Željeznica neće proći

KT LU 2/3 | 48 str.

Neumorni Kit i Chin-Lao, kilometrima su daleko od zadnjih događaja sa „Željeznim Čovjekom“. Jašući na svom putovanju, neočekivano nailaze na gradilište željeznice i upoznaju inženjera Millera - glavnog odgovornog za nadzor radova na izgradnji željezničke pruge. Iako je posao na pruzi sam po sebi dosta težak i zahtjevan, čovjek imena Bill Stover zadaje inženjeru Milleru dodatne brige jer ne dopušta da pruga ide preko njegove zemlje. Ima svoj jasan stav: „Željeznica neće proći“!

• Krv Navajosa
    TX LMS 8
  • Pruga razdora
    KT LMS 723
  • Manituov znak
    KT LU 2
  • Gospodar munje
    KT LU 3
  • Željezni čovjek
    KT VG 4
  • Gospodar munje
    KT VG 5
  • Željezni čovjek
    KT VGK 4
  • Gospodar munje
    KT VGK 5

• L'uomo ferro
    KT SR 4
  • Il padrone della folgore
    KT SR 5

• Epizoda je izvorno izlazila u striscia formatu u ožujku i travnju 1959. godine, a reprint u Bonelli formatu izašao je u ožujku i travnju 1964. godine.
  • Dnevnik je epizodu objavio u Texovom broju kao sporednu priču „Pruga neće proći“ u „LMS 8: Krv Navajosa“ 1970. godine, a kasnije i kao reprint u „LMS 723: Pruga razdora“. Kod Ludensa, priča počinje na 217. stranici (treća pasica) broja „LU 2: Manituov znak“, a završava na 9. stranici (treća pasica) broja „LU 3: Gospodar munje“.
  • Kit se službeno zaručio sa Clarettom :).
  • Prva javna željeznička prometna veza uspostavljena je 1825. između engleskih gradova Stocktona i Darlingtona. Godine 1832. otvorena je prva željeznička pruga Boston–Albany. 1869. dovršena je gradnja transkontinentalne željeznice, kojom je tada bila ostvarena vizija Amerike (povezale su se njene dvije daleke obale). 1870-ih željeznički sustav u Texasu (gdje se odvija radnja Malog Rendžera) se veoma dobro razvijao, postignuta je velika kilometraža pruge. Tako da usporedbom sa stvarnim povijesnim činjenicama i radnjom našeg junaka, ova priča nam dodatno potvrđuje da su upravo 1870-e godine koje obilježavaju početno vremensko razdoblje u Malom Rendžeru.
  • Kit Teller: kronološki popis po epizodama - link i trajanje epizoda i zanimljivosti link.

Otkako je Kit postao vodnik (još tamo na početku epizode „SR 3/4: Znak Manitua/Izgubljeni u pustinji“), nikako da se vrati doma (u utvrdu rendžera). Bio je u mnoštvo pustolovina otada; letio balonom, pomogao ugušiti pobunu Indijanaca, riješio slučaj sa kradljivcima stoke i spasio doseljenike u pustinji, uzeo tjedan dana predaha sa ocem u utvrdi Navajo, izvukao Chin-Laa iz zatvora i sredio pljačkaše te u prethodnoj epizodi suočio se sa „Željeznim Čovjekom“! Dobivam dojam kao da naš Kit u toj novoj ulozi vodnika ima sve više ovlasti pa samim time i ne mora žuriti u utvrdu. Lavezzolo se opredijelio da ga ubaci u još jednu pustolovinu prije konačnog povratka doma, ovaj put vezano za željeznicu.

Naime, radnja se centrira oko dvije osobe koje su dijametralno suprotne. Predstavnik vlade, inženjer Stone Miller zadužen da vodi radove na polaganju željezničke pruge, čovjek koji je predan svojem poslu te otvoren za dogovore, smiren i razuman. S druge strane, Bill Stover koji ni u kom slučaju ne pristaje da željeznica prođe preko njegove zemlje, dosta tvrdoglav čovjek, impulzivan i svadljiv.

Inženjer Stone Miller (gore) i Bill Stover (dolje)

Takva snažna dinamika između ta dva lika, zaslužna je za naboj priče i ujedno predstavlja njenu strukturalnu okosnicu. Svakim novim metrom izgrađene pruge situacija između njih postaje sve napetija. Problemi eskaliraju kad netko ukrade plaće namijenjene radnicima i pobije ljude koji su ih prevozili, što zapravo i pokreće sukob koji je već ionako tinjao. Kit, kao svojevrsni posrednik između dviju strana, vodi bitku sa vremenom ne bi li otkrio tko stoji iza tih ubojstava i pljačke novca te nastoji spriječiti krvavi rasplet koji je i više nego izgledan!

