KT SR 61
  • L'albero della morte
    KT SR 62
  • Il tesoro
    KT SR 63

• Izašlo u prosincu 1968. godine i siječnju/veljači 1969. godine.
  • Prva službena Balzanova epizoda. Samim tim, ovo je prva epizoda u serijalu u kojoj crtač nije Gamba. Birago Balzano je dobio čast da bude taj prvi samostalni crtač koji je prekinuo Gambin monopol. (zanimljivost by Spock)
  • Frankie je postao desetnik! Prije toga je u epizodi "SR 35-37: Zloslutni glas" dobio čin kaplara, a u epizodi "SR 47/48: Crna strijela" čin starijeg kaplara. U Ludens izdanju su napravili grešku u prijevodu budući da se isti čin spominje u „Ludens 24 (SR 47/48): Crna strijela“ (str. 156) i u ovoj epizodi.

Priča počinje u utvrdi gdje se sprema unapređenje za Frankiea! To unapređenje se dalo naslutiti da će se uskoro dogoditi još iz prethodne epizode. Frankie je tada bio ranjen a Kit mu je obećao, kad se vrate u utvrdu, da će zapovjedniku utvrde predložiti unapređenje. To je ono što stalno trubimo i dosađujemo drugima, da je idealno serijal/e čitati kronološki! A pogotovo se to odnosi na Kit Tellera gdje perfekcionist Lavezzolo dosta pazi na detalje i kontinuitet događanja. Jedino kod ovog unapređenja Frankiea, primjetio sam da je krivo napisano ovo „stariji kaplar“ u Ludens verziji, budući da on taj čin već ima (pogledaj rubriku „zanimljivosti“). Kako svako unapređenje prođe u stilu nekakve zezancije, tako i Frankie nije iznimka u ovom slučaju. Svi ga ignoriraju, tako da jadan pomisli da ga nitko ne voli i ne mari za njega. Nakon što su se svi s njime malo našalili i zabavili, on i Kit idu na zasluženi odmor. Takvi odmori su idealna prilika da Kit ode u posjetu svom ocu i da se druži s njim. Ipak, to je trenutno nemoguće budući da mu je otac u misiji u Arkansasu, ali već u narednoj epizodi Kit će mu se pridružiti u još jednoj avanturi (LU 32 (SR 63/64): Skrivena dolina). Stoga je Kit "prisiljen" taj dopust provesti sa Frankiem. Odmor im dugo ne traje, budući da uskoro nailaze na skupinu ljudi koja stoji pred obješenim čovjekom...

Kao fanovi stripa na ovom sajtu (između ostalog književnosti i filma), malo tko od nas da nije barem jednom pogledao ili pročitao neko djelo kriminalističkog žanra. Jedna zanimljiva podvrsta tog žanra je detektivski. Upravo se Lavezzolo ovdje skoncentrirao na priču takvog karaktera gdje je radnju stavio u jedno maleno mjesto i našim junacima dodijelio uloge detektiva koji će morati istražiti slučaj i otkriti počinitelja.

Jedna od bitnih stavki u takvim scenarijima jest da nam autori nastoje skrenuti pažnju na detalje ne bi li nas naveli na krivi trag. Lavezzolo je ovdje napravio odličan posao, uveo je mnoštvo likova i svatko od njih može biti ubojica! Da li je ubojica vlasnik saluna? Ili možda bilježnik Herb Drank? A mladić Rod Parson? Ili je pak nekadašnji dječak (koji je sad odrastao čovjek) čiju su obitelj stanovnici tog mjesta objesili misleći da su ubojice? Da li je taj dječak možda zapravo lik Rod Parson? Ili nitko od navedenih nije ubojica?! Puno sumnjivih osoba i nitko ne može ni na trenutak točno znati tko je počinitelj i kakve razloge ima. Posumnjati može, ali sa sigurnošću ne može znati osobu, a niti razloge ubijanja. Atmosfera koju je Lavezzolo stvorio u tom malom mjestu Green Land gdje se odvija radnja je pomalo jeziva. Maknuo je i šerifa (mjesto koje nema niti jednog predstavnika zakona), većina ljudi koja tu živi je nepismena, a čovjek koji je obješen na stablu na početku priče je čak treći takav obješen u istom mjesecu! Neke čudne stvari se događaju u tom mjestu što nas tjera na čitanje i razmišljanje. Kit i Frankie naravno prekidaju svoj odmor i odluče istražiti što se to tu događa.

