomenou recenzent pridonosi komičnosti. I ove početne, pogotovo Nolitinne epizode su odlične.

23.03.2019
    10:34:00 sati
  • logo111

7, 6, 8, 8

Nije to još onaj Kit Teller kao u kasnijem periodu ali je OK epizoda.

Kao klincu zbog te doze komičnosti koju je nosio u sebi bio mi je tada i puno bolji od Texa. Ocjene će biti malo više nego što strip zaslužuje i zbog nostalgije. Naslovnice ocjenjujem one orginalne od VG-a.

23.03.2019
    18:21:00 sati
    logo111

6, 7, 8, 5

Zanimljiva i simpatična epizoda usprkos navedenim Nolittinim greškama ili, prije bih rekao, zanemarivanju povijesnog konteksta nekih detalja epizode.

Kad pročitaš naslov "Killer Jim" uistinu očekuješ razbojnika koji će dugo vremena stvarati probleme našem dvojcu, a ovako je to bio obični plaćenik koji je stradao nakon 2-3 stranice boravka u epizodi. Zaista vrlo neobično pa će stoga i ostati u sjećanju. I zapravo je sreća jer nismo dobili epizodu u kojoj se "ratuje" s banditom kao nekim nezaustavljivim pojedincem već imamo, za stripove western tematike, dosta puta viđenog lokalnog siledžiju s ogromnom bandom plaćenika koji želi imati neki monopol u kraju u kojem djeluje. S obzirom da ovdje izvjesni Tracy želi prisiliti da mu plaćaju naknadu za sigurnost rančeva, epizoda me malo podsjetila na onu Zagorovu "Riječna patrola", ali ovdje u scenariju glavni negativac ne pravi neke naivne greške kao u "ozbiljnom" Zagoru (bar za mene).

Humor je najbolji dio i svakako da je Gambina zasluga za to ogromna, najbolja mi je ova dolje scena gdje Frankie na jednoj strani ulice traži sumnjiva lica, moguće napadače na novinara Adamsa (eto, konačno smo saznali nešto o zapovjedniku utvrde što mi je stvarno nelogično da se nije znalo u 1. broju), a tu je i scena kad se Frankie šokira kad Adams priopći novost da misli da je vrijeme da njegov novinarski rad ide pobijediti nepravdu i u nekom mjestu u Minnesoti. I kraj mi se dopao; kako Spock reče, Nolitta je volio nakon što se stvari oko glavne radnje smire/završe dodati poneku pikanteriju, a ova je baš dobro "sjela".

Ocijenio sam Donatellijevu naslovnicu... ah, bolje ne komentirati što mislim o njoj počevši općenito od ideje da mi se naslovnice bez glavnog junaka stripa ne sviđaju.

26.08.2019
    21:17:00 sati

7, 6, 7, 6

Zabavno i opuštajuće.

21.11.2019
    11:51:00 sati

7, 6, 8, 5

Neshvatljivo da se epizoda nazove po negativcu koji strada od prvog metka. Dnevnikov naslov Trejsijev danak je mnogo smisleniji. Sve u svemu, nije loša priča, malo drugačija od ostalih. Crtež koji naginje pravoj karikaturi čak nešto bolje leži ovakvom tipu epizode. Naslovne su slabe.

10.04.2022
    14:35:00 sati

6, 6, 5, 9

Neshvatljivo mi je zašto je Killer Jim dobio toliku pažnju kad mu je karijera trajala par stranica. Priča je donekle zabavna. Kit i Frankie undercover novinari protiv lokalnog moćnika i izrabljivača, klasika. Ocjena za naslovnicu ide Ludensovom izdanju.

28.07.2023
    09:57:00 sati

6, 7, 7, 7