„Željeznica neće proći“ jedna je onih priča nastala na krilima širenja civilizacije kroz divlje predjele Amerike. Gradnja željeznice značajno je poglavlje ne samo u američkoj, već i u svjetskoj povijesti. Ako se fokusiramo samo na Texas (mjesto radnje u kojem se odvijaju pustolovine Malog Rendžera), treba napomenuti da je prijevoz bio glavni problem s kojim su se suočili rani doseljenici u Texasu. Ceste su bile ili loše ili nepostojeće, a ako su postojale, često su bile neprohodne zbog loših vremenskih uvjeta. Što se tiče prijevoza vodenim putem, rijeke u Texasu nisu bile dovoljno duboke da bi omogućile plovidbu parobrodom tijekom svakog mjeseca u godini. Tek kada je širenje željezničkih pruga pogodilo Texas, prijevoz se poboljšao za ovu državu. Željeznica, kao jeftino i brzo prijevozno sredstvo, značila je da je zapad otvoren za naseljavanje i trgovinu. Niknulo je na tisuće naselja.

Nakon razno-raznih peripetija sa različitim tvrtkama i njihovim neuspjesima da uopće započnu sa radovima, tek 1851. godine krenulo se sa gradnjom željeznice u Texasu. Svako željezničko poduzeće djelovalo je samo kratko vrijeme, ali doprinos svake tvrtke bio je važan za daljnji napredak koji je posebno primjetan tijekom 1870-ih godina. Željeznica je stigla u Fort Worth 1876. godine. Ono što je zanimljivo, upravo je to negdje i vremensko razdoblje kad se odvijaju pustolovine Malog Rendžera. U narednom desetljeću došlo je do značajne ekspanzije, a i u to vrijeme su čak dvije transkontinentalne rute već povezivale dvije daleke obale Amerike. Rad na izgradnji željeznice bio je izuzetno težak i čak pogibeljan posao (opasni uvjeti - eksplozije, lavine, nesreće...). Sve se radilo rukama (nije bilo mehanizacije), trasa se kopala pijucima, zemlja prenosila u košarama. I kao da to nije bilo dovoljno, uvijek se tu i tamo nađu i oni koji nisu oduševljeni tom idejom gradnje pruge (bilo Indijanci ili neki drugi bijelci zbog svog nekog interesa – kao u ovom slučaju) pa ponekad žele sabotirati izgradnju i još dodatno otežati napredak radova.

Inženjer Miller i njegovi ljudi na povratku u logor

Lavezzolo je uspio stvoriti dobru vestern priču u kojoj uopće nema infantilnih bedastoća koje vrijeđaju inteligenciju čitatelja. Priča ostavlja dojam određene predvidljivosti, iako je to Lavezzolo pokušao dobro zamaskirati. Glavni protagonisti su scenaristički dobro obrađeni i zaokruženi. Da nije bilo tvrdoglavosti Stovera, sve se moglo riješiti jednim mirnim razgovorom uz koju kapljicu, bez Kitovog uplitanja. Kit je morao intervenirati i postati glas razuma, uspio je nagovoriti starog Stovera tako da su obje strane na kraju zadovoljene. Radovi na željeznici se mogu nastaviti u miru do neke sljedeće prepreke (bilo ljudske ili prirodne).

Radovi na izgradnji željezničke pruge u 1860-ima

Čini mi se da je Gamba i ovdje odradio dobar posao. Najviše sam se usredotočio na scene sa vlakom i željeznicom (obožavam takve scene u stripu!), a time sam i više nego zadovoljan. Glavni protagonisti priče isto su dobro prikazani, zaista dobro odgovaraju svojim karakterima. Ocijenio sam Dnevnikovu naslovnicu „LMS 723: Pruga razdora“, koja temom pa i naslovom epizode jedina asocira na događaje u priči.

Budući da volim teme sa željeznicom, na mene je priča ostavila veoma pozitivan dojam. Zanimljiva epizoda, kao i premisa oko koje se vrti. Ponukala me da malo istražim povijest željeznice u Texasu i dođem do nekih saznanja koja su mi samo dodatno potvrdila koliko je Lavezzolo i u tom aspektu dosta minuciozan. Kronološki gledano, sljedeća takva priča sa sličnom tematikom, biti će u epizodi „SR 59/61: Bitka za prugu“.