Kit kao detektiv

Nekima će možda zasmetati Lavezzolovo prepričavanje u pojedinim trenucima gdje nam potanko objašnjava prošlost pojedinih likova. Lavezzolo to voli često raditi (barem u ovom početnom periodu), pa nekad s tim i pretjera, jednostavno zamori čitatelja. Osobno sam ispočetka pomislio da će Lavezzolo s tim prepričavanjem skroz zakomplicirati ovu priču i smanjiti joj tu napetost koju je imala do tog trenutka. To se nije dogodilo, čak mi je dobro sjelo pa smo na kraju sve lakše mogli povezati.

Kao što je spomenuto u rubrici zanimljivosti, ovo je prva Balzanova epizoda. Vrijeme je bilo da i Gamba malo odmori te da drugome preda štafetu. Ja se čak i divim Gambi kako je dosad i uspio sve to nacrtati, pa je i razumljivo da smo došli do trenutka kad je i on trebao nekoga da ga malo zamjeni i pripomogne mu u tom zahtjevnom poslu. Saznao sam zanimljivost iz Van Gogh izdanja da je Gamba znao nacrtati fantastičnih pedeset, čak i šezdeset tabli mjesečno! Što je zaista impresivan podatak! Sa Balzanovim crtežom sam se prvi put susreo u ovoj epizodi (nisam ga poznavao prije) i mogu reći da je bio jako dostojna zamjena tada velikom Gambi. Nije uopće čudno da su ga tada prihvatili kao jednog od crtača na Kit Telleru, čovjek je u potpunosti opravdao svoj posao. Balzano je ovdje na svom debiju imao dosta zahtjevan posao, budući da je bilo puno likova u priči. Vjerujem da sigurno nije bilo lako nacrtati toliko različitih likova i u različitim pozama. Kod Gambe nekad likovi znaju biti isti ili slični (možda zbog te brzine crtanja), pa to zna ponekad predstavljati probleme prilikom čitanja. Ovdje se to kod Balzana nije uopće osjetilo. Naslovnica koju sam ovdje ocijenio jest od „Ludensa 31: Tragičan kraj“, koja odgovara ovoj priči, ali i smatram da je lijepo izvedena, efektna, nesvakidašnja.

Zaključak:
Ovo je jedna lijepa detektivska priča sa puno intrigantnih zagonetki, epizoda koja je imala baš sve ono što se tiče takvog žanra. Smiješan uvod u utvrdi sa uvijek šašavim Frankiem, uzbudljivo i napeto istraživanje tko je ubojica, te kraj gdje dobivamo zadovoljenje onime što smo upravo pročitali.

Ah, te žene!

KT LMS 154/155 Zakon linča

KT LMS 178 Skrivena dolina

7, 6, 7, 5

Zanimljivosti:
    - Nakon dvije prethodne epizode, koje su originalno izdane samo u regularnoj seriji, ova je najprije izdana u striscia formatu od 8.-10. mjeseca 1968., dok je regularna serija izašla u 1. i 2.mjesecu 1969.

- Prva službena Balzanova epizoda, iako smatram da je većinu posla odradio i na epizodi "SR 54/55: Sarkofag u spilji", iako to nigdje nije navedeno.

- Samim tim, ovo je prva epizoda u serijalu u kojoj crtač nije Gamba. Istina, u nekoliko epizoda mu je pomagao rođak Pietro, ali bilo bi bolje da nije. Birago Balzano je dobio čast da bude taj prvi samostalni crtač koji je prekinuo Gambin monopol.

- Frankie je postao desetnik! Prije toga je u epizodi "SR 35-37: Zloslutni glas" dobio čin kaplara, a u epizodi "SR 47/48: Crna Strijela" čin starijeg kaplara.

- Van Gogh je u izdanju napisao Gambu kao crtača, a ne Balzana. Uz zamjerku što nigdje ne piše originalni broj epizoda i puno pogrešaka u unosu teksta, ovo je najozbiljniji propust.

Kratki sadržaj:
    Nakon zanimljivih dogodovština u utvrdi i slavlja povodom promocije Frankija u desetnika, Kit i Frankie dobiju dopust. Putem naiđu na obješena čovjeka i ljude iz obližnjeg sela koji ga skidaju s drveta. Oni im kažu da je to već treći slučaj u selu. Naši junaci odluče da ne idu iz sela dok ne otkriju šta se tamo dešava. Tamo ih svi izbjegavaju i nitko ne želi pričati o tome, a jedino su načuli da svi u selu misle da je riječ o prokletstvu Astairsovih. Nema šta, dopust iz snova!