KT VG 3/4 Znak Manitua

KT LU 3 Četiri godine kasnije

3, 3, 7, 8

Svaka čast Reemu na trudu i ljubavi prema ovom junaku.Jedva čekam da se Reem uhvati što prije kultnih rendžerovih epizoda, jer ove početne su sve, samo ne sjajne...

25.05.2020
    17:25:00 sati

6, 6, 7, 6

Bravo za Reema! Kroz trnje do zvijezda, ali ovo nije baš tako loša epizoda. Upravo suprotno!

Obitelj rančera želi spriječiti željeznicu da prođe preko njihove zemlje, a nestane i novac za plaće radnicima na željeznici. U pljački su i tri radnika poginula. Sumnja odmah pada na obitelj rančera, a naš Kit i Chin-Lao su tu da otkriju krivce. Svakako palac gore ako se uzme u obzir vrijeme izlaska ove priče. Nema nelogičnosti, a ni puno naivnosti u scenariju. Nema ni naslovnice, pa ocjena ide ukupnom dojmu.

25.05.2020
    19:19:00 sati
  • Ukupna ocjena 68%

6, 6, 8, 8

Stvarno nema nekih nelogičnosti u radnji. Priča je možda prekratka. Kraj mi je pomalo smiješan, jer otac obitelji koja posjeduje zemlju na početku kaže: "Željeznica neće proći," takav je uostalom i naslov priče, a na kraju mu Kit kaže: "Od željeznice će svi profitirati," a njega to udoševljava i sve je sretno završeno. Pa to bi se tako moglo i odmah riješiti. Ali dobro, priča je čitljiva.  Ako bi se sve mirno riješavalo onda ne bi bilo nikakvih priča.

26.05.2020
    21:44:00 sati

7, 6, 6, 8

Ova epizoda ima “šmek” nekih starih westerna gdje je naglasak bio na časti i ponosu...
    24.06.2020
    00:06:00 sati
  • Kila Banana

7, 7, 7, 3

Evo, počeo sam čitati Kita Tellera i jedna od prvih pročitanih mi je uoravo ova priča. Ideja je zanimljiva, dobar mi je dio s banditima, ali brate, ovaj Mali Rendžer je neko superiorno biće. On kao dječak a tamani sve redom (čak ne znam kako su ga uspjeli svezati). Crtež mi je ok, nije da ja preveliku pažnju obraćam na to. LMS naslovnica loša.

17.07.2020
    09:29:00 sati
    Kila Banana
  • lwood

5, 5, 6, 6

15.08.2020
    14:34:00 sati
    lwood
  • darkwoodaxe

7, 7, 7, 7

iznad očekivanja za ovo rano razdoblje. kod ranih radova mog texa čitatelj svakih 50 strana mora odmoriti. teller je pitkiji.

19.09.2020
    17:16:00 sati
    darkwoodaxe

10, 10, 10, 10

Svaka cast Reemu na tome sto pise recenzije za ove najstarije epizode Malog rendzera koje su mi posebno drage. Ne moram ni napomenuti da je svaka recenzija redom izvrsna, puna zanimljivih informacija i drago mi je sto imam priliku ostaviti svoje dojmove na te epizode. Nekako bas ovaj serijal mi pada na jubilarne komentare s obzirom da mi je 100. komentar bio na jednoj ranijoj epizodi, a ovo sada mi je 150!

Ova epizoda mi ima bas zvucni naziv. Toliko zvucan da, kad god prodem pored pruge ili cujem vlak iz daljine, u sebi kazem "Zeljeznica nece proci!" Stvarno mi je mocan naziv ove epizode! Mislim da sam negdje napisao vec kako su prva dva Mala rendzera koja sam ikada citao bila van gogh kiosk izdanja broj 5 i broj 9. E pa bas u broju 5 se nalazi zavrsnih par stranica ove price. Taj strip sam jako puno puta procitao, tako da kraj epizode prakticki znam i napamet. Prije par godina sam nabavio i ludens broj 2 u kojem sam mogao procitati pocetak price, odnosno vecinu price. I epizoda me nimalo nije razocarala!

Ova epizoda se nadovezuje na prethodnu te sad imamo vec lanac epizoda koje idu jedna za drugom, kao sto je i recenzent primijetio te komentirao. Kit i Chin Lao dolaze na gradiliste zeljeznice i upoznaju inzenjera Millera. Zeljeznica je veoma cesto nudila neke genijalne price u stripovima. Pojavljivala se cesto kao motiv u Zagoru, u kojem inzenjer Robson cesto ima problema s gradnjom. Ovdje Miller, bas poput Robsona, ima problema. Zeljeznica bi trebala proci zemljom Billa Stovera koji se ne slaze s time i izgovara meni legendarnu recenicu: "Zeljeznica nece proci!"

Maskirani razbojnici kradu novac za place i sumnja odmah pada na Stovera i njegove sinove. Lavezzolo ovdje genijalno vodi radnju. Kit prisluskuje Stoverove i iz njihoviih rijeci, cini se potpuno ocito da su oni krivci. Cak i kasnije kada jedan od sinova oslobada Kita, Kit ga pita zasto su to napravili. On odgovara kako se sin ne smije suprostaviti ocu. Genijalno. Dobili smo dojam kako su Stoverovi krivci. Kako je otac nagovorio sinove na kradu. Naravno, kasnije dolazi do stanovitog prevrata i Stoverovi ipak nisu krivi. Kao sto sam vec rekao, kraj sam jako puno puta procitao i iz svoje perspektive bilo mi je odmah jasno kako Stoverovi nisu krivi. No, pokusao sam se ovdje uziviti u strip sto je vise moguce i sto bolje upiti scenarij. I stvarno, da nisam znao kako zavrsava, u trenutku Kitovog zarobljavanja, meni bi bilo ocito da su Stoverovi krivi. Po meni je tu Lavezzolo odlicno vodio i pricu i scenarij, ali mozda bi bolji sud mogao dati netko tko to po prvi puta i cita.

Na kraju Kit objasnjava Stoveru kako bi mu se isplatilo da zeljeznica prode njegovom zemljom i on shvacajuci da je Kit u pravu zakapa ratnu sjekiru. Sjajna mi je i zavrsnica u kojoj se Kit i Claretta zaruce. Iako zanimljivo da Claretta nije pokazivala ljubomoru zbog toga sto je Kitu taj prsten dala jedna druga cura. Trebao joj je netko reci kako je Moona iznimno lijepa ;)

Zanimljivosti:

- Kronoloski gledano 8. avantura

- Likovi: Kit Teller (8), Chin Lao (7), Claretta (6), Stone Miller, Billy Stover

26.08.2021
    23:11:00 sati

6, 6, 7, 7

Kako kaže tekumze, na kraju imamo dojam da je posredovanjem Tellera sukob između Millera, kao predstavnika države, i Stoverovih, preko čijeg zemljišta pruga treba proći, mogao biti odmah spriječen, ali kad se bolje promisli i nije baš tako. Lavezzolo je izabrao jedan duži put poslije kojeg obje strane do te početne nule dolaze nakon minusa u koji su prethodno upali. Tako je Miller pretrpio odmazdu neposlušnih radnika, dok su Stoverovi bili na pragu problema sa zakonom poslije oduzimanja slobode Telleru i krenuli su osloboditi člana svoje obitelji obuzeti slijepom mržnjom prema Milleru.

Iako je onaj dijalog u domu Stoverovih mogao poslužiti izvlačenju pogrešnog zaključka, iskusniji čitatelji su odmah po ubojstvu radnika koji su se vraćali s novcem znali tko su ubojice.

Za kraj, ne bih se složio s komentarom u kojem se govori o Kitovoj herojštini. Ovdje je dva puta bio zarobljen. Prvi put ga je pustio jedan od Stoverovih sinova, dok ga je drugi put, trenutak nakon što je upao u ruke bandita, spasio Chin-Lao.

Dakle, nemam većih zamjerki na scenarij, ali svakako da je ovo daleko od najboljih epizoda. No, treba imati razumijevanja i spram činjenice kad je epizoda objavljena.

26.12.2021
    20:11:00 sati

6, 6, 8, 3

Priča sličnog kvaliteta kao prethodna, samo upola kraća.  Karakterizacija likova na ovako malom broju stranica je zanimljivo urađena. Crtež uobičajen, a jedina naslovna koja ima veze s ovom pričom je Dnevnikova i prilično je loše nacrtana.

22.02.2022
    18:42:00 sati

Ukupna ocjena 31%